Leven volgens de scheppingsordening

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JHM
Kapitein
Kapitein

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor JHM » 13 jun 2011 10:29

Er staat ook: Wie niet liefheeft kent God niet, want God is liefde. 1 Johannes 4:8

Hoe moeten we wat lezen???
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Riska

Berichtdoor Riska » 13 jun 2011 11:06

Cicero schreef:Er staat geschreven "Hij zal lachen als hun verderf komt."

Ik zou op staande voet ongelovig worden en God de rug toekeren!
Ooit gehoord van de liefde van God die Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga?
Lachen om verderf? Nee, integendeel!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 13 jun 2011 11:20

Cicero schreef:Er staat geschreven "Hij zal lachen als hun verderf komt."

Waar is 'er' en wie worden in die context bedoeld met 'hun'?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 13 jun 2011 11:22

Ik zou op staande voet ongelovig worden en God de rug toekeren!

Ben weer in de war.
Kan je hem/haar niet ook de rug toekeren EN geloven?
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 13 jun 2011 11:40

We zijn hier toch op Refo (!) -web?? Sinds wanneer geloven refo's in een lieve Vader in de hemel?

Galateia schreef:
Waar is 'er' en wie worden in die context bedoeld met 'hun'?

Spr. 1:26
Zo zal Ik ook in ulieder verderf lachen; Ik zal spotten, wanneer uw vreze komt.

Ps. 2:4
Die in den hemel woont, zal lachen; de Heere zal hen bespotten.

Thomas Boston (die godzalige prediker):

"Men zal geen medelijden met hen hebben. De straffen die de grootste boosdoeners op aarde worden opgelegd, verwekken enig medelijden bij hen die hen in hun pijn gadeslaan. De verdoemden zullen echter niemand hebben om medelijden met hen te hebben. God zal geen medelijden met hen hebben, maar “in hun verderf lachen” (Spr. 1:26). Het gezegende gezelschap in de hemel zal zich verheugen in de uitvoering van Gods rechtvaardig oordeel en het zal zingen als de rook opgaat in alle eeuwigheid: “En zij zeiden ten tweeden male: Halleluja! En haar rook gaat op in alle eeuwigheid” (Openbaring 19:3)."

En de heerlijke woorden van deze dienaar van God, Jonathan Edwards:

"U zult een vat des toorns zijn, geschikt voor verwoesting, een vat, dat dan alleen dient om met toorn gevuld te worden. U zult tot geen ander doel blijven bestaan dan om smarten te lijden. God zal dan in uw verderf lachen. Hij zal spotten, wanneer uw vrees komt (Spr. 1: 25-26). Hoe vreselijk zijn die woorden. Jesaja 63:3: „Ik heb ze getreden in Mijn toorn en heb ze vertrapt in Mijn grimmigheid en hun bloed is gesprengd op Mijn klederen en al Mijn gewaad heb Ik bezoedeld." Deze woorden drukken op onbegrijpelijke wijze verachting, haat en grimmige verontwaardiging uit.

Als u dan tot God roept om medelijden met u te hebben, zal Hij er zover vandaan zijn om met uw smartelijke toestand medelijden te hebben of u de geringste gunst te betonen, dat Hij u in plaats daarvan slechts onder Zijn voeten zal vertreden.

En ofschoon Hij zal weten, dat u het gewicht van Zijn almacht, dat op u drukt en u vertreedt, niet kan dragen, zal Hij daar toch geen acht op slaan, maar Hij zal u dan zonder barmhartigheid onder Zijn voeten verpletteren; Hij zal het bloed uit u persen en het zal op Zijn klederen gesprenkeld worden. Hij zal u niet slechts haten, maar ook ten uiterste verachten. Geen andere plaats zal voor u geschikt geacht worden dan onder Zijn voeten, om als het slijk der straten vertreden te worden."

Dit is de God van reformatorisch Nederland.

Riska

Berichtdoor Riska » 13 jun 2011 11:46

Dat is een misvatting.
Ik geloof niet in een 'lieve Vader'.
Ik geloof in een God die Liefde is, dat is iets anders.
Daarnaast: misschien is het binnen de reformatorische kerken gebruikelijk om te blijven staan bij het OT.
Maar er is een NT - waarin Gods liefde duidelijk Zijn toorn en gramschap overstijgt.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 13 jun 2011 11:51

Wel eens Openbaring gelezen?

Het getuigt niet erg van Bijbelkennis als je zo'n tegenstelling maakt tussen Oud en Nieuw Testament. Het is theologisch ook nog eens discutabel omdat het mogelijk antisemitisme aanwakkert. (Nazitheologen deden precies hetzelfde als wat Riska doet: het OT als een onderontwikkelde fase van religie voorstellen.)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 13 jun 2011 12:26

Ik zie in Psalm 2;4 een oorlog van satan met zijn engelen tegen de Here en zijn gezalfde
die oorlog zal er zijn tot het einde.

In Spreuken 1 gaat het over de Wijsheid van God versus de spotters die kennis haten.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Riska

Berichtdoor Riska » 13 jun 2011 13:03

Cicero schreef:Wel eens Openbaring gelezen?

