10.000 - 1 zeker fout

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jorden
Verkenner
Verkenner

10.000 - 1 zeker fout

Berichtdoor Jorden » 03 jun 2011 10:15

Van de 10.000 verschillende religieuze stromingen die we op aarde kennen kan er hooguit 1 de absolute waarheid verkondigen. Daar zijn we het volgens mij allemaal over eens.
Ok, die 10.000 is een slag in de lucht maar het zal ongetwijfeld een groot aantal zijn.
Het gaat mij er niet om wie er nu gelijk heeft, maar wie er ongelijk heeft.
Dat moeten er minstens 9999 zijn.
Ik vind het een groot probleem dat wij in het onderwijs deze foute religies de ruimte geven om zichzelf als waarheid te verkopen aan kleine kinderen.
Ik vraag me af hoe jullie daarover denken.
Is het niet interessant wat er met andermans kinderen geschiedt op school of dient de overheid in te grijpen om kinderen te beschermen tegen leugenachtige indoctrinatie?
Kinderen zijn toch ook burgers met dezelfde rechten als volwassenen?
Ze hebben geen keuzevrijheid wat betreft hun eigen school, die ligt nu bij de ouders.
volgens mij is dat een schending van hun religieuze vrijheid.
Is het niet beter om het confessioneel onderwijs af te schaffen en onze kinderen samen op het openbaar onderwijs te zetten.
Dan houden we ze niet gescheiden en leren ze elkaar van jongs af aan te respecteren.
Ik vind dat de confessionele scholen de apartheid bevorderen.
En dat is volgens mij het laatste wat we in Nederland kunnen gebruiken.#
Graag uw mening, groet Jorden

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: 10.000 - 1 zeker fout

Berichtdoor Mortlach » 03 jun 2011 11:08

Jorden schreef:Van de 10.000 verschillende religieuze stromingen die we op aarde kennen kan er hooguit 1 de absolute waarheid verkondigen. Daar zijn we het volgens mij allemaal over eens.

Dan heb je dat mis.

Ik vind het een groot probleem dat wij in het onderwijs deze foute religies de ruimte geven om zichzelf als waarheid te verkopen aan kleine kinderen.
Is het niet interessant wat er met andermans kinderen geschiedt op school of dient de overheid in te grijpen om kinderen te beschermen tegen leugenachtige indoctrinatie?

Als het goed is bestaat godsdienstonderwijs uit het uitleggen wat een bepaalde religie inhoudt, en doet het geen uitspraken over de WAARHEID van die inhoud.

Is het niet beter om het confessioneel onderwijs af te schaffen en onze kinderen samen op het openbaar onderwijs te zetten.

Nee.

Dan houden we ze niet gescheiden en leren ze elkaar van jongs af aan te respecteren.

Het ene hoeft het andere niet uit te sluiten.

Ik vind dat de confessionele scholen de apartheid bevorderen.

In de praktijk, misschien, maar in theorie hoeft dat niet zo te zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 03 jun 2011 11:33

Van de 10.000 verschillende religieuze stromingen die we op aarde kennen kan er hooguit 1 de absolute waarheid verkondigen.

Als er zoiets zou bestaan als een absolute waarheid.
En dan nog kunnen 5 het niet goed hebben?
Kan het zijn dat er heel veel goden zijn maar dat die altijd met elkaar in de clinch liggen om onze zieltjes?

Zoveel mogelijkheden.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Riska

Berichtdoor Riska » 03 jun 2011 21:55

Er is niet voor niets ooit een schoolstrijd geweest waarin het recht werd opgeëist om scholen te stichten waarin ouders zich kunnen vinden.
Als het goed is, is er geen sprake van indoctrinatie.
Aan kinderen worden op christelijke scholen de grote verhalen verteld waarop het christendom is gebaseerd.
Op openbare scholen wordt, als het goed is en op verzoek van ouders - godsdienstonderwijs gegeven. Ik maakte mee op de openbare school waar ik help bij het bijspijkeren van kinderen met leesproblemen, dat godsdienstonderwijs betekende dat iemand alleen maar bezig was met 'bekeren tot het christendom'. Naar mijn mening is dat fout: wil je kinderen echt leren samen te leven met andersdenkenden, zul je ze de grote lijnen van de wereldreligies moeten vertellen - de overeenkomsten, voorzover die er zijn en de verschillen. Zonder waarde-oordeel.

Jorden
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jorden » 03 jun 2011 22:10

Tja, ik heb wel eens gehoord van afrikanen die zowel islamiet als christen dachten te zijn.

Maar die neem ik niet helemaal serieus. Die wilden gewoon van twee walletjes eten uit angst de verkeerde religie te kiezen en in de hel te belanden.

