Kiezen wij God of kiest God ons?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Kiezen wij God of kiest God ons?

Berichtdoor schaapje » 11 jun 2011 13:09

quote="RogierV"Als bijbelteksten als antwoord beschouwt kunnen worden wel ja.
Maar vanuit je menselijkheid geredeneerd.

Rogier ik heb toen echt niet met bijbelteksten geantwoord, maar ik ben heel
persoonlijk geweest.
Maar ik denk dat het niet tot je door gedrongen is, of misschien deed
je het af ..als pfff wat onzin.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 jun 2011 15:35

schaapje schreef:
Heb ik ooit gezegd dat ik het daar niet mee eens ben? velen zullen niet antwoorden
op die roepstem, nu op dit moment maar blijft die roepstem roepen
totdat de laatste adem is uitgeblazen.

Nee je hebt niet gezegd dat je het daar niet mee eens bent. Maar je praat jezelf tegen door te menen dat mensen van zichzelf in beweging kunnen komen, omdat ze bijv een geweten hebben (zie een vorige posting hier, maar die kan ik vanwege de nieuwe forumregels :mrgreen: niet meer quoten)
Echt schaapje, jij hebt de Heere Jezus gehoord en naar Zijn stem geluisterd, maar een mens doet van nature echt niet !
Was het maar zo, of nee toch niet. DAT is juist de rijkdom van het evangelie.
Door maar vast te houden dat er toch nog iets goeds in een mens zit, doe je de Heere tekort. En dat wil je toch niet ?
Nee, ik weet het antwoord al, dat wil jij zeker niet.
En ik ben niet de enige die dit opmerkt. :D

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 jun 2011 17:35

quote="schelpje3

Door maar vast te houden dat er toch nog iets goeds in een mens zit, doe je de Heere tekort. En dat wil je toch niet ?

Kijk deze denkwijze begrijp ik niet, als je tot geloof komt en in beweging en antwoord op die
roepstem (ik druk me voorzichtig uit) dan geef je toch alleen maar te kennen dat er niets goeds
in je woont, dan buig je toch voor God en weet je toch dat je redding nodig hebt.
En ik ben niet de enige die dit opmerkt. :D

Ik weet wie je bedoelt schelpje :D maar er zijn er meer die mij wel begrijpen
dat weet je toch ook. :wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 jun 2011 17:45

Ik snap helemaal hoe dat persoonlijk (!) bij jou is, maar trek dat niet door naar iedereen, want dat is niet zo. Echt niet !
Mensen zijn weglopers, ALLEMAAL dus jij ook ! Je denkt misschien dat je dicht bij God blijft en dat is prima.
Maar er hoeft meer een klein dingetje te gebeuren, en dat kan juist voor ieder anders zijn !
Verslaving, overspel, een gedachte......
En zelfs wedergeborenen moeten erkennen dat ze nooit volledig voor 100% God zijn toegevallen, hier op aarde.
Dat is juist de smart van Gods Volk, dat ze zondigen tegen een goeddoend Heere.
En dat mag worden vergeven als ze erom vragen.
Ik vrees dat het een gewoon een soort misverstand is, want jij begrijpt wat ik bedoel, en toch komt het nooit 100% overeen :-k

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 jun 2011 17:48

Tja ... nu snap ik het niet want nu heb je over iets anders, het zou zeker zo kunnen
zijn dat ik ook nog zou gaan dwalen. bedoel je dat ?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 jun 2011 17:55

schaapje schreef:Tja ... nu snap ik het niet want nu heb je over iets anders, het zou zeker zo kunnen
zijn dat ik ook nog zou gaan dwalen. bedoel je dat ?

Ja dat zou kunnen, maar ik dus ook hoor !
Gelijk een schaap heb ik gedwaald in het rond, dat onbedacht zijn Herder is verloren.
De Psalmen getuigen hier zo mooi van, wij zijn toch niks beter ? :D
Het lijkt mij toe dat het voor jou ongekend is dat je gaat dwalen.
Eens houden van, blijft houden van. Maar we blijven bij de menselijke liefde en die is "menselijk", dus vol gebreken.
God is geduldig en blijft ons vasthouden, maar wij niet Hem !

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 jun 2011 17:59

quote="schelpje3"
God is geduldig en blijft ons vasthouden, maar wij niet Hem !

Dit heb ik persoonlijk een keer mee gemaakt in mijn leven, dat God het is die ons vast houdt.
Maar misschien moet door een grote verleiding in mijn leven mijn geloof noch beproeft
worden, wie zal het zeggen, ik zit er niet op te wachten hoor.
Eigenlijk ben ik al door genoeg beproevingen heen gegaan, maar wie ben ik ...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 jun 2011 18:41

Dan kom je er pas achter of je trage handen of slappe knieeen hebt !
Het is juist goed als je geloof beproefd wordt.

Rebekah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rebekah » 11 jun 2011 19:19

Ik geloof dat Hij ons kiest...

Efeziërs 1: 3-4

Gezegend zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, Die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegening in den hemel in Christus.
Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;

2 Timotheus 1: 9
Die ons heeft zalig gemaakt, en geroepen met een heilige roeping; niet naar onze werken, maar naar Zijn eigen voornemen en genade, die ons gegeven is in Christus Jezus, voor de tijden der eeuwen;

Romeinen 9: 11
11. Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende;

Romeinen 9: 13
Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.

Romeinen 9: 14-16

Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre.
Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.

