talenten van een moeder...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Noir
Sergeant
Sergeant

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor Noir » 07 jul 2011 14:56

Ik heb sowieso uitslapers, altijd gehad. Maar ze hoefden van mij nooit zo vroeg naar bed. Ik heb liever een tevreden spelend kind dat wat later naar bed gaat, als eentje die ligt te janken omdat hij nog helemaaaaaal niet moe is :(
Ik heb nooit problemen gehad met het slapen. Vooral als het heet is en de slaapkamers zijn nog warm, gaan ze ook wat later naar bed, want inslapen doe je dan toch heel slecht. Ik spreek deze dagen toevallig wat moeders en die vinden eigenlijk allemaal dat hun wat oudere kinderen een baantje moeten zoeken, al bezorgen ze maar folders of een krantje tijdelijk. Dan zijn de jongere kinderen meestal ook rustiger, ipv dat ze elkaar opjutten.[/quote]

Haha bij ons waren we vroeger niet naar bed te slaan! Dit soms tot wanhoop van mijn ouders! :lol: En we gaan nog altijd laat naar bed! :D
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 jul 2011 15:59

Noir schreef:
Haha bij ons waren we vroeger niet naar bed te slaan! Dit soms tot wanhoop van mijn ouders! :lol: En we gaan nog altijd laat naar bed! :D

Ik denk dat het erfelijk is. Mijn ouders gingen ook altijd laat naar bed. Wijzelf ook. Als je je kind op bed legt wanneer de zon nog hoog aan de hemel staat, moet je natuurlijk niet gek opkijken als het om 6 uur uitgeslapen is.
De eerste babyvoeding smorgens vroeg, deed ik altijd in het schemerdonker. Alleen schone luier en dan weer slapen. Het badje halverwege de ochtend of s avonds.
Misschien dat dat ook meehelpt om een bepaald ritme op te bouwen ?

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 07 jul 2011 16:02

Ja en aangezien ik niet van vroeg naar bed gaan houd...Maar dan ben ik er 's morgens soms ook niet met een stok eruit te slaan :lol: Ritme is voor heel veel mensen heel belangrijk! Ik denk wel dat het voor baby's (+moeders) belangrijk is een goed ritme op te bouwen. Anders houd je het gewoon niet vol!
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 11 jul 2011 21:37

hier geen uitslapers en heb ok niet veel talent in het huishouden.

las ergens dumpen van de kinderen. Geloof dat mijn kids blij zijn dat ze naar het kdv mogen. Vooral de jongste! heerlijk uitdaging, watn anders dan de box en gezeur van zijn grote zus dat hij de boel weer sloopt.
De grote zus vind het ook heerlijk om naar het kdv te gaan. lekker met andere kinderen spelen.

Kortom, ik zie het niet als dumpen, maar ben nu blij dat ik kan vluchten in mijn werk. Ik kruipt tegen de muren op als ik in deze situatie elke dag thuis zou moeten zijn. ZIe ook op tegen de zes weken zomervakantie.

Tja.. sorry mensen.. als er iemand is die het er niet mee eens is, komt ze beide maar halen en probeert het maar uit, icl de nachten en het vroege opstaan...

hmmmm... hier in de buurt is er ook nog iemand huishoudelijk bezig, ruik dat iemand aan het vlees braden is.. op dit tijdstip... het ruikt goed... eens kijken wie er zoveel talent in de huishoudign heeft.

zomaariemand
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaariemand » 12 jul 2011 07:29

Ik ben blij dat ik niet de enige ouder ben die moeite heeft met de schoolvakanties. Hier duren ze 8 weken. Gelukkig heeft mijn man vijf weken vrij. Dat scheelt een hoop.
Maar tot nu toe gaat het wel heel goed, dat moet ik zeggen. Alleen met drie kleine kinderen op een klein flatje is soms niet zo fijn.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 12 jul 2011 07:36

