het borstvoedingstopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor Dippie » 13 jul 2011 21:31

Schipje schreef:Bv kost nou eenmaal meer moeite dan de fles. Die 2 dingen zou je niet moeten willen vergelijken want de één is natuurlijk en de ander kunstmatig, en dat is meestal makkelijker in de zin van pijn dit keer. Voor iedereen ligt de grens van stoppen/doorgaan weer anders. Een interessante vraag vind ik: MAG bv nog moeite kosten? (en nee ik pleit er niet voor dat je door moet gaan tot je niet meer uit je ogen kan kijken o.i.d.) wel willen tegenwoordig steeds meer mensen alleen nog maar bv geven als het allemaal gelijk vrijwel vlekkeloos verloopt. En dat is nou eenmaal meestal geen realistisch beeld.

Ik durf daar nu nog niet zo'n goed antwoord op te geven. Ik heb geen idee hoe het voelt, zou nu zeggen van; ik stop als het me teveel pijn doet, er steeds ontstekingen komen, enz... Maar daar denk ik tzt misschien heel anders over :wink:
Afbeelding

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 14 jul 2011 07:41

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu sneller zal stoppen dan de vorige keer en alleen door zal gaan als het geen moeite kost. De vorige keer heeft het mijn herstel na de bevalling aanzienlijk vertraagd. Met spruw zal ik nog wel doorvoeden, is vervelend, maar gaat wel weer over, maar bij borstontsteking is het nu gewoon over.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 14 jul 2011 10:54

Tja, omdat ik bv dus niet zo belangrijk vind, vind ik het voor mezelf zo dat het geen moeite mag kosten nee. Of niet meer dan de fles. En het enige wat nu meer moeite kost is dat ik het altijd moet geven, en dat vind ik soms een beetje jammer, maar verder kost het me niet meer moeite, dus doe ik het wel. Maar zodra het wel echt meer moeite gaat kosten ben ik er zo vanaf. We hebben een kerngezonde zoon hier rondlopen, die zijn flesjes heerlijk vond ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 14 jul 2011 11:00

Ben het wel met je eens MissF. Ik ben de vorige keer ook veel te lang door gegaan en een vriendin van mij ook. Haar kindje wilde de tepel niet pakken en ze heeft 8 weken lang fingerfeeding gedaan. Eerst kolven en daarna geven, uurtje rust en vervolgens weer de hele riedel. En ze werd maar onder druk gezet door de lactatiekundige om door te gaan en vol te houden. Hier idem. Ik zet de flesjes gewoon klaar en dan zie ik wel waar het schip strand. Een pak poeder is zo gekocht ( al ben ik wel bang dat ik mij dan weer te veel laat leiden door hormonen :lol: )

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 14 jul 2011 12:14

(hier stond dit keer voor ze geboren was al een fles en pakjes flesvoeding klaar ;) )
En de tepel niet pakken, dat deed/doet ze hier ook niet. Dus met tepelhoedjes voeden. Van de mevrouw van het cb zou ik moeten proberen zonder te doen, maar dat kost me toch echt teveel moeite. Soms lukt het even, maar dan vind ik het toch al teveel gedoe, en ga snel over op tepelhoedjes. Het gaat toch om de voeding die ze binnen krijgt, en die krijgt ze met tepelhoedjes prima binnen, dus besloten gewoon die dingen te gebruiken tot ik ermee stop, want mijn platte tepels worden echt niet opeens geen platte tepels, dus het probleem zal blijven denk ik.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 14 jul 2011 12:18

hier ook begonnen met tepelhoedje maar na een tijdje (ik denk een week of 3) ging het toch ook wel zonder, was ook wel weer makkelijk :wink: . ik had nooit echt hele platte/ingetrokken tepels, maar door de stuwing en later de hoeveelheid voeding stonden m'n borsten zeg maar helemaal strak en kon ze ook de tepel niet pakken. dan zijn die hoedjes wel een uitkomst.
ben benieuwd hoe het dit keer zal gaan..
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 14 jul 2011 13:18

Missf, ik acht de kans ook heel klein dat je tepels opeens zullen veranderen ;-) maar het kindje verandert wel in die zin dat het beter de grote hap kan maken en ook krachtiger is zodat je misschien toch binnenkort zonder th kan voeden. Fijn dat je het niet vervelend vind iig.

Ajl; in principe zal een lactatiekundige alleen de eerste dagen fingerfeeding adviseren. Daarna worden de hoeveelheden te groot om via fingerfeeding te geven. Dat duurt te lang en neemt te veel van de energie van het kindje. Acht weken onder druk gezet... ? Als er na twee weken nog geen verbetering is dan ga je elders toch ook hulp vragen?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 14 jul 2011 14:08

Schipje schreef:Ajl; in principe zal een lactatiekundige alleen de eerste dagen fingerfeeding adviseren. Daarna worden de hoeveelheden te groot om via fingerfeeding te geven. Dat duurt te lang en neemt te veel van de energie van het kindje. Acht weken onder druk gezet... ? Als er na twee weken nog geen verbetering is dan ga je elders toch ook hulp vragen?

