talenten van een moeder...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor ajl » 18 jul 2011 14:11

Als ik zou stoppen zou ik niet meer een baan in mijn functie op mijn niveau terugkrijgen en dat vind ik zonde van 4 jaar academische studie. Carriere maak ik nu helemaal niet, en heb daar op dit moment ook geen puf voor en behoefte aan. Ik behoud een onderhoudsdosis voor het functioneren zeg maar...haha. Al doe ik er wel dingen naast, zoals cursus geven etc.

Aan de andere kant vind ik werken voor mijzelf zoveel meerwaarde hebben. Je ontplooit jezelf op een totaal andere manier, krijgt functioneringsgesprekken ( ook wel eens goed natuurlijk), volgt cursussen, contact met collega's etc. Ik zou het zo jammer vinden als ik niet meer kan werken. En daarnaast geniet ik dan dubbel als ik weer thuis met de kids ben, lekker helemaal opgeladen en vaak met meer geduld dan dat ik dagen alleen met dwarse peuterpubers in huis ben :wink: .

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 18 jul 2011 14:32

Hahaha Galateia: ik kom daar zeker mijn bed niet voor uit ;) Ik begrijp enorm goed wat ajl bedoelt. Gisteren zei Michael: 'papa werkt in Lyneham en mama werkt in de keuken' :mrgreen: Daar moest ik best even van slikken hoor! Gelukkig ben ik nog jong ;) en kan ik, als ik dat zou willen en bij leven en welzijn, als de kinders de deur uit zijn altijd nog wat doen. Maar eerlijk is eerlijk, ik geniet ook enorm van het 'thuis zitten'.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 18 jul 2011 14:36

Zo, dan word je even met je neus op de feiten gedrukt! Aan de andere kant: hij kan later wel terugkijken op een mama die er altijd voor hem was. Dat is waarschijnlijk niet in geld uit te drukken. Zeker met een papa die regelmatig voor langere tijd weg moet!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 18 jul 2011 14:41

ajl schreef:Als ik zou stoppen zou ik niet meer een baan in mijn functie op mijn niveau terugkrijgen en dat vind ik zonde van 4 jaar academische studie. Carriere maak ik nu helemaal niet, en heb daar op dit moment ook geen puf voor en behoefte aan. Ik behoud een onderhoudsdosis voor het functioneren zeg maar...haha. Al doe ik er wel dingen naast, zoals cursus geven etc.

Aan de andere kant vind ik werken voor mijzelf zoveel meerwaarde hebben. Je ontplooit jezelf op een totaal andere manier, krijgt functioneringsgesprekken ( ook wel eens goed natuurlijk), volgt cursussen, contact met collega's etc. Ik zou het zo jammer vinden als ik niet meer kan werken. En daarnaast geniet ik dan dubbel als ik weer thuis met de kids ben, lekker helemaal opgeladen en vaak met meer geduld dan dat ik dagen alleen met dwarse peuterpubers in huis ben :wink: .

Dat laatste is zeer herkenbaar! Als ik een huisvrouw zou zijn, dan zou ik denk ik een keer uit het zolderraam springen met mijn hoofd naar beneden, omdat ik door zou draaien. Ik kan meer hebben, juist doordat ik niet fulltime thuis voor mijn kind zorg.

Dat eerste, dat is nou zo'n groot probleem in het hele verhaal, vind ik. Het is nagenoeg onmogelijk om als moeder even een 'break' van een paar jaar te nemen. Dan is dat in volgens mij met name de Scandinavische landen toch veel beter geregeld. (Ik kan het mis hebben, hoor). Verder zou ik echt heel gelukkig zijn, als die mannencultuur een beetje verandert, hoor. Mijn man moest echt zijn baas reanimeren toen hij aangaf parttime te willen werken. Als hij twee borsten en geen piemel had gehad, dan had zijn baas het heel normaal gevonden. Als daarin wat verandert, dan zouden ook veel meer moeders aan het werk kunnen blijven!

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 18 jul 2011 14:48

ajl schreef:Nee, de verhoudingen liggen wel degelijk zo. Ik werk ongeveer voor 50-60% voor de kdv. Het wordt inderdaad minder aantrekkelijk, maar de keus is bij ons 3 dagen werken of stoppen. En definitief stoppen met werken vind ik ook nogal wat. Als het nog veel duurder zal worden, zal ik wel alle plussen en minnen tegenover elkaar gaan afstrepen.

