Omgaan met bekeerde mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

1a2b3c
Majoor
Majoor

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor 1a2b3c » 17 jun 2011 12:43

schelpje3 schreef:Dat vind ik bijzonder onaardig =;
De dingen die Horeb zegt, zijn Bijbelgetrouw en hij is zeker geen mondchristen te noemen. Dus hij mag die schoen gerust laten liggen.
Ik noem geen namen, maar er zijn er bij bij wie die zeker past :wink:

Klopt, dat is onaardig. (ik had trouwens gezegd: geintje)
Maar weet je, jij kwam zelf met die opmerking, en voor een ander is het net zo onaardig als voor Horeb.
Jij lanceert je opmerking zonder enige Bijbelse onderbouwing en verteld er ook niet bij waarin ik (of een ander) eventueel niet Bijbelgetrouw zijn.
Als je het niet vind kunnen dat zoiets gezegd wordt (daar heb je gelijk in) dan had je die opmerking niet moeten plaatsen.
Dus laten we niet over elkaar oordelen!
Laatst gewijzigd door 1a2b3c op 17 jun 2011 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 17 jun 2011 12:46

quote="schelpje3
De dingen die Horeb zegt, zijn Bijbelgetrouw en hij is zeker geen mondchristen te noemen.

Hoe weet je dat omdat hij teksten citeerd uit de Bijbel dat God mensen verloren laat
gaan die Hij niet uitkiest?

En zijn anderen door dat die andere teksten ook gebruiken en LEZEN...... niet Bijbelgetrouw???
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

refo
Mineur
Mineur

Berichtdoor refo » 17 jun 2011 13:27

Of iemand mondchristen is of niet valt in het dagelijks leven moelijk te beoordelen en op een forum lijkt me dat volstrekt onmogelijk.

Riska

Berichtdoor Riska » 17 jun 2011 14:36

refo schreef:Of iemand mondchristen is of niet valt in het dagelijks leven moelijk te beoordelen en op een forum lijkt me dat volstrekt onmogelijk.
Dat heb ik al een aantal keren gezegd.

Maar heel de discussie lost voor mij de vraag op die ik heb bij de titel van dit topic.
Omgaan met bekeerde mensen... Voor mij waren het allemaal vraagtekens.
Nu niet meer.

Wil je de vraag beantwoorden moet je eerst weten wat met 'bekering' bedoeld wordt.
Wil je de vraag beantwoorden moet je eerst weten of die bekering oprecht is en geen lippentaal.
Wil je die vraag beantwoorden moet je eerst weten wat jouw kerk onder bekering verstaat.
Wil je die vraag beantwoorden moet je eerst weten...

Voor mij was de vraag simpel: "hoe om te gaan met bekeerde mensen"? Antwoord: dankbaar voor zijn, ze, als ze nog maar net op weg zijn, misschien wat wegwijs maken, ze helpen. That's it. Hoeft geen heel topic aan gewijd worden.

Maar ik heb inmiddels geleerd dat het kennelijk zo niet is, dat aan 'bekering' allerlei haken en ogen zitten.
En er blijft in mij maar steeds een tekst van Paulus door het hoofd spoken: Galaten 5:1:
Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen.Paulus wijst erop dat er mensen zijn die vinden dat iemand eerst besneden moet zijn. Hij geeft aan dat het om geloof alleen gaat!
Niet als het eerst zus is, of zo... nee: geloof alleen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 jun 2011 14:41

schaapje schreef:
Hoe weet je dat omdat hij teksten citeerd uit de Bijbel dat God mensen verloren laat
gaan die Hij niet uitkiest?

En zijn anderen door dat die andere teksten ook gebruiken en LEZEN...... niet Bijbelgetrouw???

Uhh ik moet je zin een paar keer lezen en dan begrijp ik hem eigenlijk nog niet zo goed #-o
Jij denkt dat iedereen zalig wordt ? Als iemand maar gelooft is het goed ?
Horeb is zeker geen mondchristen, ik ken hem inmiddels ook van p.b.'s. Iemand die mondchristen is, valt vroeg of laat door de mand, ook op een forum ! Als je hem/haar maar blijft vervolgen met posten. Daar zijn intussen voorbeelden van :wink:

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 17 jun 2011 16:02

Riska schreef:Dat heb ik al een aantal keren gezegd.

