Heeft God mij lief?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Heeft God mij lief?

Berichtdoor schelpje3 » 18 jun 2011 13:40

Horeb schreef:de liefde van God beperkt zich tot Zijn uitverkorenen. Deze liefde is aangebracht in het zoen en kruisoffer van Jezus Christus. al de Zijnen zullen delen in die liefde, en door Hem in de tijd worden wedergeboren tot een levende hoop.
alle mensen die niet wedergeboren zijn delen niet in Gods liefde. ze zijn zelfs kinderen des toorns,omdat Gods toorn rust op alle mensen. alleen de gerechtigheid van Christus kan ons redden van de (eeuwige)dood.

Jer 31,3
De HEERE is mij verschenen van verre tijden! Ja, Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde; daarom heb Ik u getrokken met goedertierenheid.

tevens wekt de vraagstelling in dit topic op tot een verdraaide geloofszekerheid. onze levensvraag moet niet zijn of God ons liefheeft......maar we moeten ons afvragen of wij Hem liefhebben?

De Heere Jezus vroeg driemaal aan Petrus of hij Hem lief had! was dat overbodig?.........zeker niet! De alwetende God wist precies waar in het hart van Zijn kinderen de beperking ligt. ze kunnen niet liefhebben tenzij dat God zelf de liefde in hun hart uitstort. een schepsel is dus alleen in staat wederliefde te schenken aan God.
"Heere ik heb u lief omdat Gij mij eerst heeft liefgehad"

dat is het geheim van genade wat wordt ingeleefd door Zijn ware volgelingen. Al degene die maar "rondstrooien" met een liefhebbende God begrijpen niet waarover ze spreken. ze hebben nog nooit een Rechtvaardig God ontmoet in hun persoonlijke leven, en het is te vrezen dat ze zichzelf inbeelden God te kennen.

Diezelfde Petrus zonk in de golven, toen hij het oog niet meer richtte op de Heere Jezus. Ik vind dat altijd zo troostrijk om te lezen ! Petrus ligt me na aan het hart. De oprechte verontwaardiging, hij zal wel voor zijn Meester opkomen. Maar bij de eerste de beste confrontatie heeft hij slappe knieen. Zijn wij beter, ganselijk niet !
Ook de ongelovige Thomas is een goed voorbeeld voor ons. Ze mogen juichen voor Gods Troon. Dat is heel wat anders dan achter Jezus aan te gaan. Zonder meer. Gelijk een schaap heb ik gedwaald in het rond, dat onbedacht zijn herder heeft verloren. Het is een Wonder als je zo´n zoeker bent !

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 jun 2011 14:01

quote="Horeb

tevens wekt de vraagstelling in dit topic op tot een verdraaide geloofszekerheid. onze levensvraag moet niet zijn of God ons liefheeft......maar we moeten ons afvragen of wij Hem liefhebben?

Dan hebben wij Hem lief omdat Hij ons eerst heeft lief gehad, dat ben ik helemaal met je eens
Horeb, maar het eerste gebod is ook niet voor niets: heb God lief met heel je hart heel je ziel
en heel je verstand en al je kracht.

De Heere Jezus vroeg driemaal aan Petrus of hij Hem lief had! was dat overbodig?.........zeker niet! De alwetende God wist precies waar in het hart van Zijn kinderen de beperking ligt.

Die beperking is er zeker en die is in onze oude mens, dat ben ik ook met je eens.
ze kunnen niet liefhebben tenzij dat God zelf de liefde in hun hart uitstort. een schepsel is dus alleen in staat wederliefde te schenken aan God.

Dit zou je wedergeboorte kunnen noemen, we zijn tot niets in staat, het is God die ons dat
nieuwe leven schenkt, maar het moet groeien elke dag weer opnieuw.
"Heere ik heb u lief omdat Gij mij eerst heeft liefgehad"

Dat had ik ook al vermeld.
dat is het geheim van genade wat wordt ingeleefd door Zijn ware volgelingen. Al degene die maar "rondstrooien" met een liefhebbende God begrijpen niet waarover ze spreken.

Er zullen er zijn die die genade niet tenvolle begrijpen, ook ik ben ze tegen gekomen.
ze hebben nog nooit een Rechtvaardig God ontmoet in hun persoonlijke leven, en het is te vrezen dat ze zichzelf inbeelden God te kennen.

