sluit je aan bij Christus; hoe doe je dat

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3878
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: sluit je aan bij Christus; hoe doe je dat

Berichtdoor meribel » 01 jun 2011 15:46

@janvverweg:
at lijkt mij nu de grootste gruwel die er is. het tegenovergestelde van wat ik hoop.
als er een 'moederkerk' is dan hoeft er maar op een plek wat fout te gaan en alle kerken raken betrokken.
maar als alle kerken zelfstandig zijn en zelf hun relaties kiezen zoals dat uit komt (vertaal project met deze groep, evangelisatie met een andere lokale groep, )dan kunnen gekke zaken zich niet zo makkelijk infiltreren.


als alle kerken opzich zelf staan heb je juist veel sneller een gek die een kerk in een persoonlijke sekte veranderd..dat kan bij het huidige systeem juist niet zomaar...vind ik juist veel beter! Ik ben het natuurlijk eens dat scheuringen verschrikkelijk zijn, en heel verdrietig, maar jouw voorstel leidt mijn inziens tot veel meer verdeeldheid, en dat is toch juist niet bijbels?

hoeveel bijbelvertalingen zijn er per jaar nodig? en hoeveel mensen moeten daarvoor toegerust worden? Wycliffe leidt bijbelvertalers op, ik ken er een aantal. geen van hen is voorganger of is daartoe opgeleid. bijbelvertaling is een apart vakgebied dat los staat van de predikanten opleiding.


- allereerst ben ik blij met mensen die talenten hebben voor spreken van vreemde talen dat ze de moeite nemen om grieks en hebreeuws enzo te willen leren/bestuderen...dat is nu eenmaal de oorspronkelijke taal van de bijbel.
- daarnaast gaat iemand niet "zomaar" een theologie opleiding doen, nee, die voelt zich geroepen, herkent bij zichzelf wellicht een gave: 8 Aan de een wordt door de Geest het verkondigen van wijsheid geschonken, aan de ander door diezelfde Geest het overdragen van kennis;
Als je de gave heb tot het overdragen van kennis, lijkt het me heel juist om zoveel mogelijk kennis op te doen om over te dragen!

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 346
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: sluit je aan bij Christus; hoe doe je dat

Berichtdoor Jerommel » 03 jun 2011 12:46

"Een gek die een kerk in een persoonlijke sekte verandert" kan je beter in een klein splinterkerkje hebben dan in een grote, lijkt me.
Bovendien staat het eenieder vrij om te volgen die je maar wilt, maar dan dwaal je mogelijk wel van het Woord.
Maargoed, de hogepriester is Christus en de rest zijn mensen, broeders en zusters.
En waar 2 of meer over Christus spreken, daar is Hij aanwezig.
Dus vanwaar dat angstbeeld?

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3878
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: sluit je aan bij Christus; hoe doe je dat

Berichtdoor meribel » 03 jun 2011 16:01

in een grote gaat dat veel minder gemakkelijk, vandaar.

En ik ben absoluut niet tegen huisgemeentes of wat dan ook, heel mooi zelfs! Maar ik zie niet de noodzaak om de grotere kerkverbanden allemaal op te knippen in datzelfde, nog steeds niet, omdat je ( denk ik ) geen éénheid maar juist verdeeldheid bevordert......

Faramir

Re: sluit je aan bij Christus; hoe doe je dat

Berichtdoor Faramir » 18 jun 2011 18:16

Jerommel schreef:Je bedoelt:
Ondanks het Roomse regime door de eeuwen heen, hebben we nog steeds Gods woord.


Om daar even op in te gaan een leuk artikel uit Trouw vandaag:

'Al ver vóór Maarten Luther las iedereen de Bijbel'

GERRIT-JAN KLEINJAN EN JUDITH SUDHÖLTER − 18/06/11, 11:34
Kerkhervormer Maarten Luther zorgde er als eerste voor dat gewone stervelingen de Bijbel in hun eigen taal mochten lezen en niet meer hoefden te luisteren naar het Latijnse gebrabbel van de priester. De kerk verbood namelijk het zelfstandig bijbellezen door leken - het zou veel te gevaarlijk zijn op eigen houtje de Schrift te interpreteren. Tenminste, zo luidt de populaire opvatting over de rol van Luther in de geschiedenis.

Dat populaire beeld is drastisch toe aan herziening. Al ver vóór Luther las iedereen de Bijbel. Dat blijkt uit de eerste resultaten van grootschalig historisch onderzoek op Europees niveau naar de cultuur van het bijbellezen in de Middeleeuwen, uitgevoerd door de Rijksuniversiteit Groningen. Bijbels in de volkstaal zijn zeker geen protestantse uitvinding, maar een fenomeen dat juist de late Middeleeuwen kenmerkte, toen de rooms-katholieke kerk nog als enige heer en meester was.

