Bekering / Overgave aan God / Een Zorgeloos leven Het Kan!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: Bekering / Overgave aan God / Een Zorgeloos leven Het Ka

Berichtdoor Race406 » 28 jun 2011 15:43

rins schreef:Waarvoor heeft de Heere Jezus dan de gelijkenissen verteld? En ga ze maar na, ze verlopen allemaal volgens 'ons a.b.c.-patroon'...
Dan ben ik benieuwd in welke gelijkenis jij ellende-verlossing-dankbaarheid leest (en dan wel in de vaste volgorde!).
- De verloren zoon? OK
- Het afgedwaalde schaap? Staat niets van. Het schaap was weg, de herder merkte het en zocht het beest op. Een schaap kan geen e-v-d- beleven.
- De verloren penning, ook een penning beleeft geen e-v-d.
- De barmhartige Samaritaan? Die gelijkenis ging over wie je naaste is, en niet over bekering.
- Het voorbeeld dat Jezus een kind in de groep riep, en zei dat wij allen moeten worden als dat kind. Dat kind kent geen e-v-d, dat kind vertrouwt gewoon dat wat papa doet, goed is.
- Het huis op de rots en het huis op het zand. De strekking is dat we ons levenshuis op God moeten bouwen, dan komt het goed.
- De onbarmhartige dienstknecht? Die wist niet van vergeven. Hem was veel kwijtgescholden, maar greep zijn collega bij de strot om ene paar cent. Geen e-v-d
- De boze wijngaardeniers: Dat ging over dat men Jezus zou doden. Geen e-v-d
- Het onkruid in de akker? Geen e-v-d, gaat over de zorgen van alledag die het kunnen verstikken.
- De parel en de schat in de akker? De strekking is dat je ernaar moet jagen om die Schat in bezit te krijgen, en dat je alles ervoor over moet hebben als dat gevraagd wordt. Staat niets in over vaste volgorde e-v-d

Ik kan nog wel even doorgaan. Ik weet niet hoe je bij je stelling komt, maar ik ben benieuwd naar jouw onderbouwing. Ik hoop dat je dat kunt, om zo jouw mening te onderbouwen, en dat je niet klakkeloos op het forum neerzet wat je is geleerd, zonder dat je het hebt onderzocht.
Let wel: Ellende verlossing dankbaarheid komt in het leven van Gods kinderen aan de orde. De een kent meer ellende, de ander leeft meer uit de verlossing en weer een ander meer vanuit de dankbaarheid. De Bijbel is daar duidelijk in. Maar de vaste volgorde e-v-d is theologie, en de Bijbel wordt net zolang aangepast totdat die klopt met de leer. En het moet nu juist andersom zijn!
NERGENS in de Bijbel staat dat God altijd eerst bij de ellende begint. Nergens!
Als jij me dat kunt aanwijzen hou ik me aanbevolen, en dat meen ik oprecht!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

rins
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rins » 28 jun 2011 16:04

Race406 schreef:Dan ben ik benieuwd in welke gelijkenis jij ellende-verlossing-dankbaarheid leest (en dan wel in de vaste volgorde!).
- De verloren zoon? OK
- Het afgedwaalde schaap? Staat niets van. Het schaap was weg, de herder merkte het en zocht het beest op. Een schaap kan geen e-v-d- beleven.
- De barmhartige Samaritaan? Die gelijkenis ging over wie je naaste is, en niet over bekering.
- Het voorbeeld dat Jezus een kind in de groep riep, en zei dat wij allen moeten worden als dat kind. Dat kind kent geen e-v-d, dat kind vertrouwt gewoon dat wat papa doet, goed is.
- Het huis op de rots en het huis op het zand. De strekking is dat we ons levenshuis op God moeten bouwen, dan komt het goed.
- De onbarmhartige dienstknecht? Die wist niet van vergeven. Hem was veel kwijtgescholden, maar greep zijn collega bij de strot om ene paar cent. Geen e-v-d
- Het onkruid in de akker? Geen e-v-d, gaat over de zorgen van alledag die het kunnen verstikken.
- De parel en de schat in de akker? De strekking is dat je ernaar moet jagen om die Schat in bezit te krijgen, en dat je alles ervoor over moet hebben als dat gevraagd wordt. Staat niets in over vaste volgorde e-v-d

