Marnix ik denk dat jij de juiste uitleg heb in deze.
Je bent geen marjonet en ook geen stik of blok.
Ze Heere werkt beide het willen en het werken, dan blijf je idd niet passief, maar ga je je daadwerkelijk bekeren.
bedankt
Moderator: Moderafo's
Marnix schreef:Het antwoord kan nooit alleen ja of nee zijn omdat je dan altijd een van beide lijnen die Samanthi noemt, achterwege laat. Wil je het toch met Ja of Nee beantwoorden, dan wordt het: "Nee want uit onszelf zijn we geneigd tot alle kwaad" of "Ja, we kunnen onszelf bekeren maar dat we dat kunnen en doen is Gods werk"
Marnix schreef:mee eens. En ja, ik ben ook wel een bang voor zo'n houding, dat de prediking van het evangelie gepaard gaat met direct te opmerking: "maar dat kan je niet". Dan krijg je kerken vol mensen die zich ongelovig weten en gaan afwachten of het hen toch nog eens geschonken mag worden... Zo creeer je geestelijke passiviteit die nog goedgekeurd wordt ook... en dat is niet het Bijbelse antwoord op "menselijk activisme".
quote="Speedy"
Anderzijds precies hetzelfde. Voorbeeld met de grootste ontwikkeling er in is de GKV en de CGK. Geloof het maar en iedereen denkt dat hij/zij het nog heeft. Een supermarkt geloof.
Speedy schreef:Anderzijds precies hetzelfde. Voorbeeld met de grootste ontwikkeling er in is de GKV en de CGK. Geloof het maar en iedereen denkt dat hij/zij het nog heeft. Een supermarkt geloof.
schaapje schreef:Als je met een supermarkt-geloof bedoelt dat je alleen staat op de beloften (ik ken deze mensen wel)
dan heb je natuurlijk gelijk, maar geloof-bekering-wedergeboorte moet en zal toch ook wat
uitwerken in een leven, er zijn ook zaken waarin we ons zelf moeten toetsen, er staan ook
opdrachten in de Bijbel waaraan we moeten voldoen.
Konkluzie dan moet er anders en Bijbels gepreekt worden vanaf de kansel.
1a2b3c schreef:
Als er nu gebeurde wat er op de pinksterdag is gebeurd is de kans groot dat het door bepaalde mensen een supermarkt geloof wordt genoemd.
Maar de tijd zal het leren, je kunt nu eenmaal niet eerst de vruchten hebben en dan pas geloven.
Jak.2:18 ... Laat mij dan uw geloof zien uit uw werken en ik zal u uit mijn werken mijn geloof laten zien.
Speedy schreef:Als je bedoeld dat dan dit oa ook terug te vinden is `En als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen mannen broeders?`, dan ben ik met je eens.
1a2b3c schreef:Uiteraard! Als het maar niet als voorwaarde gepreekt wordt zodat de focus verkeerd gericht is.
Speedy schreef:Maar het gaat ook niet zonder![]()
Meer en meer zie je in GKV/CGK/GB-kerken dat het aspect van zonde genoemd wordt als een oppervlakkige benaming. En daarmee wordt een gerustheid in geloven gecreerd die vals is.
1a2b3c schreef:
Of het een waar of vals geloof is dat zal de vrucht moeten uitwijzen, Hij verbreekt het gekrookte riet niet en dooft de rokende vlaswiek niet uit.
Begrijp me goed ik pleit niet voor oppervlakkigheid!!!
Wat ik wel zie is dat er in kerken waar de nadruk op de zonden en bevinding gelegd wordt men helemaal niet tot geloof (zekerheid) komt.
Speedy schreef:Tja, jij legt de nadruk aan die kant van het verhaal. Ik kom uit die andere kant en ik merk daar een zogenaamd 'levend' geloofsleven en een enorm activisme, maar het is zo dood als een pier.
Beiden kanten waar de dood heerst is fout en komen mensen bedrogen uit.
Speedy schreef:
Anderzijds precies hetzelfde. Voorbeeld met de grootste ontwikkeling er in is de GKV en de CGK. Geloof het maar en iedereen denkt dat hij/zij het nog heeft. Een supermarkt geloof.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten