Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor Mortlach » 08 jun 2011 09:46

Faramir schreef:Nu begrijp ik je helemaal. :)

Doet me een beetje denken aan een anekdote.

Een toerist zit in een pub in Noord-Ierland en is in gesprek met een van de 'locals' . Die vraagt op een gegeven moment: 'Ben je katholiek of protestants?" De toerist antwoordt: "Ik ben atheist." De local kijkt even en vraagt dan "Ok, maar ben je een katholieke atheist of een protestantse?"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 08 jun 2011 19:12

Mortlach schreef:
Doet me een beetje denken aan een anekdote.

Een toerist zit in een pub in Noord-Ierland en is in gesprek met een van de 'locals' . Die vraagt op een gegeven moment: 'Ben je katholiek of protestants?" De toerist antwoordt: "Ik ben atheist." De local kijkt even en vraagt dan "Ok, maar ben je een katholieke atheist of een protestantse?"

:lol: :lol: :lol:

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 08 jun 2011 22:26

We dwalen af. [-X

ahuibers schreef:Hmm, als ik nu zie hoe het huidige kabinet rekening houd met de christelijke mensen, en anti-christelijke voorstellen van tafel veegt of afketst, dan denk ik dat we heel tevreden mogen zijn. Natuurlijk kan het zo zijn als ze zelf de meerderheid hebben dat de wind weer anders gaat waaien, maar voor op dit moment vind ik dat het huidige kabinet de steun van de SGP verdient. Ik verwacht dat dit hoe dan ook het bestel alternatief is voor dit moment.

- Godslastering niet langer strafbaar stellen onderuit gehaald
- Ze hebben ingeleverd op terrein van koopzondagen
- Niet tornen aan de abortus- en euthanasiewetgeving
- Donner is voorzichtig na de recentelijk de uitspraak van het Hooggerechtshof die het kabinet maande om de discriminatie van vrouwen bij de SGP aan te pakken
- De boete voor langstudeerders uitgesteld
-
-

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 10 jun 2011 16:01

Ja, wilde ik inderdaad ook zeggen, en ik wilde even op ahuibers reageren.

Strikt genomen klopt het inderdaad dat het kabinet bepaalde voorstellen die christelijke 'privileges' beogen af te schaffen van tafel veegt. Als je echter verder kijkt, dan is het alleen afstel wat er plaatsvindt. Er wordt geen SGP-beleid geimplementeerd, er worden alleen veranderingen tegengehouden. Laat ik het lijstje nagaan:

- Godslastering niet langer strafbaar stellen onderuit gehaald

Zoals ik schreef, deze wet heeft geen praktische betekenis meer. Dat is puur symbolisch. Geen prijs voor de VVD.

Ze worden alleen niet uitgebreid. Dit is wel een raar punt omdat de VVD eerst anders wil. De leden zullen hier dus niet blij mee zijn en het alsnog aan de orde stellen zodra de SGP niet meer nodig is.

Status quo wordt gehandhaaft.

- Donner is voorzichtig na de recentelijk de uitspraak van het Hooggerechtshof die het kabinet maande om de discriminatie van vrouwen bij de SGP aan te pakken

Dat was voor dit kabinet al het geval, dus daar heeft dit kabinet geen meerwaarde in.

Gelukkig wel, maar de enige motivatie van de SGP was dat de nieuwe regelgeving te snel zou zijn. Ze zijn het er dus niet fundamenteel mee oneens, waarmee ze alsnog de gelijke toegang tot het onderwijs tegengaan, en dat vind ik nu niet zo christelijk eigenlijk.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 11 jun 2011 22:21

Wat het eerste deel betreft ben ik het met je kanttekeningen eens. maar voor het moment is het wel prettig dat het niet de verkeerde kant op gaat. Wat met paars wel fout gegaan was. Dus zoals ik aangaf. voor nu ben ik blij.

Luister even het stukje van dijkgraaf in de kamer over langstudeerders.