Ik kan nog wel even doorgaan. Ik weet niet hoe je bij je stelling komt, maar ik ben benieuwd naar jouw onderbouwing. Ik hoop dat je dat kunt, om zo jouw mening te onderbouwen, en dat je niet klakkeloos op het forum neerzet wat je is geleerd, zonder dat je het hebt onderzocht.
Let wel: Ellende verlossing dankbaarheid komt in het leven van Gods kinderen aan de orde. De een kent meer ellende, de ander leeft meer uit de verlossing en weer een ander meer vanuit de dankbaarheid. De Bijbel is daar duidelijk in. Maar de vaste volgorde e-v-d is theologie, en de Bijbel wordt net zolang aangepast totdat die klopt met de leer. En het moet nu juist andersom zijn!

Dat zou ik kunnen proberen maar ik ben bang dat we het niet eens zullen gaan worden dus ik ga die moeite mezelf besparen.
Daarbij komt dat me de tijd nu ontbreekt om daar uitgebreid op in te gaan (wat nodig is).

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 28 jun 2011 16:08

Dan kun je misschien in het kort aangeven of de paar genoemde gelijkenissen van Race 406 wel of niet via het abc patroon lopen. :)
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Atro

Berichtdoor Atro » 28 jun 2011 16:09

Race406 schreef:Dan ben ik benieuwd in welke gelijkenis jij ellende-verlossing-dankbaarheid leest (en dan wel in de vaste volgorde!).
- De verloren zoon? OK

Mag ik dan vragen aan jouw Race ... Als het bij "d" zou beginnen; Hoe kun je dankbaar zijn voor iets, waarvan je niet weet waar je dankbaar voor moet zijn? Als het bij "v" zou beginnen; Hoe kun je in verlossing geloven, waarvan je niet weet waar je verlost van wordt?

De Weg tot Zaligheid begint toch ook niet met Pinksteren? Of met Pasen? Volgens mij begint dat ook met Kerst! Maar inderdaad ... Pasen is wel, waar de Heere Jezus de Weg Voleindigde! "Het is Volbracht"

Wees mij genadig, HEERE, zie mijn ellende aan, van mijn haters mij aangedaan, Gij, Die mij verhoogt uit de poorten des doods; Psalm 9:14

Aanzie mijn ellende, en mijn moeite, en neem weg al mijn zonden. Psalm 25:18

Ik zal mij verheugen en verblijden in Uw goedertierenheid, omdat Gij mijn ellende hebt aangezien, en mijn ziel in benauwdheden gekend; Psalm 31:8)

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 28 jun 2011 17:41

Riska schreef:Waarom toch zo scherp op elkaar reageren?
Als we nou er eens van uit gaan, dat God met eenieder van ons een eigen weg gaat.
Dat je gewoon niet kunt zeggen dat het zus en zo moet, dat het alleen volgens a.b.c. gaat, maar het heel wel mogelijk is dat God een omgekeerde weg gaat: c.b.a. of nog anders, b.a.c.
Kortom, dat wij niets kunnen invullen, dan alleen ons eigen verhaal en van elkaar respecteren, dat bekeringen niet allemaal gelijk zijn, zonder in een vorm van fundamentalisme te vervallen.
En met fundamentalisme bedoel ik: dat ieder dezelfde weg moet gaan als ik, 'want dat is de norm'.
Heeft dus, voor alle duidelijkheid niks met reformatorisch te maken, een vrijzinnig iemand kan net zo goed fundamentalistisch zijn, nl. één weg opdringen.

er is maar één weg tot de zaligheid. één smalle weg. als je dat niet meer wilt vasthouden kun je net zo goed alles overboord kiepen.
die felle reacties...................wat denk je als je Schaapje ziet veroordelen,schoppen en slaan tegen iedereen die wat anders zegt ,gelooft en voorleeft als zij.?