De gedachte dat gewone mensen pas sinds de Reformatie, zeshonderd jaar geleden, zelfstandig de Bijbel lezen is een hardnekkige protestantse mythe, in het leven geroepen door niemand minder dan Luther zelf. Dat zegt onderzoeksleidster Sabrina Corbellini: "Luther heeft het zelf zo gezegd in een van zijn beroemde tafelgesprekken. Hij zou gedurende zijn hele jeugd geen Bijbel hebben gezien. De kerk, zo suggereerde Luther, zou het boek onder de pet houden."

Volgens Corbellini, mediëviste, is deze propaganda van de Duitse kerkhervormer overgenomen door zijn volgelingen. "Door zich duidelijk af te zetten tegen het verleden (de 'donkere Middeleeuwen'), probeerden de protestanten hun identiteit als 'bijbelbevrijders' te creëren."

In werkelijkheid, zegt Corbellini, hadden Middeleeuwse lezers al lang vertalingen van de Bijbel tot hun beschikking. "Om in groepsverband of alleen te lezen, te becommentariëren, te mediteren en uit het hoofd te leren. De kerk stond dat toe, zolang er maar een orthodoxe boodschap werd verkondigd."

Corbellini en haar team komen tot hun conclusie na bronnenonderzoek in bibliotheken in Nederland, Vlaanderen, Frankrijk en Italië - gebieden die in de veertiende en vijftiende eeuw al sterk verstedelijkt waren. "We hebben voor het eerst structureel de vraag gesteld wie nu echt de lezer van de Bijbel was. Wie heeft het boek in handen gehad? In de steden was een geletterde elite aanwezig die kon lezen en schrijven. Het was niet alleen de bovenlaag. Er waren ook timmermannen, schoenmakers of voddenboeren bij die de Bijbel lazen. Latijn beheersten ze niet, maar ze hadden wel behoefte aan dit soort boeken." Een andere oorzaak is de opkomst van monnikenordes als de Franciscanen en Dominicanen. "Deze groepen oefenden veel invloed uit op leken omdat ze de wereld intraden."

Betekenen deze inzichten dat de statuur verbleekt van Maarten Luther als de grote 'bijbelbevrijder'? Herman Selderhuis, hoogleraar kerkgeschiedenis aan de Theologische Universiteit in Apeldoorn en directeur van het Instituut voor Reformatieonderzoek, denkt dat dit wel meevalt. "Luthers bijbelvertaling blijft nog steeds van grote betekenis. Hij bracht eenheid in de vertalingen die in omloop waren. Daarmee droeg hij bij aan de wording van de Duitse taal."

Selderhuis, die regelmatig publiceert over de Reformatie, kent de protestantse mythes maar al te goed. "Het idee dat Luther de eerste bijbelvertaling heeft gemaakt is er slechts een van", zegt hij. "Denk bijvoorbeeld ook aan de duizenden martelaren die gestorven zouden zijn voor de protestantse kerk. Ook een mythe. Het is goed om dit soort beelden bij te stellen of op te ruimen."

Onderzoekster Sabrina Corbellini zegt dat het 'zeker niet' haar bedoeling is om de rol van Luther te bagatelliseren. "Maar het is nu wel tijd voor een evaluatie van de rol van Luther. We kunnen nu zijn kritiek veel beter in een context plaatsen. Juist doordat de kerk in de Middeleeuwen vertalingen toestond was er een publiek ontstaan dat gewend was om te lezen. Het kan heel goed zijn dat dit een factor was voor het succes van de Reformatie."

Selderhuis beaamt dit. Hij plaatst de bevindingen van zijn collega's uit Groningen in een veranderende onderzoekstraditie. "Je ziet dat deze studies steeds vaker multidisciplinair worden aangepakt. De Reformatie is niet meer het exclusieve terrein van de theologie. Ook historici, sociologen en cultuurwetenschappers houden zich ermee bezig, wat interessante nieuwe inzichten oplevert."

Henk van den Belt, religiewetenschapper aan de Universiteit Utrecht, ziet eveneens nieuws in het onderzoek van Corbellini. "Er is nog niet zoveel onderzoek gedaan naar de gebruikers van bijbels in de Middeleeuwen. We weten al langer dat de Reformatie niet altijd een breuk betekende." Volgens Corbellini schuilt hierin de grote waarde van haar onderzoek. "We laten zien dat er veel meer continuïteit zit tussen de Middeleeuwen en de periode erna dan altijd wordt verondersteld."

Van den Belt uit Utrecht denkt overigens ook niet dat de rol van Luther in de geschiedenis is uitgespeeld. "Weliswaar blijkt nu dat er meer continuïteit is dan - vooral in confessioneel onderzoek - altijd is gesuggereerd. Maar de vraag hoe je de Bijbel kunt lezen, daarin heeft Luther wel degelijk een cruciale rol gespeeld. Hij zorgde voor de vrijheid om los van de kerk te interpreteren."

http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... jbel.dhtml

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3878
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: sluit je aan bij Christus; hoe doe je dat

Berichtdoor meribel » 20 jun 2011 12:59

interessant om te lezen, dank voor het posten!