Code: Selecteer alles

Kopieeren en plakken incl spaties:
http://debatgemist.tweedekamer.nl/Player/?mid=507&sid=14-4-2011 12:07:58

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 11 jun 2011 23:53

TKF schreef:Gelukkig wel, maar de enige motivatie van de SGP was dat de nieuwe regelgeving te snel zou zijn. Ze zijn het er dus niet fundamenteel mee oneens, waarmee ze alsnog de gelijke toegang tot het onderwijs tegengaan, en dat vind ik nu niet zo christelijk eigenlijk.
Ik zie het probleem niet van een boete voor langstudeerders, wat is daar precies ongelijk aan? En het is gewoon christelijk hoor, namelijk: een luie hand brengt armoede, maar ijverige handen maken rijk.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 12 jun 2011 16:36

wat mij veel meer zorgen baart is dat de steun die de SGP nu aan dit kabinet geeft de gezondheidszorg enorm gekort gaat worden, dan heb ik het niet over de relatiefe ingrijpen bij fysio enzo (wat ook absoluut niet leuk is ) maar wel op bv verpleeghuizen, en de geestelijke zorg / ondersteuning voor jongeren met een mentale handicap, wajong jongeren etc... er wordt echt geschaaft aan de onderkant van de maatschapij , de meest zwakke groep wordt gewoon keihard aangepakt.. hoe Christelijk is dat... en dan maken ze zich druk over koopzondagen... (niet leuk .. maar er zijn ergere dingen hoor )

Afgezien daar van.. nederland vergrijst .. dan moet je juist zorgen voor meer ondersteuning in de gezondheidszorg.. en efficienter omgaan met matriaal !

vb er was iemand met een wond die niet dicht wou gaan... men zei doe er maar een verband om heen, de persoon zei ..van je kan beter een bep soort pleister er op doen die het vuil er uit haalt , nee er moest verband om heen, wond ging niet dicht , werd erger,, pers. moest 5 x terug komen voor men de pleister er om heen ging doen... binnen een week was de wond dicht... wat is nu duurder... die pleister of dat die pers. terug moest komen 5x ?

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 13 jun 2011 14:12

tja,

Wat gezondheidszorg betreft... De verantwoording ligt op bepaalde gebieden te veel bij de overheid.
De zorg wordt in de nabije toekomst onbetaalbaar als het zo doorgaat.

Lees dit artikel: http://www.invoorzorg.nl/ivz/ivz-ic-ket ... tab=ictab2

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 13 jun 2011 20:27

ahuibers schreef:tja,

Wat gezondheidszorg betreft... De verantwoording ligt op bepaalde gebieden te veel bij de overheid.
De zorg wordt in de nabije toekomst onbetaalbaar als het zo doorgaat.

Lees dit artikel: http://www.invoorzorg.nl/ivz/ivz-ic-ket ... tab=ictab2

dit klopt ja. ook deze week hoorde ik weer over de zogenaamde "bezuinigingen". waar gaat dit over dacht ik bij mezelf. mensen zijn gewend dat alles voor ze betaald wordt onderhand. zorg toch gewoon allemaal voor je eigen bril ,rollator, asperientjes enz enz . als het dan ECHT nodig is kunnen we aanspraak maken op de gezondheidszorg en deze ook nog betaalbaar houden.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 14 jun 2011 10:10

TKF schreef:- Godslastering niet langer strafbaar stellen onderuit gehaald.
Zoals ik schreef, deze wet heeft geen praktische betekenis meer. Dat is puur symbolisch. Geen prijs voor de VVD.

Ik vroeg je al eerder waarom de VVD dan vorig jaar mede-indiener was van het wetsvoorstel als ze het geen moer uitmaakt. Ik kan dat niet rijmen met jouw reactie.

Ze worden alleen niet uitgebreid. Dit is wel een raar punt omdat de VVD eerst anders wil. De leden zullen hier dus niet blij mee zijn en het alsnog aan de orde stellen zodra de SGP niet meer nodig is.

Raar? Dat is echt een onmogelijke uitspraak uit de mond van een politicoloog. Het komt namelijk ontelbaar keer voor. Gewoon een kwestie van onderhandelen en geven en nemen: de democratie zoals we hier al sinds mensenheugenis hebben.

Status quo wordt gehandhaaft.

Probeer je eens in te denken wat bijvoorbeeld Paars Plus zou betekenen voor zaken als de doodsklinieken met in je achterhoofd de ontwikkelingen (?) op medisch-ethisch terrein bij de Paarse kabinetten en stel jezelf deze vraag dan nog eens.

