Heeft God mij lief?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Heeft God mij lief?

Berichtdoor schelpje3 » 24 jun 2011 21:45

cornelia77 schreef:
Dit herken ik dan persoonlijk helemaal niet. Er zijn heus wel momenten van twijfel. Tijden dat ik gevoelsmatig ver bij de Heere vandaan leef. Maar dat is dan altijd mijn schuld! Dan liggen er bijvoorbeeld onbeleden zonden tussen de Heere en mij. Maar zo moet het niet zijn. En zo hoeft het ook niet te zijn.
En nog iets...Je schrijft over mensen die tot geloof komen, maar de schuld is blijven liggen. Wat bedoel je dan met tot geloof komen? Volgens mij is tot geloof komen Jezus Christus als je Borg en Zaligmaker erkennen. De rechtvaardigmaking. Dan kan er geen schuld meer zijn blijven liggen, toch?

Jawel, dat kan wel. Dat heb ik je geprobeerd uit te leggen. Je kunt jezelf "bekeren", zelf tot geloof komen, heel wettisch gaan leven bijv. Maar ligt er dan nog iets tussen jou en de Heere ?? DAT is de vraag. Als je niet tot dat besef van schuld komt, is het raadzaam jezelf nauw te onderzoeken of dit geen eigen bekering is.

rins
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rins » 24 jun 2011 22:32

Race406 schreef:Rins, het evangelie waar jij het over hebt is een half evangelie. Wel zeggen dat je Jezus nodig hebt (en dat is helemaal waar!), maar niet zeggen HOE een mens daar deel aan krijgt.

Dat vraag ik me dus af, WAAR haal je dat vandaan? In welk kerkverband wordt dat verzwegen??

Velen zijn geroepen, er zijn 7 miljard mensen op de wereld.
Weinigen uitverkoren, er zijn 1 miljard christenen.
1 miljard t.o.v. 7 is erg weinig... Niet dat ik geloof dat ieder lid van een kerk ook zo naar de hemel gaat, ik wil je alleen even ook anders tegen de tekst laten aankijken.

Geroepenen zijn volgens mij de naam-christenen, dat zijn dus nog geen uitverkorenen

Ik maak geen karikatuur van een kerverband. Ik ageer tegen iedereen,ongeacht welk verband, die mensen afscheept met een uitgestalde Christus en vervolgens niet zegt hoe men deel krijgt aan Christus.

Nogmaals, waar wordt dit gedaan??
Ik wil dan graag een link van des-betreffende preek of in welk boek je dat hebt gelezen of welke predikant je hebt beluisterd waarbij je dat miste.

Bid maar veel om een nieuw hartje is vervolgens wachten. Kracht om je te bekeren houdt in dat je in de kracht van de Geest je leven omgooit.

Het is beiden, én we moeten bedelen om een nieuw hart (inwendige bekering) en we moeten onszelf bekeren (uitwendige bekering) en dat kan in feite ook alleen met de kracht van de Heilig Geest.

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 25 jun 2011 09:41

schelpje3 schreef:Jawel, dat kan wel. Dat heb ik je geprobeerd uit te leggen. Je kunt jezelf "bekeren", zelf tot geloof komen, heel wettisch gaan leven bijv. Maar ligt er dan nog iets tussen jou en de Heere ?? DAT is de vraag. Als je niet tot dat besef van schuld komt, is het raadzaam jezelf nauw te onderzoeken of dit geen eigen bekering is.

Maar dan gebruik je mijns inziens niet de goede woorden. Je had het over tot geloof komen. Dat is niet hetzelfde als jezelf bekeren.
Het is denk ik heel menselijk om het zelf te proberen. Tot je erachter komt dat "al je gerechtigheden een wegwerpelijk kleed zijn". En dan heb je de Heere Jezus nodig. Dat is de wedergeboorte/rechtvaardigmaking/tot geloof komen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 jun 2011 10:00

cornelia77 schreef:

Maar dan gebruik je mijns inziens niet de goede woorden. Je had het over tot geloof komen. Dat is niet hetzelfde als jezelf bekeren.
Het is denk ik heel menselijk om het zelf te proberen. Tot je erachter komt dat "al je gerechtigheden een wegwerpelijk kleed zijn". En dan heb je de Heere Jezus nodig. Dat is de wedergeboorte/rechtvaardigmaking/tot geloof komen.

Wat is volgens jou het verschil dan tussen geloven en bekeerd zijn ???

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 25 jun 2011 18:41

cornelia77 schreef:....over tot geloof komen. Dat is niet hetzelfde als jezelf bekeren.

