Adoptie deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Adoptie deel 3

Berichtdoor saartje » 18 jul 2011 18:00

precies, dat was nou exact waar ik me aan stoorde: zinnen als: "het egoisme druipt er van af" enzo. Dat je een andere mening over adoptie hebt, mag allemaal en kan ik nog begrijpen ook (als je het van 1 kant belicht).
Maar zo klakkeloos deze opmerkingen maken zonder verder gelezen te hebben, dat stoort enorm! En daarom waarschijnlijk die knuffel rage.
Omdat er een andere kant aan adoptie zit, maar ook omdat volgens mij iedereen (nou ja...bijna iedereen) hier meeleest en ziet hoe het jullie vergaat.. zonder egoisme, maar met een enorme dosis liefde......

Dan zou je ook pleegzorg egoisme kunnen noemen, want dan kun je ook kiezen; wel/niet doen...
Psalm 25:2 (ber.)

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 18 jul 2011 18:16

LauraC schreef:Inderdaad jammer dat de discussie nu is gestopt. Ik ben het helemaal eens met Galateia wat betreft het feit dat ik veel liever had gehad dat M bij zijn moeder was opgegroeid. Maar dat is niet zo. En nu woont hij bij ons. Mijn hart breekt voor mijn zoon dat hij, als hij straks groot is, te horen krijgt waarom hij nu bij ons woont en alle andere zaken daaromheen die ik hier niet ga neerschrijven.

Precies, en dat is puur uit liefde, omdat je zoveel van hem houdt. Je hebt je kind niet geadopteerd 'om het adopteren zelf'. Maar omdat hij een thuis nodig had. Natuurlijk had je een kinderwens. Maar dat geldt voor alle ouders die zwanger willen worden, pleegouders, adoptieouders: anders begin je er niet aan. Maar er is een groot verschil tussen adopteren 'om maar een kind te hebben' en adopteren 'om een kind dat het nodig heeft een thuis te geven'. Het is voor het kind trouwens wel zo fijn, als het gewenst is en je dus een kinderwens hebt, los van de (on)mogelijkheid om zwanger te worden. Als je alleen maar adopteert om een goede daad te doen, dan weet ik niet hoe je dit aan je kind uitlegt. Ze zijn geen liefdadigheidsprojecten, ze zijn zeer gewenste kinderen, gewoon om wie ze zijn.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 19 jul 2011 08:16

En ik denk dat dat het punt is dat Sabra bedoelt ( en nu spreek ik voor hem en misschien klopt het wel niet). Ik vermoed dat hij bedoelt dat je puur om je eigen kinderwens een kind uit het buitenland 'haalt' om ouder te kunnen zijn. En dat is volgens mij ook de reden dat hij geen kinderen wil.
Laatst gewijzigd door ajl op 19 jul 2011 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 19 jul 2011 08:49

Ik begrijp wel Sabra wel een beetje, denk ik, als je kotsmisselijk wordt, omdat je denkt
dat vrouwen uit egoïsme een kind adopteren, dan heb je zelf niet die gevoelens, dat kan niet,
anders en sta je heel anders t.o.v. een kind koesteren en groot brengen.

Voor een kind zorgen bemoederen opvoeden en grootbrengen is door God zelf aan mensen
gegeven. Als we de Bijbel lezen dan kunnen we zien dat God onze Vader is die voor ons
wil zorgen (en opvoeden)
Dan kunnen we deze gevoelens zeker niet egoïstisch noemen. Maar er zijn natuurlijk altijd
mensen die deze gevoelens niet hebben, gezien wat er voor een ellende met kinderen gebeurt.
En misschien ontbreekt het Sabra aan deze gevoelens? ik weet het niet, maar het lijkt er op
door de veroordelende manier waar hierover bericht wordt.

En ik sta werkelijk verbaasd wat er anoniem achter het toetsenbord geschreven wordt, ik vraag me
af of iemand dat recht in het gezicht van de ander zou durven zeggen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 jul 2011 10:01

LauraC schreef:Wat ik het ergste vond aan bepaalde dingen die gezegd werden is dat de poster zich duidelijk niet had verdiept in mijn omstandigheden en zodoende de plank volledig mis sloeg.

Ik kan ook niet ingaan op individuele gevallen, maar heb het over adoptie in algemene zin.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 jul 2011 10:07

saartje schreef:precies, dat was nou exact waar ik me aan stoorde: zinnen als: "het egoisme druipt er van af" enzo. Dat je een andere mening over adoptie hebt, mag allemaal en kan ik nog begrijpen ook (als je het van 1 kant belicht).

De misstanden bij adoptie zijn dermate groot, dat het nodig is om kritisch te zijn. In het nabije verleden zijn misstanden rondom adoptie zelfs onderwerp van discussie geweest in het parlement.

Omdat er een andere kant aan adoptie zit, maar ook omdat volgens mij iedereen (nou ja...bijna iedereen) hier meeleest en ziet hoe het jullie vergaat.. zonder egoisme, maar met een enorme dosis liefde.

Dat is een conclusie die mijns inziens onjuist is. Waarom besluiten mensen over te gaan tot adoptie? Omdat ze zelf geen kinderen kunnen krijgen? Willen mensen een kind uit een Derde Wereldland een kans geven om in (relatieve) rijkdom op te groeien? Etc., etc.

Dan zou je ook pleegzorg egoisme kunnen noemen, want dan kun je ook kiezen; wel/niet doen...

Je vergelijkt nu appels met peren. Het gaat om de intrinsieke motivatie op te adopteren c.q. je aan te melden voor crisisopvang c.q. pleegzorg.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 jul 2011 10:08

ajl schreef:En ik denk dat dat het punt is dat Sabra bedoelt ( en nu spreek ik voor hem en misschien klopt het wel niet). Ik vermoed dat hij bedoelt dat je puur om je eigen kinderwens een kind uit het buitenland 'haalt' om ouder te kunnen zijn. En dat is volgens mij ook de reden dat hij geen kinderen wil.

Je snapt precies wat ik bedoel.

Overigens heb ik inmiddels wel een kind.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 19 jul 2011 10:09

Sabra schreef:Ik kan ook niet ingaan op individuele gevallen, maar heb het over adoptie in algemene zin.

En het probleem is: adoptie in algemene zin bestaat niet. Elke adoptie is een individueel geval.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 19 jul 2011 10:11

Sabra schreef:Je snapt precies wat ik bedoel.

Overigens heb ik inmiddels wel een kind.

Maar nergens heb je toch gelezen van LauraC of mij, dat wij een kind adopteren om maar ouder te kunnen zijn? Ik ben het helemaal met jou eens, hoor, meer dan je misschien denkt: adopteren om maar ouder te kunnen zijn, nee, daar ben ik ook fel tegenstander van! Maar wij zijn geen adoptieouders om maar ouder te kunnen zijn...

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 jul 2011 10:15

Galateia schreef:Precies, en dat is puur uit liefde, omdat je zoveel van hem houdt. Je hebt je kind niet geadopteerd 'om het adopteren zelf'. Maar omdat hij een thuis nodig had. Natuurlijk had je een kinderwens. Maar dat geldt voor alle ouders die zwanger willen worden, pleegouders, adoptieouders: anders begin je er niet aan.

De kinderwens van ongewenst kinderlozen is natuurlijk niet dezelfde als die van degenen die zelf kinderen hebben of onderdeel uitmaken van de crisisopvang. Met adoptie wordt invulling gegeven aan de kinderwens op een manier waar ik mijn vraagtekens bij heb.

a. kinderen worden uit hun natuurlijke omgeving genomen en een andere identiteit aangemeten;
b. met voldoende financiele steun is het vaak mogelijk om kinderen ter plaatse op te vangen;
c. er zijn zoveel misstanden bij adoptie, zoals bijv. kinderroof, kinderhandel en kindermishandeling, dat hierin uiterst voorzicht dient te worden opgetreden.

Maar er is een groot verschil tussen adopteren 'om maar een kind te hebben' en adopteren 'om een kind dat het nodig heeft een thuis te geven'.

