Jezus God?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mobina
Verkenner
Verkenner

Jezus God?

Berichtdoor Mobina » 21 jun 2011 18:25

Beste mensen,

Ik kwam onlangs terecht op een website waar ik een artikel las waarin werd beweerd dat Jezus nooit heeft gezegd dat hij God is, maar dat zijn woorden juist erop wijzen dat Hij dat juist niet is. Het artikel is hier te lezen: http://www.verkenislam.nl/2011/05/278/ Ik wil graag weten wat jullie ervan vinden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Jezus God?

Berichtdoor Mortlach » 21 jun 2011 18:37

Mobina schreef:Beste mensen,

Ik kwam onlangs terecht op een website waar ik een artikel las waarin werd beweerd dat Jezus nooit heeft gezegd dat hij God is, maar dat zijn woorden juist erop wijzen dat Hij dat juist niet is. Het artikel is hier te lezen: http://www.verkenislam.nl/2011/05/278/ Ik wil graag weten wat jullie ervan vinden.

Open deur... En aan het webadres te zien kunnen we ons weer opmaken voor een gezellig interreligieus gesprek...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Atro

Berichtdoor Atro » 21 jun 2011 18:48

Markus 1:1

Naar de beschrijving van Het begin des Evangelies van JEZUS CHRISTUS, den Zoon van God.

Johannes 14:28

Gij hebt gehoord, dat Ik tot u gezegd heb: Ik ga heen, en kom weder tot u. Indien gij Mij liefhadt, zo zoudt gij u verblijden, omdat Ik gezegd heb: Ik ga heen tot den Vader; want Mijn Vader is meerder dan Ik.

Johannes 1:18

Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, Die in den schoot des Vaders is, Die heeft Hem ons verklaard.

Johannes 3:17

Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.

Mattheüs 22:44

De Heere heeft gezegd tot Mijn Heere: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden zal gezet hebben tot een voetbank Uwer voeten.

Lukas 2:11

Namelijk dat u heden geboren is de Zaligmaker, welke is Christus, de Heere, in de stad Davids.

1 Johannes 4:14

En wij hebben het aanschouwd, en getuigen, dat de Vader Zijn Zoon gezonden heeft tot een Zaligmaker der wereld.

Dit alles, en nog vele andere teksten daarnaast, bewijst de Godheid van de Eniggeboren Zoon. Ja, Hij is Waarlijk God! Ja, Hij is God de Zoon en samen met Zijn Vader en de Heilige Geest de Drie-enige God.

Maar de site waar je het vandaan heb gehaald is van de Islam en daar is Christus Jezus niet meer dan een profeet. En dat zegt al genoeg ... want kan een profeet zondaren verlossen? Neen, maar Christus de wereld in Zichzelf Verzoenende heeft dat gedaan. God heeft Zijn Zoon gezonden tot een Zaligmaker der wereld.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 jun 2011 20:07

Atro schreef:Dit alles, en nog vele andere teksten daarnaast, bewijst de Godheid van de Eniggeboren Zoon. Ja, Hij is Waarlijk God! Ja, Hij is God de Zoon en samen met Zijn Vader en de Heilige Geest de Drie-enige God.

Er staat duidelijk dat God één is dus Jezus is zowel de vader en de zoon of hij is 1/2 God.

Atro

Berichtdoor Atro » 21 jun 2011 20:26

mohamed schreef:
Er staat duidelijk dat God één is dus Jezus is zowel de vader en de zoon of hij is 1/2 God.

???? Een hele vreemde reactie naar mij idee! Christus is, naast de Vader en de Heilige Geest, onderdeel van de Drie-eenheid. Dus in jouw redenatie zou Hij dan 1/3 God zijn :shock: Maar graag een verklaring van je opmerking, zodat het beter te plaatsen is.

Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marieke1984 » 21 jun 2011 20:29

1 Johannes 5:7 Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.
8 En drie zijn er, die getuigen op de aarde, de Geest, en het water, en het bloed; en die drie zijn tot een.
9 Indien wij de getuigenis der mensen aannemen, de getuigenis van God is meerder; want dit is de getuigenis van God, welke Hij van Zijn Zoon getuigd heeft.
10 Die in den Zoon van God gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven; die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van Zijn Zoon.
11 En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.
12 Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.
13 Deze dingen heb ik u geschreven, die gelooft in den Naam des Zoons van God; opdat gij weet, dat gij het eeuwige leven hebt, en opdat gij gelooft in den Naam des Zoons van God.
14 En dit is de vrijmoedigheid, die wij tot Hem hebben, dat zo wij iets bidden naar Zijn wil, Hij ons verhoort.
Lucas 11:9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 21 jun 2011 20:38

@Marieke1984: kijk maar uit, dat is het "comma Johanneum", kunnen ook hele discussies over ontpoppen.
Denk dat Johannes 1: 1 genoeg zegt:
In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marieke1984 » 21 jun 2011 21:02

Bertiel schreef:@Marieke1984: kijk maar uit, dat is het "comma Johanneum", kunnen ook hele discussies over ontpoppen.
Denk dat Johannes 1: 1 genoeg zegt:

Aan die discussie doe ik niet mee, God spreekt er door Zijn Geest en door Zijn Woord duidelijk over.

Johannes 15:26 Maar wanneer de Trooster zal gekomen zijn, Dien Ik u zenden zal van den Vader, namelijk de Geest der waarheid, Die van den Vader uitgaat, Die zal van Mij getuigen.
Lucas 11:9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 21 jun 2011 21:10

Marieke1984 schreef:Aan die discussie doe ik niet mee, God spreekt er door Zijn Geest en door Zijn Woord duidelijk over.

Johannes 15:26 Maar wanneer de Trooster zal gekomen zijn, Dien Ik u zenden zal van den Vader, namelijk de Geest der waarheid, Die van den Vader uitgaat, Die zal van Mij getuigen.

Wees maar gerust, ik ook doe er ook zeker niet aan mee.
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 21 jun 2011 21:19

Bertiel schreef:Denk dat Johannes 1: 1 genoeg zegt:

Inderdaad, dat kunnen we houden tegen:

‘God van mijn voorouders, barmhartige Heer. U hebt door uw woord alles geschapen. -- Wijsheid 9:1

Hij droeg met bloed doordrenkte kleren. Zijn naam luidde ‘Woord van God’. -- Openbaring 19:13
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Atro

Berichtdoor Atro » 21 jun 2011 22:37

JHM schreef:Inderdaad, dat kunnen we houden tegen:

‘God van mijn voorouders, barmhartige Heer. U hebt door uw woord alles geschapen. -- Wijsheid 9:1

Hij droeg met bloed doordrenkte kleren. Zijn naam luidde ‘Woord van God’. -- Openbaring 19:13

Wijsheid!? :shock: Wat is dat nu weer? Welke vertaling?

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 22 jun 2011 06:21

Atro schreef:Wijsheid!? :shock: Wat is dat nu weer? Welke vertaling?

Wijsheid staat in de Deuterocanonieke boeken.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 22 jun 2011 07:54

JHM schreef:Wijsheid staat in de Deuterocanonieke boeken.

Maar hij staat niet in de canon van de Bijbel.
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 jun 2011 09:33

Atro schreef:???? Een hele vreemde reactie naar mij idee! Christus is, naast de Vader en de Heilige Geest, onderdeel van de Drie-eenheid. Dus in jouw redenatie zou Hij dan 1/3 God zijn :shock: Maar graag een verklaring van je opmerking, zodat het beter te plaatsen is.

Inderdaad, dan zou hij 1/3 God zijn.

Naar mijn geloof is Christus zowel de vader, de zoon en de heilige geest.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 22 jun 2011 12:44

Moeilijk, die Drieëenheid. Ik hecht er voor mijzelf geen vaststaand dogma aan. Ik geloof niet in God als Superpersoon, maar als De Geest, Die in alle mensen wil wonen. Jezus heeft ons dat op een aardse, menselijke manier (opnieuw) geleerd. Jezus God? God komt als mens op aarde en laat zich doden en dan ook nog daardoor met de mensen verzoenen? Al een paar keer eerder gedaan en nog niet afdoende? En volgens sommigen nog niet, want volgens die mening heeft de Satan of de Boze nog steeds heel veel macht. Zo redenerende kleineer je God tot een soort figuur uit de Griekse mythologie. Nee het is allemaal veel groter!! Jezus is de afschaduwing van Gods Geest en mag daardoor Zoon van God genoemd worden. Als je dat letterlijk, biologisch bekijkt, kom je ook weer terecht in de Griekse godenwereld. Heidens dus.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Terug naar “[Religie] - Open forum”