Omgaan met bekeerde mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor schelpje3 » 08 jun 2011 16:20

Ik wil nergens naar toe :D
maar er is toch wel een verschil tussen mensen die je oppervlakkig kent, de "heidenen" en je christelijke geloofsgenoten ?
Of niet ?
Dan hoeft dat niet perse van dezelfde richting te zijn. Integendeel. Ik heb soms de mooiste gesprekken met kompleet andersdenkenden.
Ik constateer iedere keer bij mezelf, ik kom te kort. Ik getuig te weinig. Wat moet ik getuigen ?
Ik kreeg nog op mn kop van een lieve forumster omhelzing-smile dat ik te weinig persoonlijk vertel.
Maar ik durf het mezelf niet toe te eigenen. Dat is deels mijn opvoeding.
Maar ik merk dat het bij de "linksen" toch ook is. :)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 jun 2011 16:22

1a2b3c schreef:Volgens mij wordt bekering en wedergeboorte nogal eens door elkaar gehaald.
Als je in Jezus gelooft ben je wedergeboren, dat gebeurd maar één keer en natuurlijk komt daar ook bekering bij kijken.
Maar bekering is steeds weer nodig in ons leven omdat we telkens weer opnieuw zondigen.
Dan moeten we onze zonden belijden en ons er weer van bekeren, dus als je zegt: ik ben bekeerd, dan klinkt dat alsof het af is.
Pas als je nooit meer zondigt en altijd op God gericht bent hoef je je nooit meer te bekeren.

Wat moet je dan met een gebed zoals: Bekeert u ons, zo zullen wij bekeerd zijn. ??
Wedergeboren zijn = bekeerd zijn.

Riska

Berichtdoor Riska » 08 jun 2011 16:26

Mee eens: je met je elke dag weer keren tot God = bekeren.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 08 jun 2011 16:52

schelpje3 schreef:Wat moet je dan met een gebed zoals: Bekeert u ons, zo zullen wij bekeerd zijn. ??
Wedergeboren zijn = bekeerd zijn.

Die tekst komt uit Jer. 31:18 en heeft betrekking op de terugkeer van Israël die verstrooit was onder de heidenvolken: Jer.31:10 ...Hij Die Israël verstrooid heeft, zal het weer bijeenbrengen ...16 Zij zullen uit het land van de vijand terugkomen ... 17 uw kinderen zullen terugkomen naar hun gebied. En dan komt de bewuste tekst uit vers 18.

Wedergeboorte is niet hetzelfde als bekering: Wedergeboorte is de levend making en gebeurd maar één keer, dan bekeren we ons in geloof tot Jezus.
Dan zijn we geestelijk levend, een baby die op moet groeien tot een volwassen man: 1 Pet.2:2 En verlang vurig, als pasgeboren kinderen, naar de zuivere melk van het Woord, opdat u daardoor mag opgroeien.

Bekeren is je ergens van afkeren en naar iets anders toekeren.
Je keert je af van je oude meester: de duivel en je keert je toe naar je nieuwe meester: Jezus.
Je keert je af van de zonden en je richt je op goede werken. Mat.5:16 Laat uw licht zo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken zien ...
Je bekeert je ervan om voor jezelf te leven en in plaats daarvan ga je voor Hem leven.

Maar omdat we de zondige natuur nog hebben zondigen we ook na de wedergeboorte nog: 1 Joh.1:8 Als wij zeggen dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en is de waarheid niet in ons. Jak.3:2 Want wij struikelen allen in veel opzichten.
Dan moeten we die zonden weer belijden en er ons weer van bekeren/afkeren en ons weer richten op Jezus om Hem te dienen.
Daarom blijft bekering nodig, omdat we steeds weer afdwalen.
Aan de andere kant is het ook Jezus die het verloren schaap elke keer weer opzoekt en bij de kudde terug brengt, maar dat werkt Hij uit in en door onze bekering.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 08 jun 2011 17:12

Wat een fijne gesprekken hier, en dan alle gezindten zo bij elkaar :8>
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 09 jun 2011 09:48

schaapje schreef:Wat een fijne gesprekken hier, en dan alle gezindten zo bij elkaar :8>
We kunnen het wel...! :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 jun 2011 13:07

Toch nog teveel van een mens in, of lees ik dat verkeerd ?
WIJ moeten terugkeren, omkeren, maar wat moeten we dan met de belijdenis van het schaap ? (sorry schaapje, ik bedoel jou niet :mrgreen: )
Een eenvoudige geschiedenis, maar zo treffend !
Een schaap dwaalt wel eens af, terwijl hij de Herder al kent. Toch lijkt het hem fijner om elders te grazen.
De Herder laat zijn 99 schaapjes even in de steek, die kennelijk goed bij elkaar blijven, om die ene te zoeken.
Wat een evangelie !
Of zijn wij allen hier gehoorzame schaapjes, die altijd achter de Herder aanlopen, probleemloos ?
Ik niet hoor.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 09 jun 2011 13:48

quote="schelpje3"Toch nog teveel van een mens in, of lees ik dat verkeerd ?
WIJ moeten terugkeren, omkeren,

Is dat veel van een mens...terugkeren omkeren...? is dat niet God eren en buigen voor Hem?

maar wat moeten we dan met de belijdenis van het schaap ?
Een schaap dwaalt wel eens af, terwijl hij de Herder al kent. Toch lijkt het hem fijner om elders te grazen.
De Herder laat zijn 99 schaapjes even in de steek, die kennelijk goed bij elkaar blijven, om die ene te zoeken.
Wat een evangelie !

In vers 13 volgt En gebeurt het, dat hij het vindt, voorwaar, Ik zeg u dat hij zich over dat ene schaap
meer verblijdt dan....
Hier toont Jezus duidelijk aan Zijn liefde voor de mens en dat Hij de Herder is.
Of zijn wij allen hier gehoorzame schaapjes, die altijd achter de Herder aanlopen, probleemloos ?
Ik niet hoor.

Ik denk dat wij gehoorzame schapen willen zijn en inderdaad dat is bij niemand probleemloos
maar dat betekent niet dat we geen schapen zijn die bij de kudde horen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 jun 2011 14:04

Ik zou liever lezen dat God ons elke dag omdraait. Waarom zouden wij ? #-o

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 09 jun 2011 14:10

schelpje3 schreef:Toch nog teveel van een mens in, of lees ik dat verkeerd ?
WIJ moeten terugkeren, omkeren, maar wat moeten we dan met de belijdenis van het schaap ? (sorry schaapje, ik bedoel jou niet :mrgreen: )
Wat een evangelie !
Ik niet hoor.
Beide voorbeelden staan in de Bijbel: 1. God zoekt de mens en haalt hem weer terug. 2. God roept de mens op om zich te bekeren. Het is van beiden wat. Niet te krampachtig worden als er geschreven wordt dat een mens zich moet bekeren, dat is namelijk voluit Bijbels! We moeten alleen wel oog hebben voor beide kanten. Een mens bekeert zich omdat God het willen en het werken (Fil. 2:12 en 13) in de mens heeft gelegd. Dat zien we achteraf pas..
Bij het toe-eigenen van het heil (het woord zegt het al: toe-eigenen, eigen maken, in bezit zien te krijgen) moeten we niet maar blijven wachten of we mogen opmerken of er "ritselingen des nieuwen levens" zijn. Dan kom je terecht bij richtingen die bij de uitverkiezing beginnen te redeneren. Probeer niet teveel bang te zijn dat je meent dat je iets hebt, wat je in werkelijkheid toch niet hebt.
Ik bid je toe dat je zo rijk in de ruimte mag komen dat je alle twijfel van je af mag gooien en je Here te voet mag vallen!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 09 jun 2011 14:14

quote="schelpje3"Ik zou liever lezen dat God ons elke dag omdraait. Waarom zouden wij ?

