Heeft God mij lief?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Noir
Sergeant
Sergeant

Re: Heeft God mij lief?

Berichtdoor Noir » 20 jun 2011 15:49

'Dus als iemand nu met Paulus kan zeggen: ik weet en ben verzekert.... dan klopt er iets niet?'

Zeker, alleen je kunt niet je hele leven dat zeggen. Een ware christen is te herkennen aan de strijd hier op aarde. Ze worden niet voor niks de strijdende kerk genoemd. Het zijn zo vaak 'uurtjes van korte duurtjes'. En voor je het weet lig je weer in ongeloof. God moet je elke dag weer op de juiste plek brengen.
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 jun 2011 15:57

Noir: wat jij zegt, herken ik heel goed. Maar veel forummers weten niet wat uurtjes van korte duurtjes inhoudt. Vele forummers halen het geloof uit hun zak, zoals het uitkomt. Strijd is er niet, want Jezus heeft alles overwonnen ? Ze gaan achter Hem aan.
En wat wij leren is dat wij doodliggen de in de zonden en misdaden en dat wij onszelf nimmer in beweging kunnen zetten, maar het van genade moeten hebben. Daarom is het juist zo kostelijk, als de Heere die korte tijd "overkomt".
Maar dat is ouderwets, komt uit de tale Kanaans en wordt niet meer begrepen helaas. Het zal altijd zo een kloof blijven.

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 20 jun 2011 16:04

Ja dat is zo schelpje. Maar van onszelf willen wij ons ook nooit in beweging zetten. En dat mis ik hier zo! Iedereen wil zo graag.. Maar wanneer wij echt onszelf leren kennen, gaan we onszelf zien als de grootste zondaar die er ooit geweest is. Dan worden we in onze ogen nog erger dan Manasse! Wij zijn de grootste Godhaters die er ooit zijn geweest. Maar dat stemt velen niet tot verdriet. De meesten ontkennen dat!

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 20 jun 2011 18:04

schelpje3 schreef:Fijn dat je dit eens opschrijft ! Een arm en ellendig volk. Waar bestaat die armoe en ellende uit, denk jij ? Ik zie dat niet als opgewekte en blijde christenen. Ze hebben niets meer van zichzelf. Vertrouwen alleen nog op de Naam van de Heere.
Dat is niet achter Jezus aanlopen.

Dat je het zelf niet kunt en het alleen van de Heere verwacht. Op Hem vertrouwen, maar vind jij dat wel goed, zomaar op God vertrouwen?

schelpje3 schreef: veel forummers weten niet wat uurtjes van korte duurtjes inhoudt. Vele forummers halen het geloof uit hun zak, zoals het uitkomt. Strijd is er niet, want Jezus heeft alles overwonnen ? Ze gaan achter Hem aan.

Wat knap dat jij dat weet!
Je doet net alsof het verkeerd is Zijn bevel te gehoorzamen om Hem te volgen.
Waarom zou het niet kunnen dat een ander meer ervaart dan jij? Luther heeft wel eens gezegd: je hebt naar dat je gelooft. Nou komt die uitspraak wel niet uit de Bijbel maar er zit een heleboel waarheid in denk ik.
schelpje3 schreef:En wat wij leren is dat wij doodliggen de in de zonden en misdaden en dat wij onszelf nimmer in beweging kunnen zetten, maar het van genade moeten hebben.

Het mooie is dat als God je levend heeft gemaakt je niet meer dood ligt in de zonden en misdaden, al moet je het nog steeds elke dag van Zijn genade hebben.
Maar die genade geeft Hij dan ook "Ik heb voor u gebeden dat uw geloof niet zal ophouden".
schelpje3 schreef:Daarom is het juist zo kostelijk, als de Heere die korte tijd "overkomt".
Maar dat is ouderwets, komt uit de tale Kanaans en wordt niet meer begrepen helaas. Het zal altijd zo een kloof blijven.

De tale Kanaäns is door mensen gemaakt en is iets anders dan de taal van de Bijbel: Gods Woord.
Mijn God is er niet één van uurtjes van korte duurtjes, maar heeft belooft dat Hij niet zal begeven en niet zal verlaten. En geloof maar dat Hij zijn Woord houdt! Mat.28:20 En zie, Ik ben met u al de dagen, tot de voleinding van de wereld.
Of we dat continu ervaren is iets anders, maar ik geloof het wel ook als ik het niet voel.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 20 jun 2011 18:13

Noir schreef: van onszelf willen wij ons ook nooit in beweging zetten. En dat mis ik hier zo! Iedereen wil zo graag.. Maar wanneer wij echt onszelf leren kennen, gaan we onszelf zien als de grootste zondaar die er ooit geweest is. Dan worden we in onze ogen nog erger dan Manasse! Wij zijn de grootste Godhaters die er ooit zijn geweest. Maar dat stemt velen niet tot verdriet. De meesten ontkennen dat!

