Wanneer applaus en wanneer niet ? Of helemaal nooit ?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Re: Wanneer applaus en wanneer niet ? Of helemaal nooit ?

Berichtdoor Janvanverweg » 15 jul 2011 07:26

schelpje3 schreef:Zo ook in de kerk, wij hebben eigenlijk een ingetogen dienstcultuur, plechtig, rustig, orgel, samenzang, meer niet. Daar komt verandering in, ik denk omdat de mensen veranderen.
Je moet je uiten, krijg je nu als advies. Dat werkt door tot in de kerken.

de cultuur die je beschrijft herken ik niet als Nederlands. de Nederlandse cultuur de laatste 40 jaar is een pop cultuur met expresieve kleding, muziek, taal etc. luister hoe politici zich uiten, daar is meestal niets ingetogens meer aan.
als de kerk een andere cultuur heeft, dan geeft dat stof tot nadenken. want verschillende culturen vormen grote obstakels in de communicatie. als de kerkelijke cultuur diametraal anders is dan de omliggende cultuur, dan communiceert de kerk ws slecht. (wie neemt er nog een boodschap aan de kerk?)

genoeg reden om de kerkelijke culturr onder de loep te nemen. waar is verandering mogelijk zonder Christus te verlogenen? Paulus werd een Jood voor de Joden en een Griek voor de Grieken.

de vraag is niet waar wij aanstoot aan kunnen/moeten nemen; maar hoe we zelf minder aanstoot kunnen veroorzaken. als iedereen klapt, klap dan fijn mee; als niemand klapt, begin er niet mee.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 15 jul 2011 08:49

schelpje3 schreef:Nee dat is niet waar. We leren hen stil te zitten in de kerk, maar het hoeft niet perse altijd daarbuiten :D

En WAAROM leren we ze stil te zitten in de kerk? (ok, nu misschien om geen aanstoot te geven) maar waar komt het idee vandaan dat stilzitten eerbiediger zou zijn? Is dat Bijbels te onderbouwen?

Zodra onze dochter muziek hoort gaat ze bewegen. Ik peins er niet over om het bij een draaiorgel op de markt toe te laten en bij muziek thuis ook maar bij het orgel in de kerk of geestelijke liederen opeens te verbieden?! Zo maak je m.i. het geloof tot een zwaar juk.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 15 jul 2011 09:10

Hier idem, staan thuis ook enom mee te swingen op alle muziek, maar om de een of andere reden zit zoonlief al wel stil in de kerk, ook tijdens de muziek.

zomaariemand
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaariemand » 15 jul 2011 10:37

Kerkmuziek is nou ook niet echt swing-muziek. :? Of het moeten opwekkingsliederen zijn ofzo.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 15 jul 2011 10:53

schelpje3 schreef:Nee dat is niet waar. We leren hen stil te zitten in de kerk, maar het hoeft niet perse altijd daarbuiten :D

Hmm, je wilt niet weten hoe die in onze cultuur gevormde mensen, wiens haar grijs is of zou zijn als het niet geverfd was, naar een vader kijken die zijn kinderen lekker door de supermarkt laat rennen. Pruimenmondjes, afwachtende blikken wanneer hij ze nu eens tot de orde roept. :) Zeker als ze ook nog eens lekker hard naar elkaar roepen.

Zoveel expressie en emotie wordt niet altijd gewaardeerd...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 jul 2011 12:38

Schipje schreef:En WAAROM leren we ze stil te zitten in de kerk? (ok, nu misschien om geen aanstoot te geven) maar waar komt het idee vandaan dat stilzitten eerbiediger zou zijn? Is dat Bijbels te onderbouwen?

Zodra onze dochter muziek hoort gaat ze bewegen. Ik peins er niet over om het bij een draaiorgel op de markt toe te laten en bij muziek thuis ook maar bij het orgel in de kerk of geestelijke liederen opeens te verbieden?! Zo maak je m.i. het geloof tot een zwaar juk.

Nee schipje, we hoeven ze niet als een standbeeld te laten zitten, dat is onzin :D een kind mag kind zijn. Dus voor hele kleintjes een klein boekje meenemen, en wat kleine snoepjes, geen bezwaar. Maar je hebt kinderen. ook wat ouder, :-& die op zondag opeens een zwakke blaas hebben, continue achterom kijken, snoepen, praten, met hun telefoon zitten te smsen, want sommige hebben al heel jong een mobiel.
Op school wordt er ook een zekere discipline betracht, niks mis mee.
Af en toe moet een kind ook stil(ler) kunnen zitten.
Als jij een heel verhaal aan het vertellen bent, wat erg belangrijk voor jou is en ik ga naar boven zitten kijken, achter me, mn nagels zitten vijlen, neurien, ga jij dan gewoon door met praten? Ik denk het niet, je zou aan mij vragen: zeg heb ik nu je aandacht nog of niet ?

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 15 jul 2011 12:58

Als jij een heel verhaal aan het vertellen bent, wat erg belangrijk voor jou is en ik ga naar boven zitten kijken, achter me, mn nagels zitten vijlen, neurien, ga jij dan gewoon door met praten? Ik denk het niet, je zou aan mij vragen: zeg heb ik nu je aandacht nog of niet ?

Zeker niet netjes.

Maar je hebt kinderen. ook wat ouder, die op zondag opeens een zwakke blaas hebben, continue achterom kijken, snoepen, praten, met hun telefoon zitten te smsen, want sommige hebben al heel jong een mobiel.