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6378
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: sluit je aan bij Christus; hoe doe je dat

Berichtdoor Boekenlezer » 17 sep 2011 16:31

Janvanverweg schreef:het liefst zou ik alle denominaties afschaffen, elke boven-plaatselijke struktuur afschaffen. Dan zou het onmogelijk zijn om tot kerkscheuring te komen zoals we dat kennen. kerken zullen nog best scheuren, we blijven mensen. maar omdat er alles plaatselijk er geen nieuwe verbanden gevormd worden, is er geen blijvende schade. na 10, 20 of 50 jaar zijn het kerken die vrolijk samen optrekken omdat de scheuring verwerkt is. (de scheurings motieven worden niet op schrift gesteld als bestaansgrond en op die manier worden wonden niet opengehouden.)
maar dit is irreeel. er zit teveel macht bij de synodes om die zomaar los te laten, er is teveel traditie die in de weg zit. er is teveel angst voor de vrijheid die het biedt.

...

vn een ding ben ik overtuigd; dat de denominale partijschappen bijdragen aan de secularisatie. niets doen is geen optie, en als de synodes er niet uitkomen, dan moet het kerkvolk de boel maar opknappen.

Godsdienstige verdeeldheid is geen specifiek christelijk probleem, maar eerder een menselijk probleem. In iedere godsdienst heb je verschillende groeperingen. Het Jodendom ten tijde van Jezus was net zo gevarieerd als de christelijke kerk van vandaag. En in de islam zie je niets anders, inclusief alle spanningen die dat kan geven. En dan heb ik me nog beperkt tot godsdiensten, maar ook buiten de godsdienst zal het niet anders zijn. Zo waren er ook verschillen binnen de communistische wereld, om maar wat anders te noemen. Leon Trotski dacht bijvoorbeeld anders dan Jozef Stalin, en tussen hen is er een strijd geweest.
Is het dan niet wat erg illusionair om te dromen van één grote eenheid in het christendom? Volgens mij is dat niet van deze wereld. Wil dat mogelijk worden, dan zal de mens eerst van zijn zonde af moeten zijn.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4527
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: sluit je aan bij Christus; hoe doe je dat

Berichtdoor schaapje » 17 sep 2011 17:56

Wat zeg je daar een wijs woord Boekenlezer, ik ben het helemaal met je eens.
Alleen jammer dat jezelf, je zovaak negatief uitlaat over bepaalde christelijke stromingen
en geestelijke muziek.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6378
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: sluit je aan bij Christus; hoe doe je dat

Berichtdoor Boekenlezer » 17 sep 2011 22:03

schaapje schreef:Alleen jammer dat jezelf, je zovaak negatief uitlaat over bepaalde christelijke stromingen
en geestelijke muziek.

Is dat zo, dat ik dat zo vaak doe?
We hebben eens een discussie gevoerd, en daaruit heb je dat beeld van mij gekregen, is mijn inschatting. En dat betreft dan een discussie in het GKV-topic, waarin ik nogal wat oud zeer van mij ter sprake heb gebracht. Of zijn er nog meer voorbeelden?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4527
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: sluit je aan bij Christus; hoe doe je dat

Berichtdoor schaapje » 17 sep 2011 22:33

quote="Boekenlezer"
Is dat zo, dat ik dat zo vaak doe?
We hebben eens een discussie gevoerd, en daaruit heb je dat beeld van mij gekregen, is mijn inschatting. En dat betreft dan een discussie in het GKV-topic, waarin ik nogal wat oud zeer van mij ter sprake heb gebracht. Of zijn er nog meer voorbeelden?


Ja dat is zo.. :) omdat ik nog niet zo lang op dit forum ben, heb ik heel wat in de archieven
gelezen, en ik kwam je heel vaak tegen in behoorlijk generaliserende uitlatingen over de evangelische
gemeenten en vooral hun muziek, die volgens jou wel heel oppervlakkig is.
En misschien heb je, wat bepaalde liederen wel gelijk, maar er zijn er ook die wel diepgang hebben.
En wat is diepgang, n.m.i. gaat het om welke intensie de liederen gezongen worden.

Maar het geeft niet, het is allemaal een kwestie van smaak en hoe je opgevoed, en wat je gewent bent.
Ik zelf zou me nooit prettig voelen in een kerk waar alleen maar psalmen werden gezongen onder
het donderd geweld van orgelmuziek, maar ik heb niet de behoefte om me daar negatief over uit
te laten, omdat ik weet dat verschillende gelovigen hier wel intens van genieten.

Weet je Boekenlezer ik denk dat God met beiden blij is...de psalmen die oprecht in aanbidding gezongen worden...maar ook met de, volgens jou, opppervlakkige liederen die ook in aanbidding
worden gezongen.
Ik hoop oprecht dat je met het laatste eens bent. :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten