Situatie in Israel (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Atro

Re: Situatie in Israel (deel 2)

Berichtdoor Atro » 25 jun 2011 12:50

@ Twitter RefoWeb

Sterk staaltje God-voor-je-karretje-spannen van Sabeel (#Gazavlot) : "Gebed: Eeuwige, wij bidden U voor al die mensen die zullen deelnemen aan de ze vloot voor de Vrijheid. Tegelijkertijd bidden wij U dat er een einde komt aan de vijf jaar durende blokkade van de Gazastrook, waardoor 1,6 miljoen burgers beroofd zijn van hun vrijheid en hun menselijke waardigheid, en men kan spreken van een humanitaire ramp. Wij vragen U, wees aanwezig met uw Geest als zij aan de tocht beginnen. Dat zij het volhouden en elkaar tot steun zijn. ” http://twitter.com/#!/refoweb / http://www.vriendenvansabeelnederland.nl/

Een schande! Als christenen zouden ze beter moeten weten; 'de vrienden van sabeel Nederland'! Ze zouden allemaal eendrachtig achter Israël moeten gaan staan. In plaats van de linkse gedoe te steunen.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 25 jun 2011 20:29

Je moet idd wel veel lev hebben (om maar eens een Joodse term te gebruiken) om op deze manier om te gaan met het aanroepen van de Eeuwige en Zijn Geest.

Hoe hypocriet kun je zijn: Niet durven deelnemen en steunen "vanwege draagvlak" en er vervolgens wel voor "bidden". Natuurlijk wel een goede manier om te laten zien hoe je als vriendenclub in elkaar steekt.

Ik heb altijd begrepen dat daar waar je voor kunt bidden, je dat ook kunt steunen ongeacht de breedte van het draagvlak.

Citaat Vrienden van Sabee gepubliceerd op 24 juni j.l.:
"De afgelopen maanden zijn er bij ons echter twijfels gerezen, omdat het draagvlak voor de
Gazavloot binnen de Nederlandse kerken en samenleving veel smaller bleek te zijn dan wij
hadden gehoopt. Dat maakt de opzet van deze vloot, zeker in financieel opzicht, in onze
ogen te eenzijdig en dus te kwetsbaar.
Wij betreuren het dat dit pas in een laat stadium voor ons helder is geworden. Na uitgebreid
beraad is dit voor het bestuur van Vrienden van Sabeel Nederland reden om af te zien van
deelname en nadere praktische steun aan de Nederlandse bijdrage aan de Gazavloot.
Wij sluiten ons voorts aan bij de onderstaande verklaring en het gebed van Wave of Prayers
van Sabeel Jeruzalem van 23 juni j.l." (en dan volgt het al eerder genoemde "gebed").
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 25 jun 2011 21:07

Dat alleen het draagvlak een probleem is, is mijns inziens nog het meest triest. Ik kan er zo tien op noemen die reden genoeg zijn om je er verre van te houden.

Minstens zo dubieus is overigens dat de PKN indirect deze club sponsort. Ik sla de volgende keer vriendelijk over als de collectezak voor 'Kerk in Actie' langs komt...

Atro

Berichtdoor Atro » 25 jun 2011 21:28

henkie schreef:Dat alleen het draagvlak een probleem is, is mijns inziens nog het meest triest. Ik kan er zo tien op noemen die reden genoeg zijn om je er verre van te houden.

Minstens zo dubieus is overigens dat de PKN indirect deze club sponsort. Ik sla de volgende keer vriendelijk over als de collectezak voor 'Kerk in Actie' langs komt...

Daar zat ik dus ook aan te denken. Je voelt je nu wel gepiepeld in de PKN :lol: Staan de dominee's op de kansel te bidden voor Israël, maar ondertussen sponsoren ze de vijand :?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 jun 2011 13:19

Hmm ja, kerkelijke organisaties dienen zich verre te houden van dit soort politieke provocaties.
Aan de andere kant vind ik het ook wel pijnlijk dat "we" als kerken/christenen vierkant achter Israël (zeggen te) staan, maar ondertussen Messiasbelijdende joden in Israël het soms heel moeilijk hebben, met protesterende orthodoxe joden die voor hun deur staan (zie bijv. dit artikel) en die soms hun ruiten ingooien (waarbij de politie soms een oogje dicht doet).
Dan zijn we als steuners van Israel opeens muisstil en mogen we geen kritiek hebben, want dat is not done. :?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Atro

Berichtdoor Atro » 27 jun 2011 17:02

elbert schreef:Hmm ja, kerkelijke organisaties dienen zich verre te houden van dit soort politieke provocaties.
Aan de andere kant vind ik het ook wel pijnlijk dat "we" als kerken/christenen vierkant achter Israël (zeggen te) staan, maar ondertussen Messiasbelijdende joden in Israël het soms heel moeilijk hebben, met protesterende orthodoxe joden die voor hun deur staan (zie bijv. dit artikel) en die soms hun ruiten ingooien (waarbij de politie soms een oogje dicht doet).
Dan zijn we als steuners van Israel opeens muisstil en mogen we geen kritiek hebben, want dat is not done. :?

Inderdaad... dan moeten we kritiek uiten! Maar christenen mogen in het algemeen wel hun mondje sneller open trekken :wink: We laten veel te veel op onze kop zitten. Ook in Nederland zelf. Dan kunnen we af en toe voorbeeld nemen aan .. moslims. :oops:

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 27 jun 2011 21:51

elbert schreef:Hmm ja, kerkelijke organisaties dienen zich verre te houden van dit soort politieke provocaties.

Klopt helaas wat je schrijft. Juist díe gemeentes verdienen onze onvoorwaardelijke steun, en de tegenstander dient bekritiseerd te worden. Maar gelukkig is dit een beslist niet goed te praten uitzondering. Het heeft ook wel een oorzaak, waar we als kerk mede schuldig aan zijn. Dit laatste zeg ik beslist niet om het goed te praten, laat dat duidelijk zijn, maar om het in het juiste (historisch) perspectief te zien: Ook wij gaan niet vrijuit.
Gelukkig zijn er ook andere voorbeelden, zoals in Haifa waar de Messiaanse gemeente de kans krijgt om samen te werken met de sociale diensten van de burgerlijke gemeente.

Aan de andere kant: het Israël van het O.T. was nu ook niet bepaald het meest vrome volk te noemen. Kregen zware kritiek van God bij monde van de profeten maar bleven ondanks alles Zijn volk. Wat dat betreft moeten wij, die dezelfde God dienen, en het trouwens beslist niet beter doen, ook kritiek leveren daar waar nodig is, maar, in navolging van die God, het wel blijven zien als Zijn volk. En die kritiek mag ook best wederzijds zijn dunkt me.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 jun 2011 16:43

Feit blijft dat Ahmed-Modaal, de gewone burger van de Gazastrook, snoeihard heeft te lijden onder boycot en terreur en niet in opstand durft te komen. Waarom mogen deze mensen niet geholpen worden met hulpgoederen? In de jaren tachtig werden de hongerende Ethiopiërs met miljoenen toenmalige guldens geholpen, terwijl daar ook een misdadig regime (Mengistu) aan de macht was (wie kent nog de oorlog in Tigru en Eritrea?).

Enneh... Henkie, jij was toch HHK? Sinds wanneer doen die mee met Kerk in Actie?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 29 jun 2011 11:48

Optimatus schreef:Feit blijft dat Ahmed-Modaal, de gewone burger van de Gazastrook, snoeihard heeft te lijden onder boycot en terreur en niet in opstand durft te komen. Waarom mogen deze mensen niet geholpen worden met hulpgoederen? In de jaren tachtig werden de hongerende Ethiopiërs met miljoenen toenmalige guldens geholpen, terwijl daar ook een misdadig regime (Mengistu) aan de macht was (wie kent nog de oorlog in Tigru en Eritrea?).

Enneh... Henkie, jij was toch HHK? Sinds wanneer doen die mee met Kerk in Actie?

Die mensen mogen wel geholpen worden. Dat gebeurt ook op grote schaal door de VN. Bovendien kunnen alle mensen die hulp willen bieden dit via Egypte doen, dat heeft namelijk toegezegd alle goederen via de grensovergang Egypte-Gaza door te laten.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 jun 2011 13:22

Dan kan het convooi daar dus de lading lossen. Dan lijkt het doel dus bereikt te kunnen worden, namelijk nood lenigen.

Het mooiste zou zijn als er in Gaza een opstand uit zou breken tegen het Hamasregime. Een terreurorganisatie die een stuk land regeert, lijkt me onwenselijk.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 18 aug 2011 13:05

Doden door schietpartijen zuiden van Israël
18-08-2011 12:48 | gewijzigd 18-08-2011 13:32

JERUZALEM (ANP/AFP/RTR) – Door een reeks aanvallen op voertuigen in het zuiden van Israël zijn donderdag mensen om het leven gekomen. Ook zouden tientallen mensen gewond zijn geraakt. Dat meldden Egyptische media.

Een van de aanvallen was gericht op een bus, die op een snelweg reed nabij de grens met Egypte. Op televisie werden de kogelgaten in de bus getoond. Ook waren de ruiten van de bus kapot door de beschieting.

De Israëlische veiligheidsdiensten proberen de aanvallers op te sporen.

Bron

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 aug 2011 18:45

In Israel wordt dezer dagen ook enorm tegen het regime-Netanyahu gedemonstreerd.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 02 sep 2011 07:18

Israëlische zeeblokkade legaal, aldus het gelekte rapport een VN-cie die het incident met de Mavi Marmara onderzocht heeft.
Het rapport blijkt al maanden klaar te zijn maar niet gepubliceerd i.v.m. betrekkingen tussen Israël en Turkije.

Overigens vreemd dat men nu in één keer terughoudend is met het publiceren van een VN-rapport m.b.t. Israël. Bij rapporten waarin Israël als schuldige aangewezen wordt weet men vaak niet hoe snel men moet zijn om het te publiceren.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 02 sep 2011 14:39

Turkije boos. Gelijk ambassadeur terug geroepen en die van Israel uitgezet.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Luck
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Luck » 02 sep 2011 15:33

Gelijk? Turkije dreigt hier al maanden mee.

Atro schreef: Dan kunnen we af en toe voorbeeld nemen aan .. moslims. :oops:

Joden ... :oops:

Wat overigens niet serieus bedoeld is.

Terug naar “Archief”