@ OptimatusRome zal best een christelijke gemeenschap willen nastreven, maar dat neemt niet weg dat het aan alle kanten rammelt!
En de Reformatie rammelt niet?
Lees me eerste post maar eens in dit topic, voordat je wat gaat rond bazuinen!
wij zijn namelijk van nature gewend onze naasten te haatten, en dat is ook bij vergeving van mensen onderling aan de orde. want het is menigmaal lippen taal.
haatten is onvoltooid verleden tijd.
Verder kun jij absoluut niet voor mensen spreken die jij niet kent. Dat "wij" is derhalve tamelijk aanmatigend.
Oké .. ik concludeer dat ik mensen haat en jij niet!? Lees je Bijbel dan maar eens
'heel' goed! Jij en ik zijn van nature zo diep gevallen in Adam, dat wij in Adam gekozen hebben tegen God. Door deze keuze is de zonde gekomen in de wereld en ook de zonde; dat wij, God en onze naasten, haten. Ik mag hopen dat deze leer je wel is bijgebracht.
@ FarimirAls jij zegt dat onze beschuldigingen/vaststellingen niet terecht zijn, waarom moeten wij dat juist bewijzen? En waarom moeten wij dat uit de leer van de katholieken verklaren?
en niet uit de Bijbel?De Heere doet ook nog wonderen in deze tijd, dat geloof ik echt! Maar het is een verschil als je deze toedicht aan een persoon of de eer geeft aan God. In de Roomse Kerk gaat de eer in de eerste plaats naar het persoon en niet naar God.
Dat is slechts jouw interpretatie van iets wat je schijnbaar niet begrijpt. Toon het aan vanuit de katholieke leer zou ik zeggen.
Ik begrijp het niet? Wat begrijp ik dan niet? Is het dan werkelijk zo dat God de eer krijgt voor wonderen? Toon jij het dan maar aan!
Daarom heet het ook de "heiligenverering", dat is natuurlijk heel logisch dat er dan bedoeld wordt; "geëerd"! Nee dus ... als je iemand eert ga je hem/haar niet aanbidden! Want dan vereer je hem/haar. Maak je er geen beelden voor, waarvoor je gaat knielen. Gaat regelrecht tegen Gods Woord in! Alle eer moet naar God, Hem moet je vereren! En niet God en de mammon tegelijk! En kom dan niet met; maar de mammon is de wereld, want heiligenverering of beter gezegd .. mensen verering is heel werelds! Kijk maar naar de popsterren en de voetballers enz. worden allemaal vereerd!
Verering is natuurlijk niet hetzelfde als aanbidding. God wordt aanbeden. Heiligen worden vereerd. Overigens wordt ons protestantse koningshuis ook vereerd door menigeen protestant en protestantse gemeente.
Indien je claimt dat er sprake is van aanbidding van heiligen, toon dat dan aan aan de hand van de katholieke leer.
Nou dan klopt er toch echt iets niet ... "Heiligen worden vereerd"; het zijn je eigen woorden ... maar in de Bijbel staat: "Gij zult
geen andere goden voor mijn aangezicht hebben" en
"Gij zult u geen gesneden beeld noch enige gelijkenis maken, van hetgeen dat boven in de hemel is, noch van het geen dat onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.
Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE, uw God, ben een ijverig God, die de misdaad der vaderen bezoekt aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten; en doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden"
Maar Maria en vele heiligen naast haar worden geëerd, en vereerd .. want jullie buigen en dienen hun. En waarom moeten hun bidden voor jouw? Is de Enige Voorspraak in de hemel niet goed genoeg?
Geef het ons het recht om voor God te spelen? Geef het ons het recht om mensen heilig of zalig te verklaren? Weet je wel wat heilig is? Heilig Heilig Heilig is de Heere der Heirscharen en niet de paus of één of ander persoon. Want als je iemand om zijn geloof bijzonder gaat zien dan vergeet je de belangrijkste kern. Alle eer moet naar God, Hij is het! en niet de persoon zelf! dan kan je beter God de eer te geven, voor zulke Godvruchtige mensen, dan een vergankelijk mens.
Heilig betekend in deze context dat iemand in de hemel bij God is. Bij een heiligverklaring verklaart de paus datgene wat God al reeds eerder besloten heeft. Het is slechts een constatering van datgene wat zich al vertrokken heeft. Indien jij anders denkt dan staat het je vrij om dat aan te tonen vanuit de katholieke leer.
