Kwaliteit Nederlands onderwijs daalt al 10 jaar

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Kwaliteit Nederlands onderwijs daalt al 10 jaar

Berichtdoor Mortlach » 07 jun 2011 11:23

126/5 trouwens:
Ik maak er even 146 van, want met 126 komt het te mooi uit :-)

5/146\24,3
...12
....26
....24
..... 2,0
......1,7

Het gaat achter de komma nog even door. Ik moest wel hier en daar op mijn vinger tellen en helemaal zeker van de uitkomst ben ik ook niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 07 jun 2011 12:04

Begin dit jaar liep ik een tijdje rond op MIT.

Massechusets institute of technology? Ook wel een van de top onderwijsinstellingen ter wereld kom je niet zomaar in.
Zo ja spreek hier nooit meer over voordat jaloezie zich van mij meester maakt.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 07 jun 2011 12:44

RogierV schreef:
Massechusets institute of technology? Ook wel een van de top onderwijsinstellingen ter wereld kom je niet zomaar in.
Zo ja spreek hier nooit meer over voordat jaloezie zich van mij meester maakt.

Het was inderdaad bij Boston. Natuurlijk is MIT een top universiteit en hebben ze daar meer geld te besteden dan in Nederland. Maar in Nederland willen we toch ook top zijn? Dan mag je denk ik ook wat van de studenten verwachten. Het lijkt er nu vaak op dat het onderwijs als slecht wordt beoordeeld als maar 40% in een keer slaagt voor een vak, het zou echter ook zo kunnen zijn dat studenten net iets meer moeten doen om zo'n studie te halen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 07 jun 2011 13:20

Ik denk dat je wel een punt hebt, dat de gemiddelde student niet bereid is om hard te werken. De 40 uur studiebelasting in de week wordt sowieso door de meesten niet gehaald. Aan de andere kant vond ik vond het gemiddelde niveau van een tentamen ook niet zo denderend hoog in Nederland. En ik ben echt geen hoogvlieger, moest er hard voor werken.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 jun 2011 18:36

Ik kijk met een vrij dubbel gevoel naar het niveau op de eerstegraads lerarenopleiding.

Enerzijds ben ik blij dat de lat niet overal even hoog ligt, ik kan het er nu net (niet) bij hebben naast werk en gezin.

Anderzijds is het van de zotte dat ik tentamens kan halen zonder ooit een sommetje thuis gemaakt te hebben, uitgezonderd één dag (een uur of 6) leren voor het tentamen. Toegegeven, ik leer wat makkelijker dan de gemiddelde student daar, maar dan nog.
Daarnaast mogen wij een A4-tje met aantekeningen meenemen naar het tentamen. Als je dat een beetje handig doet, mwah, dan kun je zoveel halen met weinig doen.
En als ik zie wat voor medestudenten er zitten die het toch wel gaan halen, misschien met een jaartje vertraging, dan snap ik dat er leerlingen van de middelbare school gaan komen die weinig van wiskunde snappen.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 14 jun 2011 21:36

en het gaat alleen maar slechter, als de bezuinigingen door gaan wordt het speciaal onderwijs het hardst getroffen naar verhouding, !

Klassen worden groter (iets wat in speciaal onderwijs op een cluster 3 school niet wenselijk is ) minder leraren, klasassistenten moeten verdwijnen..

Echt ik wou dat die schoften in de regering eens zelf meemaakten hoe het er aan toe gaan, dat ze zelf een kind daar hebben op een cluster 3 school, en meneer Wilders en Rutte moet je met een bep. handicap eens een week in een verpleegtehuis stoppen. en ze net zo behandelen als de mensen daar.. dan piepen ze wel anders..

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 jun 2011 21:47

Toe maar, we schuiven alles af op de regering, dan kunnen we tenminste onze handen in onschuld wassen.

Wat te denken aan de opvoedkundige kwaliteiten van ouders die ook al meer dan 10 jaar dalende is. Ik heb een klas van 25 en dat moet prima te behappen zijn. Dat er kinderen met leerproblemen tussenzitten, daar valt aan te werken en is veelal ook heel verklaarbaar. Dat er veel kinderen met gedragsproblemen tussenzitten en waar ouders gewoon de andere kant op kijken is wat moeilijker te verkroppen en tevens funest voor de leerprestaties van de betreffende leerling alsook de gehele klas.

