TheKeimpe schreef:
@1a2b3c: Je hebt helemaal gelijk dat er wel ellendekennis buiten Christus is. Maar deze ellendekennis brengt ook niet tot Christus. Denk aan Kaïn, Saul etc.
Waar ik wel mee zit: als de vraag van de stokbewaarder geen geloofsroep was, was het dan zonde, was het dan niet uit de Geest? Die stelling zou ik niet voor mijn rekening durven nemen.
Hopelijk is het duidelijk dat ik nergens heb willen zeggen en volgens mij ook niet gedaan heb dat er rust aan mensen gegeven mag worden buiten de geloofsvereniging met Christus.
-als de vraag van de stokbewaarder geen geloofsroep was, was het dan zonde, was het dan niet uit de Geest? Die stelling zou ik niet voor mijn rekening durven nemen.
De stokbewaarder vroeg wat hij moest doen om zalig te worden en de rijke jongeling vroeg inhoudelijk hetzelfde: wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven. De mensen op de Pinksterdag hadden dezelfde vraag. (ik weet dat de rijke jongeling een ander antwoord kreeg, maar daar gaat het even niet over)
Ik geloof dat de Heilige Geest erbij betrokken is wanneer je tot zo'n vraag komt maar mensen kunnen de Heilige Geest wederstaan blijkt uit Hand.7:51. Daarom is het ook 100% eigen schuld als je verloren gaat.
Zolang een mens nog niet tot geloof in Jezus is gekomen heeft hij de Heilige Geest nog niet in zijn hart. Rom.8:9 Maar u bent niet in het vlees, maar in de Geest, wanneer althans de Geest van God in u woont. Maar als iemand de Geest van Christus niet heeft, die is niet van Hem.
Iedereen die in Jezus gelooft ontvangt de Heilige Geest staat er in de Bijbel.
Ik stel ook niet dat de vraag van de stokbewaarder e.a. niet uit de Geest was, maar het maakt verschil of de Geest in je is of van buitenaf op je in wil werken.
Het blijft een feit dat alles wat niet uit het geloof is God niet kan behagen, dus zonde is.
Voor de duidelijkheid: ik spreek vanuit de lijn van de menselijke verantwoordelijkheid en niet van Gods kant (zie mijn vorige reactie)
En nee, je hebt nergens de indruk gewekt dat je rust voorstaat buiten de geloofsvereniging met Jezus. Dat was duidelijk.