Verschil tussen de roomse en reformatorische leer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Verschil tussen de roomse en refomatorische leer

Berichtdoor schelpje3 » 09 jul 2011 13:39

Optimatus schreef:Uit Rome komt niets goeds? Volgens mij is Nederland door rooms-katholieke missionarissen als Willibrord en Bonifatius gekerstend.

Uit Rome komt veel goeds ! Prachtige stad. De Paus is een sympathiek ogende man. Lijkt mij heel open en communicatief. Alles is indrukwekkend daar. maar daar gaat het niet om !
Zolang mensen zalig verklaard kunnen worden, na ik weet niet hoeveel jaren, Maria aanbeden kan worden en wonderen worden toebedacht, zoals al die andere heiligen, is de roomse leer misleidend en ga je voor eeuwig verloren.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 jul 2011 15:38

Horeb schreef:@Farimir,

nogmaals, ik heb er geen behoefte aan mijn geloof te herzien omdat een toevallige Katholiek dat graag wil.

Je hoeft je protestantse geloof helemaal niet te herzien. Enkel je verdwaasde blik op de katholieke Kerk en haar leer, die blik is namelijk gestoeld op onwaarheden. Maar goed, ook dat heb ik al tig keer aangegeven, maar schijnbaar moet er een vijand beeld in stand gehouden worden omdat het eigen geloof anders van geen waarde meer is. De vraag is of het dan geen geloof is wat parasiteert op een ander geloof en kan bestaan bij de gratie van het andere geloof.

Je onderbouwt je beschuldigingen dus niet vanuit de katholieke leer. Bij deze verwijs ik ze dus naar de prullenbak en indien je ermee doorgaat als goedkope laster. Je spreekt over 'mijn' waarheid. Daar gaat het mij niet om, ik vraag je gewoon je beschuldigingen over de katholieke leer te onderbouwen vanuit de katholieke leer, zo werkt dat namelijk als je beschuldigingen over iets doet.

Daarnaast hal je er de misbruik schandalen bij. Hoe goedkoop en misplaatst. Het gaat hier immers over de leer. En als je denkt dat misbruik binnen het protestantisme of binnen staatsinstellingen niet voorkomt of is voorgekomen dan volg je het nieuws niet en heb je weinig verstand van de misbruik zaken. Zoek bijvoorbeeld eens op de commissie Samson.

Horeb schreef:@ Farimir,
je maakt het wel weer echt R.K. hoor.........

Indien waarheidsbevinding als echt R.K wordt neergezet hier en beschaafde zaken als de bewijslast bij de aanklager beschouw ik dat als een groot compliment.

Tulp en Optimatus bedankt voor het goed verwoorden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 jul 2011 15:47

schelpje3 schreef:Uit Rome komt veel goeds ! Prachtige stad. De Paus is een sympathiek ogende man. Lijkt mij heel open en communicatief. Alles is indrukwekkend daar. maar daar gaat het niet om !
Zolang mensen zalig verklaard kunnen worden, na ik weet niet hoeveel jaren, Maria aanbeden kan worden en wonderen worden toebedacht, zoals al die andere heiligen, is de roomse leer misleidend en ga je voor eeuwig verloren.

Bewijs even vanuit de katholieke leer dat Maria aanbeden wordt. O wacht, dat kan je niet en dit gesprek hebben we dan ook al wel een keer of 5 gehad geloof ik. Toch blijf je maar terugkomen met zulke valse beschuldigingen. Wie denk je hier nu werkelijk mee te dienen? God? Zou God gediend zijn met leugens? Persoonlijk denk ik van niet.

Maar welke reformatorisch genootschap heeft het dan wel bij het juiste eind en gaan aldus jezelf naar de hemel?
Zijn dat de leden van de Gereformeerde Gemeenten, zo'n 100.000 in aantal? Of toch de Hersteld hervormden met zijn 55.000? Of wat te denken van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland met maar liefst 18.500 zielen? Of zijn het toch de Hersteld Hervormden met zijn 57.000 leden. Welke gaan nu naar de hemel en welke gaan met een enkeltje nar de hel. Ze denken namelijk allemaal essentieel anders over bepaalde zaken. En wat te denken van die 29.996+ andere genootschappen binnen het protestantisme. Het is nogal wat om te denken dat een (aan Nationale grenzen gebonden) genootschap de absolute waarheid in pacht heeft. Het doet me een beetje denken aan het Wachttorengenootschap, die zijn enkel nog een stapje verder gegaan met hun reformatie.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 jul 2011 15:55

Faramir schreef:Bewijs even vanuit de katholieke leer dat Maria aanbeden wordt. O wacht, dat kan je niet en dit gesprek hebben we dan ook al wel een keer of 5 gehad geloof ik. Toch blijf je maar terugkomen met zulke valse beschuldigingen. Wie denk je hier nu werkelijk mee te dienen? God? Zou God gediend zijn met leugens? Persoonlijk denk ik van niet.

