meribel schreef:betreft die jeugd, jazeker zijn er in de gkv jongeren die er geen christelijke levensstijl op na houden, in mijn jeugd was dat natuurlijk ook zo, en in de jeugd van mijn ouders ongetwijfeld ook. Daarvan zijn een aantal verandert en hebben alsnog belijdenis gedaan, een aantal van de kerk geraakt en tevens een groepje die nooit zo "wild" is geweest ( waar ik ook toe behoorde meen ik ) . Maar dat is toch niet alleen bij de gkv? sterker nog, ik ken zulke voorbeelden in alle kerken, van gergem tot evangelisch.
Ik denk inderdaad dat dat in alle kerken voorkomt. Maar de houding naar dergelijke jongeren toe verschilt naar mijn idee wel.
Als ik kijk naar hoe dat in mijn eigen kerk toe gaat, zou ik ervan kunnen zeggen: de predikant heeft er oog voor, en beseft dat hij hen moet vermanen, wat hij dan ook doet.
(Je mag deze zin ook in meervoud lezen). Nu, die combinatie van dergelijke jongeren, en de houding van de geestelijke leiders, die vond ik in de GKV toch een stuk minder.
meribel schreef:Maar zoals jij het neerzet zit er in de kerk een zooitje ongeregeld, en preekt de dominee tegen beter weten in dat "we" toch wel naar de hemel gaan.
Het is wat sterk en ongenuanceerd uitgedrukt, maar het is voor een deel wel zoals ik predikanten in de GKV ervaren heb.
Natuurlijk zit er niet alleen maar een zootje ongeregeld. Mensen zijn verschillend. Er zijn natuurlijk ook oprecht gelovige mensen in de kerk. Maar dat er ook personen zijn, die behoren tot 'een zootje ongeregeld', ja, dat is ook wel zo.
Tegen beter weten in..., in zou liever zeggen: het kwam meer op mij over als een naïeviteit. De naïeviteit van: 'jongens, wij zijn allemaal gelovig, en de Heer is lief voor ons.'
Niet dat alle predikanten dan naïef waren, want ik heb ook wel andere geluiden gehoord vanaf de kansel. Maar wel vond ik, dat ik het weinig hoorde. Weinig vermaan tot een echt christelijke levenswandel. Te vaak het uitgangspunt van: wij geloven allemaal wel.
Maar goed, ik vind het vrij moeilijk om hier nu allerlei uitspraken over te gaan doen, want het is onderhand ook alweer een tijd geleden dat ik van de GKV was.
meribel schreef:Jij schrijft: "er moet dieper vanuit het kennen van jezelf als doemwaardige zondaar gesproken worden" Ik weet niet of het bijbels is om daar nog meer de nadruk op te leggen dan dat er op ligt in de gkv.
Je kan dingen wel eens van verschilllende kanten bekijken, en ik zou ook dit kunnen zeggen: ik vind het belangrijk dat wie wij zijn voor God doorklinkt in een kerkdienst. En wat is de mens voor God? Nu daar zijn wel illustratieve bijbelgedeelten over te vinden, zoals Exodus 33 (vooral
vers 20),
Jesaja 6, Openbaring 1 (waarin
vers 17a cruciaal is)... Dat is toch van waaruit je zult moeten beginnen: wie zijn wij voor God. Pas tegen die achtergrond zal de verzoening een zinvolle plek kunnen krijgen.
meribel schreef:maar wederom schets je hier een karakterbeeld van de evangelische beweging. Sowieso is die heel breed, er zitten ongetwijfeld mensen tussen zoals jij dit neerzet, maar persoonlijk alle evangelische die ik ken ( misschien stuk of 10-12 dus vast niet representatief maar wel van verschillende gemeentes ) daar is weldegelijk zondekennis en gaat het niet alleen over vrolijkheid enzo.
Het was inderdaad een simpele en oppervlakkige schets van mij. Dat klopt. De evangelische beweging is divers. En er zijn zeker ook goede evangelischen.
En ja, een ieder met een waar geloof heeft zondebesef (ook al verschilt de mate van persoon tot persoon), dus dat zal dan ook onder evangelischen voorkomen. Want ook onder evangelischen zijn ware gelovigen. Daar ben ik van overtuigd.
meribel schreef:Daarnaast, jezelf een doemwaardige weten voor God, is een sjiekklinkende uitdrukking, maar de kern van het evangelie is uiteindelijk vreugde, sorry ik kan echt niets met die uitdrukking, ondanks dat ik weet dat ik een zondaar ben weet ik ook dat voor mijn zonde betaald is, hoe kan ik met die wetenschap dan eindeloos mijzelf doemwaardig ( =dus bestemd voor de hel ) weten voor God?
Met jezelf als doemwaardig zondaar kennen voor God, bedoel ik niet dat je regelrecht onderweg bent naar de hel, en dat er geen verlossing is. Ik bedoel gewoon hetzelfde als de woorden uit het eerste avondmaalsformulier uit het Gereformeerd Kerkboek, die jou ongetwijfeld bekend voor zullen komen:
"Ten eerste moet ieder zijn zonden overdenken, en beseffen dat hij Gods toorn verdient. ..." (blz. 522) Is dat niet een aspect wat in de GKV wel eens een beetje ondersneeuwt? Ik had zelf de indruk van wel.
meribel schreef:Wat is nu gereformeerd zijn? Want een aantal keren haal je die uitdrukking aan. Gkv zingt opwekking en flirt met het evangelische, en dat hoort niet bij het gereformeerd zijn zeg je. Maar gereformeerd zijn betekent toch dat je zo dicht mogelijk bij de bijbel blijft? En daar past opwekking zingen dan toch juist in? ( zing een nieuw lied voor de Heer? ) zonder de psalmen overboord te gooien ( dat gebeurt echt waar niet )
Gereformeerd zijn betekent inderdaad: zo dicht mogelijk bij de Bijbel blijven.
En je mag natuurlijk best eens wat uit Opwekking zingen. Al zitten er in Opwekking ook een hoop rotte vruchten, als je het mij vraagt. Maar goed, de goede liederen kun je eruit selecteren, en die mag je natuurlijk best zingen.
In hoeverre je dat in de eredienst moet gaan doen, is dan weer een andere vraag. In mijn kerk gebeurt dat niet.
meribel schreef:Ook dat hoogstwaarschijnlijk binnen een korte tijd het ambt van diaken open is voor vrouwen, wederom zeer bijbels lijkt me. En dan de gkv in venlo, waar vrouwelijke preeklezers mogen komen ( bijbels toch? ) , enzovoorts.
Wat betekent nu "gereformeerd " . Voor mij betekent dat zo dicht mogelijk bij de bijbel blijven, en volgens mij is dat wat de gkv nu juist probeert.
Ik heb inderdaad opgevangen dat de ze in de GKV bezig zijn met nadenken hierover, en er ook praktische consequenties aan gaan verbinden. Dat is een ontwikkeling die ik niet meer meegemaakt heb, aangezien ik al een paar jaar uit de GKV ben. Dus ik heb daar ook niet zo'n kijk op, omdat ik niet zo volg. Daarom onthoud ik mij nu maar even van uitspraken hierover. (Bovendien is het intussen ook al erg laat geworden. Soms zitten er te weinig uren in een dag. Daar lijk ik vandaag wat last van te hebben.)