zoals jullie misschien hebben gezien in mijn voorsteltopic, ben ik een ex-refo.
Ik ben tot mijn zeventiende trouw iedere zondag twee keer naar de kerk gegaan, ging naar een refo-school (waar ik nog steeds met plezier op terugkijk) en naar catechesatie.
Tijdens die kerkdiensten heb ik in mijn 17 jaar nóóit het gevoel gehad dat God aanwezig was in de kerk. Het leek of de gebeden letterlijk stuksloegen op het plafond. Believe me, ik heb tegen de klippen op gebeden, maar de aanwezigheid van God op welke manier dan ook, heb ik nooit gevoeld.
Uiteindelijk ben ik, na veel strijd, nu een ex-refo. God heb ik ondertussen gevonden (beter gezegd: Hij heeft mij gevonden, want ik was niet meer zoekend) en ik ben gelukkig met mijn leven. Een enkele keer kom ik nog terug in de kerk en dan heb ik wéér het gevoel dat het er zo doods is. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ik de enige ben die dat gevoeld heeft.
Ik ken minstens vijf ex-refo's persoonlijk en die hebben me min of meer hetzelfde verteld. Ook de haast gezapige/gelaten houding van mensen die niet aan het avondmaal gingen, vond ik heel erg. Ik vond het zo triest. Ook in mijn eigen familie gaan een heel aantal mensen niet aan het avondmaal, want ze zijn niet bekeerd. En dan? Dan doe je je hele leven je best (of je stompt af volgens mij) en dan is het klaar als je doodgaat? Zijn er hier niet-bekeerden die hierop durven te reageren? Als je het eng of vervelend vindt, niet doen natuurlijk.
Zelf ben ik dus bekeerd tot een ander geloof. Ik ben geleid door God en ik kan soms wel huilen om de mensen die ik me herinner uit mijn jeugd.
Ik bedoel dit trouwens absoluut niet negatief of stokerig, maar ik vond dat ik maar eens hier moest kijken voor antwoorden. Wie weet kan ik er wat krijgen. In mijn jeugd (