talenten van een moeder...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor schelpje3 » 06 jul 2011 14:12

Noir schreef:Mijn moeder was altijd thuis met een koekje en drinken als wij uit school kwamen. Lekker je verhaal doen en bijkletsen, je moeder helpen. Dat was altijd zo gezellig! Kben blij dat mijn moeder nooit fulltime heeft gewerkt.
Maar wanneer andere vrouwen dat willen en kunnen, houd ik ze niet tegen. Maar dan moet je je kinderen ook wel de nodige aandacht kunnen geven! En niet 3x per week 'dumpen' bij je schoonmoeder of op de creche!

Tijdens die zware jaren, zie je soms nauwelijks "oogst". Kinderen zijn niet dankbaar voor hetgeen je doet. Dat komt pas (veel) later. Ik zie nu pas dingen van mijn moeder, die ik nooit zo gezien heb. Maar mijn moeder is er niet meer. Wat ik vroeger maar gezeur vond, hoor ik mezelf soms nu ook zeggen.
En de kinderen zeggen het nu ze ouder zijn. Mam, jij bent er altijd voor me ! Moederliefde is onvoorwaardelijk.
Je gaat pas na jaaaaaren oogsten wat je gezaaid hebt !
Ik heb een zwager en schoonzus die hun 3 kinderen vanaf 6 weken volledig in een creche geplaatst hebben. Ook gingen ze daarnaast nog samen weekendjes weg. Kinderen werden dan ondergebracht bij familie. En nu ? De oudste ging nauwelijks 18 jaar oud, aan de andere kant van de wereld studeren. Ze weten niks meer van hem. Hebben nauwelijks contact. De middelste ging op haar 18e samenwonen met een vriend, zeer tot ongenoegen van zwager en schoonzus. De jongste ging aan de andere kant van het land studeren, spreken elkaar ook heel weinig. Ik zeg niet dat dit perse zo altijd gaat, maar het viel mij op dat het gezin als los zand aan elkaar hing en hangt !

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 06 jul 2011 14:27

Er wordt hier wel erg naar uitersten gekeken... fulltime thuis en fulltime werken. Er zijn nog vele tussenwegen...
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

hieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor hieke » 06 jul 2011 14:33

mw schreef:Er wordt hier wel erg naar uitersten gekeken... fulltime thuis en fulltime werken. Er zijn nog vele tussenwegen...

Natuurlijk, dat is ook zo.

Zelf ben ik er erg voor dat 1 van de ouders er gewoon altijd is. Hier is dat niet altijd zo geweest. mijn oudste ging twee dagen naar de creche. Toen zei ik dat het goed voor hem was, hij speelde er zo leuk, ging er graag heen, leerde er veel......Geen probleem dus.

Maar nu zie ik het verschil met de jongste twee, en wanneer ik het over mocht doen, dan deed ik het nooit meer op deze manier. Maar ja, elk kind is ook anders, en je zult nooit weten hoe het was geweest als je het anders had gedaan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 jul 2011 15:02

mw schreef:Er wordt hier wel erg naar uitersten gekeken... fulltime thuis en fulltime werken. Er zijn nog vele tussenwegen...

Dat weet ik ook wel :) maar die heb ik hier eigenlijk niet gezien. Met hier bedoel ik mijn omgeving.
Mijn man kon echt niet parttime gaan werken, dus het was eigenlijk geen beslissing.
Toen onze jongste naar het voortgezet onderwijs ging, 15 kilometer verderop en dus de hele dag weg, ben ik s'morgens gaan werken.
En nu geniet ik er van, terwijl veel van mijn leeftijdgenoten beginnen te balen en hopen op hun ( vervroegd) pensioen.
En ik doe heel wat anders dan vroeger, dus ik ben als het ware opnieuw begonnen :D

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 06 jul 2011 15:08

Weet je waar ik van afgestompt raak? Grote vakantie. Spreek alleen mijn kids en 's avonds mijn man.

Tijdens de schoolperiode spreek ik mijn vriendin vaak, omdat de kinderen bij elkaar in de klas zitten en we zo al pratend naar huis gaan en soms ff meteen een koppie doen en om half 10 naar huis. Kan je toch even stoom afblazen als het niet lekker liep of een goed gesprek hebben of wat leuks afspreken met elkaar om te gaan doen.

Je zit nl niet, zo wel, ben je gewoon lui !

Bedankt, ik zit gerust wel nix huishoudelijks te doen en dat kan me niet schelen ook.

Op momenten dat het helemaal niet lekker loopt probeer ik me voor ogen te houden dat ik in een luxe positie verkeer. Hoef niet 's avonds nog te wassen of te strijken. Na het avondeten de boel aan kant (waarbij mijn kids helpen) evt. de vloer vegen en meestal kan ik doen wat ik wil. Manlief doet meestal de jongste kinderen naar bed.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 06 jul 2011 15:30

*Annet* schreef:Weet je waar ik van afgestompt raak? Grote vakantie. Spreek alleen mijn kids en 's avonds mijn man.

Tijdens de schoolperiode spreek ik mijn vriendin vaak, omdat de kinderen bij elkaar in de klas zitten en we zo al pratend naar huis gaan en soms ff meteen een koppie doen en om half 10 naar huis. Kan je toch even stoom afblazen als het niet lekker liep of een goed gesprek hebben of wat leuks afspreken met elkaar om te gaan doen.

Bedankt, ik zit gerust wel nix huishoudelijks te doen en dat kan me niet schelen ook.

Op momenten dat het helemaal niet lekker loopt probeer ik me voor ogen te houden dat ik in een luxe positie verkeer. Hoef niet 's avonds nog te wassen of te strijken. Na het avondeten de boel aan kant (waarbij mijn kids helpen) evt. de vloer vegen en meestal kan ik doen wat ik wil. Manlief doet meestal de jongste kinderen naar bed.

Jij moet er voor zorgen dat jij ook vakantie krijgt!

Dat houd in dat je ook zelf dingen kan doen zonder ergens aan vast te zitten. Als hier de vakantie aanbreekt dan is het hier een chaos. Ik moet nog werken en studeren, maar ik zorg ervoor dat mijn vrouw met de benen omhoog kan zitten of de deur uit kan. Zij heeft ook vakantie. En als ik dan vakantie heb, dan is de chaos compleet ........ zo erg dat als mijn schoonmoeder begint te zuchten van 'het is een zooitje' dan weten we dat we echt vakantie hebben :mrgreen:

Dus zorg ervoor ;)
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 06 jul 2011 15:32

Mijn man heeft 3 weken en de kids minimaal 6, blijven er nog 3 weken over.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 06 jul 2011 15:41

*Annet* schreef:Mijn man heeft 3 weken en de kids minimaal 6, blijven er nog 3 weken over.

Ik weet het is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb nu 1 vd kids naar een vriendje gestuurd, nr 2 heeft zelf een vriendje opgezocht en nr 3 werd opgehaald. Nr 4 is nu aan het kleuren en vrouwlief heb ik naar bed gestuurd. Die is even totallloss

Nu kan ik weer studeren ;)

Ik herinner me trouwens een afspraak dat we met vrienden gemaakt hebben. Dat we 2x in de week de kids uitwisselen in 1 of 2 weken. Dat houd in 2 dagen zijn hun kids hier en 2 dagen zijn ze daar. Hierdoor kunnen zowel mijn vrouw als onze vriendin even zelf dingen doen. Is dat een idee?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 jul 2011 15:56

Dat is waar, de grote vakantie zou afgeschaft moeten worden :-oo , just kidding :mrgreen:
De eerste week(en) gaat nog wel, wij planden meestal het weggaan in de laatste weken, als alle boekjes gelezen, banden bekeken waren, zwembaden in de omgeving bezocht en de verveling begon toe te slaan.
Ruilen is idd een goed plan Speedy ! Wij hadden vaak een groot zwembad in de tuin staan en veel buurkindjes waren dan hier. Dan bood 1 v.d. moeders aan dat ze in hun tuin een grote tent mochten bouwen. Zaten ze daar in, 30 graden :(br brandende zon.
Als veel moeders meedoen, gaat het goed. Maar als er maar 1 of 2 mee willen werken, dan is het snel afgelopen.
Maar ouders van kleintjes, je denkt dat je het nu druk hebt, maar vlak het met pubers ook niet uit :-({|=
Die kunnen zich vervelen...... en hangen......en niksdoen.......geen zin, moe, bllllll...
Of je rijdt van hot naar haar om ze naar zwembad, vrienden verderop te brengen.
Ach, kinderen zijn zo leuk en je verveelt je nooit als ouder. Never a dull moment, zo zeg je dat toch ? :lol:

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 06 jul 2011 15:57

Het klinkt leuk, maar ik heb er altijd moeite mee om mijn kids bewust uit te besteden. (is dus al een reden dat ik niet werk) Mijn vriendin is hoog zwanger, wil ik niet nog es met 2 extra opzadelen. Mijn kids zijn bang voor haar hondje en haar kids zijn bang voor mijn grote zoons. Maar het komt wel goed hoor, ik "vlucht" regelmatig mijn tuun in en als ik het echt zat ben maak ik ze wel duidelijk dat ze nu even niet in mijn buurt mogen verschijnen.