Maar welke reformatorisch genootschap heeft het dan wel bij het juiste eind en gaan aldus jezelf naar de hemel?
Zijn dat de leden van de Gereformeerde Gemeenten, zo'n 100.000 in aantal? Of toch de Hersteld hervormden met zijn 55.000? Of wat te denken van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland met maar liefst 18.500 zielen? Of zijn het toch de Hersteld Hervormden met zijn 57.000 leden. Welke gaan nu naar de hemel en welke gaan met een enkeltje nar de hel. Ze denken namelijk allemaal essentieel anders over bepaalde zaken. En wat te denken van die 29.996+ andere genootschappen binnen het protestantisme. Het is nogal wat om te denken dat een (aan Nationale grenzen gebonden) genootschap de absolute waarheid in pacht heeft. Het doet me een beetje denken aan het Wachttorengenootschap, die zijn enkel nog een stapje verder gegaan met hun reformatie.

Nou kom nu toch, Heilige moeder Maria, bid voor ons ! Een heel bekend gebed. Wij hebben jarenlang een r.k. echtpaar over de vloer gehad, vrienden van mijn ouders. We zijn zelfs bij de trouwdiensten van hun kinderen geweest. En ik beschuldig niemand vals.
En wat een sarcastisch antwoord zeg. Ik hoor niet bij die kerken die jij noemt. Ik heb gelukkig een opvoeding gehad die over kerkmuren heen kijkt. Niemand heeft DE absolute waarheid. Ik luister ook via internet regelmatig naar predikanten van allerlei kerken, soms via een aangeboden link, soms treft mij een tekst.
Ik zie ook met grote regelmaat Antoine Bodar voorbijkomen bij een praatprogramma, waar ik dan met veel genoegen naar luister. Hij is een goede p.r. man voor de r.k kerk, trouwens, maar dit terzijde.
Laat ik het zo zeggen, we kunnen een eind meekomen met diezelfde Bijbel, alleen wordt hij anders uitgelegd in de r.k. kerk. Omdat er teveel van de mens ingelegd wordt, is het een valse leer. Dat klinkt hard in jouw oren, dat kan, maar juist als het gaat om het essentiele, kun je niet samen in 1 bank zitten. Want je wordt het nooit eens over dat.
Vorige week heb ik nog naar de trouwdienst van A en C zitten kijken en sorry, er was weer veel buitenkant omheen. Jammer. Maar ja, eigenlijk past dit wel in Monaco. Het kleine kerkje waar ze later naar toe gingen, ontroerde me veel meer.
Nu ik je toch spreek :wink: waarom moet die mijter af, blijkt er een petje onder te zitten, even later wordt die weer opgezet door iemand anders en dat alles in fuchsia tint ? Let wel: dit is een SERIEUZE vraag en geenszins bedoeld om het belachelijk te maken. Maar ik wil het wel graag begrijpen waarom :-k

Atro

Berichtdoor Atro » 09 jul 2011 17:50

@ Optimatus

Rome zal best een christelijke gemeenschap willen nastreven, maar dat neemt niet weg dat het aan alle kanten rammelt!
En de Reformatie rammelt niet?

Lees me eerste post maar eens in dit topic, voordat je wat gaat rond bazuinen!

wij zijn namelijk van nature gewend onze naasten te haatten, en dat is ook bij vergeving van mensen onderling aan de orde. want het is menigmaal lippen taal.
haatten is onvoltooid verleden tijd.
Verder kun jij absoluut niet voor mensen spreken die jij niet kent. Dat "wij" is derhalve tamelijk aanmatigend.

Oké .. ik concludeer dat ik mensen haat en jij niet!? Lees je Bijbel dan maar eens 'heel' goed! Jij en ik zijn van nature zo diep gevallen in Adam, dat wij in Adam gekozen hebben tegen God. Door deze keuze is de zonde gekomen in de wereld en ook de zonde; dat wij, God en onze naasten, haten. Ik mag hopen dat deze leer je wel is bijgebracht.

