Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: Mijn ervaring en mijn jeugd in de kerk

Berichtdoor Faramir » 11 jul 2011 16:40

TheKeimpe schreef:Mijn ogen rollen haast uit mijn kassen als ik merk dat er Christenen zijn die Spurgeon niet kennen.

Ik heb net even op Wikipedia gezocht, maar zo te lezen is het een baptistenpredikant.
Ik schat dat veruit de meeste christenen hem niet kennen. Wat me dan wel nieuwsgierig maakt is waarom jij daarover zo verbaasd bent dat je ogen haast uit je oogkassen rollen. 8-[

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 11 jul 2011 16:44

Jozo schreef:Zelfs ik ken ze. En ik weet zeker dat al mijn refovrienden de boeken van Spurgeon kennen (of ze het hebben gelezen is dan natuurlijk wel de vraag). Toch vind ik het altijd wel bijzonder dat Spurgeon zo geaccepteerd is in de (streng) gereformeerde hoek.

Vanwege zijn radicaliteit en dat er geen woord frans bij zit. (Is ook logisch want het is in het engels, maar je begrijpt wel wat ik bedoel) ;)
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 jul 2011 18:54

Faramir schreef:[quote="TheKeimpe" ]Mijn ogen rollen haast uit mijn kassen als ik merk dat er Christenen zijn die Spurgeon niet kennen.
[/quote ]
Ik heb net even op Wikipedia gezocht, maar zo te lezen is het een baptistenpredikant.
Ik schat dat veruit de meeste christenen hem niet kennen. Wat me dan wel nieuwsgierig maakt is waarom jij daarover zo verbaasd bent dat je ogen haast uit je oogkassen rollen. 8-[[/quote]

Het is één van de grootste predikers ooit in Engeland. Aan het einde van zijn bediening kwamen er iedere dienst 6000(!) man naar hem luisteren.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 jul 2011 19:06

TheKeimpe schreef:Het is één van de grootste predikers ooit in Engeland. Aan het einde van zijn bediening kwamen er iedere dienst 6000(!) man naar hem luisteren.

Best een populaire predikant dus in Engeland toen der tijd. Waarom zou ik anno 2011 en in Nederland van deze man gehoord moeten hebben?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 jul 2011 19:09

Bijvoorbeeld omdat "zijn" kerk een bezienswaardigheid is, omdat zijn preekstijl uniek en zeer aansprekend is, zijn boeken nog steeds herdrukt worden etc.

Kohlbrugge
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kohlbrugge » 11 jul 2011 20:59

Ik ervaar in mijn kerkelijke omgeving dat er vaak zo weinig gefundeerde bijbelkennis is. Bijbelteksten worden maar zo los geciteerd, terwijl de context waarin deze staat uit het oog verloren wordt. En dan krijg je allerlei opvattingen die haaks staan op de Bijbel. Johannes Polyander (1568-1646) was hoogleraar in Leiden. Hij schreef een boek onder de titel: Schijnbaar tegenstrijdige Schriftplaatsen verklaard. In dat boek worden 122 maal 2 bijbelteksten verklaard die schijnbaar met elkaar in tegenspraak zijn, maar ieder een eigen context hebben. Als je dat boek leest (wat ik jaren geleden gedaan heb) dan ontdek je dat elke tekst vanuit zijn omgeving verklaard moet worden. Het zou voor de deelnemers aan dit forum best nuttig zijn om een dergelijk boek te lezen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 jul 2011 21:03

Heb je het voor me te koop? Ik wil dat boek graag hebben (en lezen!).

Kohlbrugge
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kohlbrugge » 11 jul 2011 21:07

TheKeimpe schreef:Heb je het voor me te koop? Ik wil dat boek graag hebben (en lezen!).

Nee ik heb het niet te koop, maar ik denk dat je het tweedehands kunt vinden op marktplaats. Of anders via boekwinkeltjes.nl
Echt een aanrader.

zomaariemand
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaariemand » 12 jul 2011 07:19

TheKeimpe schreef:Mijn ogen rollen haast uit mijn kassen als ik merk dat er Christenen zijn die Spurgeon niet kennen.

Hier kun je een verzameling preken van hem vinden:
http://www.iclnet.org/pub/resources/text/nederlandse/spurgeon-pred.html

Een enkele keer is er bij ons een ouderling die stiekem een preek van hem leest (ik zeg stiekem, maar het gebeurt gewoon in het openbaar hoor, maar in de GerGem kring is hij niet geheel onomstreden...)

Ik kende de naam, niet de preken. Ik ga eens even de link volgen. Tnx.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 12 jul 2011 15:21

Optimatus schreef:De website van Van Dale geeft een tweetal betekenissen aan het woord onfeilbaar:

on·feil·baar bn, bw 1 niet in staat zich te vergissen 2 zeker helpend: een ~ geneesmiddel

Die tweede betekenis omarm ik van harte.

In het verlengde hiervan:

PRINCETON – Gemiddeld 30 procent van de Amerikanen beschouwt de Bijbel als het onfeilbare Woord van God. Dat percentage neemt af naarmate ze hoger opgeleid zijn of een hoger inkomen hebben.

Lees hier verder

Atro

Berichtdoor Atro » 12 jul 2011 18:33

Optimatus schreef:De website van Van Dale geeft een tweetal betekenissen aan het woord onfeilbaar:

on·feil·baar bn, bw 1 niet in staat zich te vergissen 2 zeker helpend: een ~ geneesmiddel

Die tweede betekenis omarm ik van harte.

Allebei de betekenissen omarm ik van ganser harte! En ik mag hopen nog meer met mij :wink:

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 13 jul 2011 07:11

.......

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 13 jul 2011 20:21

En wat wou je zeggen Sabra?

Theosoof

Berichtdoor Theosoof » 16 jul 2011 15:33

Kohlbrugge schreef:Ik ervaar in mijn kerkelijke omgeving dat er vaak zo weinig gefundeerde bijbelkennis is. Bijbelteksten worden maar zo los geciteerd, terwijl de context waarin deze staat uit het oog verloren wordt. En dan krijg je allerlei opvattingen die haaks staan op de Bijbel. Johannes Polyander (1568-1646) was hoogleraar in Leiden. Hij schreef een boek onder de titel: Schijnbaar tegenstrijdige Schriftplaatsen verklaard. In dat boek worden 122 maal 2 bijbelteksten verklaard die schijnbaar met elkaar in tegenspraak zijn, maar ieder een eigen context hebben. Als je dat boek leest (wat ik jaren geleden gedaan heb) dan ontdek je dat elke tekst vanuit zijn omgeving verklaard moet worden. Het zou voor de deelnemers aan dit forum best nuttig zijn om een dergelijk boek te lezen.

Als een mens maar tijd genoeg heeft kan die alles wat krom is recht praten.

Er zijn zelfs mensen die dat met bananen schijnen te kunnen :mrgreen:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 jul 2011 15:37

Ik ken ook mensen die hun tijd enorm vermorsen met allerlei onzin :-oo

Terug naar “[Religie] - Open forum”