Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Atro

Re: Ellende-verlossing-dankbaarheid waar in de bijbel?

Berichtdoor Atro » 12 jul 2011 19:41

Klopt, een mens wil niet dat zegt Jezus "gij hebt niet gewild..."
Maar nu even een vraag, iemand die wel tot Jezus wil komen, wat is daar dan het probleem m.b.t. de wil?
Zo iemand is door Hem gewillig gemaakt want dat komt niet uit jezelf. De mensen tegen wie Jezus dit zei wilden Hem helemaal niet en luisterden ook niet naar Hem en verwierpen Hem.

Als jij het verlangen(de wil) krijgt naar God en Hem gevonden heb, dan mag je opmerken dat Hij je gewillig heeft gemaakt. Van nature zijn we toch geneigd om God te haten, maar het is Zijn zondaarsliefde.

God trekt door middel van de prediking, Bijbel lezen e.d. Elke keer als we ongelovig blijven als Hij ons roept wederstaan we Hem. Gijlieden wederstaat altijd den Heilige Geest Hand.7:51.
Jazeker God trekt, en ons antwoord daarop moet geloven zijn, en niet wederstaan.

God roept alle mensen tot bekering! Maar Hij trekt niet alle mensen.

Als we in onszelf opmerken dat we wel willen is het niet aan de orde dat we van nature niet willen.Veracht dan de dag der kleine dingen niet. (o.a. de wil om zalig te worden) Zach.4:9 Dan zult u weten dat de HEERE van de legermachten Mij tot u gezonden heeft. 10 Want wie veracht de dag van de kleine dingen,...
In vers 6 staat door Mijn Geest zal het geschiedde en in vers 7 genade, genade.... (dus niets geen verdienste)

Als wij mogen opmerken dat we gewillig zijn gemaakt door God, dan zien we dat we het eerst niet wilde! Dan mag je dat niet vergeten dat je niet gewild heb, want dat is een bewijs van Gods Liefde en Almacht voor zondaren!

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 12 jul 2011 19:59

In Math. 13 lees ik....¨maar die in steenachtige plaatsen bezaaid is, deze is degene die die het Woord hoort en het terstond met vreugde ontvangt; doch hij heeft geen wortel in zichzelf, maar is voor een tijd; en als er verdrukking of vervolging komt, om des Woords wil zo wordt hij geergerd.......¨

Als het evangelie dus terstond(!) met vreugde aangenomen wordt is dat (naar Jezus uitleg) niet het juiste begin.....

Om te zien hoe een mens tot geloof komt is het denk ik goed om eens de geschiedenis van de bloedvloeiende vrouw in de 3 evangelien te lezen.......... Zij gaat een bepaalde(!) weg die tot geloof leidt en die weg vangt aan bij te accepteren, wat het geschreven Woord over haar natuur zegt........zij bloedt 12 jaar.......en spant zichzelf in om van deze onreinheid af te komen..........daardoor wordt het nog veel erger met haar..........eerst dan hoort ze van Jezus......en komt er toe Zijn kleed aan te raken.....bij aanraking geneest ze.....Jezus bemerkt dat er kracht(!?) van Hem uit is gegaan.........

Tot deze vrouw zegt Hij.................¨uw geloof heeft u behouden¨........

Dit is de weg waarin een mens tot geloof komt!

h.g. Learsi

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 12 jul 2011 20:09

Atro schreef:God roept alle mensen tot bekering! Maar Hij trekt niet alle mensen.

Er staat in Hand.7:51 gijlieden wederstaat altijd de Heilige Geest. Hoe kun je wederstaan als er niet getrokken wordt? God trekt ook door de roeping.
God is bezig met het trekken van alle mensen die de Bijbel lezen, onder prediking komen e.d.
Dat niet alle mensen tot Hem komen komt omdat ze Hem in ongeloof wederstaan.
Atro schreef:Als wij mogen opmerken dat we gewillig zijn gemaakt door God, dan zien we dat we het eerst niet wilde! Dan mag je dat niet vergeten dat je niet gewild heb, want dat is een bewijs van Gods Liefde en Almacht voor zondaren!