Nou, ppm, ik kan het ook niet, hoor. Ik kan het gewoon niet. Als ik geen baan zou hebben, dan zou ik ook helemaal afstompen en tegen de muren opvliegen. Ik vind het knap als iemand het kan, maar ik kan het niet. Talent voor het huishouden heb ik ook niet, dat is aan mij voorbij gegaan. En ik snap heel goed dat je tegen die zes weken zomervakantie opziet. Als mijn man geen parttime baan zou hebben, zou ik min of meer gek worden, hoor. Ik heb nu zeven weken vakantie, maar omdat manlief maar een halve baan heeft, is hij er dus ook de helft van de week. Dus de dagen dat ik alleen thuis ben ondernemen zoonlief en ik gewoon iets en zo is het wel zeven weken feest, hoor!

Wij hebben wat ons betreft gewoon de ideale combinatie. Wij werken beiden parttime, er is altijd iemand thuis. Zo is het en voor onszelf en voor de kids leuk: papa doet weer hele andere dingen dan mama.

Over het dumpen van kinderen... tja, dat is een moeilijke. Ik geloof nooit, dat een kinderdagverblijf zo vreselijk is voor een kind. Volgens mij is het best wel leuk. Maar er is gewoon een groot verschil tussen een paar keer naar het kdv en hele lange dagen, elke dag. Als ik kijk naar mijn zus en zwager: die dumpen hun kind daar. Serieus. Als mijn zwager vrij is van het werk en het is een kdv-dag, dan brengt hij zijn dochter gewoon weg, want dan heeft hij lekker tijd voor zichzelf. Hij is liever niet een hele dag alleen met zijn kind. Dat vind ik echt raar. Hij moet het zelf weten, maar eerst heeft hij hemel en aarde bewogen om dat kind te kunnen krijgen en nu is ze er, dan moet ze zo veel mogelijk weg zijn... ze gaat 3 hele lange dagen naar het kdv en 1 dag naar een oma. En dat zijn dan echt dagen, waarop mijn zus om 6 uur in de auto zit om haar weg te brengen...
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 12 jul 2011 07:41

De opmerking over het 'dumpen van kinderen'vond ik ook wel onder de maat. Alsof je ze naar een martelkamp brengt. :roll: . Hier hebben ze al jaren dezelfde juffen die precies inspelen op de behoeftes van het individu en dat ook terugkoppelen en overleggen met de ouders. Daarbij hebben wij in onze naaste omgeving geen kleine kinderen en zouden ze anders (bijna) nooit kinderen zien. En wat ik ook een groot voordeel vind is dat ze op het kdv enorm veel knutselen ( en ik ben echt geen knutselmoeder) en zij zich kunnen ontwikkelen met leeftijdsgenootjes.

An sich vermoed ik wel dat ik een huishoudgen heb, ik houd enorm van koken en bakken en houd op zich ook van een opgeruimd en schoon huis, maar ik vind mijzelf veel gezelliger en leuker als ik nog andere dingen, zoals werk, collega's etc. heb waar ik mij mee bezig houd.

En uitslapen...ach dat deed ik toch nooit en nu zijn wij ook allemaal rond 6 uur uit de veren. Als je dat eenmaal gewend bent, voel je je ook prima.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 12 jul 2011 08:04

Ik denk ook wel, dat een kdv echt leuk kan zijn. En toch. Ik zou mijn kinderen er nooit naartoe kunnen brengen. Wij zouden dat niet kunnen, simpel, we hebben al heel vroeg afgesproken: we willen een gezin, maar geen kinderopvang. Zoonlief blijft bijvoorbeeld ook niet over. Als het niet anders had gekund, dan had mijn man ontslag genomen en was huisman geworden. Gelukkig heeft hij zijn parttime baan min of meer afgedwongen, want ook voor hem is het fijn te werken, net zoals dat het voor mij is.

