het borstvoedingstopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor Jannoek » 14 jun 2011 11:07

Kom net bij de ha vandaan, weinig wijzer geworden.. :(
Voor de spruw gaf ze aan dat dat niet in mn borst kon zitten.. Terwijl de pijn echt ook uitstraalt naar nek/borst..
Daktarin of fluconazol wilde ze niet voorschrijven, dus heb weer nystatine voorgeschreven gekregen. (Schipje, kan je dat tegelijk met gentiaanviolet gebruiken? Heb dat de afgelopen dagen namelijk niet gedaan..)

En qua spugen wil ze dat ik het morgen op het cb overleg, evt start met johannesbroodpitmeel, dan nog een weekje afwachten, ben benieuwd...

Ik had ook all zo'n brakke nacht... meneer kwam om 12u, 3u en half 6.. tussen 3 en half 6 heb ik weer zittend geslapen met Floris op mn arm.. de wekker die ik had gezet had weinig effect, die heb ik gewoon uitgedrukt..

Ik wacht het cb nog af, en anders bel ik morgen een lactatiekundige..

Hier komen ze niet thuis wegen, maar je kan wel naar inloopspreekuur, 2x per week. Maar ik voel aan mn armen wel dat Floris is gegroeid ;-)

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 14 jun 2011 11:54

Jannoek, ze spuugde zowel direct als later ook nog. nu gaat t eigenlijk best goed. Ik heb de venkelthee voorlopig maar in de kast gezet. Ook drinkt ze de laatste dagen steeds maar 1 borst, maar wel minstens elke twee uur. Regeldagje misschien? Ze spuugt nu gelukkig niet zo extreem veel meer.

Zowel t dragen als 1 borst geven helpt tegen spugen volgens mij. Die spuitluiers vind ik erg vervelend, want ook verschonen triggert het spugen.Hopelijk is je spruw nu gauw over.
Johannesbroodpitmeel en BV is geen geslaagde combi, kan zelfs averechts werken!

AG, wat vervelend dat clusteren. Herkenbaar hoor, dat levende-speen-gevoel.
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 14 jun 2011 12:13

@Jannoek Balen dat je zo in de weer geweest bent vannacht hopelijk kom je er snel achter waarom Floris zo spuugt. Hier heeft de HA mij weer terug gebeld dat hij Fluconazol toch niet voorschrijft omdat je het niet in combinatie met borstvoeding mag gebruiken? Ik moet de lactatiekundige weer bellen en kijken wat die zegt en dan weer terug naar de HA bellen ben benieuwd.
CB zei vanmorgen dat ik daktarinzalf moet vragen en op mijn tepels moet smeren ga ik ook even navragen aan de LK.

CB stelde zelf voor om thuis nog een keer te komen wegen (ik weet niet of ze hier inloop spreekuur hebben)

@AG Dat is een lange avond als ze zoveel wilt drinken! Nina laat juist overdag amper 3 uur tussen de voedingen maar slaapt 's nachts wel lang door.

Nina weegt trouwens 4860 precies 2 weken terug woog ze 4200 gram ze was het dubbele aangekomen wat ''normaal'' is :lol:

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 14 jun 2011 13:22

Tja, spruw kan niet in je borst (melkkanalen) zitten? Het is bijna lachwekkend. Je hoeft niet intelligent te zijn om daar de logica van in te zien. Fluconazol is niet alles van bekent daarom zijn ze er niet zo happig op. Problematisch want het is vaak een uitkomst tegen spruw. Ik hoop dat de lactatiekundige betere adviezen voor je heeft. (ook wat het spugen betreft) Lees ook dit eens: http://www.borstvoeding.com/problemen/spruwcandida/protocol.html en dan vanaf het kopje grapefruitzaadextract.

Liefie: jij ook succes met je spruwstrijd!

AG: was hier tijdens sprongen dat ze er vooral 's avonds last van had. Maar kan idd ook zijn dat ze een inhaalslag maakt omdat ze overdag zo lekker slaapt. Vermoeiend is het iig, sterkte ermee!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 14 jun 2011 14:56

Net contact gehad met de lactatiekundige en die zegt ook dat het geen probleem is om fluconazol te slikken. Weer de assistente gebeld en die gaat overleggen met de HA ik wordt voor 18.00 terug gebeld ben echt heel erg benieuwd!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 14 jun 2011 18:20

HA heeft nog contact met mij opgenomen vanmiddag en hij schrijft het echt niet voor omdat hij niet de verantwoording durft te nemen opzich wel goed dat hij niet zomaar iets geeft maar vind het wel jammer!
Ga nu van de week bij hem langs en kijken wat we er verder aan kunnen doen. (moet eerlijk zeggen dat ik er vandaag geen last meer van gehad heb zal je altijd zien)

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 14 jun 2011 18:42

Jammer Liefie! Uiteindelijk ben jij wel zelf de moeder en mag jij toch zeker zelf beslissen, op jou verantwoording? Of werkt dat zo niet? :-k

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 14 jun 2011 19:14

Nope, de arts is eindverantwoordelijk voor hetgeen hij voorschrijft. Als het 'mis'zou gaan, zou hij tuchrechtelijk, civielrechtelijk en strafrechtelijk vervolgd kunnen worden.

Max
Mineur
Mineur

Berichtdoor Max » 14 jun 2011 19:25

Wat spruw betreft, hier kreeg ik het idee dat gentiaanviolet tegen het einde van de week echt goed z'n werk ging doen. Dus wie weet, nog even volhouden? Het lijkt mij misschien dat als je het erg hebt / pas later doorkreeg toen het al erg was, dat het dan misschien wat langer duurt voordat je het weer onder de duim hebt met gentiaan? Maar dat weet ik niet zeker.
Vervelend is het wel, want het kan weer terugkomen. Bij de eerste en tweede heb ik het 2x gehad, bij de derde ben ik zodra ik twijfelde gelijk gentiaan gaan gebruiken en heeft het niet doorgezet. Tot nu toe is het daarbij gebleven.
Gnah, ik ben een zogenaamde 'langvoedster" en kreeg na krap 1,5 jaar voeden ineens weer spruw :shock: ! Wat bleek: ik was zwanger... Waarschijnlijk omdat je dan toch een verminderde weerstand hebt. Toen de derde in aantocht was precies zo trouwens 8)

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 14 jun 2011 20:23

ajl schreef:Nope, de arts is eindverantwoordelijk voor hetgeen hij voorschrijft. Als het 'mis'zou gaan, zou hij tuchrechtelijk, civielrechtelijk en strafrechtelijk vervolgd kunnen worden.

Nou, dat is niet mis.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 15 jun 2011 05:58

maar daktarin is ook gewoon verkrijgbaar bij de apotheek, moet je even navragen aan de lactatiekundige! dan is het echt zo weg. Heb met marijn vier maanden aan het tobben geweeest met spruw, eigenlijk ook daardoor mijn borstvoeding om live te voeden verknald!! na daktarin was het met twee dagen weg!!! :shock: Gewoon een beetje over de lipjes smeren, en ze smikkelen het zo naar binnen. Heb hier nog een tube liggen, of vraag is in je omgeving of daar iemand is die daktarin gebruikt, je hoeft maar een klein beetje te gebruiken.

Echt echt doen, je hele tepels kunnen zo kapot gaan! En je kan zulke zere borsten krijgen... oooohj als ik daar aan terug denk :cry:

edit: ik bedoelde bij de da drogist

Max
Mineur
Mineur

Berichtdoor Max » 15 jun 2011 15:37

Ik ben niet zo van de daktarin, maar dat zal te maken hebben met je ervaring hiermee.
Kreeg het bij de eerste ook voorgeschreven. Er wordt dan blijkbaar wel verschillend mee omgegaan want bij mij zat er zo'n lepeltje bij en die hoeveelheid moest zo veel mogelijk overal in het mondje gesmeerd worden. Nou, ga er maar aan staan! Het plakte en kleefde overal aan en dochterlief ging er op kokhalzen/overgeven... En dan een paar keer per dag zo'n marteling, ik was het zo zat! Bovendien moet je dan ook miconazol smeren op je tepels(voor iedere voeding afwassen), anders krijg je weer kruisbesmetting. Daar moet je wel even goed erg in hebben!
Vandaar dat ik pro gentiaanviolet ben, dat hielp bij mij ook en scheelde een hoop frustraties.
(waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat daktarin niet helpt ofzo hoor!)

@ppm2: nieuwsgierig vraagje: ben je in die vier maanden tobben ook met gentiaan bezig geweest?

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 15 jun 2011 16:33

@ Jannoek en lieffie: sterkte, hopelijk knapt het snel op.

Hier heeft meneertje weer wat leuks ontdekt. Hij vind het erg leuk om (naast lekker hard gillen) pffff geluiden te maken (met spetters) .Als hij zo ongeveer uitgedronken is is klemt hij zijn kaakjes op elkaar om ook zo'n geluid te maken. Dat voelt niet erg prettig :), hij is nog niet erg onder de indruk van mijn auw zeggen. Heb hem ook even met zijn gezicht tegen mijn borst geduwd, zodat hij geen lucht kreeg en losliet, maar dat vond hij zo grappig dat hij het daarna weer deed :? . Het is wel een soort komisch, maar gelukkig heeft hij nog geen tandjes.....

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 15 jun 2011 17:43

@Em Ik moet er wel om lachen hoor :oops: Al lijkt mij het niet prettig voelen.

Ik ben vanmiddag om daktarin geweest ben benieuwd of het snel weg is bij mij.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 15 jun 2011 19:34

Au! Kaakjes op elkaar vind ik nu al niet fijn...

Succes met de daktarin, ik ga dat niet doen, de huisarst gaf aan dat er kinderen onder de 4 maanden in gestikt zijn, en dat ze t daarom niet wilde geven.. De spruw bij floris is bijna weg, met dank aan gentiaan violet :-)
Bij mij is het nog wel pijnlijk.. Maar hopelijk is dat ook snel voorbij!

Floris groeit in elk geval goed op de bv, hij was 58 cm en 5300 gram..

Bij t cb vonden ze hem wel onrustig, de arts daar denkt aan pijnlijke reflux en wil doorverwijzen naar kinderarts. Dat verzoek ligt nu bij de huisarts, wat een bureaucratisch gedoe..huisarts was er vandaag niet, dus ik word morgen gebeld, ben benieuwd!
Vandaag is het hier trouwens óf huilen óf eten..

Terug naar “Archief”