Op dit forum hoeven we niet bang te zijn om te vergeten wie een mens van nature is, maar idd we mogen niet vergeten waar we vandaan kwamen.

Toch denk ik dat er veel meer mensen zijn die door God gewillig zijn gemaakt maar zelf denken dat ze nog onwillig zijn omdat hun dat elke keer gezegd/gepreekt wordt.
In Opb.22:17 staat: laat hij die wil kome.... dat houd dus in dat iemand die wil nog niet gekomen is, want hij wordt geroepen om te komen.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 12 jul 2011 20:19

learsi schreef:In Math. 13 lees ik....¨maar die in steenachtige plaatsen bezaaid is, deze is degene die die het Woord hoort en het terstond met vreugde ontvangt; doch hij heeft geen wortel in zichzelf, maar is voor een tijd; en als er verdrukking of vervolging komt, om des Woords wil zo wordt hij geergerd.......¨

Als het evangelie dus terstond(!) met vreugde aangenomen wordt is dat (naar Jezus uitleg) niet het juiste begin.....

Om te zien hoe een mens tot geloof komt is het denk ik goed om eens de geschiedenis van de bloedvloeiende vrouw in de 3 evangelien te lezen.......... Zij gaat een bepaalde(!) weg die tot geloof leidt en die weg vangt aan bij te accepteren, wat het geschreven Woord over haar natuur zegt........zij bloedt 12 jaar.......en spant zichzelf in om van deze onreinheid af te komen..........daardoor wordt het nog veel erger met haar..........eerst dan hoort ze van Jezus......en komt er toe Zijn kleed aan te raken.....bij aanraking geneest ze.....Jezus bemerkt dat er kracht(!?) van Hem uit is gegaan.........

h.g. Learsi

Ellende en verlossing vinden in deze geschiedenis hun plaats............en dus zal ze ook dankbaar zijn........

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 12 jul 2011 20:25

learsi schreef:In Math. 13 lees ik....¨maar die in steenachtige plaatsen bezaaid is, deze is degene die die het Woord hoort en het terstond met vreugde ontvangt; doch hij heeft geen wortel in zichzelf, maar is voor een tijd; en als er verdrukking of vervolging komt, om des Woords wil zo wordt hij geergerd.......¨

De moorman kwam op de uitleg van Filiipus tot geloof, werd gedoopt en reisde zijn weg met blijdschap.
De verloren zoon .... en zij begonnen vrolijk te zijn. De stokbewaarder, Zacheüs, de mensen op de Pinksterdag .....enz
Je kunt dus echt niet zeggen dat snel en vreugde per definitie fout is.
M.i. wordt met de steenachtige plaatsen bedoelt dat het niet in het hart komt, alleen maar wat emotie.
Oppervlakkige godsdienst die geen vruchten draagt. (wie deze Mijn woorden hoort en doet...en het doen betekent de vruchten. Vruchten zijn er niet op steenachtige plaatsen)
learsi schreef:Om te zien hoe een mens tot geloof komt is het denk ik goed om eens de geschiedenis van de bloedvloeiende vrouw in de 3 evangelien te lezen.......... Zij gaat een bepaalde(!) weg die tot geloof leidt en die weg vangt aan bij te accepteren, wat het geschreven Woord over haar natuur zegt........zij bloedt 12 jaar.......en spant zichzelf in om van deze onreinheid af te komen..........daardoor wordt het nog veel erger met haar..........eerst dan hoort ze van Jezus......en komt er toe Zijn kleed aan te raken.....bij aanraking geneest ze.....Jezus bemerkt dat er kracht(!?) van Hem uit is gegaan.........