Dus als je dan wel in beweging komt weet je dat God dat in je werkt, want vanuit jezelf wil je dat niet. Rom.3:11.

Sorry hoor, maar je bent hier een blauwe maandag en weet meteen al dat het vele niet tot verdriet stemt, en dat het zelfs ontkent wordt! Ik heb dat van niemand gelezen.

Ik snap ook niet goed waarom jij en Schelpje zo graag van ellende, strijd, aanvechting, dood e.d willen horen.
Ik heb er genoeg aan als ik in de beerput van mijn eigen hart kijk, ik hoef die van een ander zo nodig niet te horen.
We krijgen daardoor echt geen streepje voor of achter bij God.
Ik spreek liever goed van God dan dat ik mijn eigen rommel uit ga stallen.

In de reclame wereld zeggen ze het zo: hebt u klachten zeg het ons, ben je tevreden zeg het anderen.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 20 jun 2011 19:03

@1a2b3c,

je trekt nogal van leer tegen Schelpje 3 en Noir. ik voel me toch geroepen daar wat tegenin te brengen.
hoewel ik geen pleidooi wenst te voeren voor ongeloof en twijfel moet ik je er toch op wijzen dat deze niet gemist kan worden,en gemist zal worden in het leven van een wedergeboren zondaar.
het is niet zo'n best teken als je je geloof altijd maar voor het oprapen heeft beste vriend.........God leert Zijn kinderen andere wegen.
zeker........Als zo'n ellendige zondaar in eigen oog ,door God is opgeraapt uit "het modderig slijk", dan zal er zeker wel eens blijdschap en hoop in het hart oprijzen. God geeft bij de zondekennis immers ook de hoop op behoudenis. het is echter niet bij allemaal zo dat ze het voor zichzelf nu altijd kunnen bezien hoor. hoe beter ik mezelf dan leer kennen hoe meer de wanhoop soms toeslaat. zou God echt van doen willen hebben met zoeen als ik ben?........dat wordt de zielevraag.

verder zegt Jezus zelf dat je de "kleinen" en de arme van geest niet mag veroordelen of ergeren. "De rokende vlaswiek niet uitblussen" staat in Jesaja. ik zou dat dan ook maar niet doen man [-X

nu persoonlijk;
je gaf in een ander topic aan dat je in je eigen leven wel wist van de "Adam" in je leven. als dat waar is, en ik hoop het van harte, dan zul je ook wat meer begrip hebben voor je medegelovigen. en het feit dat ze kanttekeningen zetten bij het hedendaagse christendom lijkt me niet zo vreemd. diens bekering begint vaak bij de Kruisdood en opstandig van Jezus. daar hebben ze de mond van vol.......maar nooit hoor ik ze spreken over de eigening van de zondeschuld van Adam. Genesis 3 moet ze door de strot geduwd worden :( .
dat er nog forumleden wensen te spreken zoals de bijbel en alle godvruchtige voorvaderen van alle eeuwen, is mij een genoegen. we zullen daar uiteindelijk verder mee komen als met alle wind van leer zoals deze vaak hier neergeschreven wordt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 jun 2011 21:01

Horeb: voor jouw info: 1a2b3c is een vrouw en zij komt uit de rechts reform kerk, maar is nu wat vrijdenkender geworden. Dat verklaart denk ik haar vijandschap hetgeen wij posten. Het is jammer maar het verandert mij niet als zodanig.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 20 jun 2011 22:41

schelpje3 schreef:Horeb: voor jouw info: 1a2b3c is een vrouw en zij komt uit de rechts reform kerk, maar is nu wat vrijdenkender geworden. Dat verklaart denk ik haar vijandschap hetgeen wij posten. Het is jammer maar het verandert mij niet als zodanig.

Ik ben wat Bijbelser gaan denken :wink: En de Bijbel is wat vrijer dan jij denkt begrijp ik uit je reacties. Gal.5:1 Sta dan vast in de vrijheid waarmee Christus ons vrijgemaakt heeft, en laat u niet weer met een juk van slavernij belasten.