@ Farimir

Als jij zegt dat onze beschuldigingen/vaststellingen niet terecht zijn, waarom moeten wij dat juist bewijzen? En waarom moeten wij dat uit de leer van de katholieken verklaren? en niet uit de Bijbel?

De Heere doet ook nog wonderen in deze tijd, dat geloof ik echt! Maar het is een verschil als je deze toedicht aan een persoon of de eer geeft aan God. In de Roomse Kerk gaat de eer in de eerste plaats naar het persoon en niet naar God.
Dat is slechts jouw interpretatie van iets wat je schijnbaar niet begrijpt. Toon het aan vanuit de katholieke leer zou ik zeggen.

Ik begrijp het niet? Wat begrijp ik dan niet? Is het dan werkelijk zo dat God de eer krijgt voor wonderen? Toon jij het dan maar aan!

Daarom heet het ook de "heiligenverering", dat is natuurlijk heel logisch dat er dan bedoeld wordt; "geëerd"! Nee dus ... als je iemand eert ga je hem/haar niet aanbidden! Want dan vereer je hem/haar. Maak je er geen beelden voor, waarvoor je gaat knielen. Gaat regelrecht tegen Gods Woord in! Alle eer moet naar God, Hem moet je vereren! En niet God en de mammon tegelijk! En kom dan niet met; maar de mammon is de wereld, want heiligenverering of beter gezegd .. mensen verering is heel werelds! Kijk maar naar de popsterren en de voetballers enz. worden allemaal vereerd!
Verering is natuurlijk niet hetzelfde als aanbidding. God wordt aanbeden. Heiligen worden vereerd. Overigens wordt ons protestantse koningshuis ook vereerd door menigeen protestant en protestantse gemeente.
Indien je claimt dat er sprake is van aanbidding van heiligen, toon dat dan aan aan de hand van de katholieke leer.

Nou dan klopt er toch echt iets niet ... "Heiligen worden vereerd"; het zijn je eigen woorden ... maar in de Bijbel staat: "Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben" en "Gij zult u geen gesneden beeld noch enige gelijkenis maken, van hetgeen dat boven in de hemel is, noch van het geen dat onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE, uw God, ben een ijverig God, die de misdaad der vaderen bezoekt aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten; en doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden"

Maar Maria en vele heiligen naast haar worden geëerd, en vereerd .. want jullie buigen en dienen hun. En waarom moeten hun bidden voor jouw? Is de Enige Voorspraak in de hemel niet goed genoeg?

Geef het ons het recht om voor God te spelen? Geef het ons het recht om mensen heilig of zalig te verklaren? Weet je wel wat heilig is? Heilig Heilig Heilig is de Heere der Heirscharen en niet de paus of één of ander persoon. Want als je iemand om zijn geloof bijzonder gaat zien dan vergeet je de belangrijkste kern. Alle eer moet naar God, Hij is het! en niet de persoon zelf! dan kan je beter God de eer te geven, voor zulke Godvruchtige mensen, dan een vergankelijk mens.
Heilig betekend in deze context dat iemand in de hemel bij God is. Bij een heiligverklaring verklaart de paus datgene wat God al reeds eerder besloten heeft. Het is slechts een constatering van datgene wat zich al vertrokken heeft. Indien jij anders denkt dan staat het je vrij om dat aan te tonen vanuit de katholieke leer.

Eigenlijk geven jullie de 'heilig' verklaarde Goddelijke eer, want in aansluiting gaan jullie hem aanbidden en vereren. En dat is regelrecht tegen het Onfeilbare Woord van God. Dat heilig voor jullie betekend dat iemand bij God is, dat strijd dan met de betekenis die je gegeven heb bij het volgende stukje (zalig). Dus wat is het nu?

Weet je wel wat zalig betekent? Zalig betekent niets anders dan; dat Christus de Enige Troost, beide in het leven en sterven is! dat komt alleen van Godswege en niet van de wil van de vergankelijke mens.
za·lig bn, bw 1 (godsd) het eeuwige heil deelachtig, vh verderf gered 2 (r-k) in de hemelse zaligheid opgenomen: iem ~ verklaren 3 heerlijk, aangenaam (aldus Van Dale)

Zoals ik ook vermeld; in Christus

Verklaarde Petrus dan mensen zalig en/of heilig? Vergaf Petrus dan de misdaden van de zondaren? Petrus zei: "IN DEN NAAM VAN JEZUS CHRISTUS" ... maar dan deed Petrus het niet, maar God!
Over het heilig/zalig verklaren heb ik hierboven al wat gezegd.
Daarnaast gebeurd het vergeven van zonden altijd uit nam van Christus. Indien jij anders beweerd dan staat het je vrij om eens een stappenplan van de biecht op te zoeken (katholieke leer) en om daarmee aan te tonen dat de vergeving niet van Christus zou komen maar van de priester zelf.

Ten eerste beantwoorde het hierboven genoemde over heilig/zalig niet mijn vraag en stel ik deze opnieuw; Verklaarde Petrus dan mensen zalig en/of heilig? Vergaf Petrus dan de misdaden van de zondaren?

Ten tweede wil ik je nog een vraag stellen; Weet de priester dat God de zonden daadwerkelijk heeft vergeven? Waarom speelt de priester voor God? Laten wij als mensen niet zeggen je zonden zijn in Gods naam vergeven, want laat God Rechter blijven!

Vergeven kan je twee betekenissen aan geven, en misschien nog wel meer. Maar;
1) vergeving van zonden door het Lam Gods, en
2) vergeving van mensen onderling.

Zit toch wel een heel groot verschil tussen. Want wij zeggen wel; ik vergeef je, maar het overgrote deel menen wij er niks van! wij zijn namelijk van nature gewend onze naasten te haatten, en dat is ook bij vergeving van mensen onderling aan de orde. want het is menigmaal lippen taal.
Nogmaals, toon het maar aan aan de hand van de katholieke leer.

Lees de Bijbel zou ik zeggen .. is veel betrouwbaarder dan de katholieke leer!

Rome zal best een christelijke gemeenschap willen nastreven, maar dat neemt niet weg dat het aan alle kanten rammelt!
De praktijk rammelt, zal ook altijd blijven rammelen daar de Kerk bestaat ondanks mensen en niet dankzij. Ik had op alle bovenstaande punten de directe tegenaanval kunnen inzetten vanuit mijn perspectief rammelt er namelijk heel veel aan het protestantisme. Dat doe ik echter vanuit oecumenisch oogpunt niet.

Zoals ik ook al tegen Optimatus gezegd heb; Lees me eerste bijdrage aan dit topic nog maar eens door, daar durf ik ook onder eigen duiven te schieten. Niet alleen het veroordelend vingertje naar de R.K., maar ook naar ons zelf! Maar kom maar op met jouw standpunten tegen het protestantisme! Ik hoor ze graag en wil ze ook als het mogelijk wordt gemaakt/er ruimte voor wordt gegeven beantwoorden.

Je doet heel wat beschuldigingen zonder enige daadwerkelijke onderbouwing. Ik heb je bij alle punten gevraagd om het te onderbouwen vanuit de katholieke leer. Die kan je vinden op: http://www.stvitus.nl/KKK/ en http://rkdocumenten.nl/rkdocs/
Zo te zien heb je nog wat werk te verzetten, maar de door mij aangedragen sites hebben een zoekfunctie dus dat zal het allemaal wat makkelijker maken. Heel veel succes en Gods leiding gewenst in je speurtocht.

Als jou onderbouwing alleen de katholieke leer is, dan wil ik jou oproepen om het WOORD te gaan lezen. Want als de katholieke leer je Bijbel is, dan heb jij heel veel werk te verzetten. Ik ga niet speuren .. jij komt nu maar eens met bewijzen van uit het Onfeilbare Woord van God, want laten we dat als uitgangspunt nemen. i.p.v. verstoppertje te lopen spelen.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 09 jul 2011 19:14

@Atro,

prima reactie en ik ondersteun deze volledig.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 09 jul 2011 20:26

Atro schrijft:
@ Farimir

Als jij zegt dat onze beschuldigingen/vaststellingen niet terecht zijn, waarom moeten wij dat juist bewijzen? En waarom moeten wij dat uit de leer van de katholieken verklaren? en niet uit de Bijbel

je snapt het punt niet. Je moet niet uit de leer van de katholieken het ongelijk van Faramir verklaren, maar uit de leer van de katholieke kerk bewijzen dat de praktijken waar je ze van beschuldigt ook daadwerkelijk waar zijn.

Praktisch voorbeeld: jij schrijft katholieken aanbidden anderen dan God, Faramir zegt dat is niet zo. Je moet dan niet bewijzen waarom het niet mag, maar of de rk dat überhaupt wel doet. Dan heb je wel minstens de rooms katholieke kerkorde nodig lijkt me.

snap je wat ik bedoel?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 jul 2011 21:13

Atro schreef:Lees me eerste post maar eens in dit topic, voordat je wat gaat rond bazuinen!

