E-nummers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: E-nummers

Berichtdoor Mortlach » 20 jun 2011 21:46

cornelia77 schreef:E621 is mononatriumglutamaat. Een neuro-transmitter. Weet er niet het precieze van, maar het is een eng stofje...Wij willen het zoveel mogelijk vermijden in ieder geval.

Ook wel Vetsin genoemd een chinees/japans kruidje, een stofje dat ze uit zeewier halen. Best kans dat je een potje Vetsin in je keukenkastje hebt staan.

Als ik de Nederlandse en Engelse wiki-pagina erover lees, kan ik toch niets schokkends vinden, alleen dat er geruchten waren die niet onderbouwd konden worden.

En als het een neurotransmitter is, dan wil je er toch juist MEER van binnenkrijgen :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 20 jun 2011 22:30

TheKeimpe schreef:Toch Mortlach, als ik denk aan dingen die in het verleden veilig zijn verklaard en het toch niet bleken te zijn... Was het niet een kinkhoestvaccin? En één of ander middel wat veel afwijkingen bij zwangerschap veroorzaakte (pijnstiller ofzo?).
Ik snap je pleidooi voor nuchterheid, maar zelf denken is niet verkeerd. Paniekzaaierij op basis van gevoel wel.

De softenon-affaire(slaapmiddel), 1961, zorgde voor focomelie. DES, een oestrogeen, 1975 voor onvruchtbare baby's. Vioxx, een ontstekingsremmer, 2003, hartfalen.

Maar om een geneesmiddel nu gelijk te stellen aan voedingsadditieven!
Er wordt altijd uitvoerig onderzoek verricht, waarbij soms inderdaad ook slachtoffers(patienten) vallen. Denk aan het gedoe rondom probiotica (heeft dan wel weer met voeding te maken) in het UMC.
~Get out and do what we were meant to do~

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 20 jun 2011 22:33

Toch Mortlach, als ik denk aan dingen die in het verleden veilig zijn verklaard en het toch niet bleken te zijn... Was het niet een kinkhoestvaccin? En één of ander middel wat veel afwijkingen bij zwangerschap veroorzaakte (pijnstiller ofzo?).
Ik snap je pleidooi voor nuchterheid, maar zelf denken is niet verkeerd. Paniekzaaierij op basis van gevoel wel.

Ik ben dan wel geen Mortlach maar hoop dat ik hier wel even op mag reageren :wink:

Je hebt helemaal gelijk dat er vroeger middelen geweest zijn die afschuwelijke gevolgen hadden. Waarschijnlijk doel je op softenon. Inname tijdens de zwangerschap zorgde voor afschuwelijk afwijkingen bij kinderen. Een erg schrijnend geval. Toentertijd werden de testen alleen uitgevoerd op volwassen muizen/ratten en later op volwassen proefpersonen, waardoor er niets afwijkends werd gezien. Echter voor de ontwikkeling van de kinderen van de zwangere vrouwen had het dramatische gevolgen. Gelukkig zijn die tests tegenwoordig uitgebreider en wordt er bij ratten/muizen ook getest op de afwijkingen in de ontwikkeling. De fasen die een medicijn moet ondergaan voor het de markt op komt zijn uitgebreid en zeer streng.

Maar goed, al met al, natuurlijk je gezonde verstand gebruiken. En wanneer je denkt dat een stof meer kwaad dan als goed dan mag je daar uiteraard gerust van afblijven :)
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 21 jun 2011 08:17

@Juliah: Ik denk dat de procedures voor medicijnen minstens zo scherp zijn als voor voedseladditieven, maar dat terzijde.
Ik doelde inderdaad op Softenon ja, hopelijk heeft met inderdaad van die affaire geleerd.