Wellicht kunnen mensen eerst eens naar zichzelf en hun eigen rol in deze maatschappij kijken alvorens beschuldigend te wijzen naar Den Haag. Het lijkt wel alsof we als samenleving compleet afhankelijk zijn geworden van wat politici en ambtenaren. Dat lijkt mij niet gezond.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 jun 2011 21:57

Faramir schreef:Toe maar, we schuiven alles af op de regering, dan kunnen we tenminste onze handen in onschuld wassen.

Wat te denken aan de opvoedkundige kwaliteiten van ouders die ook al meer dan 10 jaar dalende is. Ik heb een klas van 25 en dat moet prima te behappen zijn. Dat er kinderen met leerproblemen tussenzitten, daar valt aan te werken en is veelal ook heel verklaarbaar. Dat er veel kinderen met gedragsproblemen tussenzitten en waar ouders gewoon de andere kant op kijken is wat moeilijker te verkroppen en tevens funest voor de leerprestaties van de betreffende leerling alsook de gehele klas.

Wellicht kunnen mensen eerst eens naar zichzelf en hun eigen rol in deze maatschappij kijken alvorens beschuldigend te wijzen naar Den Haag. Het lijkt wel alsof we als samenleving compleet afhankelijk zijn geworden van wat politici en ambtenaren. Dat lijkt mij niet gezond.

Ik ben het wel met Faramir eens. Het is makkelijk te zeggen dat de beslissingen die politici nemen makkelijk zijn 'omdat ze niet weten hoe het eraan toegaat in het echt'. Dat vind ik niet juist. Je mag vertrouwen op het feit dat politici professionals zijn die zich goed laten inlichten over de situatie en de gevolgen van hun beslissingen. Dat ze de moeilijke beslissingen dan TOCH nemen is alleen maar bewonderingswaardig.

Aan de andere kant zou het niet verkeerd zijn als de gewone man en vrouw (Henk en Ingrid, ik heb vandaag weer even politiek24 gekeken) inzage hadden in de complexiteit van de besluitvorming. Want ja, je kunt ongetwijfeld nu alle problemen en schrijnende gevallen in zorg en onderwijs oplossen, maar hoelang denk je dat te kunnen betalen? 5 jaar? misschien 10? En dan?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 14 jun 2011 22:32

Faramir schreef:Toe maar, we schuiven alles af op de regering, dan kunnen we tenminste onze handen in onschuld wassen.

eh volgens mij vergeet je even dat kinderen op een cluster 3 school daar niet zo maar komen, dat er aantoonbare medische afwijkingen zijn , en dat het opvoeden van zulke kinderen een zeer zware opgave is, die extra begeleiding vergt van zowel kinderen als ouders. Ik heb het niet over kinderen die al gauw het stempel adhd opgedrukt krijgen omdat ze druk zijn,cq vrijer zijn gelaten door hun ouders. Aan de goede diagnose van ADHD of Autisme gaan heel wat jaren vooraf , zeker bij geboorte af aan omdat dit moet uitcristaliseren. Dat er geroepen wordt dat ouders een andere kant opkijken doet me erg veel verdriet want we hebben het over een relatief kleine groep in de samenleving die keihard moet knokken voor zijn bestaan, zowel in fam. (onderkenning van het probleem ) als in de maatschapij ! maar met goede ondersteuning kan men veel bereiken, ipv dat ze weggestopt gaan worden in sociale werkplaatsen bv !

Het zijn niet voor niets leerlingen die zeer moeilijk leren !!

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 jun 2011 06:19

Volgens mij vergeet je dat mijn verhaal meer algemeen was als reactie op jouw afschuiven. Het opvoeden van kinderen is een opgave, maar wel een waar je tegenwoordig bewust voor kan kiezen. Ik weet dat kinderen gediagnostiseerd worden en wat voor traject eraan vooraf gaat.

Terug naar “Archief”