gravo schreef:Hoewel bekering een door en door Bijbels woord is, ben ik inmiddels erg huiverig voor het begrip 'bekering' zoals dat veelal in het gereformeerd protestantisme werd en wordt gehanteerd.
Het is namelijk een begrip geworden, dat betekenis gekregen heeft in een zeer bepaalde context. De context van de gereformeerde dogmatieken bijvoorbeeld, waarin het moest worden geplaatst in een volgorde, die orde des heils wordt genoemd. Vragen als: "komt de bekering nu voor of na het geloof" of: "wat zijn de kenmerken van de ware bekering" of: "wat is de verhouding tussen wedergeboorte en bekering". Door dit soort technische toepassingen van het woord bekering is het enerzijds een onduidelijke term uit een vaktaal geworden en wordt het anderzijds een sterk opgetuigd begrip, dat de afmetingen krijgt van een zeer zeldzaam, nauwelijks te bevatten zaak, die slechts bij hoge uitzondering aan zeer weinigen ook echt gegeven is. Zo ontstaat in de beeldvorming "de bekeerde mens". Een onaantastbaar en onnavolgbaar mens die een onbereikbare en kostbare genade deelachtig is geworden.
Hiermee komen direct allerlei niet te onderdrukken neigingen mee omhoog, namelijk de hoogmoed die dreigt bij het bekleden van die bijzondere positie: bekeerd mens.
Er dreigt een geestelijke hierarchie van enkele bekeerden, die hun status angstvallig gaan verdedigen tegenover mensen, die in hun ogen menen dat ze bekeerd zijn, maar het in werkelijkheid nog lang niet zijn. Zij besluiten dan vaak om harde oordelen te vellen over deze pseudo-bekeerden en allerlei moeilijke voorwaarden te verbinden aan de ware bekering, die evenzo vele obstakels vormen voor anderen. Hiermee wordt de suggestie van een zalig uitverkoren volk gewekt. Tevens wordt zo gecommuniceerd dat er slechts enkelingen de genade van God deelachtig zullen worden en dat het overgrote deel van de mensen binnen en buiten de kerken onbekeerd zijn en zullen blijven. Dit buitenproportionele verhoudingsgetal van de enkele ware bekeerden en de massa damnata is de pest geworden van het gereformeerd protestantisme, dat zich heeft laten (ver)leiden door de gedachte dat de uitverkiezing Gods het ene en almachtige besluit is, waar Hij om zo te zeggen Zelf met handen en voeten aan gebonden is. Denk aan wat de GG hierover heeft gesteld: "..dat het genadeverbond onder de beheersing van de uitverkiezing staat..."
Maar de uitkomst is verschrikkelijk onbijbels: enkelen weten zich de status van bekeerden te verwerven en krijgen zo een belang om anderen ervan af te houden. Anderen worden door de 'ware bekeerden' buitengesloten. Selectief bijbeltekstgebruik moet het onderscheid tussen ware en onware bekeerden een goddelijke sanctionering verlenen. Kortweg: alle zaligsprekingen gelden degene die als bekeerd worden aangemerkt, alle bijbelse vervloekingen gelden degenen die als onbekeerd of schijn-bekeerd worden gezien. De Bijbel maakt hier de keuze niet of God, maar de subjectieve gereformeerd protestante bijbeluitlegger.
Bekering is mijns inziens veel meer de moeilijke, maar toch begrijpelijke ethische houding waartoe de Bijbel constant oproept, namelijk die van barmhartigheid en gerechtigheid te doen. Het zou verschrikkelijk onvruchtbaar zijn, wanneer deze vervulling van de Thora, maar ook van het Evangelie door net zo weinig mensen ter harte zou worden genomen, als men in sommige kringen beweert aan de hand van het dogmatische bekeringsbegrip.
Gelukkig is de Bijbelse boodschap sterker gebleken en hebben zich in de loop van de tijd miljoenen mensen gemeld, die van harte deze oproep tot bekering hebben willen navolgen.
Er zijn vele malen meer bekeerde mensen dan nogal wat gereformeerde protestanten willen erkennen. Inderdaad bijna niemand voldoet aan de engere betekenis van het begrip 'bekering' zoals dat in die kringen wordt gebezigd, maar dat is nogal logisch: bijna niemand kan ook voldoen aan de eigenaardige en ongeloofwaardige voorwaarden die daar mee gemoeid zijn. Volgens mij zijn die voorwaarden niet zo Bijbels en ik denk ook dat ze eerder door eigenwillige gelovigen dan door God zijn bedacht.
gravo
ik heb zelden van mijn leven zulk een onzinnig stuk gelezen. ik hoop en bid voor iedereen dat je de kostelijke ziel voor de eeuwigheid niet door deze kwats laat verloren gaan, maar de HEERE zult zoeken op de enige bijbelse en rechte wijze. ook als je dat niet past.
het is zo eenvoudig onze eigen gekozen wegen in te vullen als de ware bekeringsweg, maar uiteindelijk zal het gaan over wat God van onze bekering en van ons leven weet. deze valse wind van leer verslaat de zielen van degene die denken zelf tot God te kunnen komen.............wat een deceptie zal dat zijn
](./images/smilies/eusa_wall.gif)