Heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen?

Ja, natuurlijk!
46
40%
Nee, maar ik wil het nog wel een keer doen...
22
19%
Nee, het interesseert me niet zo. Als het maar in het hart goed zit.
5
4%
Ik ben er nog mee bezig...
43
37%

Totaal aantal stemmen: 116

Horeb
Sergeant
Sergeant

Re: Heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen?

Berichtdoor Horeb » 10 jun 2011 20:50

Samanthi schreef:Meestal als je de bijbel kost wat kost door wil lezen stop je al voor richteren, misschien is het eens een idee om richteren is door te lezen, daar staan zowel biarre als leer leerzame hoofdstukken in, een zin zoals een ieder dee wat recht was in zijn ogen en de chaos erbij.

de bijbel is een heilig boek. Ik heb deze al verschillende malen helemaal gelezen. Ik probeer ook iedere dag aan bijbelstudie te doen, al dan niet geinspireerd door het forum.......of het nieuws/actualiteiten van de dag. er staan geen "bizarre" stukken in Gods woord, maar als je het zo typeert blijkt dat je nog erg weinig van God begrijpt.
vroeger was dat anders, maar als God waarde gaat krijgen in je leven ga je graven in Zijn schatboek. althans......dat is mijn levenservaring.
er gaat eigenlijk geen dag voorbij of God spreekt tot mij door Zijn woord. dat kan door de toepassing van het onderwerp van bijbelstudie,maar b.v.ook omdat mijn bijzondere aandacht wordt bepaald op een woord of zinsnede tijdens het lezen. verder probeer ik altijd een gesprek te beginnen binnen het gezin over het gelezen schriftgedeelte of ik haal het nogmaals aan in het dankgebed.
ik denk dat we ook naar onze kinderen niet duidelijk genoeg kunnen laten blijken hoe dierbaar Gods woord ons is. helemaal.........van kaft tot kaft.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 10 jun 2011 21:26

Samanthi schreef:Wij lezen de bijbel in ongeveer 3 en een half jaar door, met bijzondere/feest dagen lezen we bijpassende gedeelten, op zondag het bijbelgedeelte van de preek.
We lezen geen lange stukken, maar wel bij iedere maaltijd, voor het slapen gaan en persoonlijk, het is geen dwangmatig gedoe het hoort er gewoon bij öp gezette tijden :)

@horeb dit heb ik al eerder gepost, het is misschien goed als je de eerdere postingen even leest, met mijn vorige posting bedoel ik de krampachtige ikmoetdiebijbeluitkrijgenmanier het is idd schatgraven en het is zeker goed de bijbel op chronologische volgorde door te lezen, zodat mindere bekende gedeelten ook gelezen worden en je in de lijn van de geslachten Gods werk ziet doorgaan, ook door de geslachtregisters te lezen, je komt dan verrassende namen tegen en kunt lijnen leggen tussen verhalen en tijdslijnen

Er staan zeker wel bizarre verhalen in de offers aan de Moloch het verhaal van Micha in richteren waar ik op doelde, je ziet wat er terecht komt van mensen die de Heere verlaten, sorry ik vind het erg bizar als mensen babys offeren, geld stelen en afgoden maken

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 11 jun 2011 14:40

Samanthi schreef:
@horeb dit heb ik al eerder gepost, het is misschien goed als je de eerdere postingen even leest, met mijn vorige posting bedoel ik de krampachtige ikmoetdiebijbeluitkrijgenmanier het is idd schatgraven en het is zeker goed de bijbel op chronologische volgorde door te lezen, zodat mindere bekende gedeelten ook gelezen worden en je in de lijn van de geslachten Gods werk ziet doorgaan, ook door de geslachtregisters te lezen, je komt dan verrassende namen tegen en kunt lijnen leggen tussen verhalen en tijdslijnen

Er staan zeker wel bizarre verhalen in de offers aan de Moloch het verhaal van Micha in richteren waar ik op doelde, je ziet wat er terecht komt van mensen die de Heere verlaten, sorry ik vind het erg bizar als mensen babys offeren, geld stelen en afgoden maken

oké, mee eens. met deze posting ben ik het volledig eens. het was ook niet als aanval op je bedoeld hoor,maar meer als reactie op het totale topic. bedankt :wink:

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 11 jun 2011 16:19

@ horeb ok is goed

nette
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor nette » 19 aug 2011 20:42

thuis aan tafel is de bijbel al een paar keer door geweest
maar zelf lees ik liever boeiende stukken waar ik denk wat aan te hebben
vooral de brieven van paulus zit veel in
ik heb weleens een heel boek achter elkaar gelezen
hooglied bijvoorbeeld en esther
maar ik lees 's avonds toch liever met dagboek
en ik ben nu ook moderne wetenschap in de bijbel aan het lezen
daarvind je veel van waarom de wetten zo goed zijn in de bijbel
en hoe het kwam dat bij de joden de pest er niet was enzo echt heel interresant
echt de moeite waard

nette
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor nette » 19 aug 2011 20:46

Horeb schreef:de bijbel is een heilig boek. Ik heb deze al verschillende malen helemaal gelezen. Ik probeer ook iedere dag aan bijbelstudie te doen, al dan niet geinspireerd door het forum.......of het nieuws/actualiteiten van de dag. er staan geen "bizarre" stukken in Gods woord, maar als je het zo typeert blijkt dat je nog erg weinig van God begrijpt.
vroeger was dat anders, maar als God waarde gaat krijgen in je leven ga je graven in Zijn schatboek. althans......dat is mijn levenservaring.
er gaat eigenlijk geen dag voorbij of God spreekt tot mij door Zijn woord. dat kan door de toepassing van het onderwerp van bijbelstudie,maar b.v.ook omdat mijn bijzondere aandacht wordt bepaald op een woord of zinsnede tijdens het lezen. verder probeer ik altijd een gesprek te beginnen binnen het gezin over het gelezen schriftgedeelte of ik haal het nogmaals aan in het dankgebed.
ik denk dat we ook naar onze kinderen niet duidelijk genoeg kunnen laten blijken hoe dierbaar Gods woord ons is. helemaal.........van kaft tot kaft.

dat vind ik altijd heel mooi(zelf heb ben ik nog vrijgezel) dat napraten over Gods woord
en wil ik later ook doen als ik ooit kinderen krijg
bij ons waren er een paar kennissen te logeren geweest, en die spraken ook na over wat er gelezen was met de kinderen, en wij(mijn broer en ik) hebben met hun ook hele mooie gesprekken gehad en over de preek nagepraat dat ik mis ik wel thuis, wat dat werd eigenlijk bijna nooit gedaan,

cornelis
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor cornelis » 10 dec 2011 20:18

Ik ga het toch weer proberen,om op eigen tempo de hele Bijbel door te lezen.
Het beviel me beter,dan Leidraad.
Dus hoop ik DV deze week plannen te maken voor een eigen rooster.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.
Psalm 9 vers 11.
Een vriendelijke groet van Cornelis

tulp
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor tulp » 11 dec 2011 13:00

Ik plan niks eigenlijk.
Na ons trouwen zijn we na de maaltijd in Genesis begonnen en uiteindelijk met Openbaring geeindigd en daarna weer in Genesis 1 begonnen. Gewoon elke dag een stukje.

cornelis
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor cornelis » 12 dec 2011 16:34

Ja,Tulp.
Dat is zo,maar soms wil je een bepaalde tekst onthouden.
En daarom wil ik kijken hoe ik het aanpakt,want soms zeg ik ook wel eens wat een mooi gedeelte,maar na een week ben ik het weer kwijt.
En daar wil ik nu wat aan doen,want de vorige keer,had ik vele aantekeningen gemaakt en was gekomen tot Leviticus,maar omdat het teveel tijd kost om al die aantekingen uit te werken,heb ik het weg gedaan.
We lezen wel de Bijbel,maar steeds losse stukjes,en dan komen vele bladzijdes niet aan bod.
En ik hoop,al bladzijdes te lezen,die immers ook voor mij zijn geschrijven.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.

Psalm 9 vers 11.

Flippie Flink
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Flippie Flink » 09 jan 2012 15:36

Voor degenen met een smartphone of tablet:
Ik gebruik een readingplan (McCheyne) van de app Youversion.
http://www.youversion.com/mobile/android

Er zijn allerlei mogelijkheden, dit is de Bijbel in 1 jaar. 4 hoofdstukken per dag. Kwestie van prioriteiten, maar of ik het red...
Het voordeel is, dat je met zo'n app ook op 'verloren' (wacht)momentjes kan lezen.
Alles wat we over boven zeggen komt van beneden

SoliDeoGloria
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor SoliDeoGloria » 09 jan 2012 18:12

Flippie Flink schreef:Voor degenen met een smartphone of tablet:
Ik gebruik een readingplan (McCheyne) van de app Youversion. (...)Het voordeel is, dat je met zo'n app ook op 'verloren' (wacht)momentjes kan lezen.