Het lijkt mij niet opportuun dat je de buren bekritiseert, terwijl je eigen gezin eveneens rammelt.

Oké .. ik concludeer dat ik mensen haat en jij niet!? Lees je Bijbel dan maar eens 'heel' goed! Jij en ik zijn van nature zo diep gevallen in Adam, dat wij in Adam gekozen hebben tegen God. Door deze keuze is de zonde gekomen in de wereld en ook de zonde; dat wij, God en onze naasten, haten. Ik mag hopen dat deze leer je wel is bijgebracht.

Dus aan de hand van de Bijbel denk jij in mijn ziel te kunnen kijken? Dat wat jij feitelijk schrijft. Jij kent mij niet en wat mij betreft blijft dat ook nog wel even zo.

Overigens is de erfzondeleer mede "ontworpen" door de (H.) Augustinus. Laat dat nou net één van de favoriete heiligen van de R.-K. Kerk zijn. Hij was bisschop te Hippo Regius (Noord-Afrika). De erfzondeleer is door de Reformatie overgenomen uit de R.-K. Kerk. Waar in de Bijbel staat dat ik God en mijn naaste haat?

Overigens is de zonde niet door het eten van de verboden vrucht in de wereld gekomen. De slang heeft gelogen tegen de vrouw, nog voordat zij van de vrucht at. En deze leugen was al een zonde, derhalve is er eerder gelogen dan er gegeten is.

Verder ben ik het met Faramir en Meribel eens. Als je iets over de R.-K. Kerk beweert, zul je dat moeten doen aan de hand van uitspraken, geschriften en de geloofspraktijk die worden gehanteerd binnen de R.-K. Kerk en deze kun je gerust toetsen aan de H. Schrift en de Traditie die binnen dit kerkgenootschap autoriteit hebben. Derhalve: toets de R.-K. aan de hand van haar eigen theologie, aan de Schrift en aan de Traditie: aan haar eigen maatstaven.

Schelpje schreef:Nou kom nu toch, Heilige moeder Maria, bid voor ons

Dit is een vraag aan Maria, geen aanbidding. Men vraagt aan Maria of zij voor de biddende wil bidden. Men gelooft dat de kerk in de hemel bidt voor de kerk op aarde. Of dat conform de H. Schrift is, weet ik niet. Of het conform de Traditie is, zal een actief katholiek je ongetwijfeld uit kunnen leggen. Zelf neig ik er niet echt naar.

Schelpje schreef:Nou Optimatus, verrassend hoe ver jij opgeschoven bent naar Rome

Ik sta nog steeds op dezelfde plaats, ik ben niet anti-Rooms, hoewel ik mij binnen het protestantisme het meeste thuisvoel. Let wel, ik ben een zeer fervent aanhanger van de zogeheten "High Church", zoals deze standaard is in landen als Engeland (Anglicaanse Kerk) en Zweden (Lutherse Kerk).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 jul 2011 21:14

meribel schreef:

je snapt het punt niet. Je moet niet uit de leer van de katholieken het ongelijk van Faramir verklaren, maar uit de leer van de katholieke kerk bewijzen dat de praktijken waar je ze van beschuldigt ook daadwerkelijk waar zijn.

Praktisch voorbeeld: jij schrijft katholieken aanbidden anderen dan God, Faramir zegt dat is niet zo. Je moet dan niet bewijzen waarom het niet mag, maar of de rk dat überhaupt wel doet. Dan heb je wel minstens de rooms katholieke kerkorde nodig lijkt me.

snap je wat ik bedoel?

Kijk, nog iemand die het snapt hoe het werkt met bewijslast, ik was al bang dat ik ondanks alles nog niet duidelijk genoeg was geweest. Ik snap de hatelijke houding van velen dan ook niet als ik simpelweg vraag dat men dan eens iets ondebouwd van alle grootspraak.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 jul 2011 21:17

Faramir schreef:Kijk, nog iemand die het snapt hoe het werkt met bewijslast, ik was al bang dat ik ondanks alles nog niet duidelijk genoeg was geweest. Ik snap de hatelijke houding van velen dan ook niet als ik simpelweg vraag dat men dan eens iets ondebouwd van alle grootspraak.

