Kiezen wij God of kiest God ons?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: Kiezen wij God of kiest God ons?

Berichtdoor Marieke1984 » 07 jun 2011 18:59

schaapje schreef:Hallo Marieke,

Nu heb je precies te teksten uit gezocht die jouw standpunt ( n.l. een mens kan zich niet
bekeren dat moet God doen) onderbouwt, toch blijf ik het anders zien dat er van mensen
een antwoord door God wordt gevraagd.

Gravo heeft op de topic "hoe om te gaan met bekeerden" een heel goed stuk geschreven,
en daar kan ik alleen maar amen op zeggen.
Ik vind jouw denkwijze veel te star, gezien welke teksten je uitkiest, er zijn zoveel andere
teksten die van ons ook een houding naar God toe vraagt, meer een houding van willen
buigen voor Hem.

Ik kan deze teksten wel allemaal gaan intikken maar daar heb ik geen zin in.
Blijft dat we beiden een ander beeld van God onze Vader hebben, en dat mag, denk ik. :D
Groetjes

Hoi,

Je leest er wat God in Zijn Woord zegt, niet wat ik zeg of er van denk, de teksten zijn heel duidelijk!
Dat moet God niet doen, daar is Hij vrij in, we hebben dan ook nergens recht op, maar alles is uit genade.

Johannes 15:1 Ik ben de ware Wijnstok, en Mijn Vader is de Landman.
2 Alle rank, die in Mij geen vrucht draagt, die neemt Hij weg; en al wie vrucht draagt, die reinigt Hij, opdat zij meer vrucht drage.
3 Gijlieden zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb.
4 Blijft in Mij, en Ik in u. Gelijkerwijs de rank geen vrucht kan dragen van zichzelve, zo zij niet in den wijnstok blijft; alzo ook gij niet, zo gij in Mij niet blijft.
5 Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen.

16 Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u gesteld, dat gij zoudt heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht blijve; opdat, zo wat gij van den Vader begeren zult in Mijn Naam, Hij u dat geve.

2 Korinthiërs 5:14 Want de liefde van Christus dringt ons;
15 Als die dit oordelen, dat, indien Een voor allen gestorven is, zij dan allen gestorven zijn. En Hij is voor allen gestorven, opdat degenen, die leven, niet meer zichzelven zouden leven, maar Dien, Die voor hen gestorven en opgewekt is.
16 Zo dan, wij kennen van nu aan niemand naar het vlees; en indien wij ook Christus naar het vlees gekend hebben, nochtans kennen wij Hem nu niet meer naar het vlees.
17 Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.
18 En al deze dingen zijn uit God, Die ons met Zichzelven verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening der verzoening gegeven heeft.
19 Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.
20 Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
21 Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.

Romeinen 8:26 En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.
27 En Die de harten doorzoekt, weet, welke de mening des Geestes zij, dewijl Hij naar God voor de heiligen bidt.
28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.
29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
31 Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?
32 Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?
33 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt.
34 Wie is het, die verdoemt? Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechter hand Gods is, Die ook voor ons bidt.
37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.

Deze teksten zijn toch ook heel duidelijk?

Je vind mijn denkwijze te star, maar het is niet mijn denkwijze, ik lees het toch echt in Gods Woord ik maak het er niet van.
Je leest hier ook over hoe gewillig een nieuw mens wordt als God in hem werkt, en zoekt hetgeen boven is.

28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.

Als de Heere in je hart werkt en vraagt :"bekeert u", dan wil je toch niets liever dan doen wat de Heere van ons vraagt?Dat is ten goede medewerken, naar Zijn voornemen.
Een eeuwig wonder in een mens waar geen vrucht meer in is, dat God nog het goede wil planten.
Om Jezus wil alleen!
Een mens wordt gewaar alleen om Christus wil zalig te kunnen worden.
De oude mens zal afsteven en plaats maken voor de nieuwe mens, en de oude mens blijft hiertegen strijden!
Dan wordt beseft dat de oude mens strijd tegen de wil van Christus in de nieuwe mens, wat pas in de Triomferende kerk volkomen zal zijn!
Lucas 11:9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 jun 2011 19:12

Hallo Marieke,

Ik vind dat je hele mooie teksten hebt op geschreven, vooral over de wijnstok.
Over één ding zijn wij het zeker eens, alles wat we ontvangen is uit genade.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 07 jun 2011 19:18

Horeb schreef:Hij schiep Farao tot verharding en om Zijns Zelfs Naams eer. de verstokte Farao was het middel om het Volk Israël door een sterke hand uit te leiden.

