Overdenk je zonde en wordt gezond

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bolwang

Overdenk je zonde en wordt gezond

Berichtdoor Bolwang » 07 jul 2011 14:09

De vrije wil bestaat niet. Wij denken, maar is het vrij? Nee, het is tenslotte geen anarchie in je hoofd. Je bent beperkt aan de regels van de grammatica en je bent beperkt in je woordkeuze. Om onze relatie met God gezond te houden moeten wij ons matigen en ons beheersen.

Zonde is de oorzaak van alle ziekte. In de vrijheid die wij krijgen kunnen wij gaan zondigen. Daar waar het matigen en beheersen is mislukt en wij in de mist de duisternis in zijn gedwaald, daar is de zonde. Wij willen zijn als God, maar er is maar één God. Door onze hoogmoed nodigen wij de aanklager uit en hij maakt ons ziek. God heeft ons bedoelt als gezonde mensen. Hij weeft ons lichaam op een manier zodat wij gelukkig kunnen zijn. En wie weet dat beter dan God? Hij wenst ons in vrede. Maar onze eigen geest wordt de mist ingetrokken en wil de verveling doorbreken, diep van binnen vaak zonder dat we het zelf doorhebben ligt het zaad van het kwade. De zonde groeit en groeit totdat het onacceptabele vormen aan neemt voor je omgeving en voor Gods plan. Hoogmoed is het stellen van jouw plan boven Gods plan. In zonde dienen anderen voor jouw zaak in beweging te komen in plaats van dat je samen het Koninkrijk bouwt.

Minderwaardigheid is ook een zonde. God wil je niet zien als zijn slaaf of de slaaf van anderen. Hij wil dat jij uit eigen beweging in zijn plan gaat lopen. Dat je vervult bent van de Geest en daarom zijn wil wilt uitvoeren. Minderwaardigheid is eigenlijk weer een andere vorm van hoogmoed. Het zegt tegen God dat je ergens diep van binnen niet jezelf, maar Gods plan niet goed genoeg vind.

Vaak gaat minderwaardigheid gepaard met schaamte. Schaamte is het niet goed kennen van jezelf, want je stelt de ideeën van anderen en God over jouw boven de eigen ideeën van jezelf, terwijl je helemaal niet weet wat zij en God denken. Schaamte is het weten dat er schaduwrijken in je geest zijn, maar het niet durven schijnen met het Licht op die rijken. Eigenlijk weer een vorm van hoogmoed, alsof je je kunt verbergen voor God en zijn plan in je eigen onbekendheid. Er spreekt veel onverschilligheid uit. Je moet naar Jezus gaan en vragen of hij door vergeving zijn licht wil laten schijnen op jouw duisternis. Alleen zijn genade zet je vrij.

Zonde is alsof je op knappen staat en God moet plaats voor je maken. Terwijl het de bedoeling is dat je in vrede leeft in Zijn Plan. Dat 'op knappen staan' is de ziekte. Elke ziekte heeft zijn zonde als grond, als voedingsbodem. Zonder zonde zou een ziekte geen bestaansrecht hebben. In vrede is geen ziekte. Meestal is de ziekte toepasselijk voor de zonde die begaan is. Een reactie van lichaam, ziel en geest op God zijn waarheid en je eigen afgeslotenheid. Met hulp van Jezus kun je de brug weer terug slaan naar God, maar dan moet je wel weten wat er tussen die twee werelden fout is gegaan. De zonde. Zonder begrip van de zonde kan Jezus je niet helpen.