Wat jij altijd doet is negeren wat ik zeg en steeds met je eigen refrein aankomen.
Als het volgens jou niet klopt wat ik zeg toon dan aan op grond van de Bijbel wat er fout is en ook op grond van de Bijbel hoe het dan wel is.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 20 jun 2011 23:19

Horeb schreef:@1a2b3c,

je trekt nogal van leer tegen Schelpje 3 en Noir. ik voel me toch geroepen daar wat tegenin te brengen.
hoewel ik geen pleidooi wenst te voeren voor ongeloof en twijfel moet ik je er toch op wijzen dat deze niet gemist kan worden,en gemist zal worden in het leven van een wedergeboren zondaar.
het is niet zo'n best teken als je je geloof altijd maar voor het oprapen heeft beste vriend.........God leert Zijn kinderen andere wegen.zoals je al van schelpje hebt vernomen is 'hij' een 'zij' :)
Jezus prijst een groot geloof ( o vrouw, groot is uw geloof, en Ik heb zelfs in israël zo'n groot geloof niet gevonden. En Hij bestraft een klein geloof: o, gij kleingelovige, waarom hebt gij gewankeld? Tegen Thomas: wees niet ongelovig maar gelovig, en: o, onverstandigen en tragen van hart om te geloven, enz.
En als iemand van Hem een groot geloof heeft gekregen is dat dan geen best teken? Ik zou zeggen: dank God op je blote knieën

zeker........Als zo'n ellendige zondaar in eigen oog ,door God is opgeraapt uit "het modderig slijk", dan zal er zeker wel eens blijdschap en hoop in het hart oprijzen.Paulus: ik weet en ben verzekerd dat noch dood noch leven...enz.
God geeft bij de zondekennis immers ook de hoop op behoudenis. het is echter niet bij allemaal zo dat ze het voor zichzelf nu altijd kunnen bezien hoor.dat geloof ik best, ik denk dat het nogal verschillend kan liggen dat hoeven we voor elkaar niet in te vullen.
Maar geloof is niet alleen: hoop, maar ook zeker weten. De Bijbelse hoop is geen misschientje Heb.11:1 Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet.

hoe beter ik mezelf dan leer kennen hoe meer de wanhoop soms toeslaat. zou God echt van doen willen hebben met zoeen als ik ben?........dat wordt de zielevraag.maar als je gelooft dat Gods genade oneindig is....NIET OM KLEIN TE DENKEN VAN DE ZONDEN MAAR GROOT VAN GOD!
Als je op jezelf ziet dan denk je: hoe kan zo iemand ooit zalig worden, Hij is heilig, rechtvaardig en kan met de zonde geen gemeenschap hebben.
Maar als je op Hem ziet is het andersom: dan denk ik: hoe kan er ooit iemand verloren gaan met zo'n goede, genadige, liefdevolle, barmhartige God. Die iedereen zo vriendelijk nodigt!
En dus zie ik liever op Hem dan op mezelf, en breng vervolgens alles van mezelf bij Hem.

verder zegt Jezus zelf dat je de "kleinen" en de arme van geest niet mag veroordelen of ergeren. ik heb niemand veroordeeld en ergeren betekent hier: geen struikelblok zijn voor een ander zodat die voor eeuwig verloren gaat
"De rokende vlaswiek niet uitblussen" staat in Jesaja. ik zou dat dan ook maar niet doen man [-X

nu persoonlijk;
je gaf in een ander topic aan dat je in je eigen leven wel wist van de "Adam" in je leven.jazeker, daar neem ik geen woord van terug als dat waar is, en ik hoop het van harte, dan zul je ook wat meer begrip hebben voor je medegelovigen. en het feit dat ze kanttekeningen zetten bij het hedendaagse christendom lijkt me niet zo vreemd.ik oordeel daar niet over, als iemand belijd in Jezus te geloven, Hem heeft aangenomen als zijn Verlosser en Heere, dan spreekt God Zelf hem zalig, dus wie ben ik om daar anders over te deken? Als zijn/haar leven niet in tegenspraak is met zijn belijdenis dan aanvaard ik hem als mijn broeder of zuster. diens bekering begint vaak bij de Kruisdood en opstandig van Jezus. daar hebben ze de mond van vol.......maar nooit hoor ik ze spreken over de eigening van de zondeschuld van Adam. Genesis 3 moet ze door de strot geduwd worden :( .
dat er nog forumleden wensen te spreken zoals de bijbel en alle godvruchtige voorvaderen van alle eeuwen, is mij een genoegen.aan de vruchten wordt de boom gekend, niet hoedat hij is ontstaan. Rom.11:33...hoe ondoorgrondelijk zijn Zijn oordelen en onnaspeurlijk Zijn wegen! God gaat met iedereen weer een andere weg, wij kunnen Hem echt niet doorgronden. we zullen daar uiteindelijk verder mee komen als met alle wind van leer zoals deze vaak hier neergeschreven wordt.

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 21 jun 2011 07:19

@1a2b3c: 'Je komt hier een blauwe maandag'. Ik lees al een jaar mee op dit forum dus ik weet heus wel hoe mensen hier denken.