Maar heel de discussie lost voor mij de vraag op die ik heb bij de titel van dit topic.
Omgaan met bekeerde mensen... Voor mij waren het allemaal vraagtekens.
Nu niet meer.

Wil je de vraag beantwoorden moet je eerst weten wat met 'bekering' bedoeld wordt.
Wil je de vraag beantwoorden moet je eerst weten of die bekering oprecht is en geen lippentaal.
Wil je die vraag beantwoorden moet je eerst weten wat jouw kerk onder bekering verstaat.
Wil je die vraag beantwoorden moet je eerst weten...

Voor mij was de vraag simpel: "hoe om te gaan met bekeerde mensen"? Antwoord: dankbaar voor zijn, ze, als ze nog maar net op weg zijn, misschien wat wegwijs maken, ze helpen. That's it. Hoeft geen heel topic aan gewijd worden.

Maar ik heb inmiddels geleerd dat het kennelijk zo niet is, dat aan 'bekering' allerlei haken en ogen zitten.
En er blijft in mij maar steeds een tekst van Paulus door het hoofd spoken: Galaten 5:1:
Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen.Paulus wijst erop dat er mensen zijn die vinden dat iemand eerst besneden moet zijn. Hij geeft aan dat het om geloof alleen gaat!
Niet als het eerst zus is, of zo... nee: geloof alleen!

Klein aanvulling: door het geloof alleen worden we behouden en het is zeker waar dat we ons niet weer onder een wettisch juk moeten laten brengen, maar toch is het: Jak.2:26 Want zoals het lichaam zonder geest dood is, zo is ook het geloof zonder de werken dood.
De werken doen niet mee m.b.t. het behoud, maar komen wel voort uit het geloof anders is iemand idd een mond-christen.

Riska

Berichtdoor Riska » 17 jun 2011 16:36

Dat is ook zo, maar ik heb in dit topic het gevoel dat er zoveel eisen gesteld worden aan bekering dat het bijna niet te volbrengen is. Terwijl het "alleen maar" - let op de aanhalingstekens! - geloof in Christus is...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 jun 2011 16:44

Riska schreef:Dat is ook zo, maar ik heb in dit topic het gevoel dat er zoveel eisen gesteld worden aan bekering dat het bijna niet te volbrengen is. Terwijl het "alleen maar" - let op de aanhalingstekens! - geloof in Christus is...

Als jij dit elke zondag hoort, is dat een eenzijdige prediking.
Als het bekeerd zijn slechts wordt voorgesteld als "alleen maar geloven". :?
Kind, ik zou het er niet onder uithouden.

Riska

Berichtdoor Riska » 17 jun 2011 16:53

Ik had niet anders verwacht van je dan zo'n soort reactie.
Veel te gemakkelijk toch?

De dominee waarbij ik belijdenis deed, en waarover ik in het topic over het verslaan van satan al schreef had een heel gevaarlijke stelling:
"Geloof en zondig er maar lustig op los".
Hij voegde eraan toe: "moet je zien hoe moeilijk dat is!"

Even goed lezen: wat hij bedoelde was: "als jij weet wat Christus voor jou gedaan heeft, zul je verdriet hebben over alles wat fout gaat, over alles waarin je zondigt.
Maar je mag ook leven in vrijheid, door - daar is ie weer - Hem te volgen, met vallen en opstaan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 jun 2011 17:23

Het zal jou niet verbazen dat ik het hier niet mee eens kan zijn.
Daarmee val ik jou niet aan, maar de leer die je verkondigd krijgt.
Ik zou je zo graag eens wat anders laten lezen.
En dan zul je misschien weerstand voelen in het begin, dat heb ik zelfs af en toe !
Dan denk ik ook, ach, moet het zo ? Ja, zo moet het.
Want eng is de poort, ook al willen wij dat niet.
We zouden het liefste willen dat een ieder op een eigen weg mag lopen, breed, wat smaller, er naast, eigengekozen.
Maar in de wereld zult gij verdrukking hebben. Dus het is niet gemakkelijk !

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 17 jun 2011 17:47

Paulus preekte de genade zo dat hij het verwijt kreeg: zullen we dan maar zondigen zodat de genade meerder wordt?
Als je dat verwijt krijgt preek je de genade goed.
WAT DUS NIET INHOUDT DAT DE ZONDE AANGEMOEDIGD WORDT.