Ben het met je eens, bekeren is iets anders dan geloven.
Als je bezig bent jezelf zonder het geloof te bekeren tot God, ben je bezig met een bekering van de 'jouw' bekende zonden tot de eigengerechtigheid.

Je kunt je van zoveel dingen bekeren, bekeren is alleen maar 'je van iets afkeren om je tot iets anders toe te keren'. En dat 'andere' moet dan wel het goede zijn, anders schiet je er niets mee op!
En je kunt ook zoveel geloven, maar het gaat erom dat we in Jezus geloven zoals Hij in het evangelie wordt voorgesteld: als Verlosser en Heer.
Dus de goede bekering is: afkeren van alles van jezelf en je toekeren naar Jezus als Verlosser en Heer, en dat doen we in geloof want als we niet in Hem geloven zullen we ons ook nooit bekeren. Mak.1:15 bekeer u en geloof het Evangelie.
En geloven en wedergeboorte horen onlosmakelijk bij elkaar, twee kanten van dezelfde zaak Hab.2:4 maar de rechtvaardige zal door zijn geloof leven. (en leven kan niet zonder wedergeboorte)
En als we wedergeboorte/geloof hebben dan zijn we ook gerechtvaardigd en geheiligd: Rom.5:1 Wij dan, gerechtvaardigd uit het geloof, en: 1Kor.6:11 maar u bent geheiligd, maar u bent gerechtvaardigd, in de naam van de Heere Jezus en door de Geest van onze God.

Dus in orde is het m.i. bekering, wedergeboorte/geloof (tegelijk), gerechtvaardigd/geheiligd.
Het hoort allemaal bij elkaar en is niet los verkrijgbaar.
Alleen bij bekering hoeft niet noodzakelijk *geloof/wedergeboorte te volgen, omdat je ook een verkeerde bekering kunt hebben bijv: een bekering tot een valse godsdienst of eigengerechtigheid e.d.
(*ik heb het wel over het geloof in Jezus als Verlosser en Heer, want anders is het ook een verkeerd geloof)
Laatst gewijzigd door 1a2b3c op 25 jun 2011 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 25 jun 2011 18:48

schelpje3 schreef:Wat is volgens jou het verschil dan tussen geloven en bekeerd zijn ???

Dat is hetzelfde op de manier waarop het vaak gebruikt wordt. Geloven is Jezus Christus als je Borg en Zaligmaker erkennen en aannemen. En dan ben je dus "bekeerd". (Ik zet het even tussen aanhalingstekens, omdat ik het een ongelukkige term vind.)
Daarbij komt dat je geloof als het goed is groeit en je dagelijks bekering nodig hebt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 jun 2011 19:54

Sorry Cornelia, ik ga een poosje zwijgen :?

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 27 jun 2011 10:50

@Rins: Ik ga niet op dit forum namen van kerverbanden en/of predikanten noemen. Dat lijkt me niet erg gepast. Je mag me PB-en.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

zomaariemand
Mineur
Mineur

Re:

Berichtdoor zomaariemand » 09 jul 2011 19:08

Dreamster schreef:Ik heb ook altijd geleerd dat God niet van alle mensen houdt en dus ook pas van mij houdt als ik een ellendige periode heb gehad waarin ik bijna bezweek onder mijn zonden en daarna verlost werden door Gods grote genade omdat Hij hen had uitverkoren...

En dat zit erin...

Als zou heel refoweb zeggen (en dus dit hele topic volstaan) dat God van me hield...dan wist ik het nog niet zeker...
Dat heb ik ook geleerd. Het is iets wat héél hardnekkig blijft hangen.
Ik denk dat het enige wat je kan helpen, is het gebed. Blijf God zoeken, blijf tot Hem bidden. Hij zal antwoorden. Daar ben ik zeker van.

gravo
Majoor
Majoor

Re:

Berichtdoor gravo » 10 jul 2011 20:14

Dreamster schreef:Als zou heel refoweb zeggen (en dus dit hele topic volstaan) dat God van me hield...dan wist ik het nog niet zeker...

Dag Dreamster,

Dit citaat van je trof me diep. Ik ken de Gereformeerde gemeenten van binnenuit en ik weet ook hoe onbetwistbaar je in dit soort kerken de waarheden over mens en God (en over het eeuwig wel of wee) meekrijgt. Je komt er nooit meer van af. Men is daar ook trots op en gebruikt dit dan ook om mij en jou op elke mogelijke leeftijd weer te herinneren aan die waarheden. Het is in zekere zin een dwangmiddel geworden. Als je er anders over bent gaan denken of als je jezelf eens wat kritisch uitlaat over leer of leven weet men waar je tere punt zit. Namelijk hierin: dat die waarheden zo onwrikbaar en absoluut zijn overgedragen, dat ze je tot aan je dood zullen achtervolgen.