Nu zijn er tegenwoordig christelijke scholen die religie redelijk informatief brengen, dat weet ik omdat mijn kinderen erop zaten maar ik zat vroeger op een lagere school waar alle kinderen samen moesten bidden, en de bijbelverhalen werden er verteld als waar gebeurd. Ik kan me niet voorstellen dat dat op islamitische scholen anders is, behalve dan met verhaaltjes uit de koran.

Zeker.

Maar al zouden meerdere religies het bij het absolute juiste eind hebben, dan blijven er genoeg over die absoluut fout zijn. Dan ga je toch niet toestaan om die als waarheid aan kleine kinderen te laten verkondigen op speciale scholen?

Stel je voor dat dat jouw kinderen zijn! Of is het niet erg als het andermans kinderen zijn, mag je die voorliegen?

Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marieke1984 » 03 jun 2011 22:38

Jorden schreef:Ik vind het een groot probleem dat wij in het onderwijs deze foute religies de ruimte geven om zichzelf als waarheid te verkopen aan kleine kinderen.

Hou zou wel fout zijn als ze zichzelf als waarheid verkopen!
Maar het is niet fout als ze het ware Woord van God gratis aanbieden!
Lucas 11:9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

Mafketel

Berichtdoor Mafketel » 03 jun 2011 22:52

Zeker.

Maar al zouden meerdere religies het bij het absolute juiste eind hebben, dan blijven er genoeg over die absoluut fout zijn. Dan ga je toch niet toestaan om die als waarheid aan kleine kinderen te laten verkondigen op speciale scholen?

Ik geloof niet dat er hier op aarde een absolute waarheid is.. Hoe zou je die willen bereiken? We kunnen wel bij onze voorouders de filosofen in de leer gaan..
En dan, hoe kun je ooit weten of iets absoluut fout is?

Absoluut vind ik zo absoluut klinken..

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 03 jun 2011 23:33

rogierv
Ze hebben geen keuzevrijheid wat betreft hun eigen school, die ligt nu bij de ouders.
volgens mij is dat een schending van hun religieuze vrijheid.

ik vraag me dat af, eerlijk gezegd, ben ik het daar al niet zo mee eens, hebben kinderen dezelfde rechten als volwassenen? is het niet zo dat tot een bepaalde leeftijd de ouders die verantwoordelijkheid dragen....
mijn kinderen mogen niet eens zelf bepalen dat ze bijv. hun speelgoed niet opruimen, laat staan dat ze mogen bepalen of ze een tatoeage willen of alcohol op hun 10e gaan drinken. Zo bepaal ik ( met mijn man natuurlijk ) ook naar welke school ze gaan......lijkt me heel juist!

en als ouder kies ik een school die leert waar ik het mee eens ben. Daarom zijn er verschillende soorten scholen niet alleen betreft religie, maar ook betreft leervorm ( jenaplan, montessorie enz. )
Ik vind het wel erg bedenkelijk dat sommige religieuze scholen eisen stellen aan leerlingen en niet iedereen toelaten ( bijv. lid van een bepaalde kerk ) , daar ben ik het dan weer niet mee eens....maar goed dat is een andere discussie.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 04 jun 2011 00:22

Twee kanttekeningen: 1. Als we alleen naar de Nederlandse situatie kijken, zijn er bij de christelijke kerken/groeperingen zeker 25 die allemaal verklaren dat zij de ware kerk/groepering zijn en dat zij als enige het ware woord verkondigen. Dat kan dus niet. Er zijn er dan dus 24 die liegen. Goede kans dat jij met jouw kerk/groep tot die valse leugenaars behoort. Oplossing? De kerk als aanwijzer hoe je geloven moet, d.m.v. hun bedachte dogma's en leerregels, die macht ontnemen (dat gebeurt al bij vele gelovigen) en het bevorderen en respecteren van een persoonlijk geloof. De kerk dient dan slechts als voertuig voor het mogelijk maken van samenkomsten (waardevol!) en het coördineren van doelen en acties overeenkomstig de opdracht die christenen hebben.
2. Het godsdienstonderwijs op openbare scholen is zo ingericht: Lang niet alle scholen houden zich eraan), levensbeschouwelijk onderwijs is facultatief en kan onder schooltijd op verzoek van de ouders worden gegeven door een bevoegde leerkracht die optreedt namens een kerkgenootschap of een stichting. Dus aan een beperkte groep kinderen van wie de ouders toestemming hebben gegeven. De klasseleerkracht geeft aan alle kinderen in de klas lessen wereldgodsdiensten, bijv. 1x per week onder de noemer geestelijke en maatschappelijke stromingen.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Riska

Berichtdoor Riska » 04 jun 2011 08:45

jaapo schreef:2. Het godsdienstonderwijs op openbare scholen is zo ingericht: Lang niet alle scholen houden zich eraan), levensbeschouwelijk onderwijs is facultatief en kan onder schooltijd op verzoek van de ouders worden gegeven door een bevoegde leerkracht die optreedt namens een kerkgenootschap of een stichting. Dus aan een beperkte groep kinderen van wie de ouders toestemming hebben gegeven. De klasseleerkracht geeft aan alle kinderen in de klas lessen wereldgodsdiensten, bijv. 1x per week onder de noemer geestelijke en maatschappelijke stromingen.