Wat wij zelf allebei merken, is dat we echt genieten van de dagen thuis. Een dagje werken, dagje thuis. Heerlijk. Als het thuis dan even moeilijk is om welke reden dan ook, dan even bijtanken op het werk en ook andersom. Zo blijven we allebei lekker bezig, stompen we niet af, en zijn we een superleuke papa en mama 8)

:yahoooo:

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 12 jul 2011 08:10

ik vind het mooi als mensne kunnen kiezen voor helemaal geen kdv. Mijn man werkt gewoon fulltime en ik kang ewoon geen hele dagen thuis zijn. Heb het een tijd gedaan, maar het is absoluut niet aan mij besteed.
Denk dat ik straks wel naast mijn vaste werk, als ik een baan heb in het onderwijs een dag wil besteden aan vrijwilligerswerk of als de kinderen ouder zijn. VInd dat ook wel heel belangrijk, immers de maatschappij draait op vrijwilligers.

Zelf vind ik het kdv ook wel een goed maatschappelijke functie hebben. Er worden behoorlijk wat kinderen gesignaleerd omdat ze een langere tijd daar zijn, kwa mishandelingen maar ook in het gedrag. Ik heb daar veel steun aan om te zien dat marijn daar ook onrustig en druk is, maar dat hij daar wle de ruimte heeft en krijgt, wat hij thusi neit heeft.

Zelf zou ik ook nog wel een opleiding willen doen, maar dan moet ik eerst een vaste baan en grotere kinderen. Dus eerst rust in ons huis, end an de volgende stap.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 12 jul 2011 08:15

Galateia schreef:Ik denk ook wel, dat een kdv echt leuk kan zijn. En toch. Ik zou mijn kinderen er nooit naartoe kunnen brengen. Wij zouden dat niet kunnen, simpel, we hebben al heel vroeg afgesproken: we willen een gezin, maar geen kinderopvang. Zoonlief blijft bijvoorbeeld ook niet over. Als het niet anders had gekund, dan had mijn man ontslag genomen en was huisman geworden. Gelukkig heeft hij zijn parttime baan min of meer afgedwongen, want ook voor hem is het fijn te werken, net zoals dat het voor mij is.

Wat wij zelf allebei merken, is dat we echt genieten van de dagen thuis. Een dagje werken, dagje thuis. Heerlijk. Als het thuis dan even moeilijk is om welke reden dan ook, dan even bijtanken op het werk en ook andersom. Zo blijven we allebei lekker bezig, stompen we niet af, en zijn we een superleuke papa en mama 8)

Als je de mogelijkheid hebt om dat zo te regelen met je werk, dan kan dat inderdaad ideaal zijn. Dat zou statistisch betekenen dat je beide zo'n 20 uur in de week werkt. Helaas is voor veel beroepsgroepen het minimale aantal uren dat je moet werken 24-32 uur. Dus ook al zou je beiden 24 uur werken dan zou je nog 1 dag opvang nodig hebben. En voor ons was het toen de eerste kwam financieel ook niet haalbaar om rond te komen op 1 salaris.

En hele lange dagen op het kdv. Als je moet werken zitten ze er sowieso 8-9 uur. Je moet ze namelijk halen en brengen en daarnaast nog 8 uur werken met een half uur pauze. Onze kinderen zijn er meestal om 8.00 uur en ik haal ze rond 16.30 uur op. Als wij vrij zijn gaan ze niet naar het kdv en als oma komt, blijven ze ook lekker een dag thuis om met oma te rommelen.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 12 jul 2011 08:21

paprikameisje2 schreef:Zelf vind ik het kdv ook wel een goed maatschappelijke functie hebben. Er worden behoorlijk wat kinderen gesignaleerd omdat ze een langere tijd daar zijn, kwa mishandelingen maar ook in het gedrag. Ik heb daar veel steun aan om te zien dat marijn daar ook onrustig en druk is, maar dat hij daar wle de ruimte heeft en krijgt, wat hij thusi neit heeft.

.

