Atro schreef:
Hoe zie jij dat? Ik weet vorige keer ben ik er in meegegaan, maar nu zie ik wat anders staan dan de vorige keer. Het Evangelie moet inderdaad aan alle mensen verkondigd worden, maar het Evangelie heeft toch ook randvoorwaarden? De Randvoorwaarde is; wie gelooft zal leven en wie niet gelooft zal sterven! Daarnaast komt bij dat er ook nog een uitverkiezing is, daar moet je niet van uitgaan, maar hij is er wel. God zal Zijn erfgenamen trekken door Zijn Woord en Geest, maar dat is voor de grondlegging van de wereld al bekend bij God. Van eeuwigheid tot eeuwigheid.
Het Evangelie is voorwaardelijk, maar met het feit dat het aan iedereen verkondigd behoort te worden lijkt het of het een onvoorwaardelijk evangelie is.
Maar nogmaals; Hoe zie jij dan het Evangelie als onvoorwaardelijk?
Eigenlijk precies zoals het er staat, er zijn geen (rand) voorwaarden. Opb.22:17 laat hij die wil kome en neme... in Jes.55 worden mensen genodigd die zich verlustigen in de zonden, Joh.3:16 opdat een ieder die in Hem geloofd.... Joh.6:37 en wie tot Mij komt, zal Ik beslist niet uitwerpen....enz.
Soms spreekt Hij een bepaald soort mensen aan, die hebben dan blijkbaar een extra aanmoediging nodig: vermoeiden en belasten, dorstigen e.d.
De mens mag komen zoals hij is al zal hij niet blijven die hij is. (hij wordt geheiligd en naar Zijn Beeld veranderd.)
Als je geloof een rand-voorwaarde wilt noemen vind ik dat ongelukkig uitgedrukt maar inhoudelijk klopt het dat geloof absoluut noodzakelijk is. Het is het middel waardoor de zondaar deel aan Hem krijgt.
Hij is de grote medicijnmeester en als er iemand tot Hem komt die zegt: ik voel me niet ziek maar ik weet dat ik een dodelijke kwaal heb, dan stuurt Hij je niet weg, Hij stuurt niemand weg die tot Hem komt.
Ook niet als je geen berouw voelt, Jer.31:19 Want nadat ik bekeerd was, heb ik berouw gekregen....
De enige 'voorwaarde' die ik ken is: je brengt zelf niets in! Je berouw telt niet mee, je zonde kennis niet, je ernst niet, je Bijbel kennis niet ....., zelfs je geloof is geen betaalmiddel.
Ja er is een uitverkiezing maar de verborgen dingen zijn voor de Heere onze God staat er in Deut.
Als Hij ons roept dan spreekt Hij ons aan op onze verantwoordelijkheid (ons niveau) en dan moeten we het niet op Zijn niveau willen ontvangen.
Het zijn twee lijnen, vergelijk het met een spoorlijn. Gods kant is de uitverkiezing, en de kant van de mens is zijn eigen verantwoordelijkheid.
Wij moeten bij onze eigen kant blijven en niet proberen één lijn te maken van die twee lijnen, anders ontspoor je.
En ook moeten we niet van onze kant van de lijn overspringen naar de andere kant. (de verborgen dingen zijn voor de Heere)
Voor ons verstand is het tegenstrijdig maar we hoeven het ook niet te snappen, alleen te geloven. Bij God zijn die twee lijnen niet met elkaar in tegenspraak.
Wij denken bij de verkiezing vaak dat het ergens in het verre verleden heeft plaats gevonden, maar God is van eeuwigheid tot eeuwigheid.
Bij Hem is verleden, heden en toekomst tegelijk dus is de verkiezing ook een zaak van het heden.
Wij zijn mensen van de tijd, we leven in het heden en in ons heden moeten wij onze keus maken: Deut.30:19 Ik roep heden de hemel en de aarde tot getuigen tegen u: het leven en de dood heb ik u voorgehouden, de zegen en de vloek! Kies dan het leven, opdat u leeft,
2 Kor.6:2 ...Ziet, nu is het de welaangename tijd, ziet, nu is het de dag der zaligheid! Heb.4:7 ...Heden, als u Zijn stem hoort, verhard dan uw hart niet.
Lees maar na, er staan geen voorwaarden bij, we moeten het alleen geloven want die tot God komt moet geloven dat Hij is en een beloner is van degenen die Hem zoeken Heb.11:6.