Drugs legaliseren of niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Flavius
Sergeant
Sergeant

Re: drugs legaliseren of niet

Berichtdoor Flavius » 31 mei 2011 20:53

Petra777 schreef:eh, genoemde drie staan toch boven alcohol?
Ik beweer ook niet anders?

Ik gaf slechts een geheel plaatje ter informatie ende leering.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 31 mei 2011 20:58

ah ja, je hebt gelijk. Ik las even niet goed. Zeker leerzaam.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 02 jun 2011 12:08

Oud-wereldleiders van de Internationale commissie voor drugsbeleid willen dat marihuana uit de criminaliteit wordt gehaald. Volgens hen kan dat drugsgerelateerd geweld en sociale problemen helpen beteugelen. In de commissie zitten onder meer de voormalige presidenten van Brazilië, Fernando Cardoso, César Gavira (Colombia), Ernesto Zedillo (Mexico) en oud VN-chef Kofi Annan.

Volgens de groep is de oorlog tegen drugs nagenoeg mislukt en het de hoogste tijd voor fundamentele hervormingen van het drugsbeleid in en buiten de Verenigde Staten. Ze willen dat de bepalingen over marihuana worden versoepeld en roept regeringen op om "te stoppen met de criminalisering, marginalisering en stigmatisering van mensen die drugs gebruiken maar niemand kwaad doen''.

Experimenteren met legaliseren

Regeringen zouden meer moeten experimenteren met het legaliseren van drugs, vooral cannabis, om de macht van de georganiseerde misdaad te ondermijnen en de gezondheid en veiligheid van burgers te bevorderen. Ze benadrukken dat initiatieven om drugs te gedogen zoals in Nederland, Australië en Portugal, hebben aangetoond dat dit niet leidt tot substantieel meer drugsgebruik.

Bron: Oud-wereldleiders roepen regeringen op om marihuana te legaliseren
Zal dit een begin zijn van een tijdperk waar drugs vrij verkrijgbaar is, wat zal leiden tot minder en beter gecontroleerde drugsgebruik? En natuurlijk niet te vergeten de enorme vermindering van criminaliteit, maar ook een enorme kostenbesparing én inkomen van belastingen op drugs?

ZWOLLE - De Turkse maffia heeft in het thuisland en Nederland de handel en smokkel in heroïne stevig in handen. De criminelen van Turkse komaf doen naast drugshandel steeds meer in andere takken van de misdaad, zoals mensenhandel, gijzeling en afpersing.

De nationale recherche (NR) zegt in een gisteren gepresenteerde analyse van de criminaliteit onder Turken, dat de winsten niet alleen meer gaan naar traditionele bestemmingen. Tot voor kort werd geïnvesteerd in onroerend goed of nieuwe criminele activiteiten. Er gaat nu ook geld naar politieke doelen en radicale groepen.

Volgens de Turkse politie zijn aanhangers van de voormalige Koerdische partij PKK en de extreem-linkse DHKP-C in Turkije direct betrokken bij drugscriminaliteit. Radicaal islamitische groepen als de Hizb al Tahrir worden als mogelijk ontvanger van drugsopbrengsten genoemd.

In de periode 2002-2003 die de nationale recherche heeft geanalyseerd, deed de politiedienst 46 onderzoeken tegen Turkse criminele organisaties. In de strafzaken die uit de onderzoeken voortkwamen, hebben rechters verdachten alleen al wegens drugshandel en het witwassen van crimineel geld in totaal meer dan honderd jaar gevangenisstraf opgelegd. De manier van opereren van de Turkse maffia is volgens commissaris Jan Boersma van de NR 'uiterst gewelddadig'.

De organisaties zijn vaak opgebouwd uit bloedverwanten. ,,Ze regelen de handel vanuit landen als Afghanistan via Turkije naar Nederland en verder. Met de straathandel bemoeien ze zich niet. Conflicten worden uitgevochten. De afgelopen twee jaar telden we in Nederland veertien liquidaties in Turkse bendes.''

De Turkse Kamer van Koophandel heeft uitgerekend welke plaats de heroïnehandel in de Turkse economie inneemt: ,,De omzet van criminele activiteiten van de maffia bedraagt 60 miljard dollar. Dat komt neer op een vierde van het Turkse nationaal inkomen.'' Boersma is niet bang dat na de toetreding van Turkije tot de Europese Unie de drugsaanvoer vandaaruit groter wordt.

Boersma: ,,Nu trekken deze criminelen zich ook niets van grenzen aan.'' De politiechef maakt zich wel zorgen over de geringe sociale- en financiële ontwikkeling van een groot deel van de 350000 tellende Turkse gemeenschap in Nederland. ,,Dat is een grote voedingsbodem om het misdaadpad op te gaan'', zegt Boersma.

