islam is de antichrist

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: islam is de antichrist

Berichtdoor mohamed » 14 jul 2011 10:33

mohamed schreef:Ach zo, nou, als ik niet zou worden gered dan had ik graag willen weten wat ik fout deed,

Mortlach schreef:In het gelijknamige boek krijgt Job ook een standje als ie de besluiten van God in twijfel trekt...

Welk vers en wat wil je daarmee zeggen?

mohamed schreef: maar wat is de zin van een hypothese?

Mortlach schreef:Het ging er mij om zichtbaar te krijgen of jij (omdat jij de enige bent die reageerde, waarvoor dank) toch meer om de beloning doet dan je zelf zegt/denkt. Als de beloning wegvalt, verander je je leven naar eigen zeggen behoorlijk drastisch.

Ja mijn leven verandert drastisch als mijn grote liefde mij verlaten zou, wat vreemd hé? Well, shoot me! ;)
mohamed schreef:Door mij dergelijke vragen te stellen duw je mij in een hoek en ik ben best bereid om het duel met je aan te gaan, maar beloof je me dan op voorhand dat je niet gekwetst wordt als ik je ook in een hoek duw?

Mortlach schreef:Natuurlijk, het is een lastige vraag, maar het is geenszins mijn bedoeling je in een hoek te duwen. Wat je ook antwoordt, ik heb daar verder geen waardeoordeel over.

Dan moet je me de vraag niet stellen waar je WEL een waardeoordeel over hebt, want je ontneemt me dan elke kans een misverstand recht te zetten en daar heb ik een gloeiende hekel aan. :)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 jul 2011 10:41

Mortlach schreef:Ik heb het niet over een leven zonder God, alleen over geen leven na de dood. Maar goed, zelfs dat eerste zie ik niet in. Ik ervaar mijn leven als verre van zinloos, omdat ik er zelf zin aan geef.

Of misschien ben je wel katholieker dan je toegeeft en vertrouw je op dat doopwater waarmee je besprenkeld bent! ;)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 jul 2011 10:41

mohamed schreef:Welk vers en wat wil je daarmee zeggen?

Hoofdstuk 38 t/m 40 :-)

Ja mijn leven verandert drastisch als mijn grote liefde mij verlaten zou, wat vreemd hé? Well, shoot me! ;)

Het gaat er dan ook meer om wat je na de directe impact zou doen. De rest van je leven vol zelfmedelijden wegkwijnen, dat is pas zonde.

Maar goed, ik schreef dus al dat ik soms antwoorden in de trent "moordend en verkrachtend de stad door" krijg, van christenen, ja. Die lui hebben er wat mij betreft bijzonder weinig van begrepen, of hebben op zijn zachtst gezegd een zeer discutabel beeld van wat moreel goed is.

Dan moet je me de vraag niet stellen waar je WEL een waardeoordeel over hebt, want je ontneemt me dan elke kans een misverstand recht te zetten en daar heb ik een gloeiende hekel aan. :)

Doe ik dat dan? Als jij iets wilt rechtzetten, dan staat dat je helemaal vrij natuurlijk. Graag zelfs, want dan heb ik je blijkbaar verkeerd begrepen en daar heb ik ook niks aan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 jul 2011 10:42

mohamed schreef:Of misschien ben je wel katholieker dan je toegeeft en vertrouw je op dat doopwater waarmee je besprenkeld bent! ;)

Ik probeer nog steeds ge-excommuniceerd te worden, dat klopt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 jul 2011 11:11

Mortlach schreef:Hoofdstuk 38 t/m 40 :-)

Ik heb de hoofdstukken gelezen maar Job werd berispt omdat hij twijfelde aan God en in jouw hypothetische geval zou ik immers vragen wat ik fout deed. Zie je het verschil? :)

Nog bedankt voor de leestip trouwens, bekijk deze passage eens:

'Het struisvogelvrouwtje staat vrolijk te klapwieken,
maar met haar slagpennen en veren is zij nog geen ooievaar.
Ze legt haar eieren op de grond
en laat haar legsel door het zand verwarmen;
ze vergeet dat een voet het kan breken,
dat een wild dier het kan vertrappen.
Ze is hard voor haar jongen, alsof ze niet van haar zijn,
onverschillig of haar moeite misschien voor niets geweest is,
want God heeft haar elk inzicht onthouden
en haar niet met wijsheid begiftigd.' (Job 39,13-17)

Het is dus niet verkeerd om te handelen naar wat je weet of waar je in gelooft. Want als jij verkering hebt doe je ook dingen anders als wanneer je alleen bent en dat zou dan ook afkeurenswaardig zijn, vanuit jouw hypothese bezien.
Het gaat er dan ook meer om wat je na de directe impact zou doen. De rest van je leven vol zelfmedelijden wegkwijnen, dat is pas zonde.