Dat klopt ja. Op "mijn" school gebeurt dat ook. Alleen, het is inderdaad iemand namens de Gereformeerde Bond in de Hervormde Kerk en die beperkt zich tot uitsluitend het christendom en op een 'zondagsschoolmanier'. Ze evangeliseert ronduit.
Voor mij zou het een oriëntatie moeten zijn van wat op school aanwezig is aan religies: islam, hindoeïsme, boeddhisme, naast een doodenkele christen. (en dan nog JG ook!) (De school is voor 95% "zwart").
Dáár ben ik het dus beslist mee oneens.

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 04 jun 2011 10:53

Ik heb zelf op een openbare basisschool gezeten en daar kon je godsdienstonderwijs krijgen van een katholiek persoon óf iemand van de gereformeerde kerk [geen idee welke van de tig versplinteringen op dit eiland :mrgreen:]. Ik ging naar die van de gereformeerde persoon. Dat was dus altijd op een vrijdag, wanneer de andere kinderen gingen tekenen gingen wij [slechts een handje vol] naar deze man toe. Vaak was dit gewoon heel erg speels, kregen we verhalen te horen en keken we heel soms naar films die toentertijd [blijkbaar] nog bij de omroep waren. Ik heb mij er altijd prima vermaakt en ik geloof zeker dat er toen enkele zaadjes geplaatst zijn, ook al heb ik er toentertijd en tot mijn 17de eigenlijk niets mee gedaan - ik kan mij ook niet meer de verhalen herinneren. Enfin.

We kregen volgens mij ook nooit echt uitleg, maar gewoon verhalen uit de Bijbel. Ik kan mij eigenlijk niet meer herinneren of er over Jezus werd gesproken of niet, maar ik mag aannemen van wel.

Ook heeft het volgens mij totaal geen effect gehad op de andere kinderen, die heb ik er nooit over gehoord of dergelijks. Je werd er in ieder geval niet voor gepest. :D
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Jorden
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jorden » 04 jun 2011 11:05

Jenaplan en montessorie hebben te maken met verschillende leermethodes, die keuzevrijheid moet natuurlijk blijven bestaan want we moeten altijd openstaan voor verbeteringen binnen het onderwijs. Ik geef ook geen oordeel over de keuze voor een zwarte of witte school voor een kind. Ik heb het over scholen die een religie als waarheid presenteren aan de kinderen.
Ook al is de hele klas religieus, bidden en zo moet een vrijheid zijn en geen verplichting.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 jun 2011 11:09

Jorden schreef:Jenaplan en montessorie hebben te maken met verschillende leermethodes, die keuzevrijheid moet natuurlijk blijven bestaan want we moeten altijd openstaan voor verbeteringen binnen het onderwijs. Ik geef ook geen oordeel over de keuze voor een zwarte of witte school voor een kind. Ik heb het over scholen die een religie als waarheid presenteren aan de kinderen.
Ook al is de hele klas religieus, bidden en zo moet een vrijheid zijn en geen verplichting.

Dat is jouw visie, als ouders en leerkrachten er een andere visie op hun school op nahouden dan is dat jammer voor jou.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben voor het openbare onderwijs met daarin differentiatie. Maar de wet is nou eenmaal zo dat mensen een school kunnen stichten naar eigen denkbeelden (binnen bepaalde kaders). Zo komt er komend schooljaar hier een islamitische en een evangelische school bij. Bijzonder jammer, maar wel volgens de geldende regels.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 04 jun 2011 11:31

Ben je wel helemaal lekker!!!! Foute religies? Hoe kan jij het Christendom nou meer waar achten dan de helige Juju van de berg terwjl ze op dezelfde verhalen en non bewijs zijn gebaseerd. bovendien laat je je eigen superioriteit ontzettend schijnen zo.
Ik vind het zowiezo crimineel om kinderen bloot te stellen aan religieuze indoctrinatie, maar dat is mijn mening.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marieke1984 » 04 jun 2011 11:45

Jorden schreef:Ik vind het een groot probleem dat wij in het onderwijs deze foute religies de ruimte geven om zichzelf als waarheid te verkopen aan kleine kinderen.

Overal zijn gebreken, dat komt door de zonde van de mens!
Wat zie jij als foute religie?
Als je daarmee wilt zeggen overal waar iets niets geschied naar Gods Woord, dan is er geen enkele die juist is!

Gelukkig wil God nog werken door de zonde van de mens heen, en het aan ons hart openbaren Wie de waarheid is.
In welk verband een zondaar ook zit, de Heere brengt hem bij de Waarheid, dat hangt niet van ons mensen af.
Lucas 11:9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

Terug naar “[Religie] - Open forum”