h.g. Learsi

Dit is niet DE weg waarin een mens tot geloof komt maar EEN weg. Er zijn er heel wat meer beschreven in de Bijbel.
Nergens in de Bijbel staat dat het zo moet, wat een inlegkunde van de bovenste plank zeg!
Wie tot Hem komt zal Hij beslist niet uitwerpen, daar hoef je echt niet eerst jezelf voor in te spannen e.d.
Hij beveelt bekering en geloof en Hij heeft het over heden en nu: heden zo gij Mijn stem hoort verhardt uw harten niet... Nu is het de welaangename tijd, nu is het de dag der zaligheid.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 jul 2011 20:44

1a2b3c schreef:
Waarom kun jij nou nooit eens inhoudelijk praten zonder persoonlijk te worden, hou het gewoon bij je argumenten.

De kilte die jij uitstraalt, hoe bedoel je inhoudelijk ?
Ik durf hier te stellen dat je er niets, maar dan ook helemaal niets van begrijpt, getuige je koude postings.
Het heeft geen zin om hier te reageren, je weet het allemaal beter.
Je hebt het in je zak zitten, knap iemand die het eruit haalt.
Geloof is een zaak van het hart en niet van argumenten en kil verstand.
Je hebt iig al 1 volgeling, als er 1 over de dam is, volgen er meer :?
Maar weet dat de Heere erop terug komt, alles wat jij hier post daar zul je eens verantwoording over moeten afleggen, en wat dit onderwerp betreft, de ellendekennis, laat ik het erbij. Want je verstaat er niets van.
Er is bij jou geen ellende, wat verlossing teweeg brengt.
Ik hoop dat je blinde ogen nog eens geopend mogen worden.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 12 jul 2011 20:52

1a2b3c schreef:De moorman kwam op de uitleg van Filiipus tot geloof, werd gedoopt en reisde zijn weg met blijdschap.
De verloren zoon .... en zij begonnen vrolijk te zijn. De stokbewaarder, Zacheüs, de mensen op de Pinksterdag .....enz
Je kunt dus echt niet zeggen dat snel en vreugde per definitie fout is.
M.i. wordt met de steenachtige plaatsen bedoelt dat het niet in het hart komt, alleen maar wat emotie.
Oppervlakkige godsdienst die geen vruchten draagt. (wie deze Mijn woorden hoort en doet...en het doen betekent de vruchten. Vruchten zijn er niet op steenachtige plaatsen)Dit is niet DE weg waarin een mens tot geloof komt maar EEN weg. Er zijn er heel wat meer beschreven in de Bijbel.
Nergens in de Bijbel staat dat het zo moet, wat een inlegkunde van de bovenste plank zeg!
Wie tot Hem komt zal Hij beslist niet uitwerpen, daar hoef je echt niet eerst jezelf voor in te spannen e.d.
Hij beveelt bekering en geloof en Hij heeft het over heden en nu: heden zo gij Mijn stem hoort verhardt uw harten niet... Nu is het de welaangename tijd, nu is het de dag der zaligheid.

De tekst spreekt niet over ¨snel¨maar over ¨terstond¨
Bij de Moorman, de verloren zoon, en Zacheus is dit ¨terstond¨ niet aan de orde.
Bij de stokbewaarder gaan er zaken aan zijn bekering vooraf, het ¨terstond¨ geldt dus ook hem niet.

En voor bekering en geloof geldt, dat ze uit het vlees geboren kunnen zijn(Joh.3:6).
Daarom ook de geschiedenis van deze vrouw, opdat die tot geloof in Christus gekomen zijn, hun weg terug kunnen lezen in haar weg.

h.g. Learsi

zomaariemand
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaariemand » 12 jul 2011 20:52

Kil? Ik vind hem of haar helemaal niet kil. It is all in the eye of the beholder.

Kohlbrugge
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kohlbrugge » 12 jul 2011 20:53

1a2b3c schreef:
Waarom kun jij nou nooit eens inhoudelijk praten zonder persoonlijk te worden, hou het gewoon bij je argumenten.