Als je ziek bent dan is het belangrijk dat je met je gedachten zo goed mogelijk onder woorden brengt wat je zonde zijn. Hoe uitgebreider van abstract naar concreet je het onder woorden brengt hoe dieper de genezing zal zijn. Anderen kunnen je hierbij helpen, maar uiteindelijk ben jij het die het beste weet wat je zonden zijn.
Vervolgens moet je berouw tonen van je zonde. Heb geen spijt, maar berouw. Spijt zit vast, maar berouw ontwikkeld zich zodat je een beter mens kan worden.
Vraag om vergeving bij Jezus Christus. Dan zal al je duisternis sterven en zal je opnieuw geboren worden in Jezus Christus. In zijn Licht in zijn Woord. Lees dan ook de bijbel om het Licht te ontvangen en wellicht nog meer duisternis bloot te leggen om zo tot een diepere genezing te komen en tot een sterker persoon in Jezus naam te zijn en in Zijn Plan te wandelen. Bid ook tot de heilige Geest om je gedachten te leiden en je zo dichter tot Jezus te brengen en meer op hem te gaan lijken.

Wat ik nu ook vaak doe is een strandwandeling maken ofzo. En dan zeg ik tegen mijzelf (en soms tegen anderen die dan denken dat ik een grap maak) dat ik mijn zonden ga overdenken. Dit voorkomt ziekte en moeilijkheden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Overdenk je zonde en wordt gezond

Berichtdoor schelpje3 » 07 jul 2011 14:39

Het is een uitdrukking die gebruikt wordt wanneer iemand bijv in de schemerdonker wat voor zich uit zit te staren. Zo, zit je je zonden te overdenken ? Misschien helemaal niet verkeerd :!:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 jul 2011 14:45

Bolwang schreef: Elke ziekte heeft zijn zonde als grond, als voedingsbodem. Zonder zonde zou een ziekte geen bestaansrecht hebben. In vrede is geen ziekte. Meestal is de ziekte toepasselijk voor de zonde die begaan is.

Welke zonde zorgt ervoor precies voor dat iemand ebola krijgt, of reuma of narcolepsie?

Als je ziek bent dan is het belangrijk dat je met je gedachten zo goed mogelijk onder woorden brengt wat je zonde zijn. Hoe uitgebreider van abstract naar concreet je het onder woorden brengt hoe dieper de genezing zal zijn.

En gewoon naar de dokter voor een antibiotica-kuurtje, dat helpt vaak ook.

Begrijp me niet verkeerd, er is niets mis met de geestelijke aanpak van je ziekte, zolang die maar gepaard gaat met medicijnen of therapie of wat er anders door al die malle dokters is uitgevonden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 jul 2011 14:50

Misschien bedoelt bolwang dat door de zondeval de ziekte in de wereld is gekomen ?
Natuurlijk bedoelt hij daar geen ebola of andere ernstige ziektes speciaal mee en dat die zouden kunnen genezen zonder meer.
Wie ziek is gaat naar de dokter en niet naar de dominee !

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 jul 2011 15:00

quote="Bolwang"De vrije wil bestaat niet. Wij denken, maar is het vrij? Nee, het is tenslotte geen anarchie in je hoofd.

Een vrije wil is er alleen als je wedergeboren bent, ongelovigen hebben een beperkte vrije wil
die worden geleidt door de "overste" van deze wereld.

Bid ook tot de heilige Geest om je gedachten te leiden en je zo dichter tot Jezus te brengen en meer op hem te gaan lijken.

Dit is wat zo nodig is al onze gedachten te laten leiden door de Heilige Geest,...maar ook zo
moeilijk want we zijn zo gauw afgeleid door alle dingen om ons heen.

Goed stuk heb je geschreven Bolwang :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 jul 2011 18:00

schelpje3 schreef:Wie ziek is gaat naar de dokter en niet naar de dominee !

Zolang dat maar voor iedereen duidelijk is...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 jul 2011 18:06

schaapje schreef:Een vrije wil is er alleen als je wedergeboren bent, ongelovigen hebben een beperkte vrije wil

Proest! Verklaar je nader, ik ben toch zo benieuwd naar je onderbouwing van deze gewaagde stelling.

Maar goed, als ziekte dan veroorzaakt wordt door zonde en hoogmoed, waarom zijn er dan gezonde atheïsten? :-oo

Bolwang

Berichtdoor Bolwang » 07 jul 2011 19:49

Mortlach ik vind het heel typisch hoe jij stukken uit mijn kernalinea qoute, maar de kernzin eruit laat.