Gelukkig wel, maar de enige motivatie van de SGP was dat de nieuwe regelgeving te snel zou zijn. Ze zijn het er dus niet fundamenteel mee oneens, waarmee ze alsnog de gelijke toegang tot het onderwijs tegengaan, en dat vind ik nu niet zo christelijk eigenlijk.

TKF, je rechtse hersencellen zijn echt afgestorven daar in dat linkse bolwerk! ;-)
Iedereen heeft hier alle mogelijkheden om te gaan studeren. We leven hier niet in Noord-Korea. Dat je voor een goede en leuke baan tijd en geld moet investeren, is de normaalste zaak van de wereld. En dat de belastingbetaler niet krom hoeft te liggen voor de student die wat wil hobbyen naast zijn studie is volstrekt logisch en al helemaal niet onchristelijk. Sterker nog: "wie niet werkt, zal ook niet eten".

De tijd van pamperen is voorbij...mede dankzij de SGP! \:D/

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 14 jun 2011 11:12

wie niet werkt, zal ook niet eten

Maar wie dat niet kan zal ik graag voeden met alle liefde, of het nou christenen of eskimos, moslims of aziaten zijn.

Iedereen heeft hier alle mogelijkheden om te gaan studeren.

Wie bedoel je met iedereen? als je met iedereen alle achtergestelde kinderen uit de binnensteden bedoeld, heb je het echt mis.

doodsklinieken

jah joh, allicht een beetje stigmatiserend?

Wie er drie tellen over nadenkt kan gewoon niet anders concluderen dat TKF jammergenoeg gelijk heeft in deze. Of hij zit er dichtbij in ieder geval.
Of de SGP afgeserveerd word is niet de vraag.

Het punt waaraan de meeste voorbijschieten en wat mij betreft het ernstigte probleem.
Is de deze keer openbare handjeklap over de rug van de demografie. En dan ook nog eens met religieuse motivatie, iets waar we zo hard voor hebben moeten knokken dat het niet meer je leven kan beheersen.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 jun 2011 11:27

henkie schreef:Probeer je eens in te denken wat bijvoorbeeld Paars Plus zou betekenen voor zaken als de doodsklinieken met in je achterhoofd de ontwikkelingen (?) op medisch-ethisch terrein bij de Paarse kabinetten en stel jezelf deze vraag dan nog eens.

Gisteren was er een aangrijpende documentaire op BBC over Terry Pratchett, schrijver van de Schijfwereldreeks. Hij lijdt aan Alzheimer en voelt zichzelf langzaam maar zeker afglijden. In de documentaire volgt hij een aantal mensen die kiezen voor euthenasie of juist niet en praat met hen en hun naasten en nabestaanden. In Engeland is het verboden, dus volgt hij ze naar Zwitserland waar hij aanwezig is bij de laatste momenten van een van de mensen. Aangrijpend en zeker het opzoeken en kijken waard.

Terry Pratchett: Choosing to die heet de docu.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Filosofical
Luitenant
Luitenant
Locatie: Een prachtige plaats in het midden-oosten des lands.

Berichtdoor Filosofical » 14 jun 2011 16:31

RogierV schreef:Maar wie dat niet kan zal ik graag voeden met alle liefde, of het nou christenen of eskimos, moslims of aziaten zijn.

Volgens mij verklein je het nu tot een doelgroep waar het totaal niet over ging. Het gaat om mensen die dat wel kunnen en het niet doen.

Wie bedoel je met iedereen? als je met iedereen alle achtergestelde kinderen uit de binnensteden bedoeld, heb je het echt mis.

Zelfs die hebben in vergelijking met andere landen nog veel mogelijkheden. De vraag is of je het zelfs zou moeten willen.
Er zijn 3 soorten mensen in de wereld:
zij die kunnen tellen,
en zij die niet kunnen tellen.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 15 jun 2011 12:08

By Jove, I am not covetous for gold,
Nor care I who doth feed upon my cost;
It yearns me not if men my garments wear;
Such outward things dwell not in my desires.

Ook al kunnen ze maar willen ze niet. Ik zal mij toch gedeeltelijk verantwoordelijk voelen voor hun lijden(kon echt geen ander woord bedenken) Er zal altijd een reden zijn dat het misgaat. En zolang je dat niet kan oplossen vind ik dat je je medemens moet willen dragen.