ik ben blij @Schaapje dat ik niet zo als jij bekeerd ben. dat ik niet als jij Jezus heb aangenomen..........als je zo wordt naar andere christenen als jij,kun je beter niet geloven denk ik. de bijbel leert mij dat Christus bij de wedergeboorte ook de liefde schenkt. Liefde naar God maar zeker ook naar mijn naaste.
dan kan ik het ook hebben als ik eens correctie krijg van een medegelovige, en dan hoef ik ook altijd geen gelijk meer te hebben. dan kan ik net zoals ik mij verneder voor mijn God, ook wel eens de laagste plaats innemen onder de mensen.

er zijn hier op het forum ondertussen verschillende mensen die gelijk gestemd zijn over deze zaken. toch blijven sommige tekeer gaan alsof er niemand in de wereld hetzelfde denkt als hun.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 28 jun 2011 18:14

er is maar één weg tot de zaligheid. één smalle weg. als je dat niet meer wilt vasthouden kun je net zo goed alles overboord kiepen.
die felle reacties...................wat denk je als je Schaapje ziet veroordelen,schoppen en slaan tegen iedereen die wat anders zegt ,gelooft en voorleeft als zij.?

Nee, maar jij doet dat niet :-oo

ik ben blij @Schaapje dat ik niet zo als jij bekeerd ben. dat ik niet als jij Jezus heb aangenomen..........als je zo wordt naar andere christenen als jij,kun je beter niet geloven denk ik. de bijbel leert mij dat Christus bij de wedergeboorte ook de liefde schenkt. Liefde naar God maar zeker ook naar mijn naaste.
dan kan ik het ook hebben als ik eens correctie krijg van een medegelovige, en dan hoef ik ook altijd geen gelijk meer te hebben. dan kan ik net zoals ik mij verneder voor mijn God, ook wel eens de laagste plaats innemen onder de mensen.

Dat kan best hard aankomen...

Riska

Berichtdoor Riska » 28 jun 2011 18:16

Wat ik heb bedoeld te zeggen is, dat ik het jammer vind dat er zulke scherpe reacties zijn (geweest).
Er is een post geweest, die op de vrouw af was, waarbij ik gedacht heb: "dat had per pb moeten gebeuren, want het vervuilt het gesprek en dat is jammer".

Ik kan alleen maar blijven bij mijn diepe geloof dat God met ieder van ons een eigen weg gaat.
Ik respecteer dat een ander er anders over denkt - als men dan ook mij respecteert.
En aangeven dat ik een verkeerde weg ga - dat vind ik niet van respect getuigen voor mijn wijze van geloven.

Een vermaning kan ik goed hebben - maar dan wel van iemand die mij door en door kent. Niet van iemand die meent mij te kennen via een forum.

Verschil van mening over Bijbelteksten zie ik niet als vermaning - dat hoort erbij en heeft alles te maken met de omgeving waarin iemand is opgegroeid en of er al dan niet over kerkgrenzen is heen gekeken.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 28 jun 2011 18:18

@ Atro: Het is een mooi schema, maar is het een wet van meden en perzen?

Kan heb bijvoorbeeld niet zo zijn dat we getrokken worden tot God door het vertrouwen dat Hij uitstraalt en Zijn goedheid? (Denk daarbij aan het voorbeeld van de gelijkenis van race:
Het voorbeeld dat Jezus een kind in de groep riep, en zei dat wij allen moeten worden als dat kind. Dat kind kent geen e-v-d, dat kind vertrouwt gewoon dat wat papa doet, goed is.)

Atro

Berichtdoor Atro » 28 jun 2011 20:55

Jozo schreef:@ Atro: Het is een mooi schema, maar is het een wet van meden en perzen?

Ja het is een wet van meden en perzen ... want het is de Bijbel die het zegt! en de Bijbel is toch echt onverandelijk, tenminste dat heb ik altijd geleerd (kan het mis hebben).

Kan heb bijvoorbeeld niet zo zijn dat we getrokken worden tot God door het vertrouwen dat Hij uitstraalt en Zijn goedheid?