Zonde is alsof je op knappen staat en God moet plaats voor je maken.

Het is bij jouw altijd alsof je alleen maar naar de buitenste ring kijkt van de ui. Het zijn altijd van die typische kruideniersargumenten die ik van je ontvang.

Die ziektes die je noemt ken ik niet goed genoeg om iets zinnigs over te zeggen.

Maar je zou bijvoorbeeld over kanker kunnen zeggen dat het zijn wortel heeft in bitterheid. Over ADHD zou je kunnen zeggen dat het zijn wortel heeft in onverschilligheid. Over psychoses zou je kunnen zeggen dat het zijn wortel heeft in (magische) grootheidswanen.

Dat zou je kunnen zeggen, maar elk individueel geval is weer anders. Het benoemen en onder woorden brengen van je zonden is zo belangrijk om tot de wortel te komen van het idee. De leugen. Daarom is biechten ook uitgevonden. In de protestantse kerk wordt dat dan vaak je zonden belijden genoemd. Zo leg je bloot wat onder de oppervlakte ligt en kan het opgeruimd worden. Als je maar zelf berouw hebt, anders blijft het liggen.

schelpje3 schreef:Wie ziek is gaat naar de dokter en niet naar de dominee !

Als je ziek bent is je eerste reactie zo snel mogelijk ervan afkomen. De pijn zal je hier wel toe dwingen. Dan ga je naar de dokter al hebben veel mensen (vooral mannen) hier nogal moeite mee. Helaas is het zo dat in veel gevallen de dokter niet tot de kern van het probleem komt. Zelfs al heb je een botbreuk, dan nog kun je je afvragen, lag hier niet bijvoorbeeld roekeloosheid aan ten grondslag. Anders gebeuren er gewoon weer andere soortgelijke ongelukken. Uiteindelijk ben alleen jij het die tot de kern van het probleem kan komen.

In de mentale gezondheidszorg is het helemaal erg. Daar kan het zelfs zo zijn dat de medicaties herstel kunnen belemeren, omdat het de bewegelijkheid van de geest belet. Inspiratie verdwijnt en een zombiestaat komt opdoemen. Terwijl je het juist van die inspiratie moet hebben om tot genezing te komen. Uit onderzoek blijkt ook dat mensen zonder medicatie meer kans hebben om te herstellen. In arme landen is de herstelkans voor geestelijke ziekten bijvoorbeeld ook groter, omdat ze daar geen geld hebben voor al die neuroleptica.

En er zijn zelfs ziekten waarbij dokters helemaal voor een raadsel staan wat oplossingen betreft, zoals aids, ook al lijkt daar verbetering in te komen. Chronische vermoeidheid is zeker iets waar dokters geen idee van hebben, zowel als in de oplossing als de oorzaak. Dan loont het zeker de moeite om 'naar de dominee te gaan' of kernachtiger gezegd: je zonden te overdenken. Misschien kom je dan bijvoorbeeld tot de zonde 'losbandigheid' bij aids.

schaapje schreef:Een vrije wil is er alleen als je wedergeboren bent, ongelovigen hebben een beperkte vrije wil

Interessante gedachte en inderdaad gewaagd. Begrijp niet helemaal wat je met "overste" bedoeld.

Het begrip "vrije wil" kom je eigenlijk nergens in de bijbel tegen. Zoals ik het dan ook meer bedoelde in mijn post is: als de wil een auto is, dan zijn er altijd nog de verkeersregels en ander verkeer (vergelijkbaar met linguïstische regels in je gedachten). De auto (de wil) is dus nooit vrij, tenzij hij in de woestijn off-road crost. Misschien bedoel je dit met wedergeboorte. Dat door Gods licht je de drukte en de mist kan verdringen. "Vrijheid" is wel een bijbels begrip. "De waarheid zet je vrij" bijvoorbeeld. Maar ik denk dat het meer wordt bedoelt in de zin van dat je meer mogelijkheden ziet dan werkelijk absolute vrijheid. Je kan wel huppelend het leven door gaan, maar niet meer als er een rotsachtige wilde omgeving is.