Dat klopt ook wel. Ik hoorde van de leidsters van het kdv dat er groepen zijn waar regelmatig de kinderen gebracht worden met hun nachtluier nog aan en/of het eten van de vorige dag nog rond hun mond. Kinderen die niet ontbeten hebben en daar wat eten. Dat steekt mij wel eens. Die kinderen hebben ook een taalgebruik waar zoonlief voor op de gang moet zitten voor straf. De juffen corrigeren ook dat gedrag hoor en omdat ze weten dat wij erg gebrand zijn op net/beschaafd taalgebruik meldden ze altijd als er een bepaald woord over tafel is gevlogen.

Het is voor ons ook een reden om binnenkort te kiezen voor een christelijk kdv in de buurt dat geopend wordt. Daar aan vast zit eveneens een bso, waar zoonlief straks heen zal gaan.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 12 jul 2011 08:34

ajl schreef:Als je de mogelijkheid hebt om dat zo te regelen met je werk, dan kan dat inderdaad ideaal zijn. Dat zou statistisch betekenen dat je beide zo'n 20 uur in de week werkt. Helaas is voor veel beroepsgroepen het minimale aantal uren dat je moet werken 24-32 uur. Dus ook al zou je beiden 24 uur werken dan zou je nog 1 dag opvang nodig hebben. En voor ons was het toen de eerste kwam financieel ook niet haalbaar om rond te komen op 1 salaris.

En hele lange dagen op het kdv. Als je moet werken zitten ze er sowieso 8-9 uur. Je moet ze namelijk halen en brengen en daarnaast nog 8 uur werken met een half uur pauze. Onze kinderen zijn er meestal om 8.00 uur en ik haal ze rond 16.30 uur op. Als wij vrij zijn gaan ze niet naar het kdv en als oma komt, blijven ze ook lekker een dag thuis om met oma te rommelen.

Ja, maar wij werken ook wel meer dan een halve baan, alleen we zijn maar half van huis weg. Mijn man werkt 2,5 dag, maar: 2 lange dagen, waarop hij echt al rond 6 uur vertrekt en om 17 uur thuis is ongeveer. En een halve dag. Zo komt hij aan 60%, hij mag er een beetje flexibel in zijn. Zijn baas vond het he-le-maal niks en het was onbespreekbaar. Maar hij is onmisbaar, want hij lost de moeilijke problemen op, zijn baas heeft hem gewoon nodig. Het eerste jaar heeft hij gewoon gebruik gemaakt van zijn recht op ouderschapsverlof en ach, toen waren ze er wel aan gewend. Maar het is niet zomaar gegaan, hoor. Het heeft ons heel wat zweet en stress gekost. Maar het is goed gekomen.

Ik werk in het middelbaar onderwijs en dat is natuurlijk ideaal. Ik ben in mijn vakgebied nu eenmaal een zeldzame docent, dus ik kan eisen stellen en dat doe ik ook. Ik kan mij zo laten inroosteren, dat ik op 2,5 dag op mijn werk ben toch 80% kan werken. Ik werk dus veel thuis.

Als dalijk onze dochter er is, gaan we het nog iets anders doen. Manlief wil weer ouderschapsverlof opnemen en dan tijdelijk 2 dagen gaan werken, ik 2,5 en dus gewoon 80%. Dan willen we op woensdagmiddag allebei thuis zijn, zo ga ik me laten inroosteren. Als zoonlief dan uit school komt heeft hij lekker even een moment doordeweeks, dat hij even met papa kan voetballen of met mama iets kan doen, zonder zusje.

Totdat onze dochter naar peutergroep/school gaat, dan gaan we weer werken zoals nu.

Denken we. Maar eerst zal de baas van mijn man wel ontploffen, mijn man is bezig met het voorzichtig vertellen 8)

En als het niet lukt, dan blijft alles zoals het nu is, ook goed, maar die woensdagmiddag zou wel heel luxe zijn, natuurlijk. Niet noodzakelijk, wel gewoon gaaf.