Als jij Gods goedheid en liefde ziet, dan zie jij toch ook in hoe 'klein en verdorven' jij bent? Dan kom jij toch in die nood, waarin jij tot Christus vlucht; "O God wees mij zondaar genadig" en dan mag je in genade je oog gelovig op Hem zien! Kijk de een wordt stil gezet, gelijk Paulus. De ander gaat een proces door.

Maar Jozo .. nu een heel wezenlijke vraag; Hoe kan je nu berouw hebben, voor iets waar jij geen schuld aan voelt? Hoe kan je dan tot Christus vluchten?

(Denk daarbij aan het voorbeeld van de gelijkenis van race:
Het voorbeeld dat Jezus een kind in de groep riep, en zei dat wij allen moeten worden als dat kind. Dat kind kent geen e-v-d, dat kind vertrouwt gewoon dat wat papa doet, goed is.)

De Heere Jezus zegt dat wij alleen moeten worden als dat kind. In geloof! Maar als jij niet weet waar je in moet geloven .. dus als je niet weet waar je verlost van ben, wordt het naar mijn inziens wel erg moeilijk :shock:

rins
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rins » 29 jun 2011 07:08

Race406 schreef:NERGENS in de Bijbel staat dat God altijd eerst bij de ellende begint. Nergens!

9 Gedraagt u als ellendigen, en treurt en weent; uw lachen worde veranderd in treuren, en uw blijdschap in bedroefdheid.
10 Vernedert u voor den Heere, en Hij zal u verhogen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 jun 2011 07:21

quote="Horeb"

Spreek je hiermee al geen oordeel uit?

Heb ik iemand ooit veroordeelt? ik heb jou citaten wel eens gebruikt...weet je wel...waarin je o.a.
zei dat je zou bidden voor andersdenkende over de leer in bepaalde kerken, je ging bidden dat
deze mensen niet voor eeuwig verloren zouden gaan.

ik ben blij @Schaapje dat ik niet zo als jij bekeerd ben. dat ik niet als jij Jezus heb aangenomen.........

Heb jij Jezus dan niet aangenomen?

.als je zo wordt naar andere christenen als jij,kun je beter niet geloven denk ik. de bijbel leert mij dat Christus bij de wedergeboorte ook de liefde schenkt. Liefde naar God maar zeker ook naar mijn naaste.

Wat een oordeel en oogkleppen kan een mens ophebben, zeg je nog eens lees eens wat van je
postings terug en zie hoe liefdevol die waren!

Daar heb je gelijk in de laagste plaats innemen onder mensen, vind ik moeilijk....jij ook kennelijk
er zijn hier op het forum ondertussen verschillende mensen die gelijk gestemd zijn over deze zaken. toch blijven sommige tekeer gaan alsof er niemand in de wereld hetzelfde denkt als hun.

Gelijk gestemd moeten we zijn over onze redder Jezus Christus en als ik me niet vergis zal dat
ook zo zijn (tenminste bij sommige) maar het gaat over of een mens zich zal moeten bekeren
tot Jezus Christus....en dat vind ik moeilijk om daar niet tegenin te gaan.

Zo is er al verschillende keren geschreven "God heeft niet alle mensen lief" waar is dat op gebaseerd
op een eigen idee? ik lees in de Bijbel heel andere dingen.
Toen Jezus aan het kruis geslagen werd riep Hij Vader vergeef het hun want ze weten niet wat ze doen
En waarom wordt ons bekeerde Christenen op gedragen om onze vijanden lief te hebben en voor
ze te bidden?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 29 jun 2011 07:42

@Schaapje: God heeft niet alle mensen lief. Waarom zou er in de Bijbel staan van: 'Jakob heb ik liefgehad en Ezau heb ik gehaat'.

Jezus aannemen? Schaapje, uit jezelf zal je nooit Jezus aannemen! Puur uit onwil! En die onwil in nog groter dan je onmacht. Wanneer geloof je nu eens dat je het goede niet in je hebt?