Misschien ..... maar moeten we dit niet aan God overlaten, soms komt het inzicht later.
En denken wij gelovigen ook niet vaak ten onrechtte dat we God kennen, wie kan
God doorgronden en alles over Hem weten ? Is het niet zo dat wij allen continu bezig zijn Gods wil
te zoeken ook in ons dagelijks leven.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 jun 2011 14:12

Trouwens ik heb Parsifal geciteerd...krijg niet de indruk dat iemand het gelezen heeft. :(
Zij/hij heeft het over dat we genade kunnen willen hebben zonder het kruis.
Dat sprak mij o.a. zo aan, het kruis betekent dat we erkennen de dood verdiend te hebben
wegens onze zonden.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 18 jun 2011 14:31

schelpje3 schreef:Diezelfde Petrus zonk in de golven, toen hij het oog niet meer richtte op de Heere Jezus. Ik vind dat altijd zo troostrijk om te lezen ! Petrus ligt me na aan het hart. De oprechte verontwaardiging, hij zal wel voor zijn Meester opkomen. Maar bij de eerste de beste confrontatie heeft hij slappe knieen. Zijn wij beter, ganselijk niet !
Ook de ongelovige Thomas is een goed voorbeeld voor ons. Ze mogen juichen voor Gods Troon. Dat is heel wat anders dan achter Jezus aan te gaan. Zonder meer. Gelijk een schaap heb ik gedwaald in het rond, dat onbedacht zijn herder heeft verloren. Het is een Wonder als je zo´n zoeker bent !

Dat snap ik nou niet van je schelpje: dat je troost vindt in andermans misstappen en dat je het ongeloof van Thomas een goed voorbeeld vindt.
Helemaal mee eens dat wij geen haar beter zijn dan wie dan ook, maar m.i. waarschuwt God ons om niet in dezelfde kuil te vallen.
Van het ongeloof van Thomas zegt Hij: zalig die niet zien maar toch geloofd zal hebben.
Wij hoeven dus niet eerst hetzelfde mee te maken als hij (al gebeurd het helaas wel vaak) maar de zonden van anderen zijn geen kenmerk van het geloof maar staat er juist om ons te waarschuwen niet hetzelfde te doen.
Dus als iemand die waarschuwing ter harte neemt dan betekent dat niet dat hij beter is dan Thomas of wie dan ook.
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar zo komt het bij mij over.
En wat is er verkeerd aan: achter Jezus aan gaan?
Roept Hij ons niet op om Hem te volgen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 jun 2011 14:35

1a2b3c schreef:
Dat snap ik nou niet van je schelpje: dat je troost vindt in andermans misstappen en dat je het ongeloof van Thomas een goed voorbeeld vindt.
Helemaal mee eens dat wij geen haar beter zijn dan wie dan ook, maar m.i. waarschuwt God ons om niet in dezelfde kuil te vallen.
Van het ongeloof van Thomas zegt Hij: zalig die niet zien maar toch geloofd zal hebben.
Wij hoeven dus niet eerst hetzelfde mee te maken als hij (al gebeurd het helaas wel vaak) maar de zonden van anderen zijn geen kenmerk van het geloof maar staat er juist om ons te waarschuwen niet hetzelfde te doen.
Dus als iemand die waarschuwing ter harte neemt dan betekent dat niet dat hij beter is dan Thomas of wie dan ook.
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar zo komt het bij mij over.
En wat is er verkeerd aan: achter Jezus aan gaan?
Roept Hij ons niet op om Hem te volgen?

Nog een keertje dan.
Wat jij als misstappen ziet, is niks meer en niks minder dan ongeloof, waar wij ALLEN deelachtig aan zijn. Wie zegt ALTIJD standvastig in het geloof te zijn, jokt of kent zichzelf niet. De Bijbel is geschreven tot lering en tot troost ! Dus als je ziet dat zelfs de volgelingen van de Heere Jezus, ( die hem zagen en konden aanraken ) af en toe niet konden geloven, wil toch wel wat zeggen he ? Wij moeten strijden tegen het ongeloof, de pijlen die satan op ons richt zijn om ons te laten twijfelen en vaak lukt dat nog ook. En wij kunnen niet precies hetzelfde meemaken als Thomas, maar als het eens zover met je mag komen, niet letterlijk, maar dat je mag instemmen met Thomas ! Als je achter Jezus aan wilt gaan, zul je Hem eerst moeten vinden en zien !