Als mijn grote liefde weg is, wat heb ik dan nog om voor te leven? Misschien is tweede viool spelen voor jou goed genoeg, maar mij niet gezien.
Maar goed, ik schreef dus al dat ik soms antwoorden in de trent "moordend en verkrachtend de stad door" krijg, van christenen, ja. Die lui hebben er wat mij betreft bijzonder weinig van begrepen, of hebben op zijn zachtst gezegd een zeer discutabel beeld van wat moreel goed is.

Van wie krijg je die antwoorden? Wat voor soort christenen ga jij mee om behalve de alhier aanwezige streng gereformeerden?
Doe ik dat dan? Als jij iets wilt rechtzetten, dan staat dat je helemaal vrij natuurlijk. Graag zelfs, want dan heb ik je blijkbaar verkeerd begrepen en daar heb ik ook niks aan.

Dat ik handel naar mijn geloof is dus niet uit angst, maar uit liefde en dat is een groot verschil! Bij deze is het rechtgezet.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 jul 2011 11:45

mohamed schreef:Het is dus niet verkeerd om te handelen naar wat je weet of waar je in gelooft. Want als jij verkering hebt doe je ook dingen anders als wanneer je alleen bent en dat zou dan ook afkeurenswaardig zijn, vanuit jouw hypothese bezien.

Ik zou niet weten wat ik anders zou doen. Er is niemand om rekening mee te houden, dat is waar, maar mijn gedrag in het algemeen verandert niet drastisch. (ps: verkering heb je als je op de middelbare school zit; volwassenen hebben relaties)

Als mijn grote liefde weg is, wat heb ik dan nog om voor te leven? Misschien is tweede viool spelen voor jou goed genoeg, maar mij niet gezien.

Dus maak je er maar spreekwoordelijk een einde aan? Wat een geluk dat jouw liefde de definitie van betrouwbaar is dan. Ik zou het zo echter niet willen.

Dat ik handel naar mijn geloof is dus niet uit angst, maar uit liefde en dat is een groot verschil! Bij deze is het rechtgezet.

Wat ik me dan afvraag... ben jij naastenlievend omdat je van God houdt of omdat naastenlievend zijn goed is? Als God hypothetisch zou wegvallen, zou je dan stoppen met naastenlievend zijn?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 jul 2011 13:01

Mortlach schreef:(ps: verkering heb je als je op de middelbare school zit; volwassenen hebben relaties)

Nu weet ik zeker dat je me op woorden wilt vangen. De definitie van het kinderlijke Wikipedia luidt:

Verkering is een staat in de menselijke relaties wanneer twee personen, via een meestal mondelinge overeenkomst, hebben verklaard dat zij voor een onbepaalde tijd door het leven gaan als partners. Etymologisch is het afkomstig van het woord "verkeren", dat iets betekent als "omgaan met". Verkering hebben wordt ook wel "omgang hebben" of het hebben van een "vrijer" genoemd. 1

Ik wens je veel succes met spijkers op laag water zoeken, over en 'uit'! :lol:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 jul 2011 14:19

Tijdens de lessen schrijfvaardigheid op de universiteit kreeg je altijd een vol punt aftrek als je met een woordenboek-definitie aan kwam zetten :-)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 jul 2011 14:21

quote="Mortlach"Tijdens de lessen schrijfvaardigheid op de universiteit kreeg je altijd een vol punt aftrek als je met een woordenboek-definitie aan kwam zetten

:lol: dus al jouw wijsheid komt uit .... :lol:
of toch niet :?:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 jul 2011 14:40

schaapje schreef:
:lol: dus al jouw wijsheid komt uit .... :lol:
of toch niet :?:

Wat? ik volg je niet.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 jul 2011 14:45

@Mortlach

Ach ik maakte een flauw grapje over "boekenwijsheid"
Maar ik neem aan dat er ook een wijsheid is die niet gebaseerd is op boeken.
Sorry Mortlach :?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

zomaariemand
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaariemand » 14 jul 2011 14:47

mohamed schreef:......De moslim is bang dat hij toch naar de hel gaat en de werknemer is bang dat hij ontslagen wordt. Deze vrees koesteren zij omdat ze zich niet geliefd weten ....