'Paulus: ik weet en ben verzekerd dat noch dood noch leven...enz.' Het valt mij op hoe vaak je deze tekst aanhaalt. Volgens mij is dit 'jouw' tektst om aan te halen hoe raar het is om te zeggen wanneer je klein in het geloof bent. En dan kom je ook nog een keer aan met Luther. Wanneer wij zoiets aanhalen, worden we figuurlijk kort en klein geslagen omdat dat niet uit de Bijbel komt.
'De tale Kanaäns is door mensen gemaakt en is iets anders dan de taal van de Bijbel: Gods Woord.'

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 21 jun 2011 09:07

Noir schreef:@1a2b3c: 'Je komt hier een blauwe maandag'. Ik lees al een jaar mee op dit forum dus ik weet heus wel hoe mensen hier denken.

'Paulus: ik weet en ben verzekerd dat noch dood noch leven...enz.' Het valt mij op hoe vaak je deze tekst aanhaalt. Volgens mij is dit 'jouw' tektst om aan te halen hoe raar het is om te zeggen wanneer je klein in het geloof bent. En dan kom je ook nog een keer aan met Luther. Wanneer wij zoiets aanhalen, worden we figuurlijk kort en klein geslagen omdat dat niet uit de Bijbel komt.
'De tale Kanaäns is door mensen gemaakt en is iets anders dan de taal van de Bijbel: Gods Woord.'

Die tekst gebruik ik helemaal niet zo vaak, alleen als iemand doet alsof geloofsonzekerheid een kenmerk van een waar geloof is, of als er wordt gesuggereerd dat geloofszekerheid niet bestaat.
Dan vind ik dit de meest duidelijke tekst die zegt dat die beweringen niet waar zijn. (dus niet om aan te geven dat ik zelf altijd op de toppen van de geloofszekerheid leef, hoewel ik me niet herken in die uurtjes van korte duurtjes)

Bij de uitspraak van Luther gaf ik zelf aan aan dat die niet uit de Bijbel komt, maar inhoudelijk is het wel Bijbels.
Maar ik snap dat je het liever uit de Bijbel hoort: Mat.9:29 ... Het zal u gaan naar uw geloof. Of in de s.v. U geschiede naar uw geloof.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 21 jun 2011 12:05

1a2b3c schreef:zoals je al van schelpje hebt vernomen is 'hij' een 'zij' :)

mijn excuses voor je geslachtverandering. :lol: ik kom nog op je post terug als ik meer tijd heb.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 21 jun 2011 13:08

Wat betreft geloofszekerheid. Had de Heidelbergse catechismus het dan al bij de eerste zondag mis? Uit die vraag en antwoord spreekt een sterke geloofszekerheid.

Wat is uw enige troost, beide in het leven en sterven?
Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven niet mijn maar mijns getrouwen Zaligmakers JEZUS CHRISTUS eigen ben, die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomenlijk betaald en mij uit alle heerschappij des duivels verlost heeft en alzo bewaart, dat zonder den wil mijns hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen kan, ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet, waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van het eeuwige leven verzekert , en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.

Vraag 60: Hoe bent u rechtvaardig voor God?

Antwoord:
Alleen door waar geloof in Jezus Christus1.
Al klaagt mijn geweten mij aan, dat ik tegen alle geboden van God zwaar gezondigd en geen daarvan gehouden heb en dat ik nog altijd uit ben op elk kwaad2, toch schenkt God mij, zonder enige verdienste van mijn kant, alleen uit genade3, de volkomen voldoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus 4. Hij rekent mij die toe5, alsof ik nooit zonde had gehad of gedaan, ja, alsof ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht had die Christus voor mij volbracht heeft6.
Aan deze weldaad heb ik alleen deel, als ik die met een gelovig hart aanneem7
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 21 jun 2011 13:34

Soms heb ik het idee dat veel mensen onder geloofszekerheid verstaan dat het gaat om ons gevoel en onze waarneming (en soms ook onze prestaties). Oftewel, dat geloofszekerheid berust op de kracht van ons geloof.

Dat is volgens mij geen bijbelse gedachte. Ik denk dat als we werkelijk onze zonden belijden en vragen of Jezus Christus onze zonden wil vergeven, dat we dan mogen weten dat Hij ze ook ZAL vergeven. En dat we dan ook mogen weten dat we gered zijn.

Eventueel kan ik een heel lijstje met teksten hier neerzetten die deze visie ondersteunt. :wink:
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jun 2011 13:37

Volgens mij moet je juist niet op je gevoel vertrouwen. Ons gevoel kan ons bedriegen. Wij kunnen tijdelijk wat geemotioneerd zijn door een tekst of een Psalm, maar dat is niet het ware kenmerk. Niettemin gaat het ook niet geheel buiten ons gevoel om.
Wanneer wij onze zonden belijden voor God, zullen wij daar smart over voelen, als het goed is !
Als we er geheel koud onder kunnen blijven, is dat niet bepaald een vrucht.

Terug naar “Archief”