Doe jij dat dan niet, je houdt toch rekening met God in jou leven, alleen daarmee eer je Hem al.
En je weet toch wat verkeerd is...en je doet die dingen toch niet moedwillig?
Ik denk als je zo leeft en alles doet zoals je het zelf wilt en volgens de moraal die er heerst
in de wereld, ik denk dat je je dan afkeert van God.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 09 jun 2011 14:25

schelpje3 schreef:Toch nog teveel van een mens in, of lees ik dat verkeerd ?
Wat een evangelie !
Ik niet hoor.

De gelijkenis van het verloren schaap staat niet op zichzelf, maar hoort bij die van de verloren penning en de 'verloren' zoon. Dat is eigenlijk een drieluik! Luc.15.
Bij het verhaal van de penning staat het werk van de Heilige Geest centraal en bij het verhaal van het verloren schaap staat het werk van Jezus centraal en bij de verloren zoon staat de Vader centraal.
De toestand van de mens wordt op verschillende manieren belicht en weergegeven, en het is alledrie waar.
Bij de penning komt naar voren dat de mens niets doet vanuit zichzelf, hij zoekt God niet maar ligt daar alleen maar 'dood' te zijn.
Bij het schaap komt zijn dwaalzieke natuur naar voren, en de zorg van de Goede Herder en zijn afhankelijkheid van Hem.
Uit zichzelf vindt hij de Herder niet meer terug, het enige wat hij kan is 'blaten'.
Bij de verloren zoon zien we actie van de mens zelf: tot zichzelf gekomen ... staat hij op ... en keert zich af van de zwijnen en gaat naar zijn Vader. Hij bekeert zich dus en komt!

Dit zegt mij dat het allemaal waar is, a. als Jezus ons niet terug vindt kunnen wij het wel vergeten, b. als de H.G. Zijn werk niet doet blijven we wie we zijn, c. maar ook als de mens zich niet bekeert en tot Hem komt dan bereiken we Hem niet, want het is toch echt de mens zelf die zich moet bekeren en geloven.

Nee we zijn zeker niet geen gehoorzame schaapjes, als we gezondigd hebben moeten wij ons van onze kant bekeren, terwijl we tegelijk weten dat dat het werk van Jezus niet uitsluit, want van Zijn kant is Hij het die het verloren schaap weer opzoekt.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 09 jun 2011 14:33

schelpje3 schreef:Ik zou liever lezen dat God ons elke dag omdraait. Waarom zouden wij ? #-o

Waarom zouden wij??? Omdat God dat zegt, tientallen keren... is dat geen reden genoeg?
Als wij ons bekeren dan weten we dat Hij ons daar de wil en kracht voor geeft, ander deden we het niet.
We hoeven alleen maar te luisteren en te gehoorzamen. Mat.7:24 Daarom, ieder die deze woorden van Mij hoort en ze doet ....

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 jun 2011 14:55

1a2b3c schreef:
Waarom zouden wij??? Omdat God dat zegt, tientallen keren... is dat geen reden genoeg?
Als wij ons bekeren dan weten we dat Hij ons daar de wil en kracht voor geeft, ander deden we het niet.
We hoeven alleen maar te luisteren en te gehoorzamen. Mat.7:24 Daarom, ieder die deze woorden van Mij hoort en ze doet ....

Doe jij ALTIJD wat de Heere van ons vraagt ? Ik merk bij mezelf dat ik tientallen keren struikel en soms helemaal niet wil.
Ben jij beter dan Jona ?
Voel je je verheven boven Petrus ? Jij zou je Meester nooit verloochenen ?

Als je leert dat je van nature dood ligt in de zonden, kun je niet luisteren ! Laat staan gehoorzamen. Maar jij bedoelt daarna... zeker ?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 09 jun 2011 14:59

Schelpje de ander kan beter antwoorden dan ik, denk ik.

Maar ik wil je er op wijzen dat je het hebt over gelovigen in de tijd waarin de Heilige Geest
nog niet was gekomen. Lees eens hoe Petrus leven veranderde na de Hemelvaart.

Terug naar “Archief”