En financieel. Nou ja, samen hebben we dus gewoon 140% en dat is natuurlijk meer dan genoeg, we hebben ook geen kosten voor de kinderopvang. Verder hebben we er 10 jaar geleden al rekening mee gehouden, dat we dit zo wilden. Tijdens mijn studie werkte ik al gewoon voor 70-80% in het onderwijs, als tweedejaars heb ik een huis gekocht (was wel grappig: vertelde ik tussen de collegebanken over een bod van 2 ton n onderhandelingen, beetje een andere wereld, haha) en hebben we ontzettend veel gespaard. Een huis kopen was belastingtechnisch ook nog eens zeer voordelig, want de hypotheekrente kon weer van mijn jaarinkomen af en zo behield ik mijn studiefinanciering en dat was echt honderden euro's per maand. Ik ben trouwens nooit meer zo rijk geweest als toen ik student was, minimaal 1500 euro per maand sparen was heel normaal en dat jaren lang. Van de studiefinanciering zijn we de wereld over gereisd, ook gaaf 8)

Maar daardoor hebben we dus ontzettend veel geld gespaard voor de adopties, een redelijk goedkoop maar toch groot huis gekocht, waarvan ook al een deel afbetaald is (we moesten een deel zelfs contant betalen om de hypotheek te krijgen) en we leven eenvoudig maar toch leuk.

En dalijk is alles op. Maar dan hebben de kids wel een mooie en veilige start gehad. En dan beginnen we gewoon weer opnieuw. Maar dan met andere doelen: reizen met het gezin. Als de kids naar school gaan, nou ja, dan kan ik me op schooltijden meer laten inroosteren en kan manlief weer meer werken. Maar volgens mij wil hij dat niet echt meer :wink:

Het zal allemaal wel goed komen. Eerst onze dochter maar halen, dat zijn de belangrijkere dingen in het leven! :mrgreen:

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 12 jul 2011 08:42

ajl schreef:Het is voor ons ook een reden om binnenkort te kiezen voor een christelijk kdv in de buurt dat geopend wordt. Daar aan vast zit eveneens een bso, waar zoonlief straks heen zal gaan.

Ik hoop dat het bij jullie anders zal zijn dan bij ons hoor, want onze kinderen zitten op een Algemeen Christelijk KDV/BSO, maar daar hoor ik toch soms ook wel woorden, die bij ons niet mogen worden gezegd! Volgens mij is het niet veel anders dan bij een "gewoon" KDV. Ik moet zeggen dat dit KDV gekozen heb, omdat deze het dichtste bij ons huis is en niet om de Christelijke identiteit, omdat ik al gehoord had dat dat wel erg tegenviel.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 12 jul 2011 08:44

Dat is inderdaad ideaal. Bij ons is structureel thuiswerken nog niet mogelijk en aangezien je veel contact hebt met cliënten en diverse partijen ook niet zo haalbaar met kleine kinderen om je heen, 24 uur is gewoon het minimum verdeeld over 2 dagen. Bij mijn man was 4 dagen werken al onbespreekbaar en 5 dagen werken was niet 5 x 8 uur, maar sowieso 5 x 12 en daarnaast nog vele diensten. Ouderschapsverlof is voor ons beiden onbetaald, dus dat lukte financieel ook niet. Daarbij werken wij 'pas' 5 jaar( ( waren 23 en 29 toen wij gingen studeren), en hebben in die 5 jaar een huis gekocht en 2 kinderen gekregen en nu de 3e op komst. Dus heel veel buffer opgebouwd hebben wij nog niet.

Als alle kinderen op school zitten, wil ik wel schooltijden gaan werken en dan is er geen bso meer nodig, maar tot die tijd gewoon wel.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 jul 2011 08:45

Dat is wel heel fijn dat het zo geregeld kan worden, zoals jullie het nu doen.

Ik wil vanaf januari 2012 vanuit ons eigen huis opvang gaan doen. Eerst eens kijken hoe alles loopt. Maar k zou het graag vanuit huis willen doen. Misschien na schoolse opvang.

Terug naar “Archief”