Bewijslast, zijn we hier bij een rechtbank beland ? :roll:
Ik begrijp gewoon niet waar jij mee bezig bent. En velen met mij niet !
Ik zie werkelijk niet in waarom wij jou zouden moeten overtuigen met "bewijslast".
Omgekeerde wereld :-&

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 jul 2011 21:23

Nee, Schelpje. Jij zegt dat er zaken niet schorten binnen de R.-K. Kerk. Dan moet je dat aantonen. Dat is ook buiten de rechtszaal een heel normale praktijk. Jij beschuldigt de R.-K. Kerk van bepaalde misstanden, dan moet je die benoemen en je moet aantonen dat deze in strijd zijn met de Bijbel en de Traditie (laten we daar even mee beginnen).

Laten we een eerlijk gesprek van hoor en wederhoor beginnen. Je hebt eerder in dit topic gezegd dat Maria aanbeden wordt. Kun jij aantonen dat dit in tegenspraak is met de H. Schrift?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 jul 2011 21:25

Optimatus schreef:Nee, Schelpje. Jij zegt dat er zaken niet schorten binnen de R.-K. Kerk. Dan moet je dat aantonen. Dat is ook buiten de rechtszaal een heel normale praktijk. Jij beschuldigt de R.-K. Kerk van bepaalde misstanden, dan moet je die benoemen en je moet aantonen dat deze in strijd zijn met de Bijbel en de Traditie (laten we daar even mee beginnen).

Laten we een eerlijk gesprek van hoor en wederhoor beginnen. Je hebt eerder in dit topic gezegd dat Maria aanbeden wordt. Kun jij aantonen dat dit in tegenspraak is met de H. Schrift?

Eerst moet hij aantonen dat Maria aanbeden wordt in de katholieke Kerk vanuit de Katholieke leer. Anders kun je wel van alles en nog wat beweren, en dat zien we dan ook.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 jul 2011 21:29

Optimatus schreef:Nee, Schelpje. Jij zegt dat er zaken niet schorten binnen de R.-K. Kerk. Dan moet je dat aantonen. Dat is ook buiten de rechtszaal een heel normale praktijk. Jij beschuldigt de R.-K. Kerk van bepaalde misstanden, dan moet je die benoemen en je moet aantonen dat deze in strijd zijn met de Bijbel en de Traditie (laten we daar even mee beginnen).

Tjonge, jij werpt je op als advocaat van de r.k. kerk ? :wink:
Kun jij aantonen dat het geheel in de lijn van de H. Schrift is dat mensen, oftewel de moeder van de Heere Jezus, aanbeden worden ?
De Heere Jezus bestrafte zelfs Zijn moeder ! Wist u niet dat Ik moet zijn in de dingen van Mijn Vader ? Maria had geen buitengewone plaats in de Bijbel. Waarom Maria wel en Jozef niet ?
Niemand, dus ook NIET de moeder, noch de vader, noch de broers van de Heere Jezus, had bijzondere gaven.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 jul 2011 21:37

Faramir schreef:Eerst moet hij aantonen dat Maria aanbeden wordt in de katholieke Kerk vanuit de Katholieke leer. Anders kun je wel van alles en nog wat beweren, en dat zien we dan ook.

Allereerst ben ik een ZIJ, ik dacht dat dat inmiddels wel duidelijk was. Ik hoef niet aan te tonen dat Maria aanbeden wordt, dat is algemeen bekend.
Bovendien staat er een storende fout in de openingszin ](*,)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 jul 2011 21:38

Ho even, ik heb geen uitspraken gedaan in de richting van de R.-K. Kerk noch werp ik mij op als advocaat van wie dan ook. Ik probeer deze discussie enigszins in goede banen te leiden. Het zou toch heel aardig zijn als er op z'n minst één discussie over Rome en Reformatie niet in een rokende puinhoop eindigt, maar hoffelijk en met uitwisseling van argumenten zou worden gevoerd?

Daarom mijn vraag: kun je een aantal voorbeelden geven van wat jij noemt aanbidding van Maria en kun je aantonen dat dit niet gerechtvaardigd is in het licht van de H. Schrift? Daarna kan Faramir hierop antwoorden en dan hebben we het begin van een beschaafd gesprek. Voor alle duidelijkheid: tijdens het verdere verloop van deze discussie zal ik proberen neutraal te zijn. Als iemand het idee heeft dat dit niet gaat, laat me dat dan weten - ook ik ben nogal feilbaar.

Ter aanvulling: ik merk dat Schelpje een uitspraak heeft gedaan: "Maria had geen buitengewone plaats in de Bijbel".

Terug naar “Archief”