Dat klopt, maar ik vraag mij af in hoeverre de laatste reden de enige motivatie is om over te gaan tot adoptie.

Als je alleen maar adopteert om een goede daad te doen, dan weet ik niet hoe je dit aan je kind uitlegt. Ze zijn geen liefdadigheidsprojecten, ze zijn zeer gewenste kinderen, gewoon om wie ze zijn.

En waarom zijn ze gewenst? Omdat ze existeren of omdat ze een lang gekoesterde wens in vervulling laten gaan?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 jul 2011 10:16

Galateia schreef:En het probleem is: adoptie in algemene zin bestaat niet. Elke adoptie is een individueel geval.

Dat ben ik niet met je eens. Indien jouw stelling waar is, zou je geen algemene visie kunnen ontwikkelen ten aanzien van adoptie.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 19 jul 2011 10:20

Je kunt wel een algemene visie ontwikkelen ten aanzien van adoptie, maar die visie kan niet zo simpel zijn als dat jij die nu hebt. Want dan doe je geen recht aan alle verschillende aspecten.

Gelukkig maar, dat de misstanden tot aan het parlement aan toe onderwerp van discussie zijn geweest. Want die misstanden mogen niet bestaan. Een walgelijk deel van 'adoptie', dat ben ik helemaal met je eens.

Dus je kunt wel zeggen: ik ben tegen adoptie, want er zijn misstanden. Maar hoe denk jij nou over kinderen voor wie adoptie het enige alternatief is?

Kun je het niet beter anders formuleren: ik ben tegen adopties die misstanden in de hand werken, maar het kan een laatste optie zijn voor sommige kinderen? Maar dat is mijn visie, die hoeft de jouwe natuurlijk niet te zijn.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 jul 2011 10:27

schaapje schreef:Ik begrijp wel Sabra wel een beetje, denk ik, als je kotsmisselijk wordt, omdat je denkt
dat vrouwen uit egoïsme een kind adopteren, dan heb je zelf niet die gevoelens, dat kan niet,
anders en sta je heel anders t.o.v. een kind koesteren en groot brengen.

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat veel mensen overgaan tot adoptie vanwege puur egoistische redenen. Dat sluit dus niet uit dat er mensen zijn die een andere motivatie hebben om het te doen.

Voor een kind zorgen bemoederen opvoeden en grootbrengen is door God zelf aan mensen
gegeven. Als we de Bijbel lezen dan kunnen we zien dat God onze Vader is die voor ons
wil zorgen (en opvoeden). Dan kunnen we deze gevoelens zeker niet egoïstisch noemen. Maar er zijn natuurlijk altijd mensen die deze gevoelens niet hebbenlo, gezien wat er voor een ellende met kinderen gebeurt. En misschien ontbreekt het Sabra aan deze gevoelens?

Ik vind dat het een rare redenering dat vanwege bepaalde gevoelens, die wellicht gegrond zijn in een religie, egoisme geen drijfveer kan zijn. Het sluit bovendien ook niet uit dat het mij koud laat wat er met kinderen zoal allemaal gebeurt, echter er zijn ook andere manieren op hen een beter leven te geven.

En ik sta werkelijk verbaasd wat er anoniem achter het toetsenbord geschreven wordt, ik vraag me
af of iemand dat recht in het gezicht van de ander zou durven zeggen.

Wellicht zou ik het iets voorzichtiger definieren, maar ik zou er geen enkele moeite mee hebben om mijn visie ten aanzien van adoptie kenbaar te maken. In getypte tekst zit nu eenmaal weinig emotie.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 19 jul 2011 10:29

Galateia schreef:Maar wij zijn geen adoptieouders om maar ouder te kunnen zijn...

Dan is wat mij betreft met jullie motivatie in ieder geval niets mis. De vraag is echter of iedere adoptieouder eenzelfde motivatie heeft.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 19 jul 2011 10:31

Nee. Laat ik het zo zeggen: ik ben in 'adoptieland' niet erg populair, omdat ik nogal hard stelling neem tegen mensen die adopteren enkel en alleen om ouder te zijn... :mrgreen:

Terug naar “Archief”