Bekering / Overgave aan God / Een Zorgeloos leven Het Kan!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Bekering / Overgave aan God / Een Zorgeloos leven Het Ka

Berichtdoor schaapje » 25 jun 2011 21:24

Ik denk wel dat het waar is Atro, maar weet je toen ik "tot bekering " kwam, (ik moet
het zo voorzichtig zeggen want anders komt er weer van alles over me heen)
maar toen ik tot bekering kwam, kende ik die teksten allemaal niet, ik ben aangeraakt
puur door de woorden van Jezus in de evangeliën.
En dat wordt nogal eens vergeten door "kerkmensen" dat er mensen in de "wereld"
tot bekering komen, zonder "veel bijbelkennis"
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Atro

Berichtdoor Atro » 25 jun 2011 21:34

schaapje schreef:Ik denk wel dat het waar is Atro, maar weet je toen ik "tot bekering " kwam, (ik moet
maar toen ik tot bekering kwam, kende ik die teksten allemaal niet, ik ben aangeraakt
puur door de woorden van Jezus in de evangeliën.

Ik moet je bekennen; ik heb ook niet veel bijbelkennis :roll: Maar de laatste tijd ben ik steeds meer 'biddend' in de Bijbel gaan lezen en zo kwam ik deze teksten tegen.

maar waarom moet iemand die tot bekering komt "veel Bijbelkennis" hebben? :? Dat is weer zo een ja, maar waar wij onszelf van God afhouden. Want een kruimeltje Brood is al genoeg voor een zondaar, om genezen te worden. Of niet soms?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 25 jun 2011 21:43

Persoonlijk denk ik dat voor bekering je niet eerst de hele Bijbel gelezen moet hebben,
Later met echte Bijbelstudie ontdek je de teksten dat God het is die een mens trekt,
trouwens dat ga je zowiezo merken in je leven en als je terug kijkt hoe alles gegaan is.

Maar het is nu zo dat er met bepaalde teksten anderen denken te bewijzen dat een
mens zich niet kán bekeren en hiermee bedoel ik eigenlijk een antwoord geven op
de uitnodiging van Jezus die in je ziel geraakt wordt, een antwoord dat volmondig
ja moet zijn, en soms herhaalde malen opnieuw.

Ik wil nog even duidelijk stellen God het is die wedergeboorte geeft,
maar n.m.i. in antwoord op ons "zondaarsgebed"

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 27 jun 2011 12:13

schaapje schreef:Ik denk wel dat het waar is Atro, maar weet je toen ik "tot bekering " kwam, (ik moet

eerst 1)
het is wel goed voor u dat u eerst goed nadenkt hoe dat u wat opschrijft =D> . ik ben blij dat ik daar dan een bijdrage aan mag leveren op dit Reformatorische forum. tenslotte laten we hier een eensluidend geluid horen :wink:

dan 2)

het gaat bijna altijd zo. als kind kun je dagelijks de bijbel horen lezen maar meestal blijft er weinig of niets van hangen. dat geldt ook voor volwassenen.
er zijn kerken vol met onbekeerden immers :( pas als God onze wil buigt, we worden stilgezet op onze levensweg, gaan we pas verstaan en onthouden wat er in Zijn woord staat.
dat geldt onverminderd ook kerkmensen

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 27 jun 2011 12:38

@iedereen! Eerst nadenken voordat we wat posten! Het is nl. behoorlijk kwetsend wat sommige posters hier neer zetten! En nee... niet eerst met de vinger naar de ander wijzen, want dan wijzen er altijd nog 4 vingers naar jezelf!
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

Riska

Berichtdoor Riska » 27 jun 2011 13:12

Noir schreef:@iedereen! Eerst nadenken voordat we wat posten! Het is nl. behoorlijk kwetsend wat sommige posters hier neer zetten! En nee... niet eerst met de vinger naar de ander wijzen, want dan wijzen er altijd nog 4 vingers naar jezelf!
De vraag is, wat je met 'kwetsend' bedoelt.
Als je daarmee bedoelt dat het kwetsend is dat een ander zijn of haar geloof iets anders invult dan een reformatorische schrijver, dan is een gesprek niet meer goed mogelijk.
En kwetst dat?
Ja, in zekere zin. Als ik, als PKN-er weggezet wordt als iemand waar je medelijden mee moet hebben, want dat mijn geloof en mijn manier van leven zeker tot verdoemenis zal leiden, dan kwetst dat.
Omdat mijn geloof de hoeksteen van mijn leven is, omdat ik niet zonder kan.
Daar komt bij dat ik, menselijkerwijs gesproken dichter bij de dood sta dan veel forumleden.
Om mij heen zijn al verscheidene leeftijdsgenoten overleden en dat stemt zeker tot nadenken. Natuurlijk zou ik ook nog 20 jaar ouder kunnen worden, maar toch...
Dat dichterbij komen van dat moment maakt ook dat je er anders tegenaan kijkt dan pakweg dertig, veertig jaar geleden. Dieper nadenkt, je meer bewust wordt van... intenser gaat leven...

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 27 jun 2011 13:17

'Als je daarmee bedoelt dat het kwetsend is dat een ander zijn of haar geloof iets anders invult dan een reformatorische schrijver, dan is een gesprek niet meer goed mogelijk.'

Nee dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat het kwetsend is hoe sommige posters op anderen reageren zodat ze hier niet meer zullen komen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 jun 2011 10:50

quote="Horeb"

eerst 1)
het is wel goed voor u dat u eerst goed nadenkt hoe dat u wat opschrijft =D> . ik ben blij dat ik daar dan een bijdrage aan mag leveren op dit Reformatorische forum. tenslotte laten we hier een eensluidend geluid horen :wink:

Jou bijdrage Horeb, is alleen maar mensen van God af te houden, want er is niemand die tot bekering
kan komen, dat is voortdurend wat jij zegt, en wat jou geleerd wordt in jou kerk.
Gelukkig zijn degene die uit de "wereld" tot bekering komen, daar zich niet bewust van, want anders zaten ze nu
nog te wachten op God, ...want die moet het doen...dat is wat jij zegt.
dan 2)

het gaat bijna altijd zo. als kind kun je dagelijks de bijbel horen lezen maar meestal blijft er weinig of niets van hangen. dat geldt ook voor volwassenen.
er zijn kerken vol met onbekeerden immers :( pas als God onze wil buigt, we worden stilgezet op onze levensweg, gaan we pas verstaan en onthouden wat er in Zijn woord staat.
dat geldt onverminderd ook kerkmensen

Natuurlijk zijn er zoveel onbekeerden in jou kerk, want die moeten nog "stilgezet" worden door
God, dat is wat ze horen preken.

Stilgezet wat is dat in hemelsnaam :-&
En ik ken geen God die mijn dwingt, ik ken een God die wil samenwerken met geheel mij VRIJE
wil, die zegt heb Mij lief met heel je hart heel je ziel heel je verstand, dus dat heeft alles temaken
met mijn vrije wil, en met mijn keuzes elke dag opnieuw.

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 28 jun 2011 12:15

@Schaapje: heb je er weleens aan gedacht dat jouw zgn. 'vrije wil' helemaal niet zo goed is als jij zelf denkt? Er staat niet voor niks in de Bijbel: er niemand die goed doet, ook niet een. Weet je wat wij als mensen willen? Niks meer met God te maken hebben. Maar dat willen de meeste mensen niet zien want ze vinden zichzelf nog zo goed en ze willen Jezus aannemen! Forget it!

Dat is het laatste wat een mens wil die nog in zijn oude natuur en staat is! Wanneer je bekeerd wordt, wordt je verstand verlicht en je wil vernieuwd. Dan moet de oude wil weg. Er zijn 2 voorwerpen die een bekering in de weg staan. Dat is de duivel en jezelf. En die duivel is nog daar aan toe.. Maar jezelf, je hebt niet in de gaten hoe slecht je zelf bent!

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 28 jun 2011 12:35

@Schaapje: heb je er weleens aan gedacht dat jouw zgn. 'vrije wil' helemaal niet zo goed is als jij zelf denkt? Er staat niet voor niks in de Bijbel: er niemand die goed doet, ook niet een. Weet je wat wij als mensen willen? Niks meer met God te maken hebben. Maar dat willen de meeste mensen niet zien want ze vinden zichzelf nog zo goed en ze willen Jezus aannemen! Forget it!

Kan het niet zo zijn dat ze Jezus willen aannemen omdat Jezus zelf hen dat inzicht heeft gegeven? Immers, als ze van zichzelf God niet zoeken, zouden ze Jezus ook niet aan willen nemen.

Tip: Lees Mat 19:16-30 eens. Daar gaat het over de onmogelijkheid om het goede te doen.
De conclusie zal ik alvast quoten :wink:
Toen de leerlingen dit hoorden, waren ze hevig ontzet en vroegen: ‘Wie kan er dan nog gered worden?’ 26 Jezus keek hen aan en antwoordde hun: ‘Bij mensen is dat onmogelijk, maar bij God is alles mogelijk.’

De vrije wil van de mens is een nieuw discussietopic waard, want dat lijkt me onmogelijk om er terloops even bij te behandelen.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 jun 2011 13:54

quote="Noir"@Schaapje: heb je er weleens aan gedacht dat jouw zgn. 'vrije wil' helemaal niet zo goed is als jij zelf denkt? Er staat niet voor niks in de Bijbel: er niemand die goed doet, ook niet een.

Schaapje schreef:
Dat heb ik nooit ontkent en zal ik nooit ontkennen.!

Noir schreef:
Weet je wat wij als mensen willen? Niks meer met God te maken hebben. Maar dat willen de meeste mensen niet zien want ze vinden zichzelf nog zo goed en ze willen Jezus aannemen! Forget it!

Denkfoutje Noir, je neemt Jezus aan en wat Hij gedaan heeft OMDAT je weet dat je slecht bent

Wanneer je bekeerd wordt, wordt je verstand verlicht en je wil vernieuwd.

Toen ik me bekeerde en om genade vroeg, toen pas werd mijn verstand verlicht en en ontving ik
de Heilige Geest de nieuwe mens, maar ik denk dat dat een geven is die voor jou onbekent is

Dan moet de oude wil weg. Er zijn 2 voorwerpen die een bekering in de weg staan. Dat is de duivel en jezelf. En die duivel is nog daar aan toe.. Maar jezelf, je hebt niet in de gaten hoe slecht je zelf bent!

Ik hoop dat de Heilige Geest jou ook eens zal overtuigen van zonden zodat je je bekeerd tot
Gods Zoon Jezus en dat het niet blijft tot "uurtjes van korte duurtjes" Maar dat je mag ervaren dat Jezus
zei: Ik ben met u alle dagen van uw leven.

Wie schreef dat toch ? "uurtjes van korte duurtjes" betekent dat men wettisch leeft...en de
zonden zijn blijven liggen

Atro

Berichtdoor Atro » 28 jun 2011 14:03

Toen ik me bekeerde en om genade vroeg, toen pas werd mijn verstand verlicht en en ontving ik
de Heilige Geest de nieuwe mens, maar ik denk dat dat een geven is die voor jou onbekent is

Gelukkig ziet God het hart aan! En niet jij Schaapje!

Maar toen God je bekeerde! Want er is niks van ons bij! Want wij kunnen niks doen, dan alleen in onze nood (die ons bekend gemaakt is door de Heilige Geest) tot Christus vluchten. En dan komt het geloof dat geschonken wordt uit de Hemel. Want zo ons niets uit de Hemel gegeven is, dan zullen we het ook niet kunnen aannemen!

Ik hoop dat de Heilige Geest jou ook eens zal overtuigen van zonden zodat je je bekeerd tot
God en dat het niet blijft tot "uurtjes van korte duurtjes" Maar dat je mag ervaren dat Jezus
zei: Ik ben met u alle dagen van uw leven.

Wie schreef dat toch ? "uurtjes van korte duurtjes" betekent dat men wettisch leeft...en de
zonden zijn blijven liggen

De farizeeër of de tollenaar? Ik dank u O God omdat ik niet gelijk die andere(n) ben of O God wees mij de zondaar genadig?

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 28 jun 2011 14:05

@Schaapje: oordelen over mijn geestelijk leven? Doorzoek eerst jezelf!

Riska

Berichtdoor Riska » 28 jun 2011 15:18

Waarom toch zo scherp op elkaar reageren?
Als we nou er eens van uit gaan, dat God met eenieder van ons een eigen weg gaat.
Dat je gewoon niet kunt zeggen dat het zus en zo moet, dat het alleen volgens a.b.c. gaat, maar het heel wel mogelijk is dat God een omgekeerde weg gaat: c.b.a. of nog anders, b.a.c.
Kortom, dat wij niets kunnen invullen, dan alleen ons eigen verhaal en van elkaar respecteren, dat bekeringen niet allemaal gelijk zijn, zonder in een vorm van fundamentalisme te vervallen.
En met fundamentalisme bedoel ik: dat ieder dezelfde weg moet gaan als ik, 'want dat is de norm'.
Heeft dus, voor alle duidelijkheid niks met reformatorisch te maken, een vrijzinnig iemand kan net zo goed fundamentalistisch zijn, nl. één weg opdringen.

rins
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rins » 28 jun 2011 15:25

Riska schreef:Waarom toch zo scherp op elkaar reageren?
Als we nou er eens van uit gaan, dat God met eenieder van ons een eigen weg gaat.
Dat je gewoon niet kunt zeggen dat het zus en zo moet, dat het alleen volgens a.b.c. gaat, maar het heel wel mogelijk is dat God een omgekeerde weg gaat: c.b.a. of nog anders, b.a.c.
Kortom, dat wij niets kunnen invullen, dan alleen ons eigen verhaal en van elkaar respecteren, dat bekeringen niet allemaal gelijk zijn, zonder in een vorm van fundamentalisme te vervallen.
En met fundamentalisme bedoel ik: dat ieder dezelfde weg moet gaan als ik, 'want dat is de norm'.
Heeft dus, voor alle duidelijkheid niks met reformatorisch te maken, een vrijzinnig iemand kan net zo goed fundamentalistisch zijn, nl. één weg opdringen.

Waarvoor heeft de Heere Jezus dan de gelijkenissen verteld?
En ga ze maar na, ze verlopen allemaal volgens 'ons a.b.c.-patroon'...

Terug naar “Archief”