Is het dan niet zo dat je man ook een hoog salaris heeft, ajl? Want dat salaris én je eigen salaris wordt meegenomen in de berekening van hoeveel je terug krijgt. Mijn man leert nog dus die verdient nog niet denderend, ikzelf studeer ook en werk gemiddeld één dag in de week. Ik betaal bij lange na niet 50 a 60 procent van mijn salaris aan de kinderopvang! Ongeveer 20 procent denk ik. Het ligt er dus wel aan wat je verzameninkomen is, het is echt niet zo dat iedereen 50 a 60 procent van zijn inkomen kwijt is aan kinderopvang. Wij hebben het voordeel dat als mijn man en ik klaar zijn met studeren de kinderen op school zitten, dat scheelt echt onwijs veel geld.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 18 jul 2011 15:04

Wij verdienen beiden niet slecht, maar aan de andere kant ook weer niet zoveel dat het van grote hopen gaat. Al met al vind ik de kdv schrikbarend duur en helemaal door de verhogingen van eigen bijdrages ( en aankomend jaar een 3e spruit op het kdv) vraag ik mij af of het voor ons wel rendabel is/blijft. Het is toch altijd wel een heel gepuzzel met ziekte en schuiven met dagen ( en dan hebben wij nog geen last van schoolvakanties).

Waar ik mij wel aan stoor is dat het tot nu mogelijk dat iemand bv. 1 dag in de week en/of maand werkt, maar wel het kind 3 dagen in de week kan brengen. Hierdoor is het verzamelinkomen laag en krijgt bakken met geld terug. Waarbij de oorspronkeleijk verhouding van de verdeling van de kosten die is afgesproken 1/3 ouders, 1/3 overheid en 1/3 werkgvers compleet zoek is. In onze situatie is deze verhouding al behoorlijk spaak gelopen.

Galateia schreef:Dat eerste, dat is nou zo'n groot probleem in het hele verhaal, vind ik. Het is nagenoeg onmogelijk om als moeder even een 'break' van een paar jaar te nemen. Dan is dat in volgens mij met name de Scandinavische landen toch veel beter geregeld. (Ik kan het mis hebben, hoor). Verder zou ik echt heel gelukkig zijn, als die mannencultuur een beetje verandert, hoor. Mijn man moest echt zijn baas reanimeren toen hij aangaf parttime te willen werken. Als hij twee borsten en geen piemel had gehad, dan had zijn baas het heel normaal gevonden. Als daarin wat verandert, dan zouden ook veel meer moeders aan het werk kunnen blijven!

dat klopt hoor, toen ik zwanger was van de eerste vroeg een baas van mn man aan mij 'hoe ik dit met mijn werk op ging lossen'. Ik schoot echt bijna uit mn panty van woede en heb wel wat snerpends over terug gezegd. Er ging een wereld voor die man open welke mogelijkheden er buiten dat bedrijf waren.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 18 jul 2011 15:11

En dan vraagt zo'n baas nou nooit aan een man, hoe die dat gaat doen. Grrrr! Alsof mannen geen verantwoordelijkheid hebben voor hun gezin.

Mijn man heeft heel simpel tegen zijn baas gezegd destijds, dat hij zijn kinderen graag ziet opgroeien en er een onderdeel van is, niet alleen een toeschouwer van afstand. Dat was wel even pijnlijk, want zijn baas werkt alleen maar en ziet zijn kinderen niet zo veel (en dat vindt zijn vrouw niet zo fijn). Dan kun je nog zo hard werken om je kinderen alles te willen geven, maar volgens mij heeft een kind meer aan een papa die met ze gaat voetballen, ofzo, dan aan een papa die de nieuwste gameboy kan betalen...

Ik wijk af 8)

Het gaat erom, dat manlief zijn parttime baan toen er doorheen gedrukt kreeg. :mrgreen:

Hoe zit dat met die verdeling van de kosten: betalen beide werkgevers (van man en vrouw) een deel, of weer alleen maar die van de vrouw?

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 18 jul 2011 15:24

Als wij kinderen zouden hebben denk ik dat ik ook 'gek' zou worden als ik alleen maar heel de dag voor kind(eren), man en huishouding zou moeten zorgen.
Zou dan in elk geval veel de hort op gaan met de kinderen, lekker eruit, even wat anders.

Maar ik lees dat jullie wel heel veel voor die uren dat jullie buitenhuis werken moeten betalen.

Raad altijd werkende ouders hun kinderen via een gob op te laten vangen.

Wij hebben ook een aantal kinderen via een gob en hierbij een voorbeeld van wat 1 van de ouders betalen voor de opvang.

Ze hebben 2 kinderen, het gaat om 2 dagen van 9 uur, dan betalen die ouders MAAr Eur 0,80 cent!
Die ouders verdienden echt geen topsalaris, gewoon normaal.
Dus het is altijd een serieuze overweging waard, want zou houd je toch weer meer over.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 18 jul 2011 17:45

Galateia schreef:Hoe zit dat met die verdeling van de kosten: betalen beide werkgevers (van man en vrouw) een deel, of weer alleen maar die van de vrouw?

Ik geloof dat alle werkgever in Nederland eraan bij dragen. Anders zouden de werkgevers waar veel vrouwen werken goed de sjaak zijn. In eerste instantie moet je wel de werkgevers opgeven, maar toen mijn man wisselde van baan, hoefde wij dat niet meer op te geven en werd ons medegedeeld dat elke werkgever naar rato meebetaald.