Het getuigt niet erg van Bijbelkennis als je zo'n tegenstelling maakt tussen Oud en Nieuw Testament. Het is theologisch ook nog eens discutabel omdat het mogelijk antisemitisme aanwakkert. (Nazitheologen deden precies hetzelfde als wat Riska doet: het OT als een onderontwikkelde fase van religie voorstellen.)

Dan heb je me bepaald verkeerd begrepen. In mijn kinderjaren kreeg je bij het verlaten van de zondagsschool alleen het Nieuwe Testament. Dat is absoluut verkeerd.
Maar ik heb stellig de indruk dat er in bepaalde stromingen niet verder gekomen wordt dan het Oude Testament. Je moet het OT lezen in het licht van het NT, waarin bv. de Heer zegt dat Hij de wet vervuld heeft (niet afgeschaft wat sommigen denken!). Het OT is dus bepaald geen 'onderontwikkelde fase van religie' zoals jij dat noemt. En ook in het OT keert God soms dingen, voert Hij zijn besluit tot vernietigen niet uit. Zoals in Ninevé. Hij lacht daar niet, integendeel!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 jun 2011 14:48

Riska schreef:Dat is een misvatting.
Ik geloof niet in een 'lieve Vader'.
Ik geloof in een God die Liefde is, dat is iets anders.
Daarnaast: misschien is het binnen de reformatorische kerken gebruikelijk om te blijven staan bij het OT.
Maar er is een NT - waarin Gods liefde duidelijk Zijn toorn en gramschap overstijgt.

Binnen de reformatorische Kerken is het absoluut NIET gebruikelijk om alleen bij het O.T. te blijven.
Integendeel !
Waarom denk je dat Pinksteren gevierd wordt ??

Riska

Berichtdoor Riska » 13 jun 2011 15:15

Ik denk niet zozeer aan Pinksteren - ik denk aan Goede Vrijdag en Pasen - dat God Zijn Zoon gegeven heeft opdat een IEDER die in Hem gelooft niet verloren ga...
Dat is een aanbod van genade, niet een God die lacht om verderf...
En daarom, met de verwijzingen naar OT-boeken die Cicero geeft, krijg ik vaak het gevoel dat men bij het OT blijft steken.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 jun 2011 15:25

Riska schreef:Ik denk niet zozeer aan Pinksteren - ik denk aan Goede Vrijdag en Pasen - dat God Zijn Zoon gegeven heeft opdat een IEDER die in Hem gelooft niet verloren ga...
En daarom, met de verwijzingen naar OT-boeken die Cicero geeft, krijg ik vaak het gevoel dat men bij het OT blijft steken.

En toch zijn er mensen die volhouden dat God geen verandering/ontwikkeling doormaakt van OT naar NT... :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 jun 2011 16:57

Riska schreef:Ik denk niet zozeer aan Pinksteren - ik denk aan Goede Vrijdag en Pasen - dat God Zijn Zoon gegeven heeft opdat een IEDER die in Hem gelooft niet verloren ga...

En waarom denk jij vandaag (!) niet aan Pinksteren ?
De uitstorting van de Heilige Geest niet belangrijk voor je ? Zegt het je niets ? :shock:

Riska

Berichtdoor Riska » 13 jun 2011 17:16

Schelpje3 schreef:En waarom denk jij vandaag (!) niet aan Pinksteren ?
De uitstorting van de Heilige Geest niet belangrijk voor je ? Zegt het je niets ? :shock:
Waarom val je er gelijk over als ik zeg dat het niet om Pinksteren gaat maar om Goede Vrijdag en Pasen? Je bent er iedere keer als de kippen bij om mij te betrappen of iets van ongeloof of raar geloof.
Voor mij is de omslag van OT naar NT gemaakt bij Goede Vrijdag en Pasen. Dat is HET feest binnen de kerk. Pinksteren is: Gods gave aan de mens om aan anderen te kunnen en mogen vertellen van de bevrijding van zonde en dood.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 jun 2011 17:23

Riska schreef:Waarom val je er gelijk over als ik zeg dat het niet om Pinksteren gaat maar om Goede Vrijdag en Pasen? Je bent er iedere keer als de kippen bij om mij te betrappen of iets van ongeloof of raar geloof.
Voor mij is de omslag van OT naar NT gemaakt bij Goede Vrijdag en Pasen. Dat is HET feest binnen de kerk. Pinksteren is: Gods gave aan de mens om aan anderen te kunnen en mogen vertellen van de bevrijding van zonde en dood.

Ik val er niet over, maar vind het ongelooflijk dat je juist met Pinksteren over Pasen begint. :?
Waarom zou Pasen HET feest zijn binnen de kerk, daar heb ik nog nooit van gehoord.
Kerst is net zo belangrijk. Als God zijn enige Zoon niet geboren had laten worden, was Pasen nooit gebeurd !
Ik heb een iets andere prediking gehoord hierover, maar dit terzijde :)

Terug naar “[Religie] - Open forum”