drosofila schreef:joepie schreef:Ik mag toch hopen dat deze discussie over zonden gaat en niet over regeltjes die mensen gemaakt hebben en die je kunt overtreden?
Ik dacht dat dit niet het geval was, integendeel. Zo zie ik het: Jezus zondigde meermalen in de ogen van mensen omdat hij zinloze en soms onmenselijke regels overtrad, maar hij zondigde niet in de ogen van God. Integendeel, hij handelde in overeenkomst met de wil van God.joepie schreef:Er staat ook in de Bijbel dat Jezus als de mensen gelijk werd, UITGESLOTEN de zonde.
Het is niet zo dat hij geen echt mens was omdat hij niet de vrije wil had om zonde te doen. Hij was wel degelijk echt mens naar de natuur van de mens, maar omdat hij ook God was kon Hij dus niet zondigen.
Ik denk dat we het erover eens zijn dat de vrije wil een natuurlijke eigenschap is van de mens. Dit betekent dat hij kan kiezen tussen het goede doen of het kwade.
Maar jij zegt dat Jezus niet kon zondigen.
Dan blijf ik wel met de vraag zitten: hoe kan het dat Jezus echt mens naar de natuur was, maar niet kon zondigen?
Dus Jezus zondigede niet. Want regeltjes die door mensen gemaakt zijn (zoals geen tv in huis, rok aan, e.d.) maken niet dat je zondigt. Als je die overtreed. Dat geld net zo goed voor ons als voor Jezus gold.
En dat hij echt mens was maar niet kon zondigen komt doordat hij ook ECHT God was! Wij hebben om onze zonde de eeuwige straf van God verdient.
En iemand die de straf zelf verdient had zou die straf niet zelf kunnen dragen, leren we in de cathechismus. Jezus had de straf niet zelf verdient omdat Hij niet zondigde.