Mortlach schreef:Maar goed, als ziekte dan veroorzaakt wordt door zonde en hoogmoed, waarom zijn er dan gezonde atheïsten? :-oo

De meeste mensen leven natuurlijk een erg burgelijk en vredig bestaan. Dat gaat lang goed, maar ook zij, net als iedereen, komen voor hun problemen te staan. Doen ze geen gekke dingen in hun burgerlijkheid dan zal ziekte niet snel de kop op steken. Maar krijgt de gewone burger opeens macht, hoelang gaat het dan goed met ze als ze enkel oppervlakkige geestelijke interesses hebben? Hoeveel acteurs en zangers ken je wel niet die kapot gaan aan depressies, drugs of bizar gedrag?

Bolwang

Berichtdoor Bolwang » 07 jul 2011 19:59

Daarnaast is de gemiddelde burger helemaal niet zo gezond. Obesitas is een opkomende ziekte in de westerse wereld, wat waarschijnlijk wel weer terug te voeren valt op consumentisme, hebzucht, gemakzucht en natuurlijk vraatzucht. Tekenend voor het te comfortabel worden van de westerling en de westerse cultuur in het algemeen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 jul 2011 20:21

Bolwang schreef:Daarnaast is de gemiddelde burger helemaal niet zo gezond. Obesitas is een opkomende ziekte in de westerse wereld, wat waarschijnlijk wel weer terug te voeren valt op consumentisme, hebzucht, gemakzucht en natuurlijk vraatzucht. Tekenend voor het te comfortabel worden van de westerling en de westerse cultuur in het algemeen.

Uiteindelijk is al wat misgaat wel terug te voeren op 1 van de zeven hoofdzonden.

Toch denk ik dat de westerse mensen steeds bewuster bezig zijn met hun voedsel en trachten steeds gezonder te leven. Dat lukt helaas lang niet altijd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 jul 2011 20:30

Bolwang schreef:Mortlach ik vind het heel typisch hoe jij stukken uit mijn kernalinea qoute, maar de kernzin eruit laat.

Zonde is alsof je op knappen staat en God moet plaats voor je maken.

Het is bij jouw altijd alsof je alleen maar naar de buitenste ring kijkt van de ui. Het zijn altijd van die typische kruideniersargumenten die ik van je ontvang.

Tja, ik lees dingen bij je die in mijn ogen ontzettend rammelen. Dan kun je wel hopen dat iedereen "Goed zo, halleluja, prijs de Heere!" zegt, maar het blijft rammelen.

Die ziektes die je noemt ken ik niet goed genoeg om iets zinnigs over te zeggen.

maar je doet wel algemene uitspraken over ziekten. ik zie nergens een voorbehoud staan. je doet dus net of het algemeen opgaat. Als ik dan een specifiek voorbeeldje vraag, geef je niet thuis en dat geeft te denken.

Ebola is trouwens een bijzonder naar virus dat zo nu en dan een heel Afrikaans dorp uitroeit. Plaatjes van het virus zijn te vinden op wikipedia. Ik vraag me gewoon af hoe zonde invloed heeft op het feit of jij of ik een virus oplopen...

Maar je zou bijvoorbeeld over kanker kunnen zeggen dat het zijn wortel heeft in bitterheid. Over ADHD zou je kunnen zeggen dat het zijn wortel heeft in onverschilligheid. Over psychoses zou je kunnen zeggen dat het zijn wortel heeft in (magische) grootheidswanen.

Dat zou je kunnen zeggen. Je kan ook zeggen dat kanker afhangt van de dag van de week dat je bent geboren. Het slaat allebei nergens op. Je krijgt geen kanker omdat je bitter bent en ook niet omdat je op maandag bent geboren.

