Die mensen hebben zo'n andere cultuur als wij.. Neem het voorbeeld aids. Er zijn al zoveel voorlichtingen daar geweest t.o.v. aids. Hoe je het krijgt, wat de gevolgen er van zijn etc. etc. Maar wat gebeurd er? Mensen luisteren ernaar en vallen weer terug in hun eigen patroon.
Het is een cultuur en die is bijna niet uit mensen te krijgen.
Was het maar zo simpel als dat.
Echter is het een erg complex probleem, wat niet in de laatse plaats ook met ons te maken heeft.
Je kunt ze wel vertellen over aids, maar de lokale medicijnman(een geestelijke) heeft meer authoriteit dan een westerse medicus in hun ogen. Dat soort dingen loop je ook tegen aan.
Mensen uit de hoorn zijn een van de meest bijgelovige volken die ik ooit heb gezien. Er is werkelijk een juju voor alles en nog wat.
De arme mensen slaan elkaar de hersens in over dingen die wij voor standaard achtten, vergeet dat ook niet.
Mensen(waaronder ik) zijn tot een hoop in staat om te overleven, als de voorzienignen,infrastructuur en veiligheid wegvallen.
Het intereseert de wereld ook geen reet om iets in Afrika te willen vernaderen.
Het is niet echt strategisch gelegen, behalve SA welke toevalligerwijs een ontwikkeld(semi) land is.
Stel dat je de grondstoffen wilt hebben, moet je vaak eerst zelf de mijn bouwen, dat vinden wij al gauw te veel moeite.
Maar die mensen zelf hebben niet de mogelijkheid financieel gezien om zoets op te zetten.
En elke mogelijkheid tot echte duurzame ontwikkeling word nooit gerealiseerd of aan alle kanten tegengewerkt door machtige NV`s(de rol van Shell in Nigeria bv en de lepel die ze daar in de politieke pap hebben)
Figuren zoals Mugabe laten ze maar al te gemakkelijk om kopen en verbteren alleen hun eigen situatie terwijl het volk steeds slechter af is. Dit gebeurt in min of meerdere mate in elk Afrikaans land. Waarom laat het volk zich zo naaien zou je je kunnen af vragen. Het antwoord is net zo simpel als dat het eenduidend is, propaganda. En als je enige bron van info said corrupte staat is. Weet je dus ook nooit wat er echt gebeurd.
Je kunt wel wat waterputten slaan en wat schooltjes neerzetten, en dat werkt als een trein maar dan moet je wel iets van een basiseconomie hebben waarop dat kan aansluiten.
Het mooiste is wel ontwikkelingshulp, waarvan ik uit eerste hand heb meegemaakt dat ruim de helft bij desbetreffende instantie aande strijkstok blijft hangen. Echte ontwikkelingshulp is het ook niet, alleen hier en daar wat lap middelen uit delen gaat nooit werken natuurlijk. Maar zo kunnen we wel zeggen dat het hun eigen schuld is en ze zelf niet willen.
We hebben er erg veel baat bij dat die mensen het daar rot hebben, daarom is het hier ook zo fijn. En dat vind ik heel jammer.
Afrika is zo rijk in grondstoffen en diversiteit, als ze nou eens een eerlijke kans kregen.