Je moet weten, dat je daarmee toch een beetje een uitzondering bent (daar ben ik tenminste achter gekomen). Het merendeel van de mensen heeft dit probleem niet. Zeker een meerderheid van de christenen zijn niet met zo'n dwingende en tegelijkertijd angstaanjagende voorstelling van zaken opgevoed. Er zijn dus weinig mensen die je begrijpen, wanneer je dat vreselijke dilemma wilt uitleggen, dat je aan de ene kant niets liever wilt dan een gelovig leven leiden, waarin God op de eerste plaats komt en waarin je Hem vertrouwt en Hem op alle terreinen van het leven lof en dank wil zeggen. Hoe diep kan dat verlangen niet zijn om in het Licht te leven. Vrij, gelukkig, verlost van schuld, angst en wanhoop! Aan de andere kant heb je die tergende, knagende zekerheid dat die genade waarnaar je kunt snakken volgens de leer en uitleg van je kerk voor jou onbereikbaar is. Ten eerst zullen er maar weinig mensen zijn die God heeft uitverkoren (je kunt hoog of laag springen, maar zo is het, je bent van nature zondaar en vijand van God, je zou je onterecht wat inbeelden wanneer je zou denken dat God ook jou bemint enz. enz.), ten tweede moet je allerlei innerlijke ervaringen opdoen in een speciale volgorde en als je daar iets van mist is alles niet echt, maar vals geweest (meestal wordt iemands geloof als niet waarachtig beoordeeld). Kortom: zalig worden doe je in de praktijk nooit.
Nogmaals, een ander kun je die verschrikkelijke tweespalt maar heel moeilijk uitleggen.

Ik kan je daarbij ook niet helpen, zolang je dit gruwelijke godsbeeld niet kan of wilt loslaten. In dit soort gevallen (ik reken mijzelf ook als zo'n geval) is er echter wel een andere methode om bevrijd te worden uit het juk. Maar dat is wel een harde leerschool, die je eerst moet doorlopen. Pas daarna kun je je weer richten op je geloof in God.

Ik stel het volgende voor: neem eens afstand. Ik bedoel daarmee zowel, dat je geen boeken meer leest over dit onderwerp, dat je ook dit soort fora niet meer bezoekt, dat je geen discussies meer aangaat hierover (zeker niet met mensen van je kerk) en ik bedoel eigenlijk ook: dat je geen kerkdiensten meer bezoekt, waarin die kramp steeds weer wordt gevoed. Neem afstand en doe dat heel letterlijk.
Het tweede dat ik er mee bedoel is wat lastiger uit te leggen, maar wel erg belangrijk. Probeer eens rustig na te denken waar die ideeën van je kerk en van de predikanten die dit verkondigen nu eigenlijk vandaan komen. Kijk, elke predikant zegt natuurlijk dat hij het rechtstreeks uit de Bijbel heeft. Zo rechtvaardigt hij zichzelf en lift mee op het hoogst mogelijke gezag. Hij zegt nog net niet, dat hij het rechtstreeks van God gehoord heeft, maar die kant gaat het vaak wel op.
Welnu, probeer te bedenken hoe die ideeën echt tot stand zijn gekomen. Je kunt er natuurlijk boeken over lezen, maar voor je het weet verval je toch weer in de taal en de termen uit je eigen kring en die zijn nu juist de obstakels om goed afstand te nemen.
Wees je daarbij bewust van het volgende: er zijn zeer veel verschillende religies en binnen het christendom zijn weer zeer veel verschillende stromingen. Vaak zijn ze ontstaan in een bepaalde tijd en hebben ze ook speciale kenmerken, die bij andere stromingen niet voorkomen. Dat wil niet zeggen, dat het allemaal sekten zijn of dwalende kerken, maar ze hebben wel allemaal de Bijbel enigszins anders geïnterpreteerd. De vuistregel is: hoe kleiner een kerk (beter: hoe geîsoleerder een kerk) des te specialer is de interpretatie van de Bijbel. Je weet, in het wereldwijde christendom zijn de Gereformeerde Gemeenten (in Ned.) kleine kerken, maar wel met een eigen geluid.
Houd nu goed in gedachten dat er ooit eens mensen zijn geweest (theologen / predikanten) die voor het eerst met een eigen interpretatie van de Bijbel zijn begonnen. Daarvoor was het er nog niet, ze hebben echt iets nieuws gezegd. Als je je dit goed realiseert, begrijp je hopelijk ineens, dat het wat onredelijk overkomt, wanneer een predikant, een theoloog of een kerkgemeenschap meent te kunnen zeggen, dat zijn of haar interpretatie de enig zuivere is. Mijn hele verhaal is er op gericht om je te vertellen dat er alternatieven zijn in het grote gebouw van de christelijke kerk wereldwijd. Dat je nu toevallig geboren bent in een bepaald kerkgenootschap wist die alternatieven niet uit. Probeer er zo eens een tijdje over na te denken en wees dan ook niet bang om langzamerhand kritisch om te gaan met al die onwrikbare ideeën, die jou beheersen. Is het wel zo logisch om te veronderstellen dat God slechts weinig mensen zalig wil maken? Hebben echt alle christenen dezelfde voorgeschreven ervaringen gehad, waarmee jij wordt geconfronteerd. Enz. enz.

