Dan ben ik benieuwd in welke gelijkenis jij ellende-verlossing-dankbaarheid leest (en dan wel in de vaste volgorde!).rins schreef:Waarvoor heeft de Heere Jezus dan de gelijkenissen verteld? En ga ze maar na, ze verlopen allemaal volgens 'ons a.b.c.-patroon'...
- De verloren zoon? OK
- Het afgedwaalde schaap? Staat niets van. Het schaap was weg, de herder merkte het en zocht het beest op. Een schaap kan geen e-v-d- beleven.
- De verloren penning, ook een penning beleeft geen e-v-d.
- De barmhartige Samaritaan? Die gelijkenis ging over wie je naaste is, en niet over bekering.
- Het voorbeeld dat Jezus een kind in de groep riep, en zei dat wij allen moeten worden als dat kind. Dat kind kent geen e-v-d, dat kind vertrouwt gewoon dat wat papa doet, goed is.
- Het huis op de rots en het huis op het zand. De strekking is dat we ons levenshuis op God moeten bouwen, dan komt het goed.
- De onbarmhartige dienstknecht? Die wist niet van vergeven. Hem was veel kwijtgescholden, maar greep zijn collega bij de strot om ene paar cent. Geen e-v-d
- De boze wijngaardeniers: Dat ging over dat men Jezus zou doden. Geen e-v-d
- Het onkruid in de akker? Geen e-v-d, gaat over de zorgen van alledag die het kunnen verstikken.
- De parel en de schat in de akker? De strekking is dat je ernaar moet jagen om die Schat in bezit te krijgen, en dat je alles ervoor over moet hebben als dat gevraagd wordt. Staat niets in over vaste volgorde e-v-d
Ik kan nog wel even doorgaan. Ik weet niet hoe je bij je stelling komt, maar ik ben benieuwd naar jouw onderbouwing. Ik hoop dat je dat kunt, om zo jouw mening te onderbouwen, en dat je niet klakkeloos op het forum neerzet wat je is geleerd, zonder dat je het hebt onderzocht.
Let wel: Ellende verlossing dankbaarheid komt in het leven van Gods kinderen aan de orde. De een kent meer ellende, de ander leeft meer uit de verlossing en weer een ander meer vanuit de dankbaarheid. De Bijbel is daar duidelijk in. Maar de vaste volgorde e-v-d is theologie, en de Bijbel wordt net zolang aangepast totdat die klopt met de leer. En het moet nu juist andersom zijn!
NERGENS in de Bijbel staat dat God altijd eerst bij de ellende begint. Nergens!
Als jij me dat kunt aanwijzen hou ik me aanbevolen, en dat meen ik oprecht!