RogierV schreef:
Zelf doen ze ook overigens aardig hun best om mensen tegen ze in het harnas te jagen.
Het is natuurlijk niet raar dat mensen die 2000 jaar zijn vervolg enigszins koeltjes de buitenwereld benaderen.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
RogierV schreef:
Zelf doen ze ook overigens aardig hun best om mensen tegen ze in het harnas te jagen.
Yael schreef:"Pasker schreef:
Het eerste is herkenbaar en verder heb ik er ook over nagedacht dat als Israël als oudste broer en dus de erfgenaam is en wij als heidenen mede-erfgenamen zijn.
Hoe zou jij dan je broeder en erfgenaam tot jaloersheid kunnen wekken anders dan dat jouw `beloofde land`als Christen, niet het land van Israël maar de hemel blijkt te zijn /quote
Het beloofde Land en het Koninkrijk der Hemelen lijkt mij niet hetzelfde. Wij hebben in die zin niks te maken met de landbelofte die aan de kinderen Israëls zijn gedaan. Het Koninkrijk der Hemelen is voor zowel de Joden als de gelovigen uit de volken.
Het is natuurlijk niet raar dat mensen die 2000 jaar zijn vervolg enigszins koeltjes de buitenwereld benaderen.
RogierV schreef:Je kunt mij niet vertellen dat 2000 jaar vervolging geen goede reden heeft.
RogierV schreef:wie heeft het over terecht?
Dat is het nooit natuurlijk.
Maar het gebeurt niet zomaar dat is wat ik bedoel.
dalethvav schreef:Mohamed schreef:
>>Indien jij wat hebt opgestoken van de joden dan moet je ook weten dat de Messias maar één komst nodig heeft en niet twee zoals hedendaagse christenen leren. Vraag het maar aan je rabbijn en vraag het ook maar aan de mijne.<<
Ik meen dat ik hier toch even iets recht moet zetten. Vanuit mijn andere bijdragen op dit forum zou je kunnen weten dat het, daar waar het de Joden betreft, ik heel vaak relateer aan dat wat er van Messiasbelijdende Joden, die ook een tweede komst verwachten te leren is. Daarnaast valt er ook heel veel te leren van het orthodoxe Jodendom. Bovendien ken het orthodoxe Jodendom ook een Messias ben Jozef én een Messias ben David.
Mohamed schreef:
>>Maar goed, wat ik dan graag van je wil weten is: wat is de betekenis betekenis van Lukas 21 voor de eerste eeuw geweest? Denk goed aan Lukas 21 vers 32 alvorens je antwoordt.<<
Het heeft even geduurd, maar hier dan een reactie:
Al eerder heb ik geprobeerd uit te leggen dat "dit"en "geslacht" ("houtos" en "genea") ook anders vertaald kan worden. Hieronder enkele aantekeningen bij Luk. 21:32 waaruit blijkt dat anders vertalen inderdaad legitiem is.
Scofield
In de aantekeningen bij de Scofield Reference Bible vindt men bij dit vers het volgende: De populaire en algemeen aanvaarde uitleg is dat het woord dat met "geslacht" is vertaald (genea) in de eerste plaats ras, familie, afkomst betekent en dat de uitspraak hier te maken heeft met het volk of de familie van Israël, dat als volk bewaard zal blijven tot al deze dingen zijn vervuld.
Fausett
“In Matthew 24:34 ‘this generation shall not pass (viz. the Jewish race, of which the generation in Christ’s days was a sample in character; compare Christ’s address to the “generation,” 23:35, 36, in proof that “generation” means at times the whole Jewish race) till all these things be fulfilled’—a prophecy that the Jews shall be a distinct people still when He shall come again.”
Strong
De beroemde Strong-codes geven aan het woord genea de volgende betekenissen (let i.v.m. Luk 21:32 vooral ook op de 2e betekenis die eraan gegeven kan worden):
1) fathered, birth, nativity
2) that which has been begotten, men of the same stock, a family
A) the several ranks of natural descent, the successive members of a genealogy
B) metaph. a group of men very like each other in endowments, pursuits, character
a) esp. in a bad sense, a perverse nation
3) the whole multitude of men living at the same time
4) an age (i.e. the time ordinarily occupied be each successive generation), a space of 30 - 33 years
Uiteraard ben ik me ervan bewust dat geen van bovengenoemde aantekeningen reden is om Luk. 21:32 preteristisch dan wel chiliastisch uit te leggen of te interpreteren. (Heb ik het juist als ik denk dat je de full/partial preteristische visie aanhangt mohamed?). Dit zal uit de context moeten blijken.