Een halve waarheid, er staat net zo goed dat Farao zich verhardde Ex.13:15 Want toen de farao zich verhardde... Ex.9: 34 Toen Faraö zag, dat de regen en hagel, en de donder ophielden, zo verzondigde hij zich verder, en hij verzwaarde zijn hart... Ex.8: 15 Toen nu Faraö zag, dat er verademing was, verzwaarde hij zijn hart, 32 Doch Faraö verzwaarde zijn hart ook op ditmaal...
Het zelfde zie je bij David, daar staat in 2 Sam.24:1 dat de Heere David aanporde en in 1 Kron.21:1 staat dat de satan David aanporde en zelf zegt hij ervan: ik heb gezondigd.

Mensen handelen niet 'noodgedwongen' omdat God dat nou eenmaal zo besloten heeft, nee ze zijn er zelf 100% verantwoordelijk voor en bij betrokken
Horeb schreef:Kain was er om Abel dood te slaan..........wat een aangrijpende gedachte............

Dat is eerder een Gods lasterlijke gedachte!!
Horeb schreef:nogmaals, het is een fabel te denken dat een mens van uit zichzelf tot God gaat. je mag dus ook niet de roeping tot bekering (die terecht is vanwege het afdwalen van de mens) verwarren met het vermogen in de mens tot God te komen.
God heeft Zich van eeuwigheid een volk verkoren ten eeuwige leven die Hij in de tijd gaat trekken uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht.
dat is de enige bijbelse waarheid

Weet je wat niet mag? De roeping krachteloos maken door te zeggen dat je toch niet kunt. En door de uitverkiezing voor de roeping te plaatsen.
Het klopt dat een mens vanuit zichzelf niet naar God gaat en dus weet je dat het van God is als een mens wel verstandig is en God zoekt.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 jun 2011 19:40

quote="TheKeimpe"Toch Schaapje, vraag ik mij af, waarom kwamen die mensen tot inkeer, waarom kwamen zij tot bekering?

Dat is Gods werk in het hart van mensen dat ben ik met de anderen eens, maar ik denk
dat God in alle mensen, en de één zal serieus zoeken en nadenken over God (dan zal Hij
zeker Zijn werk kunnen afmaken) en de ander is volkomen onverschillig, zoals ik al eerder
schreef je hoort mensen en zovaak zeggen,... oh ik geloof wel dat er een God is, maar daar blijft het
dan bij.
Ik kan het zo moeilijk uitleggen want de meeste van jullie geloven al vanaf de vroege jeugd
Maar ik weet dat ik heel erg geworsteld heb met het begrip zonden, ik had niet alles perfect
gedaan maar een slecht mens was ik toch niet, en het weten dat je dingen in je leven los
moet laten, en dat is een proces die God zelf in een mens uitvoert, en toch heb ik bij anderen
dit proces gezien en ze haakten af, ze vonden de prijs te hoog.

Let wel God is het die mij getrokken heeft uit de duisternis, maar Jezus zei wel wie zijn
leven lief heeft maakt dat het verloren gaat, maar wie zijn leven haat in deze wereld, zal
het bewaren ten eeuwigen leven. Joh.10:25
Geloven kost een mens zijn eigen leven, je bent niet meer van jezelf.

Ik kan alleen maar eerlijk vertellen hoe God dat in mijn leven heeft gedaan, maar dezelfde
verhalen heb ik ook gehoord van anderen. Hij is het die een werk begint en Hij is het die
het afmaakt.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 07 jun 2011 20:26

1a2b3c schreef:
Een halve waarheid, er staat net zo goed dat Farao zich verhardde Ex.13:15 Want toen de farao zich verhardde... Ex.9: 34 Toen Faraö zag, dat de regen en hagel, en de donder ophielden, zo verzondigde hij zich verder, en hij verzwaarde zijn hart... Ex.8: 15 Toen nu Faraö zag, dat er verademing was, verzwaarde hij zijn hart, 32 Doch Faraö verzwaarde zijn hart ook op ditmaal...

alles goed en wel........maar wel de bijbelse waarheid vasthouden. de bijbel is erg duidelijk hierin......