De kilte die jij uitstraalt, hoe bedoel je inhoudelijk ?
Ik durf hier te stellen dat je er niets, maar dan ook helemaal niets van begrijpt, getuige je koude postings.
Het heeft geen zin om hier te reageren, je weet het allemaal beter.
Je hebt het in je zak zitten, knap iemand die het eruit haalt.
Geloof is een zaak van het hart en niet van argumenten en kil verstand.
Je hebt iig al 1 volgeling, als er 1 over de dam is, volgen er meer :?
Maar weet dat de Heere erop terug komt, alles wat jij hier post daar zul je eens verantwoording over moeten afleggen, en wat dit onderwerp betreft, de ellendekennis, laat ik het erbij. Want je verstaat er niets van.
Er is bij jou geen ellende, wat verlossing teweeg brengt.
Ik hoop dat je blinde ogen nog eens geopend mogen worden.[/quote]

Is er in deze topic geen sprake van spraakverwarring in die zin dat mensen hetzelfde bedoelen maar het anders verwoorden?

Jaren geleden las ik een boek van dr. W. van Vlastuin - Wordt vervuld. In dat boek schrijft hij: stel je voor dat twee mensen op exact dezelfde wijze tot het geloof komen. De één is oud gereformeerd, de ander is hervormd. Dan zou je twee heel verschillende verhalen horen als deze mensen vertellen hoe het in hun leven gegaan is.

Ik vind het jammer dat er zo heel direct veroordeeld wordt in deze topic.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 12 jul 2011 21:02

In Lukas18:35-43 zien we een blinde(ellende) zijn genezing(verlossing) en hoe hij daarna God verheerlijkt(dankbaarheid).

h.g. Learsi

Kohlbrugge
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kohlbrugge » 12 jul 2011 21:05

learsi schreef:In Lukas18:35-43 zien we een blinde(ellende) zijn genezing(verlossing) en hoe hij daarna God verheerlijkt(dankbaarheid).

h.g. Learsi

Maar bij Levi de tollenaar zien we eerst de verlossing. Levi zat in zijn tolhuis en Jezus kwam voorbij. Hij zei: volg Mij. En hij opstaande, volgde Hem.

Zo verschillend kan Gods werk zijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 jul 2011 21:12

Kohlbrugge schreef:
Is er in deze topic geen sprake van spraakverwarring in die zin dat mensen hetzelfde bedoelen maar het anders verwoorden?

Jaren geleden las ik een boek van dr. W. van Vlastuin - Wordt vervuld. In dat boek schrijft hij: stel je voor dat twee mensen op exact dezelfde wijze tot het geloof komen. De één is oud gereformeerd, de ander is hervormd. Dan zou je twee heel verschillende verhalen horen als deze mensen vertellen hoe het in hun leven gegaan is.

Ik vind het jammer dat er zo heel direct veroordeeld wordt in deze topic.

Was het maar een misverstand :? Dan zou er idd een nader tot elkaar komen zijn. Maar iemand die onderwijs gehad heeft in de bevindelijke kerken, daarna een forse ommezwaai maakt omdat zij het nu eenmaal beter weet, inzicht, weet ik wat, is met blindheid geslagen.
Dan hebben argumenten geen zin, Bijbelse onderbouwingen niet, noch enig andere posting.
Wat jij verwoordt van dr van Vlastuin, begrijp ik heel goed ! Maar dan lees en hoor je toch andere dingen. Het gaat bij veel forummers om hun eigen gelijk, je herkent de Ware gelovige aan hun ootmoed, hun verwondering, en altijd zullen zij goed van de Heere spreken en zichzelf tot last zijn.
Gelukkig zijn ze hier ook, anders was ik allang weg.
Want sommige discussies kunnen je tot schade worden :(

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 12 jul 2011 21:14

Horeb schreef:(...) Het is ook zo verleidelijk (...) neem Jezus aan en kom tot Hem, en je bent zomaar bekeerd!