Selectief zitten lezen, zeker?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 jul 2011 15:07

zomaariemand schreef:Selectief zitten lezen, zeker?

Dat is mijn probleem hier ook altijd een beetje mee. De slechts mogelijke afspiegeling van een ander geloof wordt vergeleken met de best mogelijke afspiegeling van het eigen geloof.

Vertel eens, beste christenen, hoeveel mensen kennen jullie in de eigen gemeente voor wie het geloof een zware last is? Mensen die niet aan het avondmaal durven omdat ze niet zeker weten of ze wel bekeerd genoeg zijn? Die hun hele leven in doodsangst doorbrengen omdat ze die is aangejaagd met beelden van hel en verdoemenis? Dan kan je zeggen: ja, maar dat is mensenwerk, maar zie je dan hoe je je eigen geloof idealiseert.

Niet om het christendom nou zwart te maken, dat is de bedoeling niet. Het is maar om aan te geven dat de negatieve afspiegeling van andere geloven niet bepaald eerlijk zijn. Misschien klopt het soms wel, net zoals dat het christendom voor sommige mensen geen pretje is, maar om die situatie tot algemene regel te verheffen is niet behulpzaam.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 14 jul 2011 15:40

@mortlach,

eerlijk gezegd, ik ken niemand persoonlijk die geloof als zo'n last ervaart. Enkel uit verhalen en dan met name de verhalen hier op refoweb ( vragenrubriek en ook intro's op dit forum)
Ik ken alleen mensen die het geloof als het tegenovergestelde ervaren ( geen last, maar blij en dankbaar ervoor )

Daarnaast, van alle moslims die ik ken en in mijn leven ben tegengekomen ken ik ook niemand die allah als hun baas ervaren, of uberhaupt een relatie hebben. Ik praat er vaak over, en ze zeggen "nee, je doet gewoon de regels zo veel als mogelijk, wat niet lukt lukt niet, en wat wel dat is mooi meegenomen" ( even alles op een hoop gegooid, maar ik ken niemand die allah als zijn Vader ziet zoals ik ken bij christenen ) Als je aankomt met, bij de islam moet je iets verdienen wat je bij het christendom krijgt ( het verschil in essentie waar we het hier over hebben, ) dan kijken ze je meestal scheel aan.

Het zegt allebei niets, want het zijn persoonlijke ervaringen, maar goed, daar vroeg je naar dus bij deze.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 jul 2011 15:42

Mortlach schreef:
Dat is mijn probleem hier ook altijd een beetje mee. De slechts mogelijke afspiegeling van een ander geloof wordt vergeleken met de best mogelijke afspiegeling van het eigen geloof.

Vertel eens, beste christenen, hoeveel mensen kennen jullie in de eigen gemeente voor wie het geloof een zware last is? Mensen die niet aan het avondmaal durven omdat ze niet zeker weten of ze wel bekeerd genoeg zijn? Die hun hele leven in doodsangst doorbrengen omdat ze die is aangejaagd met beelden van hel en verdoemenis? Dan kan je zeggen: ja, maar dat is mensenwerk, maar zie je dan hoe je je eigen geloof idealiseert.

Niet om het christendom nou zwart te maken, dat is de bedoeling niet. Het is maar om aan te geven dat de negatieve afspiegeling van andere geloven niet bepaald eerlijk zijn. Misschien klopt het soms wel, net zoals dat het christendom voor sommige mensen geen pretje is, maar om die situatie tot algemene regel te verheffen is niet behulpzaam.

Die mensen ken ik zeker, niet als last ! Nee, dat lijkt zo voor bepaalde mensen. Maar: "Uw juk is zacht en Uw last is licht". God geeft ons nooit te veel te dragen. Maar schroom om iets toe te eigenen ja, en dat wordt idd niet begrepen, ook al wordt het keer op keer uitgelegd :-k

Terug naar “[Religie] - Open forum”