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 06 jul 2011 20:12

Ik vind het juist wel leuk om in de vakantie met vriendinnen of zussen met kinderen af te spreken ergens. Kinderen spelen met elkaar, wij hebben het ook gezellig. Samen naar een speeltuin, zwembad, het bos, strand noem maar op!

Max
Mineur
Mineur

Berichtdoor Max » 06 jul 2011 21:09

Misschien missen kinderen in de grote vakantie juist de structuur die ze anders met schoolgaan wel hebben? Misschien een tip: per week plannen wat er iedere dag gaat gebeuren.
M'n dochter heeft 3 kleuren uitgekozen, eentje voor uitjes, eentje voor thuis in de tuin spelen en eentje voor met anderen spelen.
De dagen delen we op in ochtend en middag en per dagdeel bespreken we wat ze gaat doen.
Dit is de eerste week nog maar, maar ik moet zeggen dat het goed bevalt.
Ze kijkt echt op de kalender 's ochtends (of avond van tevoren) van wat was er ook alweer vandaag

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 07 jul 2011 06:32

Heb al eerder geblaat: mijn kids gaan het liefst niet weg. Op zich heb ik er meestal geen moeite mee. De oudsten doen over het algemeen hun eigen ding. Het scheelt dat de vrienden (nog) niet weg zijn. De jongste 2 kunnen heel goed met elkaar spelen. Er ligt best speelgoed in een hoek van de kamer, maar als het in die hoek blijft liggen hoeven ze het ook niet steeds op te ruimen. En ze mogen niet voor 8 uur uit bed, daar houden ze zich netjes aan.

Alleen gisteravond, gingen 2 vechtend door het huis heen...... :-oo en het ging er hard aan toe!

Koeitje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Koeitje » 07 jul 2011 09:05

hieke schreef:Zelf ben ik er erg voor dat 1 van de ouders er gewoon altijd is. Hier is dat niet altijd zo geweest. mijn oudste ging twee dagen naar de creche. Toen zei ik dat het goed voor hem was, hij speelde er zo leuk, ging er graag heen, leerde er veel......Geen probleem dus.

Maar nu zie ik het verschil met de jongste twee, en wanneer ik het over mocht doen, dan deed ik het nooit meer op deze manier. Maar ja, elk kind is ook anders, en je zult nooit weten hoe het was geweest als je het anders had gedaan.

Wat is dat verschil dan, als ik vragen mag? Waarom zou je het nu anders willen doen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 jul 2011 14:43

*Annet* schreef:Heb al eerder geblaat: mijn kids gaan het liefst niet weg. Op zich heb ik er meestal geen moeite mee. De oudsten doen over het algemeen hun eigen ding. Het scheelt dat de vrienden (nog) niet weg zijn. De jongste 2 kunnen heel goed met elkaar spelen. Er ligt best speelgoed in een hoek van de kamer, maar als het in die hoek blijft liggen hoeven ze het ook niet steeds op te ruimen. En ze mogen niet voor 8 uur uit bed, daar houden ze zich netjes aan.

Alleen gisteravond, gingen 2 vechtend door het huis heen...... :-oo en het ging er hard aan toe!

Ik heb sowieso uitslapers, altijd gehad. Maar ze hoefden van mij nooit zo vroeg naar bed. Ik heb liever een tevreden spelend kind dat wat later naar bed gaat, als eentje die ligt te janken omdat hij nog helemaaaaaal niet moe is :(
Ik heb nooit problemen gehad met het slapen. Vooral als het heet is en de slaapkamers zijn nog warm, gaan ze ook wat later naar bed, want inslapen doe je dan toch heel slecht. Ik spreek deze dagen toevallig wat moeders en die vinden eigenlijk allemaal dat hun wat oudere kinderen een baantje moeten zoeken, al bezorgen ze maar folders of een krantje tijdelijk. Dan zijn de jongere kinderen meestal ook rustiger, ipv dat ze elkaar opjutten.

Terug naar “Archief”