Cijfers uit 2003 laten zien dat vier procent van de veroordeelden in Nederland een Turks paspoort heeft. Dat percentage is niet zuiver. Het justitiesysteem deelt tweede generatie Turken in als Nederlander. Bijna honderd procent zit vast wegens een gewelds- of drugsdelict. Uit de analyse blijkt dat de Turkse maffia haar werkgebied aan het uitbreiden is. Vrouwen- en wapenhandel vertonen een stijgende lijn.

,,Wat ook opvalt is dat een relatief jonge generatie, gemiddeld rond de 30 jaar, die zich schuldig maakt aan zeer gewelddadige overvallen'', zegt Boersma. Ook afpersingen en gijzelingen komt de politie tegen. Een nieuwe tendens, met name populair onder jonge Turken, is fraude met bankpasjes en illegale praktijken via uitzendbureaus.

Bron: Turkse maffia beheerst drugshandel
Bedenk eens wat voor enorme inkomen de Nederlandse overheid zal hebben als zij belasting heft op drugs. Uiteraard is het niet echt een representatief bedrag, maar volgens mij kun je makkelijk in dit soort cijfers denken als het om drugs gaat. Het zal in ieder geval een énorme klap zijn voor zo'n beetje alle criminele organisaties in de wereld. Denk bijvoorbeeld aan de FARC en de ELN die d.m.v. drugshandel aan hun financiën komen om hun zogenaamde oorlog tegen de Colombiaanse overheid te voeren. Maar denk ook aan de Taliban in Afghanistan die o.a. met drugsgeld hun wapens e.d. bekostigen. En zo zijn er natuurlijk nog véél meer organisaties die een enorme klap zullen krijgen.

En dan is het bezuinigen natuurlijk ook geen probleem meer. :lol: :mrgreen:

En gaan we dan ook hier naartoe?
Het moest er van komen: een Amazon.com voor drugs. En het is er dan ook. Bij Silk road kun je je spulletjes kopen en - vermoedelijk - zonder dat justitie je kan achterhalen. Silk Road verkoopt van alles - zie een deel van de catalogus hieronder - en heeft verfijnde methoden bedacht om de wetshandhavers te slim af te zijn.
Centraal daarin is het gebruik van internetgeld, Bitcoins, die je niet koopt bij deze online dealer, maar elders. (lees hier en hier alles over bitcoins)
En verder gaat het zoals bij bol.com en amazon. Inclusief recensies van de spullen. Alleen is enige technische kennis nodig om op de website te komen. Zie (hier), maar als wij het kunnen, dan lukt jou dat ook.
Silk Road werkt ook met wederverkopers, net als bol bij tweede hands boeken. En daar kun je ook van weergeven hoe je hun service beoordeeld.
De prijzen, zo schrijft Gawker, liggen wat hoger dan op de 'markt'. Maar daar staat het comfort tegen over van bestellen van uit huis.
Gawker heeft de dienst uitgeprobeerd met LSD en was tevreden. Welingelichte Kringen heeft nog niet besteld, dus of het ook overzee werkt weten we niet.
Eigen risico dus.

Bron: Hier kun je online LSD kopen, en hasj en wat je maar wilt
Oftewel: geen intimidatie meer door drugsdealer, of wat dan ook. Of moeten we eerder denken aan een Gall&Gall, maar dan voor dit soort drugs - met een gecertificeerd persoon achter de balie?
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jun 2011 12:47

De vraag is wel of je dat voor dingen als heroine moet willen....
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 02 jun 2011 13:07

Mortlach schreef:De vraag is wel of je dat voor dingen als heroine moet willen....
Heroïne is inderdaad een drug waarbij goed moet worden nagedacht wat ermee te doen. Het zou natuurlijk zo kunnen zijn, dat als alle andere drugs wél legaal verkrijgbaar zijn dat men er geen interesse voor heeft; maar het kan ook zo zijn dat men er júist interesse in krijgt, omdat het illegaal is. Sowieso lijkt het mij om beetje-bij-beetje te legaliseren, te beginnen met de minst schadelijke.

Overigens is bij een project in Utrecht opvallend dat de criminaliteit zakt, als men heroïneverslaafden heroïne geven. Hierdoor hoeven zij namelijk niet meer te stelen e.d. om aan hun geld te kunnen komen om heroïne te kopen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jun 2011 13:23

Flavius Constantinus schreef:Heroïne is inderdaad een drug waarbij goed moet worden nagedacht wat ermee te doen. Het zou natuurlijk zo kunnen zijn, dat als alle andere drugs wél legaal verkrijgbaar zijn dat men er geen interesse voor heeft; maar het kan ook zo zijn dat men er júist interesse in krijgt, omdat het illegaal is. Sowieso lijkt het mij om beetje-bij-beetje te legaliseren, te beginnen met de minst schadelijke.