Dat lijkt mij ook, maar ook de vlk adviseerde een lactatiekundige en dan ga je er als kersverse moeder wel van uit dat deze het wel weet. :wink: Na 8 weken is ze gestopt, ze had er schoon genoeg van. Flesvoeding ging toen trouwens ook niet optimaal, maar toen kon ze het makkelijker uitbesteden

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 14 jul 2011 14:20

Ben zo blij!!! De 2 de kloof is ook zo goed als weg en het doet in elk geval geen zeer meer :yahoooo: Het komt hier eindelijk nog eens goed na bijna 2 maanden!

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 14 jul 2011 15:41

@ liefie: lekker genieten :), !!

Hier vind ik bv ook veel handiger dan fv, maar dat komt simpelweg omdat ik eigenlijk nooit echt heftige problemen heb gehad. En nu helemaal niet meer nu ik snachts lekker kan doorslapen. Ik zit nu op 5x per dag, goed te doen dus.
Alleen dat kolven op m'n werk begint me wel steeds meer tegen te staan. Nou ja, ik ga toch overdag afbouwen in augustus. Dus ook dat is binnenkort over! Heeftie i.e.g. 6 maanden BV binnen, en maybe nog wat langer (savonds en smorgens).

Wat platte tepels betreft, ik heb een ingetrokken tepel aan een kant, maar dat is geen probleem met de bv, hij kan hem goed pakken.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 14 jul 2011 23:10

met stuwing kan zoonlief ook de tepel minder goed pakken..

Hier móest ik in de 1e week juist stoppen met fingerfeeding van de lactatiekundige en het geven uit een flesje. Ik was toen juist bang dat de borstvoeding zou mislukken (wist ik veel ;-))...
Zij adviseerde de breastflowfles en dat ging en gaat goed.
Is toch niet te doen, 8 weken lang fingerfeeden? :-k
Ik was 1,5 uur per voeding bezig ofzo... En als Floris net sliep moest ie weer wakker gemaakt worden omdat hij te veel was afgevallen...

Hilarisch; vanmorgen op het bureau werd gezegd dat het beter zou zijn als zoonlief minder voedingen zou krijgen. (tja, dat zou ik ook wel oké vinden, want 10x per dag voeden is best veel..) Toen zei ik dat ik voed op verzoek.
Kreeg ik te horen dat dat wel zo was, maar 'als het mogelijk is, toch proberen minder te voeden'.
Tja, met 2 lange ouders verwacht je toch geen mini baby?
Hij is nu 8 weken en 6,5 kilo en 63 cm.

Tss. ik snap nu de benaming consternatiebureau. 8)

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 15 jul 2011 01:19

Haha, ach ja, niet te veel van aantrekken idd.
Femke was 5800gr en 60cm.
Krijgt 6 voedingen ongeveer, al zal t vandaag wat meer zijn.
Zit nu opeens weer om 02u te voeden.

Hoe gaat t met de spruw eigenlijk? En de reflux?
Of was t geen reflux?

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 15 jul 2011 08:25

Jannoek schreef:Kreeg ik te horen dat dat wel zo was, maar 'als het mogelijk is, toch proberen minder te voeden'.

#-o
ajl schreef:Dat lijkt mij ook, maar ook de vlk adviseerde een lactatiekundige en dan ga je er als kersverse moeder wel van uit dat deze het wel weet. :wink:

Ja, dat is waar!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 15 jul 2011 09:50

Em. schreef:@ liefie: lekker genieten :), !!

Hier vind ik bv ook veel handiger dan fv, maar dat komt simpelweg omdat ik eigenlijk nooit echt heftige problemen heb gehad. En nu helemaal niet meer nu ik snachts lekker kan doorslapen. Ik zit nu op 5x per dag, goed te doen dus.
Alleen dat kolven op m'n werk begint me wel steeds meer tegen te staan. Nou ja, ik ga toch overdag afbouwen in augustus. Dus ook dat is binnenkort over! Heeftie i.e.g. 6 maanden BV binnen, en maybe nog wat langer (savonds en smorgens).

Ik ben geloof ik de eerste keer met bv echt verwernd. Ik zat vanaf het begin 6/7 voedingen op een dag en hij sliep eigenlijk vanaf het begin door. Na 5 weken zat ik op 5 voedingen. Daarom wist ik niet wat mij overkwam met onze dochter. Ik zat toen op 8/9 voedingen op een dag en vond het vreselijk veel.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 15 jul 2011 11:12

Gisteren waren we bij mijn kleine neefje gaan kijken en mijn schoonzusje ging hem op de slaapkamer even voeden. Zoonlief zei heel simpel, dat de baby uit de buik ging eten. Ik legde uit, dat daar geen eten uit komt, maar melk. Nu liepen we vanochtend even op de markt en daar stonden van die paspoppen met kleding erop. Hij tilde een shirt op van een vrouwelijke paspop, wees heel wijs naar de borsten en zei tegen de verkoper: "Daar zit melk in." :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Terug naar “Archief”