Ja ik ken YouVersion, en gebruik het ook wel met enige regelmaat. Verder heb je voor Android-telefoons "CadreBible" wat als voordeel heeft dat je de grondteksten ook bij de hand hebt.

@parsifal ik lever ook maar een bijdrage aan dit topic:

Heb jij wel eens de Bijbel in zijn geheel doorgelezen? Zo ja: waarom? Zo nee: waarom niet?

Ja, alles minstens één keer, veel stukken meerdere keren. Waarom? Omdat ik helemaal geboeid ben door de Bijbel en wat het te zeggen heeft over mij, God, de wereld, de zin van het leven, de toekomst, etcetera.

Moet je de Bijbel helemaal doorgelezen hebben?

Ik vind van wel; één keer helemaal is toch wel handig om te zien wat er allemaal instaat. Dan heb je tenminste niet meer van die "aha-erlebnissen", van hee, dat heb ik nou nog noooit gelezen.

En wat voor rol speelt de Bijbel in jouw leven?

Een leidinggevende rol. Door de Bijbel spreekt God tot mij (ons!!) en laat ons zo weten wat we moeten weten. Ik ga er vanuit dat de Bijbel onfeilbaar, geïnspireerd, volledig betrouwbaar, duidelijk en nuttig is in z'n geheel en in alle delen. Ik baseer m'n doen en denken op wat de Bijbel zegt; als de Heere door de Bijbel mij iets duidelijk maakt, bijvoorbeeld een verkeerde manier van denken, zondig gedrag, iets waar ik alert op moet zijn, dan probeer ik mijn doen en denken daarnaar in te richten. De Bijbel is zo dus een "lamp voor mijn voet". Een leuke acroniem voor het Engelse "Bible" vind ik "Basic Instructions Before Leaving Earth".

Interesseert het je?

Ja, om meerdere redenen. De eerste heb ik al genoemd, namelijk leidraad voor m'n leven. Wat ook meespeeld is dat ik theologie studeer en DV het Evangelie wil verkondigen, en dan is het toch wel zaak om goed thuis te zijn in de Bijbel.

Of denk je dat het niet nodig is, zolang het in je hart maar goed zit?

"Laat het woord van Christus in rijke mate in u wonen, in alle wijsheid" (Kol. 3:16).

Ik ben net als Boekenlezer ook iemand die graag uit het OT leest. Met name Jeremia, Daniel, Hosea, de "wijsheidsboeken" (Job, Psalmen, Spreuken, Prediker), en Deuteronomium vind ik heerlijk om te lezen en herlezen. Wat NT betreft vind ik het erg moeilijk om een keuze te maken. Hoe meer ik erover nadenk en mee bezig ben, hoe meer elk Bijbelboek zelf mij gaat aanspreken en interesseren. Mijn "aanpak" met Bijbellezen verschilt nogal. Vaak lees ik een boek van voor naar achteren, maar ik spring wel van de hak op de tak als het gaat om welk boek; dan eens weer NT, dan weer een profeet, etc. Soms een paar hoofdstukken achter elkaar, soms een klein gedeelte. Meestal valt mij dan een bepaald onderwerp op wat ik verder ga uitdiepen in de Bijbel via de tekstverwijzingen, commentaren en dergelijke.
Son of Holiness, be my Righteousness; have Your Way with my heart.
God of Faithfulness, be my Confidence; Soli Deo Gloria!

cornelis
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor cornelis » 12 jan 2012 19:25

Ik ben er weer aanbegonnen.
En volhouden.

Psalm 9 vers 11.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 12 jan 2012 19:45

Momenteel ben ik de HSV aan het lezen, in de paralleleditie met de SV, om te kunnen vergelijken. Nu lees ik telkens een heel Bijbelboek, maar niet op volgorde.
Als ik heel eerlijk ben, denk ik dat ik op den duur weer gewoon SV ga lezen.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 12 jan 2012 20:01

en waarom? (als ik vragen mag...)
Wist trouwens niet dat de paraleleditie er al was, fijn om te weten!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 jan 2012 20:26

"TheKeimpe"Momenteel ben ik de HSV aan het lezen, in de paralleleditie met de SV, om te kunnen vergelijken. Nu lees ik telkens een heel Bijbelboek, maar niet op volgorde.
Als ik heel eerlijk ben, denk ik dat ik op den duur weer gewoon SV ga lezen.

Valt de HSV echt zo tegen TK?

Zelf ben ik gewend aan de NBG en heb eens NBV aangeschaft maar die viel zo tegen,
de pleegkinderen lezen er nu in.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Terug naar “Archief”