Overigens is bij een project in Utrecht opvallend dat de criminaliteit zakt, als men heroïneverslaafden heroïne geven. Hierdoor hoeven zij namelijk niet meer te stelen e.d. om aan hun geld te kunnen komen om heroïne te kopen.

Ik vind het vooral de vraag of je functioneel heroïnegebruiker kunt zijn, of je kunt gebruiken en toch gewoon een baan houden, sociale contacten onderhouden, etc. Ik kan het me moeilijk voorstellen.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 02 jun 2011 13:36

Ik ook.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

LandmachtGirl
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LandmachtGirl » 02 jun 2011 14:38

RogierV schreef:Ik ook.

Ja inderdaad. Ik denk dat mensen die heroïne gebruiken en eraan verslaafd raken, op een gegeven moment al hun sociale contacten e.d. wel MOETEN kwijtraken, omdat ze steeds meer en steeds vaker heroïne willen gebruiken.

Gewoon legaliseren de boel, dan heb je veel meer overzicht.

Drugs van minst schadelijk naar meest schadelijk toestaan is al mislukt; alcohol is meest onderkende volkdrugs nummer 1. Alleen dan met het verschil dat je misschien meer vrienden hebt omdat sommige 'stille' mensen opeens toffe mensen worden (daar heb ik dus m'n vraagtekens bij, als ze weer nuchter zijn dan zeggen ze niks meer).
11 LMB: 'Nec temere, nec timide'
(Niet roekeloos, noch vreesachtig)

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 02 jun 2011 14:42

Toch stond in net zo'n soort artikel of hetzelfde aar Flavius Constantinus naar verwees dat de mensen die heroine verstrekt kregen een baan konden hebben en een redelijk normaal leven kunnen leiden.

Bij tijd en wijle moeten ze even langs het ziekenhuis. Het wordt dan 'behandeld' als een chronische ziekte.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

LandmachtGirl
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LandmachtGirl » 02 jun 2011 15:33

Petra777 schreef:Toch stond in net zo'n soort artikel of hetzelfde aar Flavius Constantinus naar verwees dat de mensen die heroine verstrekt kregen een baan konden hebben en een redelijk normaal leven kunnen leiden.

Bij tijd en wijle moeten ze even langs het ziekenhuis. Het wordt dan 'behandeld' als een chronische ziekte.

Ja, maar dan kregen ze het, dus in een geproportioneerde hoeveelheid. Ik denk dat daar ook wel verschil in zit: of je alles kan hebben wat je willt, of je krijgt maar een deeltje.

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 02 jun 2011 15:34

LandmachtGirl schreef:Drugs van minst schadelijk naar meest schadelijk toestaan is al mislukt; alcohol is meest onderkende volkdrugs nummer 1. Alleen dan met het verschil dat je misschien meer vrienden hebt omdat sommige 'stille' mensen opeens toffe mensen worden (daar heb ik dus m'n vraagtekens bij, als ze weer nuchter zijn dan zeggen ze niks meer).
Ik vraag mij af wat er mislukt is aan een project dat nog nooit ondernomen is? Dat alcohol een algemeen geaccepteerde drug is valt niet te ontkennen, maar dat is niet te danken aan een mislukt project om drugs te legaliseren met mate door van minder schadelijk naar schadelijk te gaan. Het er daarmee meer om, dat de huidige drugs die nú verboden zijn van minder schadelijk naar schadelijk gelegaliseerd wordt.

Het RIVM zegt het volgende over heroïne:
RIVM schreef:Chronische toxiciteit
Misselijkheid en hypotensie lijken bij heroïne minder vaak voor te komen dan bij morfine. Illegaal gebruik van heroïne gaat meestal gepaard met een breed scala van gezondheidseffecten, die in veel gevallen niet door de stof zelf veroorzaakt worden, maar het gevolg zijn van de slechte sociale en hygiënische omstandigheden waarin veel gebruikers verkeren. Vuile spuiten en onzuiverheden in de straatheroïne kunnen voor ernstige gezondheidsproblemen zorgen. Tetanus, virale hepatitis, AIDS, ontsteking in de hartkleppen, longontsteking en andere pulmonale complicaties, zoals tuberculose komen allemaal onder heroïne verslaafden vaker voor (vooral onder de spuitende drugsgebruikers) en veroorzaken een hoge morbiditeit. Verder wordt de longfunctie door het roken of inhaleren aangetast en is longoedeem een veel voorkomende doodsoorzaak na overdosering van heroïne.