Zelfs die hebben in vergelijking met andere landen nog veel mogelijkheden. De vraag is of je het zelfs zou moeten willen.

Geweldige vergelijking natuurlijk.
Laten we vooral naar buiten kijken in plaats van naar binnen.
En believe you me, je kan alle mogelijkheden vande wereld hebben, maar zonder weg om te belopen, kan je ook nooit ergens afslaan.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 15 jun 2011 13:54

Wellicht verdienen enkele zaken duidelijkheid om mijn argumenten meer helder te maken.

1. Wat de boete voor langstudeerders betreft is het belangrijk dat je een goed begrip heb van dat voorstel en welke gevolgen dat heeft. Er zijn mensen die lang studeren, te lang en die verdienen zo'n boete ook. Echter, veel getalenteerde studenten die worden ook afgestraft. Als je gedurende je studie er dingen naast wil doen, zoals een bestuur of een project, dan moet je daarna alle vakken in een keer halen. Heb je een jaar vertraging en je haalt per ongeluk een vak niet omdat je daar moeite mee hebt (zoals statistiek) dan is het helaas pindakaas. De SGP steunt dit voorstel bij monde van Dijkgraaf, hij heeft alleen gezegd dat ze het een jaar wil uitstellen, welke mooie woorden men ook gebruikt. Men moet weten dat de plenaire vergadering vrijwel altijd van te voren is voorgekookt en niet meer dan een stuk theater is voor het volk. Dat geldt voor alle partijen. Slechts heel enkele keren laat men elkaar overtuigen door argumenten. Maar dit voorstel gaat studenten behandelen meer behandelen als nummers en niet meer als mensen. Alle universiteiten zijn tegen en een meerderheid van de hoogleraren ook. Maar die worden niet gehoord. Het gevolg zal een echte kenniscrisis worden. Ik kan me voorstellen dat de SGP hier minder moeite mee heeft; over het algemeen genieten relatief er minder mensen uit hun achterban hoger onderwijs; dit komt niet door de religieuze achtergrond, maar vooral omdat mensen uit landelijk gebied komen.
Om voorbeelden te geven; ik ken mensen die vol passie een studie doen, maar uit gezinnen komen met minder mogelijkheden. Ze doen een academische studie waar je geen hoog salaris mee krijgt (dat je met iedere academische studie een topsalaris krijgt is onzin); het is voor hen dus niet vanzelfspreken om duizenden euro's neer te leggen. Je moet de rotte appels pakken, maar niet de ambities van serieuze studenten blokkeren, en dat doet Zijlstra. Duitsland, België en Scandinavië hebben het beter voor elkaar, daar wordt geinvesteerd en worden geen blokkade opgeworpen voor ambities van studenten. Dat is al een lange trend; ik heb nooit meer dan ca. 10 contacturen per week en daarvan is 80% hoorcollege. Is dat nu academische vorming? En dan nog meer vragen van studenten (of zoals het CDA: basisbeurs behouden maar het collegegeld flink omhoogschroeven). Mensen die studenten als lui zien lezen te veel de Telegraaf en zien alleen de rotte appels. In Nijmegen is bijvoorbeeld maar 7/8% lid van een gezelligheidsvereniging en daarvan is maar een deel 'lui' of halen de media door hun rotte gedrag. Helaas overheerst dit simplistische beeld over studenten ook in orthodox-christelijke hoek.

2. Bij veel SGP'ers, hier en op twitter en andere kanalen, proef ik een enorm agonisme richting 'links'. Links is verkeerd; ik kreeg dat vroeger ook al mee op de verenigingen van de kerk en van de kansel. Als je dit zo zwart-wit ziet dan mis je echt wat. Het probleem is dat de 'linkse' partijen andere ideeën hebben over de formele positie van religie. En dat zit SGP'ers terecht dwars. Echter, als je de sociaal-economische agenda's bekijkt kunnen rechtse partijen nog wat leren van de 'linkse' als het om 'compatibiliteit' met de Bijbel gaat.