'Toen Jezus aan het kruis geslagen werd riep Hij Vader vergeef het hun want ze weten niet wat ze doen'
Weet je op wie dat sloeg? Op de Romeinse krijgsknechten en het Joodse volk. En dan staat er in de kanttekeningen:
D'at is, het merendeel van hen. Want sommigen van hen wisten het wel en zondigden tegen den Heiligen Geest'.
Ja Schaapje, dat is het tweede gebod hè! Je naasten lief te hebben als jezelf. Maar daar staat niet in dat God alle mensen liefheeft.
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 29 jun 2011 08:06

Joh.3:16 Want zo lief heeft God de wereld (kosmos) gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat IEDER die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Schei toch ajb uit om Gods liefde verdacht te maken, de hele Bijbel door laat Hij het ons weten.
Als je Zijn liefde niet wilt doe dan niet net alsof het aan Hem ligt en misgun het anderen niet die Hem wel geloven!

Neem Zijn roeping serieus en gooi er geen doma's door om de roeping te ontkrachten en een excuus voor de mens te maken.
De dingen die in tegenspraak LIJKEN met Zijn bevel van bekering en geloof zijn geschreven voor de gelovigen, dus probeer geen algebra som op te lossen als je nog niet eens rekenen kunt.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 jun 2011 08:12

quote="rins"

9 Gedraagt u als ellendigen, en treurt en weent; uw lachen worde veranderd in treuren, en uw blijdschap in bedroefdheid.
10 Vernedert u voor den Heere, en Hij zal u verhogen.

Dit vers is geweldig uit zijn verband gerukt het gaat in dit stuk over strijden en vechten
en wereldsgezindheid en hartstochten, overspeligen enz.

In het NT komt vreugde ca. 20 x voor en blijdschap 50 x ...... ellende maar 1 x

Rom. 15: 13
De God nu der hope vervulle u met louter vreugde en vrede in uw geloof
om overvloedig te zijn in hoop door de kracht van de Heilige Geest.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 jun 2011 08:33

quote="Noir"@Schaapje: God heeft niet alle mensen lief. Waarom zou er in de Bijbel staan van: 'Jakob heb ik liefgehad en Ezau heb ik gehaat'.

Noir God is liefde en enkel goedheid en kan niet haten, haten betekent achter stellen
Er staat ook dat Jezus zegt "wie niet haat zijn vader en moeder kan mij niet volgen"
Jij snapt natuurlijk wel dat niet opgedragen wordt onze ouders te haten.
Ezau is achter gesteld door God.

Jezus aannemen? Schaapje, uit jezelf zal je nooit Jezus aannemen! Puur uit onwil! En die onwil in nog groter dan je onmacht. Wanneer geloof je nu eens dat je het goede niet in je hebt?

Denk je nou echt dat ik er niet achter ben gekomen dat ik in wezen door en door zondig ben en
tot niets goeds in staat? Daarom heb ik het offer van Jezus aangenomen, God riep mij of
zoals anderen zeggen Hij trok aan mij, en ik heb geantwoord door me om te keren naar Hem.
'Toen Jezus aan het kruis geslagen werd riep Hij Vader vergeef het hun want ze weten niet wat ze doen'
Weet je op wie dat sloeg? Op de Romeinse krijgsknechten en het Joodse volk. En dan staat er in de kanttekeningen:

Het gaat mij erom dat Hij zijn vijanden lief heeft.

D'at is, het merendeel van hen. Want sommigen van hen wisten het wel en zondigden tegen den Heiligen Geest'.
Ja Schaapje, dat is het tweede gebod hè! Je naasten lief te hebben als jezelf. Maar daar staat niet in dat God alle mensen liefheeft.

Want alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven
opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga maar eeuwig leven hebben.

Mat.5:44

Maar Ik zeg u: hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u vervolgen, opdat gij kinderen moogt zijn
van uw Vader, die in de hemelen is.
Nooit gelezen Noir ?

Ik kan wel zeggen dat ieder mens hier de kracht van de Heilige Geest nodig heeft,
want uit ons zelf zouden we dat nooit kunnen.

Terug naar “Archief”