Max
Mineur
Mineur

Berichtdoor Max » 21 jun 2011 08:27

E-nummers zijn goedgekeurd, wordt hier gesteld, dus veilig. Maar dan wil ik weleens een verklaring horen hoe het komt dat in andere landen bepaalde E-nummers gewoonweg verboden zijn?!
Hier letten wij nauwkeurig op E-nummers. Het gedrag van zoonlief vaart er wel bij, dus dat voordeel hebben we vast.
Verder moet ik zeggen dat je 'smaakvermogen' er stukken beter van wordt! Puur natuur vinden wij het lekkerst! Geen pakjes en kant-en-klaar dingen meer voor ons! Serieus: wij proeven het als ergens glutomaat in zit bijv. Waarom blijf je van chips en andere snacks eten? Precies, daar zit glutomaat in en dat zorgt ervoor dat je er van blijft eten.
Het is een andere leefstijl. Als je je die eigen hebt gemaakt gaat het vanzelf.

Wat betreft medicijnen, daar las ik hier ook wat over: we proberen het eerst met natuurlijke middelen te overwinnen. Ik moet zeggen dat dit tot op heden goed lukt. Als het echt niet anders kan maken we er wel gebruik van natuurlijk, maar hebben het gelukkig bijna nooit nodig.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 jun 2011 09:57

Max schreef:E-nummers zijn goedgekeurd, wordt hier gesteld, dus veilig. Maar dan wil ik weleens een verklaring horen hoe het komt dat in andere landen bepaalde E-nummers gewoonweg verboden zijn?!

Paniekzaaiende politici? Politici zijn soms net echte mensen, als er iemand zo'n 'Boe, we gaan allemaal dood aan de E-nummers' website leest is een wetsvoorstelletje zo ingediend hoor.

Hier letten wij nauwkeurig op E-nummers. Het gedrag van zoonlief vaart er wel bij, dus dat voordeel hebben we vast.
Verder moet ik zeggen dat je 'smaakvermogen' er stukken beter van wordt! Puur natuur vinden wij het lekkerst! Geen pakjes en kant-en-klaar dingen meer voor ons! Serieus: wij proeven het als ergens glutomaat in zit bijv. Waarom blijf je van chips en andere snacks eten? Precies, daar zit glutomaat in en dat zorgt ervoor dat je er van blijft eten.
Het is een andere leefstijl. Als je je die eigen hebt gemaakt gaat het vanzelf.

Helemaal prima dat je er op let en fijn dat de kids er baat bij hebben. Niemand die je dwingt E-nummers te consumeren. Persoonlijk ben ik tevreden met mijn levensstijl waarin ik niet op E-nummers hoef te letten.

Wat betreft medicijnen, daar las ik hier ook wat over: we proberen het eerst met natuurlijke middelen te overwinnen. Ik moet zeggen dat dit tot op heden goed lukt. Als het echt niet anders kan maken we er wel gebruik van natuurlijk, maar hebben het gelukkig bijna nooit nodig.

Dat onderscheid (natuurlijk vs 'medicijn') is vaak zo duidelijk niet. Een medicijn bevat vaak alleen de geïsoleerde werkzame stof die ook in de natuur voorkomt, dus mag je mij het verschil eens aanwijzen. Maar goed, ook hier, niemand die je dwingt medicijnen te nemen hoor. Ik neem ze wel als dat nodig is omdat ik geen zin heb om met allerlei homeopatische meuk aan de slag te gaan.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 21 jun 2011 19:18

Als die homeopatische meuk werkt, waarom niet?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 jun 2011 19:34

TheKeimpe schreef:Als die homeopatische meuk werkt, waarom niet?

Omdat water niet geneeskrachtig is... maar goed, de effectiviteit van homeopathie is een ander onderwerp.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 22 jun 2011 09:52

Als die homeopatische meuk werkt, waarom niet?

Omdat het werkt op basis van verdunning. En dan wel in extreme mate. Als je kijkt op die flesjes zie je een D (1:10), C (1:100) of LM (1:50.000) staan. Als er 12C staat zit er hooguit 1 molecuul in de oplossing. Bij 15C is de kans 1 op de miljoen dat er nog een actief molecuul in zit. Etc.

Bij dubbelblinde onderzoeken is ook aangetoond dat de werking van homeopathische middelen overeenkomt met het placebo-effect.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Max
Mineur
Mineur

Berichtdoor Max » 22 jun 2011 11:00

Ehm, ik wil even wat recht zetten.
Er wordt mij homeopathie in de mond gelegd maar dit is een onjuiste conclusie. Ik had het over natuurlijke geneeswijze. Daar zit verschil in, al wordt wel gebruik gemaakt van elkaars kennis.
Iedereen weet toch dat een gekneusd koolblad helpt/verlicht bij verstuiking, borstontsteking of stuwing? Nou, daar komt geen water aan te pas! (behalve om te koelen dan 8) En wat denk je van venkelthee ter verlichting van darmkramp? (oke, da's ook met water 8) ) En zoonlief geef ik een lepel visolie voor zijn gedrag en dat werkt super! Ik geef in mijn geval dan toch 10x liever dan die chemische troep als Ritalin enz.
Terug naar de natuur wat mij betreft! De heksen en kruidenvrouwtjes vroeger waren echt zo gek niet.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 22 jun 2011 13:11

Ik heb een aantal weken geledne een vraag gesteld bij de post 'add' over het adhd dieet. Dit blijkt heel erg intensief te zijn en is het vol te houden voor het kind en de ouders??
We geven onze zoon geen goedkope ranja, maar nu één zonder kleurstoffen, geen yoki, en minder suiker.
Helemaal achterwege laten kun je het niet, we weten niet waar hij wel of niet tegen kan, maar deze dingen laten staan kan geen kwaad. Hij drinkt nu veel melk en thee.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

freebird
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor freebird » 22 jun 2011 18:51

Ik let zelf erg goed op wat ik wel en niet eet/ drinkt. Ik heb een
vrij uitgebreide voedselallergie. bv. noten, tomaten, paprika enz.
Veelal moet ik ook opletten bij dranken, zodat ik voor het gemak
vooral water en melk drink.
Veel produkten puur, dus zomin mogelijk met toevoegingen.
En ja E-nummers. Ik heb er een heel rijtje, maar E-621 is wel
een belangerijke voor mij. Daar word ik erg naar van.
En alle stoffen in eten die eindigen op ...ine.
Geen citrusvruchten, geen rood fruit en groente, geen geel snoep en limonade.
Geen cafeïne enz.
Het is voor mij alleen lastig als ik uit ga, of bij een ander ga eten.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is!!!

Max
Mineur
Mineur

Berichtdoor Max » 22 jun 2011 23:04

@pannenkoek: Het is het gemakkelijkst als de hele fam. meedoet! 8) Ik zit ook op streng dieeët ivm borstvoeding en een zeer gevoelig kind. In het begin was het erg wennen en zoeken naar de goede voedingsmiddelen, dus was het wel intensief. En voor je het weet heb je alweer iets verkeerds gegeten. Maar al is het bij mij op een ander vlak, het werpt hier de gewenste vruchten af, dus ik weet waar ik het voor doe!
Je zou kunnen beginnen met de grootste triggers/ergste boosdoeners en dan kijken of dat al resultaat heeft. Zo ja, dan geeft dat weer moed om verder te zoeken.
Succes!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 23 jun 2011 18:54

Dit gaat niet perse over e-nummers maar mijn man heeft redelijk wat tijd in Amerika doorgebracht en van zijn werk kreeg hij toen een lijst van voedingsmiddelen die ze daar gewoon eten maar die ingredienten hebben die in de EU niet goedgekeurd zijn :shock:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 jun 2011 19:10

LauraC schreef:Dit gaat niet perse over e-nummers maar mijn man heeft redelijk wat tijd in Amerika doorgebracht en van zijn werk kreeg hij toen een lijst van voedingsmiddelen die ze daar gewoon eten maar die ingredienten hebben die in de EU niet goedgekeurd zijn :shock:

Er verschillende landen/organisaties zullen verschillende criteria hebben om iets goed- of af te keuren. Dat kan, daar zie ik geen enkel probleem in. Ik schreef al eerder: er zijn geen gevaarlijke stoffen, alleen gevaarlijke hoeveelheden.

Terug naar “Archief”