Mischien zitten ze er niet uit eigen keus, en of nemen ze het niet serieus.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 jul 2011 13:35

In onze gemeente gaan de kinderen na ca.20 min. ieder (op leeftijd) naar hun eigen
zondagsschool-groepjes, daar krijgen ze les op eigen niveau.
Is dat in de tradionele kerken niet zo ?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 jul 2011 14:11

RogierV schreef:
Mischien zitten ze er niet uit eigen keus, en of nemen ze het niet serieus.

School is ook niet altijd eigen keus :)
In sommige kerken heb je de zgn kindernevendiensten. Dan maken ze geloof ik het begin mee en halverwege gaan ze uit de kerk en houden een aparte dienst met een juf of meester. Sommige kerken gaan daar wel erg lang meer door. Tot en met einde basisschoolleeftijd, m.i. te lang, want dan wek je de schijn dat het enorm saai moet zijn tijdens de dienst, niet om door te komen, alleen voor volwassenen.
In de rechts reform kerken gaan ze ervan uit dat kinderen een zekere mate van discipline moeten ontwikkelen en je staat verbaasd wat die kleine oortjes nog oppikken :shock: Lachen als die kleintjes vrijmoedig mee gaan zingen en bepaalde zinnen onbedoeld verbasteren. Zie dan maar eens ernstig te blijven :lol:
Veel predikanten betrekken regelmatig de kinderen en jongelui (grappig woord) bij de preek, door op hun niveau dingen uit te leggen.
Vooral predikanten die zelf opgroeiende kinderen hebben. Sommige hebben het gewoon in zich.
Zo herinner ik me de catechisatie ook, met heel veel genoegen, het was bij mij nooit moeten, wij hadden verschillende "leuke" predikanten, met erg veel gevoel voor de jeugd.

knor183
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor knor183 » 15 jul 2011 15:43

schaapje schreef:In onze gemeente gaan de kinderen na ca.20 min. ieder (op leeftijd) naar hun eigen

Hoi Schaapje,

Vind ik een hele mooie en goede gewoonte. Zo leren ze toch aan de kerkdienst wennen en krijgen ze ook les op hun eigen niveau.

Bij ons in de kerk gebeurt het helaas niet. Maar over het algemeen zitten de kinderen (die meestal vanaf een jaar of 4 meegaan) redelijk stil.
Het is even onvoorstelbaar dat God wel bestaat, als dat hij niet zou bestaan

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 jul 2011 16:33

quote="knor183"

Hoi Schaapje,

Vind ik een hele mooie en goede gewoonte. Zo leren ze toch aan de kerkdienst wennen en krijgen ze ook les op hun eigen niveau.

Bij ons in de kerk gebeurt het helaas niet. Maar over het algemeen zitten de kinderen (die meestal vanaf een jaar of 4 meegaan) redelijk stil.

Bij ons zijn ze echt niet stil (sommige wel, en de mijne vroeger) maar het leukste is dat als het
tijd is dat ze vertrekken naar hun "klasjes" ze naar voren mogen komen, er een stuk of drie
kinderliedjes (blij, blij, mijn hartje is zo blij) ha ha en dan die peuterjes en kleuterjes
uit volle borst en dansend meezingen, het echt dan zo,n vrolijke "noot" met een jaar of tien
voelen ze zich daar een beetje te groot voor.

Ik vind het zelf heel fijn als het dan rustig is in de dienst, we nemen nog al eens een lange
tijd van aanbidding en gebed, en als dan zo,n kleuter naast je zit kan het zo afleiden.

Bij de tieners is het om en om dus één keer in de dienst één keer eigen groepje, dan wordt
er natuurlijk ook ingespeeld op wat er gepredikt is en daar over door gesproken.
Tieners hebben ook eens per week een bijbelstudie-avond, al met al wordt er veel gedaan
aan de geestelijk vorming van onze kids.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

zomaariemand
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaariemand » 15 jul 2011 19:49

schaapje schreef:In onze gemeente gaan de kinderen na ca.20 min. ieder (op leeftijd) naar hun eigen

Bij ons was er vroeger een créche voor de hele kleintjes, alleen bij de ochtenddienst. Verder werd er niets gedaan voor kinderen. Ouders kwamen dan vaak 's ochtends met zijn tweetjes naar de kerk en 's avonds kwam er om de week eentje.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 16 jul 2011 12:13

Dit lijkt mischien off topic maar bear with me.

Waarom is er een minimumleeftijd voor bijvoorbeeld, Alchehol,Cannabis,Bepaalde films, Stemrecht?
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 jul 2011 13:23

RogierV schreef:Dit lijkt mischien off topic maar bear with me.

Waarom is er een minimumleeftijd voor bijvoorbeeld, Alchehol,Cannabis,Bepaalde films, Stemrecht?

Hallo rogier, het gaat hier over applaus [-X
Stel je vraag elders op het forum, please ?

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 17 jul 2011 20:14

schelpje3 schreef:Nee schipje, we hoeven ze niet als een standbeeld te laten zitten, dat is onzin :D een kind mag kind zijn. Dus voor hele kleintjes een klein boekje meenemen, en wat kleine snoepjes, geen bezwaar. Maar je hebt kinderen. ook wat ouder, :-& die op zondag opeens een zwakke blaas hebben, continue achterom kijken, snoepen, praten, met hun telefoon zitten te smsen, want sommige hebben al heel jong een mobiel.
Op school wordt er ook een zekere discipline betracht, niks mis mee.
Af en toe moet een kind ook stil(ler) kunnen zitten.

We hadden het toch over stilzitten/bewegen op muziek? Ik had het niet over aandacht tijdens een verhaal.

Terug naar “[Religie] - Open forum”