Psalmberijming 1773 op de schop?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Samanthi

Re: Psalmberijming 1773 op de schop?

Berichtdoor Samanthi » 29 jun 2011 11:26

Tja, dan moet je toch weer terug naar de brontaal. In poëzie hebben woorden vaker wel dan niet meer dan één betekenis. Persoonlijk vind ik in poëzie het ritme belangrijker dan de betekenis - je blijft uiteraard wel in het thema, maar de precieze woorden... ach.

Om die rede is de berijming van Datheen in bijna iedere kerk afgeschaft, die was zo kreupelrijm af en toe dat de gemeentes ze niet ritmisch gingen zingen opdat het ritmisch niet zingbaar was en ja daar kunnen we weer een nieuwe topic over openen want ook het niet ritmische zingen is een eigen leven gaan leiden en heeft het kenmerk "behoudend" of "zwaar"
Het leuke is dat ik als ik een psalm ritmisch op het orgel of de piano speel, moet tellen, want ik ga zo over op iso ritmisch ;/

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 29 jun 2011 11:26

ps. en zwaar ben ik zeker, de deokter zegt steeds dat ik toch wel wat af moet vallen :wink:

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 29 jun 2011 13:21

Samanthi schreef:ps. en zwaar ben ik zeker, de deokter zegt steeds dat ik toch wel wat af moet vallen :wink:
Zuster... :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 01 jul 2011 17:12

mohamed schreef:quote="Pasker"
Deze woorden zijn voor mij tegenstrijdig aan de tekst van Jer 33:17
Nimmer zal het David ontbreken aan een man, die op de troon van het huis Israëls gezeten is;

Dan IS dat volgens mij NIMMER en niet "soms" of "een poosje niet" of misschien "later nog eens".

Later maakt het nimmer ongeloofwaardig./quote
Absoluut en vergelijk dat ook met Marcus 9 vers 1 waarin Jezus de totstandkoming van Gods koninkrijk binnen de levens van zijn luisteraars plaatst! Desondanks verwerpt het merendeel van de christenen die voorspelling, wat van Jezus op basis van Deut 18,22 een valse profeet maakt die uit vermetelheid heeft gehandeld.

Zolang je maar blind gelooft nietwaar? Met de nadruk op blind!

Als we zouden erkennen "blind" te zijn dan zou Jezus ons de ogen kunnen openen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 jul 2011 17:20

Pasker schreef:Als we zouden erkennen "blind" te zijn dan zou Jezus ons de ogen kunnen openen.

Zeker weten.

Joh 9,41
Jezus zeide tot hen: Indien gij blind waart, zo zoudt gij geen zonde hebben; maar nu zegt gij: Wij zien; zo blijft dan uw zonde.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 02 jul 2011 17:00

En wat te denken van de volgende tekst: Mar 9,1
En Hij zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen onder degenen, die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij zien, dat het Koninkrijk Gods gekomen is met kracht.

Het ontkennen dat het Koninkrijk Gods gekomen is, is volgens mij dan het zelfde als Jezus tot een leugenaar maken.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 jul 2011 18:30

Pasker schreef:En wat te denken van de volgende tekst: Mar 9,1
En Hij zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen onder degenen, die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij zien, dat het Koninkrijk Gods gekomen is met kracht.

Het ontkennen dat het Koninkrijk Gods gekomen is, is volgens mij dan het zelfde als Jezus tot een leugenaar maken.

Daar ben ik het roerend mee eens.

Terug naar “[Religie] - Open forum”