Dat zou je kunnen zeggen, maar elk individueel geval is weer anders.

Dus slaat je algemene uitspraak nergens op, zijn we dat eens?

Het benoemen en onder woorden brengen van je zonden is zo belangrijk om tot de wortel te komen van het idee. De leugen. Daarom is biechten ook uitgevonden. In de protestantse kerk wordt dat dan vaak je zonden belijden genoemd. Zo leg je bloot wat onder de oppervlakte ligt en kan het opgeruimd worden. Als je maar zelf berouw hebt, anders blijft het liggen.

Dus je zonden belijden geneest kanker? Dat nog niemand dat aan de heren artsen heeft verteld...

Als je ziek bent is je eerste reactie zo snel mogelijk ervan afkomen. De pijn zal je hier wel toe dwingen. Dan ga je naar de dokter al hebben veel mensen (vooral mannen) hier nogal moeite mee. Helaas is het zo dat in veel gevallen de dokter niet tot de kern van het probleem komt. Zelfs al heb je een botbreuk, dan nog kun je je afvragen, lag hier niet bijvoorbeeld roekeloosheid aan ten grondslag. Anders gebeuren er gewoon weer andere soortgelijke ongelukken. Uiteindelijk ben alleen jij het die tot de kern van het probleem kan komen.

Als je meerdere keren per jaar wat breekt, ja, dan heb je misschien een punt. En in andere gevallen kan het gewoon een vervelend ongeluk zijn (waar je misschien zelf niet eens schuld aan hebt).

In de mentale gezondheidszorg is het helemaal erg. Daar kan het zelfs zo zijn dat de medicaties herstel kunnen belemeren, omdat het de bewegelijkheid van de geest belet. Inspiratie verdwijnt en een zombiestaat komt opdoemen. Terwijl je het juist van die inspiratie moet hebben om tot genezing te komen. Uit onderzoek blijkt ook dat mensen zonder medicatie meer kans hebben om te herstellen.

Hoe is het dan in vredesnaam mogelijk dat er bedrijven miljoenen pompen in het ontwikkelen en produceren van die medicijnen? Waarom schrijft een oprechte, goed bedoelende arts je iets voor waarvan onderzoek heeft uitgewezen dat het je zieker maakt! Ik wil dat onderzoek wel eens zien, want ik geloof er geen fluit van.

In arme landen is de herstelkans voor geestelijke ziekten bijvoorbeeld ook groter, omdat ze daar geen geld hebben voor al die neuroleptica.

Bron?

En er zijn zelfs ziekten waarbij dokters helemaal voor een raadsel staan wat oplossingen betreft, zoals aids, ook al lijkt daar verbetering in te komen.

Dat is geen raadsel, dat is gewoon (nog) niet te genezen. Alhoewel ik wel laatst iets heb gelezen dat men een bepaalde cluster DNA in het HIV-virus op het spoor is dat minder muteert dan de rest. Men vermoedt dat als ze die cluster kunnen verstoren, ze het virus langs die weg kunnen aanpakken. Maar daar is nog heel veel onderzoek voor nodig.

Chronische vermoeidheid is zeker iets waar dokters geen idee van hebben, zowel als in de oplossing als de oorzaak. Dan loont het zeker de moeite om 'naar de dominee te gaan' of kernachtiger gezegd: je zonden te overdenken. Misschien kom je dan bijvoorbeeld tot de zonde 'losbandigheid' bij aids.

Zij het dat je AIDS ook op andere manieren kunt oplopen. Bloedtransfusie bijvoorbeeld, of gewoon netjes getrouwd zijn met iemand met HIV.

Interessante gedachte en inderdaad gewaagd. Begrijp niet helemaal wat je met "overste" bedoeld.

De duivel uiteraard...

Het begrip "vrije wil" kom je eigenlijk nergens in de bijbel tegen. Zoals ik het dan ook meer bedoelde in mijn post is: als de wil een auto is, dan zijn er altijd nog de verkeersregels en ander verkeer (vergelijkbaar met linguïstische regels in je gedachten).

Kijk, dat is wel interessant. Je lijkt te zeggen dat als iemand geen taal heeft, hij/zij niet kan denken, klopt dat?

De meeste mensen leven natuurlijk een erg burgelijk en vredig bestaan. Dat gaat lang goed, maar ook zij, net als iedereen, komen voor hun problemen te staan. Doen ze geen gekke dingen in hun burgerlijkheid dan zal ziekte niet snel de kop op steken. Maar krijgt de gewone burger opeens macht, hoelang gaat het dan goed met ze als ze enkel oppervlakkige geestelijke interesses hebben? Hoeveel acteurs en zangers ken je wel niet die kapot gaan aan depressies, drugs of bizar gedrag?

Dus macht maakt ziek... interessant. Ook hier weer, als al pak 'm beet 3000 jaar bekend is dat macht ziek maakt, waarom streven mensen er dan naar? En waarom zijn er machtige mensen die gewoon op hoge leeftijd in hun slaap overlijden.

Ik ken een hele hoop artiesten die ten onder zijn gegaan aan de zaken die je noemt. Ik ken echter nog VEEL MEER artiesten die dan niet hebben...

Je probeert iets inherent lichamelijks te vergeestelijken. Dat is natuurlijk prima als het je helpt er gepast mee om te gaan, maar je draaft mijns inziens veel te ver door en dan wordt het zelfs gevaarlijk. Iemand waarbij net kanker is geconstateerd zou dit eens lezen en denken 'ik hoef geen chemo-kuur, ik belijd mijn zonden wel gewoon...'

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 jul 2011 20:38

Bolwang schreef:Daarnaast is de gemiddelde burger helemaal niet zo gezond. Obesitas is een opkomende ziekte in de westerse wereld, wat waarschijnlijk wel weer terug te voeren valt op consumentisme, hebzucht, gemakzucht en natuurlijk vraatzucht. Tekenend voor het te comfortabel worden van de westerling en de westerse cultuur in het algemeen.

Te comfortabel... poepoe, nou nou... En wat nu? De voedselproductie drastisch terugschroeven zodat mensen weer gewoon honger lijden (want is gezond!). Waterzuivering een paar dagen per week uitschakelen, spannend, welke dag krijg je dyfterie? En natuurlijk verplicht 1 muur uit het huis slopen, want knus, droog en warm is maar comfortabel en daar wordt je ziek van.

Ziekte en ongemak hoort bij het leven. We doen allemaal ons best om er zoveel mogelijk van te blijven gespaard, maar elke situatie levert weer eigen omstandigheden op. De overdaad aan voedsel leidt inderdaad tot een toename van obesitas-gevallen, maar je kunt toch niet serieus beargumenteren dat die overdaad terugdringen de oplossing is. Mensen moeten zich wat aanpassen door bewuster te eten en wat meer te bewegen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 jul 2011 20:38

Ik vind het gevaarlijk om ziekte in verband te brengen met het zondigen van de mens.
Natuurlijk is het zo dat je roofbouw op je lichaam kunt plegen door heel ongezond te leven
en daardoor ziek worden. Maar als je zegt dat de ziekte kanker veroorzaakt wordt door
bitterheid dan heb ik een vraag, ...waarom krijgen hele kleine kinderen kanker, soms
zelfs peuters?
Ik ken mensen die zondigen voortdurend op alle mogelijke manieren en zijn zo gezond
als een vis, worden soms nog behoorlijk oud ook, en zijn ongelovig.
Ook zijn er mensen, gelovigen zelfs die hun leven helemaal toewijden aan de Here God
en ze worden toch ziek.
De ziekte is in de wereld gekomen door de zondeval en dat is het enige wat we weten.

Wat ik bedoel met de "overste" van de wereld dat is het "kwaad" of de tegenstander die
zoals de Here Jezus zei; overste van deze wereld is.