De context:
Behalve Luk. 21 kan ook de versie uit Matt. 24 en Mark 13 erbij genomen worden.
Van een aantal profetieën kun je inderdaad zeggen dat ze vervuld zijn in de tijd dat het geslacht leefde waartegen Jezus op dát moment sprak. In die zin kan ik je vraag concreet beantwoorden.
Luk 21 heeft wel degelijk betekenis voor de 1e eeuw, echter niet alléén voor de eerste eeuw. Zo zijn de gedeeltes uit de profetieën, zoals beschreven Matt 24:27-31 Mark. 13:10; 26-27 Luk. 21:24; 27 beslist nog niet vervuld.
Let er b.v. op dat nádat de tijden der heidenen vervuld zijn nog het een en ander staat te gebeuren: Ez. 36:15,23; Ez 39:7; Ez. 39:27; Joel 2:19; Joel 3:2,12; Zach. 12:9; Zach. 14:16; Rom 11:25. Tenzij iemand mij kan vertellen wanneer (al is het maar bij benadering) b.v. "de tijden der heidenen vervuld zijn. Overigens heeft nog niemand concreet kunnen/willen antwoorden op de vraag wanneer die ándere door mij, een paar posts eerder genoemde, profetieën vervuld zijn, waardoor ik er vooralsnog vanuit kan blijven gaan dat ze niet vervuld zijn totdat het tegendeel feitelijk bewezen is.
Over de belegering van Jeruzalem: Die heeft inderdaad in 70nChr plaatsgevonden, maar niet alleen tóen. Daarna is Jeruzalem vele malen belegerd, ingenomen en voortdurend door de heidenen vertrapt, waardoor je kunt stellen dat de tijden der heidenen nog steeds niet vervuld zijn. Ik zal het hieronder even noemen ter opfrissing van de historie van het land Israël met zijn hoofdstad jeruzalem én om aan te tonen dat het in 70 niet afgelopen is maar hier sprake is van een keer op keer vervullen van de door Jezus toén uitgesproken profetie:
Alle nog onvervulde profetieën meewegend kan m'n conclusie niet anders zijn dan dat Jezus het niet alleen gehad kán hebben tegen de toenmalige generatie. Een preteristische interpretatie en de feiten, of beter gezegd, de nog niet plaatsgevonden feiten, spreken elkaar tegen.
Ik zie dan ook geen andere mogelijke visie dan een chiliastische.
Afrondend: Ik denk dat we tot in lengte van jaren (zolang Jezus nog niet teruggekomen is) over en weer met elkaar in discussie kunnen blijven, maar onze beider visies blijven zover uiteenlopen dat we er denk ik niet uit gaan komen.
De (eind)tijd zal 't leren.
De verschillende forummers kunnen na het lezen van argumenten over en weer, zo langzamerhand zelf hun conclusie wel trekken denk ik.
RogierV schreef:wie heeft het over terecht?
Dat is het nooit natuurlijk.
Maar het gebeurt niet zomaar dat is wat ik bedoel.
dalethvav schreef:Sabra schreef:
>>Het is natuurlijk niet raar dat mensen die 2000 jaar zijn vervolg enigszins koeltjes de buitenwereld benaderen.<<
RogierV schreef:
>>Je kunt mij niet vertellen dat 2000 jaar vervolging geen goede reden heeft.<<
Je beweert hier nogal wat. Ik zou willen vragen noem dan ook eens concreet een goede reden voor 2000 jaar vervolging?
RogierV schreef:Ik beweer helemaal niets Dale.
Mohamed schijnt het WEL te snappen.
Jammer dat jullie me gelijk de antisemmiet hoek in proberen te drukken.
RogierV schreef:Ik beweer helemaal niets Dale.
Mohamed schijnt het WEL te snappen.
Jammer dat jullie me gelijk de antisemmiet hoek in proberen te drukken.
mohamed schreef:De ware antisemieten zijn diezelfden die zeggen dat de joden nog onder de wet zijn, want de wet is een vloek geworden.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten