Pesten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kapitein
Mineur
Mineur

Pesten

Berichtdoor Kapitein » 21 jun 2011 17:12

Even weer dit onderwerp. Ik weet dat het vaker besproken is mar het gaat om het volgende:
Ik ben ongeveer 4 jaar geleden gepest, 5 jaar lang. Dit heeft erg ingehakt in mijn leven en ik durf nu nog niet mensen goed te vertrouwen. (Nederlands klopt niet) Sinds afgelopen jaar had ik voor het eerste een echte vriendin maar het heeft bijna een jaar geduurd voordat ik geacepteerd heb dat ik geacepteerd wordt. Dan snap ik het nu nog niet eens! Heeft iemand tips voor mij?
--
Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben. (Joh8:12b)

Jetjuhhh
Mineur
Mineur

Re: Pesten

Berichtdoor Jetjuhhh » 21 jun 2011 18:01

Ik kan misschien wat met je meeleven, niet dat ik echt knalhard ben gepest, maar wel een beetje op die manier van:'Jij bent heus niet de leukste'
Toen ik naar het MBO ging en we een super leuke klas kregen, moest ik daar ook echt aan wennen. Het was voor mij een verbazing dat de hele klas in de pauze gezellig bij elkaar zat en als ik erbij ging zitten vonden ze dat nog leuk ook.. #-o ik had echt zoiets van, wat is dit?

Er is eigelijk maar 1 tip: 'Geloof weer in mensen'
Als ze iets positiefs zeggen, dan hoef je echt niet direct te denken dat ze wat van je nodig hebben! Probeer weer zelfvertrouwen te krijgen, van mijn part door iedere avond op te schrijven wat je goed hebt gedaan die dag ofzo. Of vraag aan collega's/vrienden/vriendin wat ze nou leuk vinden aan je of wat je goed kan. En wanneer ze dat zeggen geloof ze dan!
Geloof, hoop en liefde!

-Judith-
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor -Judith- » 21 jun 2011 18:28

Ik herken je verhaal wel, Kapitein...Ik ben zelf ook veel gepest van groep 5 - 8 en op voortgezet onderwijs hoorde ik er ook nooit 'echt bij'..Onbewust had dit er toch wel behoorlijk ingehakt, en toen ik op het MBO zat, moest ik er echt aan wennen dat de klas me gewoon 'opnam', en dat als ik me rot voelde, mensen dan aan me vroegen of het goed ging, en dat ik rustig m'n hart kon luchten, zonder het van iedereen weer te horen.
En het meest-verbazingwekkende vond ik toch wel, dat als ik ziek was, er zomaar mensen smsten wat ik had...

Nu speelt dat onzekere me nog wel 's op, ondanks dat ik nu 23 ben, 3 jaar verkering heb gehad, en nu sinds 3 maanden dan getrouwd...En m'n man wees me er afgelopen weekend nog weer op, dat ik weer hard op weg was, om weer m'n minderwaardigheidscomplex in me boven te halen... :| En hij heeft nog gelijk ook..
Het heeft een tijd heel goed met me gegaan, maar ik blijf m'n dipjes houden...Hopelijk valt het voor jou mee, en voel je je nu 'safe' en blijf je je dat voelen :)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 jun 2011 18:47

Poe, pesten is verschrikkelijk en ik heb er ook nog steeds last van dat ik als kind ben gepest (tot aan mijn 14de-15de, ik ben ondertussen 33) zei het gelukkig niet meer zoveel als vroeger.

Ik sluit me aan bij wat de anderen al zeggen: geloof mensen als ze iets positiefs zeggen, al begrijp ik helemaal dat dat niet vanzelf gaat.

Ook aardig zijn tegen jezelf kan helpen. Zo zeg ik bijvoorbeeld nooit tegen mezelf 'dat was stom' als ik iets doe wat niet erg handig was (een ei laten vallen of zo) maar zeg ik 'nou, dat was niet handig'. Of eigenlijk verbeter ik mezelf, want ik denk het eerste vaak wel.

Persoonlijk merk ik dat het beter met me gaat sinds ik fanatiek aan het sporten ben en behoorlijk wat gespierder ben geworden. Het is iets waar ik trots op ben en dat helpt enorm met het zelfvertrouwen.

En sowieso de positieve dingen zoeken, in alles. Het regent? Gelukkig valt het meeste ernaast. Fles douchegel opengegaan in je sporttas? Ruikt ie tenminste lekker fris. Als je zelf positief bent, reageren mensen ook positief op jou.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 jun 2011 20:01

Lol @ Mortlach, het meeste valt ernaast zeggen ze hier ook, maar van het beetje lopen je schoenen wel over en ben je de volgende dag zeer koortsig. :mrgreen:

Ook ik ben wel gepest vroeger en ook later wel, of het me onzekerder heeft gemaakt dan ik al was durf ik niet te zeggen. Zelf heb ik ook wel mensen gepest dus ik voel me niet uitsluitend slachtoffer maar ook dader, herkent iemand dat?

Jetjuhhh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jetjuhhh » 21 jun 2011 22:24

Zeker wel... en daar schaam ik me best een beetje voor :oops:

Maar volgens mij was dat voor mij in die tijd gewoon het idee dat dat wat anderen bij jou deden, dat jij dat ook kon... #-o
Geloof, hoop en liefde!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 22 jun 2011 05:31

Mijn kind is er gepest op school, dat heb ik nooit gemerkt, terwijl ik elke dag ook op school kwam. Totdat er een balletje ging rollen en er heel veel puzzelstukjes bij elkaar kwamen. Hij heeft EMDR therapie daarvoor gevolgd en sindsdien is ie het "kwijt".
ja, dat is mijn mening dan he.....

Kapitein
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kapitein » 22 jun 2011 10:25

bedankt voor de reacties. Ik zal het proberen.
Een eigen tip is: Wees niet zo eigenwijs als ik, maar praat er met iemand over. :)
--
Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben. (Joh8:12b)

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 22 jun 2011 10:38

Pesten doet zeer! Ik ben zelf ook gepest maar merk dagelijks nog de gevolgen ervan! :? :(
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 jun 2011 14:55

Jetjuhhh schreef:Zeker wel... en daar schaam ik me best een beetje voor :oops:

Ja ik ook, maar het is gebeurd en we zullen dat kruis moeten dragen.
Maar volgens mij was dat voor mij in die tijd gewoon het idee dat dat wat anderen bij jou deden, dat jij dat ook kon... #-o

Het ging mij vooral om de lol die ik er in had, toen dacht ik helemaal niet aan de gevolgen die mijn gepest op anderen zou hebben. Doordat ik zelf ook flink gepest ben heb ik de indruk dat ik mijn straf al heb gehad en daardoor kan ik het een plekje geven. Echter blijf ik het spijtig vinden en had liever gezien dat ik me er niet schuldig aan had gemaakt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 jun 2011 14:58

Kapitein schreef:Ik ben ongeveer 4 jaar geleden gepest, 5 jaar lang.

Niet om je te pesten, maar is het bij jou dan 2012 i.p.v. 2011?

Kapitein
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kapitein » 22 jun 2011 15:02

mohamed schreef:Niet om je te pesten, maar is het bij jou dan 2012 i.p.v. 2011?

Ik bedoel dus: 4 jaar geleden trok ik de deur van de basisschool achter me dicht, waar ik 5 jaar gepest ben.
--

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 jun 2011 16:53

Noir schreef:Pesten doet zeer! Ik ben zelf ook gepest maar merk dagelijks nog de gevolgen ervan! :? :(

Hier nog zo iemand, terwijl het al heel wat jaren geleden is. Gelukkig doen tijd en veel complimenten wel wonderen! Aan de anderen kant kan een negatieve opmerking er nog flink in hakken :-S

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 jun 2011 17:33

Vreselijk is dat. Pesten. k Ben zelf ook enorm vaak gepest op een gniepige manier.

Jaren lang door m'n haar kleur. Twee keer heb ik flink terug gepakt en dat heeft geholpen. Die ene keer was midden in de aula van school, ik was het zat en heb die jongen helemaal in elkaar geschopt en gerampt. De 2e was het een medeleerling die heb ik met stoel en tafel omvergegooid, de ogen van de leraar rolden er zowat uit, maar het was wel over (door die twee knapen dan).

freebird
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor freebird » 22 jun 2011 21:16

Je moet er echt bewust aan werken om dat gevoel van minderwaardigheid kwijt te raken.
Ik merk dat mensen mij automatisch met meer respect benaderen als ik zelfbewuster ben.
Soms doe ik alleen maar net alsof, omdat ik mij eigenlijk
niet goed voel.
Later ga je er vanzelf aan wennen dat mensen je mogen
en dat ook zeggen, neem het aan ook al voel het van
binnen nog niet zo.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is!!!

Terug naar “Archief”