3. Ik durf te stellen dat de huidige crises vooral te danken zijn aan wat men rechtse partijen noemt. Links is nooit aan bod geweest terwijl rechts altijd hard heeft lopen schelden op links, terwijl ze zelf slecht beleid veroorzaken. Na de Tweede Wereldoorlog heeft het CDA bijna onafgebroken geregeerd. Net als de VVD. De PvdA volgt op grote afstand. En in Nederland wordt 95% van het beleid gedicteerd door coalitiepartijen. Andere linkse partijen zijn zelden aan bod geweest. De kabinetten Drees waren de laatste kabinetten die echt sociaal-democratisch waren, maar dat kwam omdat de CDA-achterban toen ook anders was dan nu, meer christelijk-sociaal dan (christelijk-)conservatief. Om het argument sterker te maken: Den Uyl heeft nog een poging gedaan, maar de kabinetten Kok waren er alleen omdat het CDA bepaalde ethische voorstellen continue geblokkeerd heeft. Kok moest de liberale onvrede sussen door euthansie en het homohuwelijk in te voeren. Dit heeft er vervolgens toe geleid dat SGP'ers enorm agonistisch zijn richting de PvdA en D66. Maar blijkbaar zijn zij de rol van de VVD vergeten. D66 heeft ook enkele keren meegedaan, maar was toen vooral 'rechts' bezig op sociaal-economisch gebied. Geef D66 een minister voor Bestuurlijke Vernieuwing, dan maken zij een hoop goed op het economische beleid van VVD en CDA. Kortom, als we structurele problemen in Nederland hebben, dan zijn in de eerste plaats de VVD en het CDA hier schuldig aan.

4. Sterker nog, links heeft het nog nooit geprobeerd. Een mogelijke coalitie van PvdA, GroenLinks, SP (al dan niet met D66 of CU) heeft nooit een meerderheid gehad, altijd was het CDA erbij. Het is daarom onterecht om af te geven op links. Inderdaad, zij zullen een andere mening hebben over christelijke formele zaken in de maatschappij (anderzijds zullen zij de christelijke meerderheid altijd respecteren; aan de godsdienstvrijheid wordt niet getornd, Wilders doet dat wel, en CDA, VVD en SGP helpen hem indirect bij dit m.i. onbijbelse beleid). 'Links' (ik vind het vreselijk om in die termen te spreken, maar anders begrijpt men het niet meer omdat de media deze termen opgelegd heeft), zal meer de nadruk leggen op de eigen verantwoordelijkheid. Hier komen we bij een interessant dilemma: mensen hebben alle vrijheid, en dus hun eigen verantwoordelijkheid waarover ze ooit verantwoording af moeten leggen (de staat legt geen religie op) versus de verlokkingen die dit biedt. Maar bestaat geloven er ook uit juist hier zelf tegenwicht tegen te bieden in plaats van alleen maar over de verlokkingen te praten. De nadruk ligt nu op de verdorvenheid van de samenleving en ik vraag me af of dit niet iets anders uitgedrukt zou kunnen worden.

5. Wat de concrete voorstellen (Henkie) betreft; de VVD was inderdaad mede-indiener van het wetsvoorstel. Het is een liberaal principe wat ze willen veranderen. Maar nu doen ze een kosten-baten analyse: ze doen het nu later om de SGP te vriend te houden met een dode letter in de wet. De verandering komt er wel. Overigens mag van mij het verbod op godslastering blijven, al is het alleen uit respect voor het geloof. Wat de koopzondagen betreft: ik vind het vreemd als de SGP opeens in democratie gaat geloven. Binnen de VVD wil men die koopzondagen erg graag (die er van mij niet hoeven te komen; mensen komen anders nooit tot rust en de zondag is historisch en praktisch gezien hier de beste dag voor en het geeft gelegenheid om na te denken over diepere zaken). Zodra de SGP niet meer nodig is, zal de pro-koopzondagen stroming binnen de VVD zich roeren en komen die er. Het is alleen uitstelgedrag. Politicologen geloven niet in democratie zoals dat geinterpreteerd wordt. Wij kijken ook naar het logische gedrag van de politieke actoren. Wat de abortus en euthanasiewetgeving aangaat, los van dat mensen hier zelf voor deze verschrikkingen kiezen, paarsplus zou dit inderdaad 'helpen' in negatieve zin. Maar ik wil verder kijken; door het sociaal-economische beleid van dit kabinet gaat Nederland er nog verder op achteruit. Als je wil kan ik hier verder op ingaan. Zie ook mijn vorige punten.

Terug naar “Archief”