@tuinfluiter. Een gob is wel een optie, maar ik vind er toch wel een groot kwaliteitsverschil in zitten. Net zoals de gastouders. Ik vind het dan toch wel moeilijk.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 18 jul 2011 19:40

Je hebt gelijk, ajl, het is inderdaad ook een verschil of je, zoals jij, twee kinderen op de opvang hebt of, zoals wij, nog maar één. Ik werk zelf als oproepkracht bij een kdv en zie inderdaad dat bijvoorbeeld moeders die werkloos zijn (kunnen ze niks aan doen hoor, daar zeg ik niks van) wel drie dagen per week hun kinderen blijven brengen, van 's morgens vroeg tot aan het eind van de middag en zelf niks doen 'want ze zijn zo moet van al het solliciteren'. #-o Dat zoiets voor kan komen, dat je je baan kwijtraakt maar toch je plekje op het kdv niet op wilt geven begrijp ik wel, maar bij sommigen duurt het nu al een jaar!! :shock: En daar draait werkend Nederland dus voor op! Zelf voel ik me ook wel eens schuldig dat ik onze dochter naar het kdv breng terwijl ikzelf thuis ben (als er bijvoorbeeld geen dienst voor mij beschikbaar is, dan hou ik die dag voor mijn studie). In feite betalen anderen dan ook die dag voor mijn kinderopvang. Daarom probeer ik dat zo min mogelijk te doen en hou mezelf voor dat als ik klaar ben met mijn studie zelf weer voor die kosten kan opdraaien.

Tuinfluiter: wij hebben het wel eens uitgerekend, maar gob was voor ons toch echt duurder dan kdv! Onze oudste werd via gob opgevangen, maar daar betaalden we meer voor. Het was alleen even na schooltijd, dus schokkend waren die bedragen niet, maar het was wel meer in verhouding met wat wij voor de jongste betaalden op het kdv.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 18 jul 2011 20:10

Volgens mij is dat volgend jaar over, dat je je kind kunt brengen terwijl je niet werkt. Of je moet het allemaal zelf betalen die dag. Hoe dat dan moet met plekjes behouden op het kdv weet ik niet. want hier gaat Jurian om die reden dus ook elke maandag nog, en ook omdat hij anders helemaal ontwend raakt en in september of oktober weer moet wennen. Maar dat zal dan ook niet meer kunnen denk ik. Ben heel benieuwd hoe het gaat lopen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 18 jul 2011 20:16

maar in een zwangeschapsverlof mogen ze toch wel? hier gaan ze ook nog wel eens omdat ik niet altidj oppas heb. Tja... immers betaal dan zelf ook een stukje. Maar als je kind tijdelijk niet gaat, is het plekje niet weg hoor, dan geef je tcoh meteen aand at het die en die dag weer komt?

Ik kan me niet voorstellen dat je dus met een verlof rond ziekte of zwangerschap je plekje op het kdv weg is.

Overigens vind ik het wel goed dat het wegbrengen en dan de mama weer naar huis gaat aan banden wordt gelegd, Wel lastig dat ik niet altijd oppas heb en soms wel eens met de een of ander naar het ziekenhuis moet, of extra niet betaald naar school ga, dat kan dus ook niet meer ](*,)

heb straks sowieso een probleem, die uren plus 10 procent ga ik giga overheen als ik ze weg zou brengen, zoals ik ze nu weg breng. Het betekend dat ik ze voor en na half 9 nog eens 80 minuten kan wegbrengen, dus dat is dan 1 uur en 20 minuten. Met een vergadering ben ik dat al lang en breed kwijt! Erg beroerd dus dan!

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 18 jul 2011 20:17

Idd, volgend jaar wordt dat anders ja. Maar volgens mij geldt dat niet voor zwangerschapsverlof hoor! Nu is het al wel zo dat je recht heb op kinderopvangtoeslag als je minimaal één dag in 2011 hebt gewerkt. Voor werklozen is dat best beroerd denk ik, want straks is het december en als je dan nog steeds geen baan hebt kun je al je gekregen toeslagen terug gaan betalen!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 18 jul 2011 21:00

1 dag uitzendwerk is dan toch voldoende, dan ga je toch een dag utizendwerk doen? er is vast wel ergens wat, ook al past het niet zo goed binnen het plaatje wat eigenlijk wenselijk is.

tja... zelf kan ik daar een beetje boos om worden. Ik werk op dit moment ook in de schoonmaakbranche omdat er geen vaste baan te krigjen is in de regio voor de klas. Tja, is dat werk dan te min?

maar dat heeft hier niet mee te maken.... :oops:

zomaariemand
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaariemand » 19 jul 2011 07:03

Ik ben een thuisblijfmoeder, maar meer vanwege ziekte. Toch ren ik niet gillend door het huis heen. Ik vind het wel heel erg leuk. Ja, soms hardstikke zwaar en dan zijn we elkaar weleens zat. :P Ik denk dat het wel in bepaald opzicht goed is voor de kinderen dat mama altijd thuis is als ze klein zijn. Maar goed, voordeel van opvang is dat ze met andere kindjes kunnen spelen en hun gezichtsveld ietsje kunnen verruimen.
Het heeft beide voor- en nadelen.

Terug naar “Archief”