Rom 9,17
Want de Schrift zegt tot Faraö: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde.

1a2b3c schreef:Dat is eerder een Gods lasterlijke gedachte!!

Weet je wat niet mag? De roeping krachteloos maken door te zeggen dat je toch niet kunt. En door de uitverkiezing voor de roeping te plaatsen.
Het klopt dat een mens vanuit zichzelf niet naar God gaat en dus weet je dat het van God is als een mens wel verstandig is en God zoekt.

1 Joh 3,12
Niet gelijk Kaïn, die uit den boze was, en zijn broeder doodsloeg; en om wat oorzaak sloeg hij hem dood? Omdat zijn werken boos waren, en van zijn broeder rechtvaardig
.

het laatste wat je zegt klopt ook niet...........

Joh 5,44
Hoe kunt gij geloven, gij, die eer van elkander neemt, en de eer, die van God alleen is, niet zoekt?

Rom 3,11
Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.

als je reageert is dat prima, maar graag wel op de bijbel geënt.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 07 jun 2011 20:33

schaapje schreef:Hallo Marieke,

Ik vind dat je hele mooie teksten hebt op geschreven, vooral over de wijnstok.
Over één ding zijn wij het zeker eens, alles wat we ontvangen is uit genade.

waarom geloof je het dan niet met je hart?. waarom toch blijven vasthouden aan wat andere in jouw omgeving je proberen te vertellen. waarom zo strijden tegen deze bijbelse waarheden Schaapje?

als Marieke uit de bijbel aantoont dat haar zienswijze voluit bijbels is, waarom vindt je haar dan te star?

zou dat geen kokervisie zijn denk je?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 jun 2011 20:46

quote="Horeb"
waarom geloof je het dan niet met je hart?.

Beste Horeb ik heb toch niet gezegd dat ik het niet geloof al die teksten die geciteerd zijn.
waarom toch blijven vasthouden aan wat andere in jouw omgeving je proberen te vertellen. waarom zo strijden tegen deze bijbelse waarheden Schaapje?

Horeb ik strijd niet tegen Bijbelse waarheden, ik weet van een God die geen zonden duld
en kan verdragen, en zeker ik mijn eigen leven.
als Marieke uit de bijbel aantoont dat haar zienswijze voluit bijbels is, waarom vindt je haar dan te star?

Misschien had ik dat beter niet kunnen schrijven, maar begrijp nou toch eens wat ik bedoel :(
Ik zie zo,n éénzijdige benadering van God, en ik vind dat jij dat ook doet, er staat veel meer
in de Bijbel hoe God is, en ik heb dat al eens gepost, dus je kan weten wat ik bedoel.

Het enige waar ik niet mee eens kan zijn is dat wij als mensen niet hoeven te antwoorden
op Gods roepstem, en ons antwoord moet in alle eerbied ja zijn.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 07 jun 2011 20:55

1a2b3c
Een halve waarheid, er staat net zo goed dat Farao zich verhardde Ex.13:15 Want toen de farao zich v
erhardde... Ex.9: 34 Toen Faraö zag, dat de regen en hagel, en de donder ophielden, zo verzondigde hij zich verder, en hij verzwaarde zijn hart... Ex.8: 15 Toen nu Faraö zag, dat er verademing was, verzwaarde hij zijn hart, 32 Doch Faraö verzwaarde zijn hart ook op ditmaal... (en wat ik verder schreef)
Horeb schreef:alles goed en wel........maar wel de bijbelse waarheid vasthouden. de bijbel is erg duidelijk hierin......

Rom 9,17
Want de Schrift zegt tot Faraö: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde.

