dalethvav schreef:
Waar in de onberijmde psalm staat "Die Davids troon beklom"? Nergens. Pure inlegkunde die gekoesterd wordt door vast te houden aan de berijming van '73.
Pasker schreef:
Misschien interpreteren we niet allemaal het zelfde want we zingen toch ook met de kerstdagen; David,s zoon, lang verwacht.
Ik denk dat dit verder gaat. Bij deze regel denk ik altijd: En wanneer was dat dan dat de Koning (met een hoofdletter) uit de vorige regel Davids troon beklom?
Pasker schreef: schreef:Wat denk je van de volgende tekst:Jer 33,17
Want zo zegt de HERE: Nimmer zal het David ontbreken aan een man, die op de troon van het huis Israëls gezeten is;
Weet jij dan nog van de afgelopen 1800 jaar van een andere koning voor Israël?
Dat is ook nog niet gebeurd, dat moet nog komen, vandaar dat je niet kunt zingen beklom (verleden tijd)
Binnen de context van de aangehaalde tekst blijkt dat dit gaat over de periode ná het herstel van Jeruzalem.
Jer. 33:14-17
14 Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik het goede woord verwekken zal, dat Ik tot het huis van Israel en over het huis van Juda gesproken heb.
15 In die dagen, en te dier tijd zal Ik David een SPRUIT der gerechtigheid doen uitspruiten; en Hij zal recht en gerechtigheid doen op aarde.
16 In die dagen zal Juda verlost worden, en Jeruzalem zeker wonen; en deze is, die haar roepen zal: De HEERE, onze GERECHTIGHEID.
17 Want zo zegt de HEERE: Aan David zal niet worden afgesneden een Man, Die op den troon van het huis Israels zitte.
Vs 15 gaat over de Messias: Wanneer heeft de Messias (Koning met een hoofdletter zoals ik eerder schreef) Davids troon beklommen?
Ik wil hierover wel verder over discussiëren, maar ik denk niet dat dit het juiste topic hiervoor is. Het gaat hier over de psalmberijming, niet over een toekomstvisie.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.