Riska

Berichtdoor Riska » 17 jun 2011 17:55

1a2b3c schreef:Paulus preekte de genade zo dat hij het verwijt kreeg: zullen we dan maar zondigen zodat de genade meerder wordt?
Als je dat verwijt krijgt preek je de genade goed.
WAT DUS NIET INHOUDT DAT DE ZONDE AANGEMOEDIGD WORDT.

Dat bedoelde hij dus ook niet.
Want als je je realiseert wat het inhoudt wat Christus deed voor ons, dan
wil je dat ook niet meer. In feite bedoelde hij dat zo: "zondig er maar lustig op los,
want je kunt het gewoon niet" Het werd niet aangemoedigd, we hebben er met een
groep veel gesprekken over gevoerd.

Het ligt in de lijn van de uitleg van de Tien Geboden.
Gij zult niet stelen,
gij zult niet echtbreken...
Het 'gij zult..." betekent niet: "wee je gebeente als je het wel doet"...
maar: 'als je van Mij houdt doe je dat toch niet?'
Zo bedoelde hij het - want als je Christus volgt en liefhebt, doe je geen
dingen die Hem bedroeven. Wel met alle falen, alle lek en gebrek,
maar je doet je best Hem niet te bedroeven.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 18 jun 2011 12:06

Riska schreef:Dat bedoelde hij dus ook niet.
Want als je je realiseert wat het inhoudt wat Christus deed voor ons, dan
wil je dat ook niet meer. In feite bedoelde hij dat zo: "zondig er maar lustig op los,
want je kunt het gewoon niet" Het werd niet aangemoedigd, we hebben er met een
groep veel gesprekken over gevoerd.

Het ligt in de lijn van de uitleg van de Tien Geboden.
Gij zult niet stelen,

Precies! Liefde is het sleutelwoord en wij hebben Hem lief omdat Hij ons eerst heeft liefgehad.

Atro

Berichtdoor Atro » 18 jun 2011 16:08

Riska schreef:gij zult niet stelen,

Gij zult ... betekend .. als je van Mij houdt doe je dat toch niet? Een groot deel ben ik het met je eens ... Als je Christus liefhebt, dan wil je inderdaad Hem niet bedroeven. Maar het heet de 'Tien geboden' en 'De Wet des Heeren' .... Onder geboden en een wet kan je niet onderuit ... daar moet je je aan houden.

Als je dan door deze Wet daadwerkelijk je ellende leert zien ... dan wil je uit liefde voor Hem die Wet volkomen houden, ondanks al je gebreken. ... Kunt gij dit alles volkomenlijk houden? Neen ik; want ik ben van nature geneigd, God en mijn naaste te houden. (HC vraag en antwoord 5). Maar dan mag je zien op Hem, omdat Hij volkomenlijk betaald heeft voor al je gedane zonden, maar ook voor de nog komende!

Atro

Berichtdoor Atro » 18 jun 2011 16:24

Riska schreef:Dat is ook zo, maar ik heb in dit topic het gevoel dat er zoveel eisen gesteld worden aan bekering dat het bijna niet te volbrengen is. Terwijl het "alleen maar" - let op de aanhalingstekens! - geloof in Christus is...

Vergeet niet Markus 1 vers 40: Indien Gij wilt, Gij kunt mij reinigen!

Want uit onszelf zullen wij die Weg niet betreden. Want hoe ik me ook graag 'zelf' wil bekeren .. het is mij tot nu toe nog niet gelukt.

En als je dan uit ZIJN mond mag horen ... Ik wil, wordt gereinigd ... Ja dan (moet)/is het een zeker weten en een vast vertrouwen (zijn). Maar we kunnen vanuit ons zelf zeggen ... ik geloof, maar hebben wij dan wel een vaste grond?!

Want geloof alleen? Waarom heet het dan ellende - verlossing en dankbaarheid? Als het alleen geloof is, dan vergeten we geloof ik de ellende. En hoe kan je je dan klein maken voor God? Als een niets bezittende en niets verdienende zondaar?

Zo gij Zijn stem hoort, verhardt u niet! maar laat je leiden.

Terug naar “Archief”