Eigenlijk geven jullie de 'heilig' verklaarde Goddelijke eer, want in aansluiting gaan jullie hem aanbidden en vereren. En dat is regelrecht tegen het Onfeilbare Woord van God. Dat heilig voor jullie betekend dat iemand bij God is, dat strijd dan met de betekenis die je gegeven heb bij het volgende stukje (zalig). Dus wat is het nu?
Weet je wel wat zalig betekent? Zalig betekent niets anders dan; dat Christus de Enige Troost, beide in het leven en sterven is! dat komt alleen van Godswege en niet van de wil van de vergankelijke mens.
za·lig bn, bw 1 (godsd) het eeuwige heil deelachtig, vh verderf gered 2 (r-k) in de hemelse zaligheid opgenomen: iem ~ verklaren 3 heerlijk, aangenaam (aldus Van Dale)
Zoals ik ook vermeld; in Christus
Verklaarde Petrus dan mensen zalig en/of heilig? Vergaf Petrus dan de misdaden van de zondaren? Petrus zei: "IN DEN NAAM VAN JEZUS CHRISTUS" ... maar dan deed Petrus het niet, maar God!
Over het heilig/zalig verklaren heb ik hierboven al wat gezegd.
Daarnaast gebeurd het vergeven van zonden altijd uit nam van Christus. Indien jij anders beweerd dan staat het je vrij om eens een stappenplan van de biecht op te zoeken (katholieke leer) en om daarmee aan te tonen dat de vergeving niet van Christus zou komen maar van de priester zelf.
Ten eerste beantwoorde het hierboven genoemde over heilig/zalig niet mijn vraag en stel ik deze opnieuw; Verklaarde Petrus dan mensen zalig en/of heilig? Vergaf Petrus dan de misdaden van de zondaren?
Ten tweede wil ik je nog een vraag stellen; Weet de priester dat God de zonden daadwerkelijk heeft vergeven? Waarom speelt de priester voor God? Laten wij als mensen niet zeggen je zonden zijn in Gods naam vergeven, want laat God Rechter blijven!
Vergeven kan je twee betekenissen aan geven, en misschien nog wel meer. Maar;
1) vergeving van zonden door het Lam Gods, en
2) vergeving van mensen onderling.
Zit toch wel een heel groot verschil tussen. Want wij zeggen wel; ik vergeef je, maar het overgrote deel menen wij er niks van! wij zijn namelijk van nature gewend onze naasten te haatten, en dat is ook bij vergeving van mensen onderling aan de orde. want het is menigmaal lippen taal.
Nogmaals, toon het maar aan aan de hand van de katholieke leer.
Lees de Bijbel zou ik zeggen .. is veel betrouwbaarder dan de katholieke leer!
Rome zal best een christelijke gemeenschap willen nastreven, maar dat neemt niet weg dat het aan alle kanten rammelt!
De praktijk rammelt, zal ook altijd blijven rammelen daar de Kerk bestaat ondanks mensen en niet dankzij. Ik had op alle bovenstaande punten de directe tegenaanval kunnen inzetten vanuit mijn perspectief rammelt er namelijk heel veel aan het protestantisme. Dat doe ik echter vanuit oecumenisch oogpunt niet.
Zoals ik ook al tegen Optimatus gezegd heb; Lees me eerste bijdrage aan dit topic nog maar eens door, daar durf ik ook onder eigen duiven te schieten. Niet alleen het veroordelend vingertje naar de R.K., maar ook naar ons zelf! Maar kom maar op met jouw standpunten tegen het protestantisme! Ik hoor ze graag en wil ze ook als het mogelijk wordt gemaakt/er ruimte voor wordt gegeven beantwoorden.
Je doet heel wat beschuldigingen zonder enige daadwerkelijke onderbouwing. Ik heb je bij alle punten gevraagd om het te onderbouwen vanuit de katholieke leer. Die kan je vinden op: http://www.stvitus.nl/KKK/ en http://rkdocumenten.nl/rkdocs/
Zo te zien heb je nog wat werk te verzetten, maar de door mij aangedragen sites hebben een zoekfunctie dus dat zal het allemaal wat makkelijker maken. Heel veel succes en Gods leiding gewenst in je speurtocht.
Als jou onderbouwing alleen de katholieke leer is, dan wil ik jou oproepen om het WOORD te gaan lezen. Want als de katholieke leer je Bijbel is, dan heb jij heel veel werk te verzetten. Ik ga niet speuren .. jij komt nu maar eens met bewijzen van uit het Onfeilbare Woord van God, want laten we dat als uitgangspunt nemen. i.p.v. verstoppertje te lopen spelen.