Nadat je zo hebt leren afstand nemen, zowel uiterlijk als innerlijk, ontstaat er hopelijk ruimte om weer tijd en ruimte te geven aan je verlangen. Zonder obstakels, zonder beperkingen, zonder allerlei waarschuwingen, wetten, geboren en verboden kun je dan weer echt zoeken naar God. Weet, dat je in je zoektocht naar God eerst en vooral dat zoekt waar elk mens naar zoekt. Je zoekt vrede. Je zoekt aanvaarding. Je zoekt iemand die je niet afstoot, maar je begripvol ontvangt. Neem voor ogen hoe Jezus, de Goede Herder, over God spreekt. Beeld Hij God in de gelijkenis van de verloren zoon af als een strenge, beangstigende Predikant, die zijn zondige zoon boos aankijkt en hem veroordelend laat wegvoeren? Nee, Hij is opgelucht, vol vreugde. Hij is emotioneel! Hij is één en al liefde. Was er dan geen zonde? Natuurlijk wel! Maar de liefde overheerste. Zo is God, zoals Jezus aan ons geleerd heeft.

Als je dit leest, kun je in de reflex vallen en gelijk allerlei bezwaren opnoemen. Maar weet dan dat dit ook echt een reflex is, die je is aangeleerd. Je gaat dan allerlei bezwaren kopiëren die je uit de mond van predikanten gehoord hebt. Je gaat ze napraten. Ddat betekent, dat je geen afstand hebt tot deze mensen en hun kerk. Zo blijf je gebonden.

Helaas, voor dit soort rigide denkbeelden weet ik geen betere weg te bedenken dan die ik hier nu opschrijf. Hopelijk heb je er wat aan.

gravo

..Heer, Gij weet alle dingen, Gij weet dat ik u liefheb...
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 10 jul 2011 20:34

Wat is het toch verschrikkelijk wat er door sommige predikanten gepredikt wordt,
het lijkt allemaal wel anti-christelijk. Ik heb dit nooit geweten, en dat het zo erg en lang
en beschadigend kon door werken in mensen.
Maar je hebt het weer goed geschreven Gravo, dat "napraten" hoor je ook hier op het forum
hier en daar, steeds weer dezelfde zinnen en herhalingen en totaal niet in de bijbel terug
te vinden.
Ik hoop dat het goed komt met Dreamster.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

zomaariemand
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaariemand » 10 jul 2011 20:52

schaapje schreef:Wat is het toch verschrikkelijk wat er door sommige predikanten gepredikt wordt,
het lijkt allemaal wel anti-christelijk. Ik heb dit nooit geweten, en dat het zo erg en lang
en beschadigend kon door werken in mensen.

Ja, dat kan enorm beschadigend werken. Ik ken meerdere ex-refo's die erdoor beschadigd zijn en niet wéten hoe ze moeten helen.

Je post is heel herkenbaar, gravo.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 10 jul 2011 20:55

De Weg tot heling is Jezus, maar die is ze jaren lang onthouden, en ontkent dat die Weg
gegaan moest worden.....wat is dit triest zeg !
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 10 jul 2011 21:45

Race406 schreef:@Rins: Ik ga niet op dit forum namen van kerverbanden en/of predikanten noemen. Dat lijkt me niet erg gepast. Je mag me PB-en.
Rins: Ik wacht nog een op reactie van je.. Of wil je misschien liever de argumenten niet horen? Ik wil graag over en weer wat ervaringen uitwisselen.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

rins
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rins » 11 jul 2011 09:17

@Race406 Zie PB

Terug naar “Archief”