Voorts gaat heroïnegebruik vaak gepaard met ondervoeding, slechte behuizing, onbehandelde ziekten en een slechte algemene gezondheid, inclusief een lage weerstand. Sommige intraveneuze heroïnegebruikers krijgen nierinsufficiëntie. Van alle gebruikte drugs treden bij heroïne de meeste fatale overdoseringen op. De belangrijkste oorzaak van overlijden door een overdosis heroïne is ademstilstand als gevolg van een ernstige depressie van de hersencentra die de ademhaling controleren. Naast ademhalingsdepressie, veroorzaakt heroïne duizeligheid, braken, verlaagde activiteit van het maagdarmkanaal (constipatie), onderdrukking van de hoestreflex en hypothermie.

De baby’s van aan heroïne verslaafde zwangere vrouwen hebben een hoge mortaliteit, omdat baby’s te vroeg of te klein worden geboren. Plotseling stoppen met opiaatgebruik kan in het eerste trimester een spontane abortus opwekken en in het derde trimester vroeggeboorten geven. Na de geboorte vertonen de baby’s onthoudingsverschijnselen (slecht eten, irritatie, zweten, tremoren, braken en diarree) die behandeld moeten worden.

Sowieso doen alcohol en tabak weinig onder voor heroïne en crack wat betreft sociale schade. Legalisering zou dus juist ervoor moeten zorgen dat er minder mensen hun heil gaan zoeken in criminaliteit, mede omdat je met de verkoop van de drugs ook meer mensen kunt helpen én voorlichten.

Ook opvallend dat je énkel over heroïne begint, terwijl je de rest van de discussie volledig links laat liggen - het weegt naar mijns inziens niet op tegen de voordelen...

LandmachtGirl schreef:Ja, maar dan kregen ze het, dus in een geproportioneerde hoeveelheid. Ik denk dat daar ook wel verschil in zit: of je alles kan hebben wat je willt, of je krijgt maar een deeltje.
Uiteraard doet dat ter zake, daarom juist moet je legaliseren omdat er dan juist controle is.

LandmachtGirl
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LandmachtGirl » 02 jun 2011 15:40

Uiteraard doet dat ter zake, daarom juist moet je legaliseren omdat er dan juist controle is.

Uhuh, dat zei ik al in een eerdere reactie

Nee, ik heb niet de hele discussie gevolgd, op een zeker moment ga je wel meepraten en dan praat je door op het onderwerp van een van de vorige berichten: Heroïne.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jun 2011 15:42

Petra777 schreef:Toch stond in net zo'n soort artikel of hetzelfde aar Flavius Constantinus naar verwees dat de mensen die heroine verstrekt kregen een baan konden hebben en een redelijk normaal leven kunnen leiden.

Tja, ik moet zeggen dat ik dat al behoorlijk ver vind gaan. 'redelijk normaal leven', 'behandeld', dat zijn voor mij termen die erop duiden dat dat spul niet moet worden vrijgegeven. Tabak, wiet, alcohol, XTC, cocaïne(?) zijn dingen die over het algemeen je leven niet kapot maken, al zijn er altijd uitzonderingen natuurlijk.

LandmachtGirl
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LandmachtGirl » 02 jun 2011 15:46

Tja, ik moet zeggen dat ik dat al behoorlijk ver vind gaan. 'redelijk normaal leven', 'behandeld', dat zijn voor mij termen die erop duiden dat dat spul niet moet worden vrijgegeven. Tabak, wiet, alcohol, XTC, cocaïne(?) zijn dingen die over het algemeen je leven niet kapot maken, al zijn er altijd uitzonderingen natuurlijk.

Ik denk dat een verslaving sowieso je leven kapot maken.
Het gaat hier niet om een keertje wat drinken, of een keer cocaïne snuiven, maar structureel, dwangmatig zulke middelen tot je nemen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jun 2011 15:47

LandmachtGirl schreef:Ik denk dat een verslaving sowieso je leven kapot maken.
Het gaat hier niet om een keertje wat drinken, of een keer cocaïne snuiven, maar structureel, dwangmatig zulke middelen tot je nemen.

Uiteraard. De vraag is alleen of je heroïne 'recreatief' kunt gebruiken, zoals sommige mensen alleen in het weekend roken bijvoorbeeld. Ik denk het niet. Heroïne gebruiken staat gelijk aan verslaafd zijn.

Terug naar “Archief”