Toch blijft die andere helft van de waarheid ook staan en die is net zo goed Bijbels, God heeft Farao niet gedwongen, het was zijn eigen keuze al is het niet buiten God om gegaan.
1 Tim.2:4 Die wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen. Ezch.33:11 Zo waar Ik leef, spreekt de Heere HEERE, Ik vind geen vreugde in de dood van de goddeloze...
God is hier ook erg duidelijk in, als Hij zegt dat Hij wil dat alle mensen zalig worden, dan bedoelt Hij ook ALLE, en niet behalve Kaïn en Farao en de rest die verloren gaat.
Blijf gewoon met twee woorden spreken en ga niet eenzijdig een paar teksten aanhalen waarbij er een karikatuurbeeld van God ontstaat.

Ik schreef:

Horeb schreef:het laatste wat je zegt klopt ook niet...........

Joh 5,44
Hoe kunt gij geloven, gij, die eer van elkander neemt, en de eer, die van God alleen is, niet zoekt?

Rom 3,11
Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.

als je reageert is dat prima, maar graag wel op de bijbel geënt.

Ik doelde juist op Rom 3:11: er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt.
Dus dat klopt wel, als er iemand zijn verstand gaat gebruiken en God gaat zoeken komt dat van God, omdat hij het uit zichzelf nooit zal doen. Dat staat er duidelijk! Zelfs als je alleen maar je verstand gaat gebruiken komt dat al van God.
Laatst gewijzigd door 1a2b3c op 07 jun 2011 21:06, 2 keer totaal gewijzigd.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 07 jun 2011 20:58

Jesaje 65:1-3

Te raadplegen was Ik voor hen die naar Mij niet vroegen, te vinden voor hen die Mij niet zochten
Ik zeide tot een volk dat mijn naam niet aanriep: Hier ben Ik, hier ben IK.
De ganse dag breidde Ik mijn armen uit naar een opstandig volk, dat volgens eigen
overleggingen wandelde op een weg die niet goed is.
Een volk dat Mij bestendig openlijk krenkt, door te offeren in de hoven en offers te ontsteken
op de tichelstenen.

Deze Liefde van God raakt mij, en dan weten we dat Hij het volk in één keer kan vernietigen.
Groot is Zijn Liefde en geduld met mensen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 jun 2011 12:16

schaapje schreef:
Dat is Gods werk in het hart van mensen dat ben ik met de anderen eens, maar ik denk
dat God in alle mensen, en de één zal serieus zoeken en nadenken over God (dan zal Hij
zeker Zijn werk kunnen afmaken) en de ander is volkomen onverschillig, zoals ik al eerder
schreef je hoort mensen en zovaak zeggen,... oh ik geloof wel dat er een God is, maar daar blijft het
dan bij.
Ik kan het zo moeilijk uitleggen want de meeste van jullie geloven al vanaf de vroege jeugd
Maar ik weet dat ik heel erg geworsteld heb met het begrip zonden, ik had niet alles perfect
gedaan maar een slecht mens was ik toch niet, en het weten dat je dingen in je leven los
moet laten, en dat is een proces die God zelf in een mens uitvoert, en toch heb ik bij anderen
dit proces gezien en ze haakten af, ze vonden de prijs te hoog.

Let wel God is het die mij getrokken heeft uit de duisternis, maar Jezus zei wel wie zijn
leven lief heeft maakt dat het verloren gaat, maar wie zijn leven haat in deze wereld, zal
het bewaren ten eeuwigen leven. Joh.10:25
Geloven kost een mens zijn eigen leven, je bent niet meer van jezelf.

Ik kan alleen maar eerlijk vertellen hoe God dat in mijn leven heeft gedaan, maar dezelfde
verhalen heb ik ook gehoord van anderen. Hij is het die een werk begint en Hij is het die
het afmaakt.