Er zijn weer een aantal postings, die voornamelijk tot doel lijken te hebben om ons ervan te overtuigen dat er maar weinig mensen zalig zullen worden, dat het verkrijgen van het heil sowieso een moeilijke en diepe, lange weg is, die vervolgens ook nog eens langs een min of meer vast stramien moet worden afgelegd. In het algemeen past die reactie bij een geïsoleerd christendom dat een eigen voorstelling heeft van de heilsweg en daar ook een eigen taal voor gebruikt. Lees de vorige postings nog maar eens door en ontdek in welke hoge mate men zich bedient van archaïsch taalgebruik vol termen en zinswendigen uit één specifieke christelijke traditie; het duidt erop dat men nooit zelf heeft leren nadenken over de inhoud die wordt nagepraat, laat staan dat men het in begrijpelijk Nederlands kan verwoorden; het is één van de onvrijheden in die kleine kerkgemeenschappen die ik zo betreur.

Eén van de zaken die men andere christenen altijd weer verwijt is het gemak waarmee die lijken te kunnen geloven. Onverholen afgunst leidt tot reacties als de bovenstaande, de inhoud is weer: bij ons gaat het gelukkig niet zo gemakkelijk. Ik denk dan: over welk geluk heb je het, wanneer mensen van zichzelf en van elkaar niet durven veronderstellen dat zij een waarachtig kind van God zijn? De twijfel, de worsteling, de onzekerheid en een levenlang beheerst worden door angst en vrees worden bijna als een deugd gezien.

Horeb wil niet in verleiding worden gebracht. Nu ga ik niet in de verdediging schieten, maar ik wil een ieder wel laten weten waarom het zo verleidelijk is om Jezus' weg te volgen. de belangrijkste reden is namelijk, dat het inderdaad zo eenvoudig is (stomverbaasde blikken?) Bedenk dan het volgende nog eens:

De boodschap van de Bijbel is dat God de mens zoekt totdat Hij hem vindt. Alle obstakels die mensen hebben opgeworpen om hem van het lijf te houden, dat zijn alle zonden van ongehoorzaamheid, afkerigheid, zelfingenomenheid, goddeloosheid, kwaad denken, spreken en handelen, liefdeloosheid ongerechtigheid, haat, geweld en verder alles wat het leven tot een hel maakt, hebben God niet afgebracht van Zijn vaste voornemen om de mens te vinden. Het bijzondere is, dat de God van de Bijbel zich zeer menselijk vertoont. Hij spreekt, Hij toornt, Hij fluistert, Hij roept. Vergeleken met alle andere goden, die zich afstandelijk en in stilte hulden, terwijl zij de rampen op de mensen deden neerregenen, is de God van de Bijbel veel emotioneler, veel dichter op de mensen betrokken. Dat levert soms ingrijpende worstelingen op met de zondaars die niets van hem moeten weten, maar het principiele punt is, dat het God niet koud laat. Daarin is Hij geen sphinx, geen tiran, geen stille kracht, maar Vader. Sterker nog, dit vaderschap is een uiting van Zijn wezen en die is Liefde.

Alles wat God heeft gedaan in schepping, het geven van de Thora, het bevrijden uit ballingschap en het zenden van Zijn Zoon zijn terug te voeren op deze zelfde eigenschap: God laat de mens niet omkomen in zijn eigen ellende. Hij daalt af. Eerst individueel, aan de aartsvaders, dan collectief aan het volk Israël, maar uiteindelijk universeel in het zenden van Zijn Zoon, die de verlossing voor eens en vooral bereid heeft, voor alle volken.