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 jun 2011 14:47

quote="schelpje3"
Ook de ongelovige Thomas is een goed voorbeeld voor ons. Ze mogen juichen voor Gods Troon. Dat is heel wat anders dan achter Jezus aan te gaan. Zonder meer.

Zij die juichen voor Gods troon zijn achter Jezus aan gegaan.

En waar jij steeds meekomt over Petrus en Thomas geeft juist aan dat dat gelovigen waren
waar de liefde van God nog niet was uitgestort in het hart, dat is waar Horeb het over had.

Wat dus niet wil zeggen dat ons geloof niet beproevingen doorstaan,
maar dat is iets heel anders dan ongeloof.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 18 jun 2011 15:13

schelpje3 schreef:Nog een keertje dan.
Wat jij als misstappen ziet, is niks meer en niks minder dan ongeloof, waar wij ALLEN deelachtig aan zijn.

Ehhh, is ongeloof niet de grootste 'misstap'? (zonde)
schelpje3 schreef:Wie zegt ALTIJD standvastig in het geloof te zijn, jokt of kent zichzelf niet.

Dus als iemand nu met Paulus kan zeggen: ik weet en ben verzekert.... dan klopt er iets niet?
schelpje3 schreef:De Bijbel is geschreven tot lering en tot troost ! Dus als je ziet dat zelfs de volgelingen van de Heere Jezus, ( die hem zagen en konden aanraken ) af en toe niet konden geloven, wil toch wel wat zeggen he ? Wij moeten strijden tegen het ongeloof, de pijlen die satan op ons richt zijn om ons te laten twijfelen en vaak lukt dat nog ook.

Maar soms lukt het hem niet, maar dan wordt het geloof verdacht (begrijp ik vaak uit de reacties).
Zelf dank ik God ervoor als de aanval van de duivel mislukt is. Ef.6 geestelijke wapenrusting!
schelpje3 schreef: En wij kunnen niet precies hetzelfde meemaken als Thomas, maar als het eens zover met je mag komen, niet letterlijk, maar dat je mag instemmen met Thomas ! Als je achter Jezus aan wilt gaan, zul je Hem eerst moeten vinden en zien !

Uiteraard moet je Hem eerst vinden om Hem te kunnen volgen. Helemaal mee eens!
Maar Thomas had Hem al drie jaar gevolgd, en werd toch overvallen door ongeloof.
Dus zie ik dat toch echt als een waarschuwing voor de gelovigen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 jun 2011 15:45

God had gevraagd: als ik terug kom zal ik dan nog geloof vinden ?
Kennelijk wel, als ik dat zo lees.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 18 jun 2011 16:11

schaapje schreef:Misschien ..... maar moeten we dit niet aan God overlaten, soms komt het inzicht later.
En denken wij gelovigen ook niet vaak ten onrechtte dat we God kennen, wie kan
God doorgronden en alles over Hem weten ? Is het niet zo dat wij allen continu bezig zijn Gods wil
te zoeken ook in ons dagelijks leven.

God spreekt in Zijn woord wel over kaf en koren. over Hemel en Hel, over bekeerd en onbekeerd. heel de bijbel door worden we gewezen op het belang van verandering.
de toetsteen is natuurlijk aan God, maar toch ook voor de gelovigen is er de taak de wolven van de schapen te onderscheiden. "aan de vruchten wordt de boom gekend", zo ook een christen.
er is echt geen sprake van veroordeling als je constateerd dat iemand die zich een christen noemt, de weg van de bijbel niet wil gaan,of daartegen verzet.
ondanks het feit dat christenen een andere "ligging" hebben, is het bijvoorbeeld niet best de dwalingen van mede broeders of zusters niet aan te wijzen vanuit Gods woord.
Hoe kan je dan weten dat je gelijk heb en de andere niet?...................

de bijbel moet ons instrument zijn. we moeten ook luisteren en leren van de meningen en geschriften van onze voorvaderen,waarin God betoont heeft van af te weten. Godzalige mannen en vrouwen die hun leven ingericht hebben om God de vrezen.
verder zullen kinderen uit hetzelfde gezin elkaar kennen. er zullen overeenkomsten zijn krachtens opvoeding maar ook krachtens bloedlijn. welnu, deze herkenning moet ook in het geestelijke gezin gevonden worden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 jun 2011 17:12

quote="Horeb"
God spreekt in Zijn woord wel over kaf en koren. over Hemel en Hel, over bekeerd en onbekeerd. heel de bijbel door worden we gewezen op het belang van verandering.

Helemaal mee eens er de wereldse dingen staan tegenover Gods waarheden.
Het belang van verandering is er zeker, ik zie mensen gelovigen aarzelend tot geloof
komen, meestal hebben ze nog weinig kennis van Gods Woord, maar gaandeweg
zie je zoveel in hen leven veranderen, je kan van een baby in geloof niet verwachten
dat hij direct volwassen is in geloof.

er is echt geen sprake van veroordeling als je constateerd dat iemand die zich een christen noemt, de weg van de bijbel niet wil gaan,of daartegen verzet.

Daar ben ik het mee eens, ik ken ze ook altijd in rebellie en niet te corrigeren, zulke zijn er
wel eens uit onze gemeente gezet.

ondanks het feit dat christenen een andere "ligging" hebben, is het bijvoorbeeld niet best de dwalingen van mede broeders of zusters niet aan te wijzen vanuit Gods woord.

Er is maar één ernstige dwaling en dat is Jezus Christus niet erkennen als de Zoon van God
die zichzelf gegeven heeft voor wie wil geloven.
Alleen Hij is de weg tot God

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 jun 2011 19:24

quote="schelpje3"God had gevraagd: als ik terug kom zal ik dan nog geloof vinden ?

Jezus vroeg dat inderdaad; zal ik nog geloof vinden als Ik terug kom,
en er zullen toch nog velen zijn die in Jezus geloven, en dan zal Hij komen
voor de zijnen.

Velen zullen niet geloven in Jezus, voor hen komt Hij dus niet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 jun 2011 22:09

schaapje schreef:
voor de zijnen.

De Zijnen, de uitverkorenen dus.
Maar voor de rest zal er dus weinig geloof zijn. Dat zou je vaak niet zeggen als je bepaalde zaken aanschouwt en opluistert #-o Zou de Heere Jezus dan te somber zijn geweest over de mensheid ?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 19 jun 2011 11:05

schelpje3 schreef:God had gevraagd: als ik terug kom zal ik dan nog geloof vinden ?

Zef.3:12 Maar Ik zal in uw midden doen overblijven een ellendig en arm volk. Zij zullen op de Naam van de HEERE vertrouwen.

Schaaapje:
voor de zijnen.

schelpje3 schreef: De Zijnen, de uitverkorenen dus.
Maar voor de rest zal er dus weinig geloof zijn. Dat zou je vaak niet zeggen als je bepaalde zaken aanschouwt en opluistert #-o Zou de Heere Jezus dan te somber zijn geweest over de mensheid ?

De gelovigen zijn idd de uitverkorenen, volgens mij heeft niemand het tegendeel beweerd.
In verhouding met het aantal mensen dat nu leeft zijn het er maar weinig, maar het uiteindelijk toch een schare zijn die niemand tellen kan.

- Dat zou je vaak niet zeggen als je bepaalde zaken aanschouwt en opluistert -

Sam.16:7 ... want de mens ziet aan wat voor ogen is, maar de HEERE ziet het hart aan ....
(En vaak is het ook nog zo door wat voor 'bril' je naar anderen kijkt, misschien zitten er wel 'verkeerde glazen' in!)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 19 jun 2011 13:10

Dit topic is ingedeeld bij "geloofsopbouw" soms lijken de reacties meer op "geloofsafbreking" :(

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 jun 2011 15:27

[quote="1a2b3c"]

Zef.3:12 Maar Ik zal in uw midden doen overblijven een ellendig en arm volk. Zij zullen op de Naam van de HEERE vertrouwen.

Fijn dat je dit eens opschrijft ! Een arm en ellendig volk. Waar bestaat die armoe en ellende uit, denk jij ? Ik zie dat niet als opgewekte en blijde christenen. Ze hebben niets meer van zichzelf. Vertrouwen alleen nog op de Naam van de Heere.
Dat is niet achter Jezus aanlopen.

Terug naar “Archief”