Het KAN een voordeel zijn vanaf je vroege jeugd te geloven, maar het kan ook in de weg staan. Het is een voordeel als je met de Bijbel bent opgegroeid, want dan ben je veelal naar een christelijke school gegaan, op de zondagsschool gezeten en catechisatie gevolgd.
Je kunt heel "geleerd" zijn en toch de ware wijsheid missen.Want uit de overvloed van het hart spreekt de mond.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 08 jun 2011 12:31

Ha schelpje...wijze woorden. :D

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 08 jun 2011 19:10

1a2b3c schreef:Toch blijft die andere helft van de waarheid ook staan en die is net zo goed Bijbels, God heeft Farao niet gedwongen, het was zijn eigen keuze al is het niet buiten God om gegaan.
1 Tim.2:4 Die wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen. Ezch.33:11 Zo waar Ik leef, spreekt de Heere HEERE, Ik vind geen vreugde in de dood van de goddeloze...
God is hier ook erg duidelijk in, als Hij zegt dat Hij wil dat alle mensen zalig worden, dan bedoelt Hij ook ALLE, en niet behalve Kaïn en Farao en de rest die verloren gaat.
Blijf gewoon met twee woorden spreken en ga niet eenzijdig een paar teksten aanhalen waarbij er een karikatuurbeeld van God ontstaat.

je mag van mij gelijk hebben. onder voorbehoud van de volgende opmerkingen.
1)God is aan de mens niets verplicht
2)een ieder mens zal leven en sterven in zijn/haar lot
3)God heeft zich van eeuwigheid een volk verkoren ten eeuwige leven.
4)een mens gaat verloren onder eigen verantwoording en niet omdat God niet wilde.
5)daarentegen kan en wil een onbekeerde zondaar niet komen tot het aangeboden heil van Christus Jezus.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 08 jun 2011 19:51

Horeb schreef:je mag van mij gelijk hebben. onder voorbehoud van de volgende opmerkingen.
1)God is aan de mens niets verplicht
2)een ieder mens zal leven en sterven in zijn/haar lot
3)God heeft zich van eeuwigheid een volk verkoren ten eeuwige leven.
4)een mens gaat verloren onder eigen verantwoording en niet omdat God niet wilde.
5)daarentegen kan en wil een onbekeerde zondaar niet komen tot het aangeboden heil van Christus Jezus.

Het gaat er niet om wie er gelijk heeft maar wat waar is.
1) God WAS aan de mens niets verplicht, maar aangezien Hij beloften aan de mens heeft gedaan heeft Hij Zichzelf wél 'verplicht' omdat Hij dat Zelf zo heeft gewild.
2) Een mens leeft of sterft niet vanwege 'het lot'. De mens die gelooft zal leven en die niet gelooft zal verdoemd worden Mark.16:16.
Dat heeft niets met zijn lot te maken, maar alles met zijn keuzes, zijn doen en laten.
3) Dat is een waarheid die op de goede plek moet staan anders vertel je een leugen met een waarheid.
En het is niet de hele waarheid, daar moet je beslist één en ander bij vertellen.
4) Eens!
5) De onmacht vindt zijn kracht in zijn onwil. Matt.23:37.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 09 jun 2011 07:39

Horeb schreef:5)daarentegen kan en wil een onbekeerde zondaar niet komen tot het aangeboden heil van Christus Jezus.

Is dat wel zo? Wat staat er dan in Jes 55 (staat alleen in het eerste vers al 3 x kom), Opb 22 (in vers 17 drie keer kom), enz, enz!!
Heel Gods woord getuigt van een indringend roepen van Christus tot een ieder die onder het Woord leeft!
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 09 jun 2011 08:40

Jesaje 65:1-3

Te raadplegen was Ik voor hen die naar Mij niet vroegen, te vinden voor hen die Mij niet zochten
Ik zeide tot een volk dat mijn naam niet aanriep: Hier ben Ik, hier ben IK.
De ganse dag breidde Ik mijn armen uit naar een opstandig volk, dat volgens eigen
overleggingen wandelde op een weg die niet goed is.
Een volk dat Mij bestendig openlijk krenkt, door te offeren in de hoven en offers te ontsteken
op de tichelstenen.

Deze Liefde van God raakt mij, en dan weten we dat Hij het volk in één keer kan vernietigen.
Groot is Zijn Liefde en geduld met mensen.

En hier is geen enkele reactie op :(

God is te vinden voor zondaren, Jezus kwam voor zondaren.

Terug naar “[Religie] - Open forum”