De vorm waarin God met de mens omgaat is dus steeds die geweest van de hardnekkige poging om mensen weer terug te roepen. Er zit een sterke wil achter. God wil dat alle mensen zalig worden. het mooist en ontroerends is deze eeuwige wil van God, waarop al Zijn handelen in de menselijke geschiedenis is gebaseerd duidelijk geworden in de manier waarop Jezus met de mensen omging. Niemand heeft ooit God gezien, maar Hij, Jezus heeft alles over God duidelijk gemaakt. Voor eens en voor al weten we hoe Hij het wil. Niet door kracht, noch door geweld, maar door de Geest van Christus.
wat houdt dat in? Hoe worden mensen benaderd? Hoe krijgt God Zijn mensen weer terug? Je kent het antwoord al, wanneer je de Evangeliën een beetje kent: door liefdevol optreden, door aandacht, door genezing en heling, door hulp te bieden, door eenvoudige mensen hoop en geloof te geven. Eén en al goedheid.
En dat vind ik nu verleidelijk. Kijk, ik weet beste wel (en velen met mij) wat ellende is, De wereld is er vol van. En dat gaat echt niet alleen over ellende van buiten. Elk mens weet dat hij van binnen ook meedoet aan het kwaad in deze wereld. Elk mens kent diep van binnen zijn neigingen. Maar die ellende-kennis leidt echter nauwelijks tot een reactie op Gods niet aflatende pogingen om mensen weer naar Zich terug te roepen.

Weet je wat werkt? het feit dat de genade nooit op is. Dat een Petrus zijn meester kon verloochenen zodat hij zichzelf schuldig mocht achten aan de onrechtmatige kruisiging van Jezus, maar dat Jezus hem na de Opstanding toch weer persoonlijk Zijn liefde verklaart. Tot het bittere eind houdt God het vol: Hij blijft de mensen met liefde benaderen. Niemand kan daar tegenop, denk ik. Dat is de ware kracht van de christelijke boodschap.
Al ben je nog zo'n zondaar, Gods liefde wordt er niet door aangetast. Zo verleidt God de mens.

Het is geen somber gelaat, dat ons vraagt om ja te zeggen. Nee, het is een vriendelijk gelaat, een stralend gelaat, het is een gelaat van een Vader, die altijd maar op de uitkijk stond naar zijn geliefde kind. Ja zeggen wordt dan gemakkelijk. Ja, zeker, er is altijd nog die oudste broer, die mokkend achter de boerderij staat. Moet dat nou, het gemeste kalf...moet dat nou dat grote feest...het gaat allemaal zo gemakkelijk...van Hallelujah en zo. Maar ik denk dat de Vader Zich daar ook niet door laat afschrikken. Hij trekt ook die zoon mee. Hij duwt hem met de schouders het feest op. Hij zal wel moeten. Zeg eens nee tegen je Vader, dat kan toch niet?

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 12 jul 2011 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Kohlbrugge
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kohlbrugge » 12 jul 2011 21:15

Ik zit nog geen week op dit forum en ik kan dus nog niet echt een goed beeld krijgen van de mensen die hier posten. Maar ik zie hier harde woorden voorbij vliegen en denk dan: oei, moet dat zo?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 jul 2011 21:19

Kohlbrugge schreef:Ik zit nog geen week op dit forum en ik kan dus nog niet echt een goed beeld krijgen van de mensen die hier posten. Maar ik zie hier harde woorden voorbij vliegen en denk dan: oei, moet dat zo?

Nee zo moet het niet. Maar soms komt er een heilige verontwaardiging denk ik. Omdat je ziet dat er leugens worden geplaatst, en de eer niet aan de Heere gegeven wordt, ondanks het vrome toontje. Ik ben onlangs bewust een aantal dagen weggebleven, omdat het hete hoofden en koude harten wordt.
Je moet hier altijd met argumenten komen, gelukkig zijn er een aantal forummers bij wie je van hart tot hart kunt spreken, dat je elkaar verstaat.
En dan hoef je niet met argumenten te komen, wat een Zegen.

Terug naar “Archief”