1. Hier staat duidelijk dat Hij ons heeft uitverkoren vóór de grondlegging van de wereld.
2. Hij heeft ons niet gekozen omwille van onze daden.
3. Hij heeft ons gekozen omwille van Zijn voornemen en genade.
4. Niemand kan Gods goddelijke macht in de weg staan, hij heeft de absolute macht over de schepping.

Ik denk dat dit wel duidelijk is..
Veritas vos liberabit.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 jun 2011 20:07

Inderdaad God kiest ons niet omwille van onze daden, hoe zou dat kunnen als die alleen
maar zondig zijn!
We worden gerechtvaardigd uit geloof zoals Abraham , gerechtvaardig werd uit geloof.

Psalm 7±12/13
God is een rechtvaardige Rechter
en een God die te alle dage toornt
Bekeert iemand zich niet, dan wet Hij zijn zwaard
spant zijn boog en legt aan.

Psalm 9. 11
Daarom vertrouwen op U wie Uw naam kennen, want Gij hebt nooit
verlaten wie U zoeken o Here

En zo kan ik nog wel een poosje bezig blijven hoe opgeroepen wordt tot bekering en geloof.
En God is het die Zich dan ontfermt over de mens.

Psalm 22. 27
Wie de Here zoeken zullen Hem loven
uw harte leve op, voor immer
Alle einden der aarde zullen het gedenken
en zich tot de Here bekeren.

Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marieke1984 » 11 jun 2011 20:43

schaapje schreef:En zo kan ik nog wel een poosje bezig blijven hoe opgeroepen wordt tot bekering en geloof.
En God is het die Zich dan ontfermt over de mens.

God zegt in Zijn Woord ook zeker dat we ons moeten bekeren, maar we moeten de Bijbel wel zien als een geheel.
God heeft het recht om van ons te vragen bekeert u, maar als we weten wat God nog meer in Zijn Woord zegt, zien we ook in dat we dat niet kunnen, God zegt het zelf;

Efeziërs 8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;
9 Niet uit de werken, opdat niemand roeme.
10 Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus tot goede werken, welke God voorbereid heeft, opdat wij in dezelve zouden wandelen.

Hier lees je toch duidelijk dat het niet vanuit onszelf is, maar dat het een gave Gods is.
Geschapen in Christus, dus in een zondig mens de vrucht van Christus ingeplant, waarin Hij tot bloei komt in het zondig schepsel, waardoor de weg tot God is geopenbaard.
Dus niet van onszelf(oude mens), maar door de inplanting van Christus(nieuwe mens) kan een mens bekeerd worden.
De strijd tegen het vlees zal pas voorbij zijn in de Triomferende Kerk.
Lucas 11:9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 11 jun 2011 21:32

Mensen die rechtvaardig leven en uit liefde handelen maar niet gelovig zijn, waarom zijn die niet geroepen door Hem? Heeft iemand daar een (Bijbels) antwoord op?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 jun 2011 22:24

Marieke1984 schreef:
God zegt in Zijn Woord ook zeker dat we ons moeten bekeren, maar we moeten de Bijbel wel zien als een geheel.
God heeft het recht om van ons te vragen bekeert u, maar als we weten wat God nog meer in Zijn Woord zegt, zien we ook in dat we dat niet kunnen, God zegt het zelf;

Efeziërs 8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;
9 Niet uit de werken, opdat niemand roeme.
10 Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus tot goede werken, welke God voorbereid heeft, opdat wij in dezelve zouden wandelen.

Hier lees je toch duidelijk dat het niet vanuit onszelf is, maar dat het een gave Gods is.
Geschapen in Christus, dus in een zondig mens de vrucht van Christus ingeplant, waarin Hij tot bloei komt in het zondig schepsel, waardoor de weg tot God is geopenbaard.
Dus niet van onszelf(oude mens), maar door de inplanting van Christus(nieuwe mens) kan een mens bekeerd worden.
De strijd tegen het vlees zal pas voorbij zijn in de Triomferende Kerk.

Bijzonder dat je dit zegt Marieke ! De strijd tegen het vlees. Dit lees ik niet zo vaak hier, helaas. Ofwel onze zonden worden vergeven, ofwel men doet geen zonden. Dat begrijp ik helemaal niet. Als je jezelf leert kennen, omdat de Heere onze blinde ogen opent, gaat de strijd pas beginnen. Dan hoeven we niet moedeloos te worden, maar weten ons in alles afhankelijk. Elke dag opnieuw.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 11 jun 2011 22:38

JHM schreef:Mensen die rechtvaardig leven en uit liefde handelen maar niet gelovig zijn, waarom zijn die niet geroepen door Hem? Heeft iemand daar een (Bijbels) antwoord op?

Waarom zouden die niet geroepen zijn?
Even buiten het feit of we het eens zijn dat iedereen geroepen wordt of een bepaald aantal, we zien sowieso niet wie dat wel of niet zijn toch? in de situatie dat een roeping niet beantwoord wordt.

( is het nog te volgen? )

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 12 jun 2011 07:55

meribel schreef:Waarom zouden die niet geroepen zijn?
Even buiten het feit of we het eens zijn dat iedereen geroepen wordt of een bepaald aantal, we zien sowieso niet wie dat wel of niet zijn toch? in de situatie dat een roeping niet beantwoord wordt.

( is het nog te volgen? )

Daarom stel ik de vraag meribel. Als je geroepen wordt is geloof toch geen keuze meer? Denk jij als God je roept dat geloof nog een keuze is?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Terug naar “[Religie] - Open forum”