Als je blijft zeggen dat als iemand ziek wordt, omdat die persoon zondigt
dan is dat niet fair tegenover zo,n persoon, want dat kun je niet weten.
Lees Job eens Bolwang, we kunnen niet alles verklaren.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 07 jul 2011 20:40

@Bolwang
Wat was de zonde van Job precies toen hij bepaalde ziekten kreeg?

Bolwang

Berichtdoor Bolwang » 07 jul 2011 22:53

Faramir schreef:Uiteindelijk is al wat misgaat wel terug te voeren op 1 van de zeven hoofdzonden.

Dit geloof ik ook.

Voor de rest is het nogal een hoop om op te reageren.

@Mortlach: kijk op http://www.soteria.nl voor de gegevens over mentale ziekte en medicatie. Daarnaast vraag ik me af of jij tijdens het lezen heel mijn post regel voor regel af gaat om je te ergeren of ook nog naar het geheel kijkt en de diepte in gaat.

@schaapje: Kinderen is inderdaad een moeilijk verhaal. Ik geloof dat het allereerste kind/ mens dat geboren/ gemaakt werd (Adam) in het paradijs zeker ziekte vrij was, maar helaas is het zo dat kinderen ziek kunnen worden. De bijbel spreekt natuurlijk wel over erfzonde. Die kan je ook belijden.

@henkie: Wat het verhaal van Job betreft heb ik ff dit topic gelezen: http://www.puritanboard.com/f41/where-d ... sin-29205/
omdat ik zelf niet zo bekend ben met het boek van Job. Zal hem zeker snel er weer eens bij pakken!

Wat ik uit dit topic en mijn herinnering haal is dat Job inderdaad rechtvaardig was. Het kan dus inderdaad ook zo zijn dat lijden op je weg gebracht wordt om in Zijn plan te passen. Job had wel daarna gezondigd door zoals in Job 32:1-2 staat zichzelf te rechtvaardigen tegenover God.

1 Toen hielden deze drie mannen op Job te antwoorden, omdat hij in zijn eigen ogen rechtvaardig was.

2 Toen ontstak de woede van Elihu, de zoon van Baracheël, de Buziet, uit het geslacht van Ram. Tegen Job ontstak zijn woede, omdat die zichzelf rechtvaardigde tegenover God.

Een stukje verder staat in Job 32, gesproken door de jongeling Elihu:

8 Voorwaar, het is de Geest van God in de sterveling,
en de adem van de Almachtige, die hen verstandig maakt.

Het kan dus zo zijn dat de Geest van God, zijn plannen met de wereld, niet gunstig voor je uitpakken. Dat zal zelfs de niet zondigen overkomen. De fout die je dan niet moet maken is: Ik was rechtvaardig, dus ik ben rechtvaardig. Of erger zelfs: God heeft me deze ellende aangedaan het is zijn schuld ik ben boos op God. De heersende Geest zal je moeten accepteren, en je zal de vrede moeten blijven zoeken samen met God. Anders bega je de zonde van onverschilligheid, door je niets aan te trekken van de adem van de Almachtige.

Dank voor het mij wijzen op Job.

Ik wil trouwens ook niet zeggen dat het hebben van zonde iemands schuld is. Het zondigen is wel voor eigen rekening en om het zo goed mogelijk in de hand te houden is het belangrijk dat je dicht bij het Woord blijft.

Daarnaast geloof ik nog steeds dat als iemand er vredig bij leeft, hij leeft als het ware in een paradijselijke baarmoeder, dat het vanuit hemzelf moet komen als hij ziek wordt. Hij heeft een van de zeven hoofdzonde begaan. Genezing licht bij Jezus.

Is de omgeving wat minder vredig, bijvoorbeeld je woont in Libië, dan is dat niet leuk, maar moet je ziek worden? Stress ja, maar als je het hoofd koel houdt, zelf in moeilijke tijden, dan zijn er zegeningen voor jouw.

Terug naar “Archief”