bijbelse chronologie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: bijbelse chronologie

Berichtdoor Cicero » 31 mei 2011 12:34

De Bijbel met de Bijbel bewijzen lijkt me erg lastig. Het lijkt eerder op het tegendeel. Bijvoorbeeld:

Hand. 7:4 Toen vertrok hij [Abram] uit het land der Chaldeeën en vestigde zich in Haran. En nadat zijn vader gestorven was, bracht Hij hem vandaar over naar dit land, waar gij nu woont.

Maar in Genesis lezen we:
11:26 Toen Terach zeventig jaar geleefd had, verwekte hij Abram, Nachor en Haran.
11:32 En de dagen van Terach waren tweehonderd vijf jaar, en Terach stierf te Haran.

Dus volgens Handelingen vertrok Abram uit Haran toen hij 205-70= 135 jaar oud was. Maar wat lezen we in Gen. 12:4? "en Abram was vijfenzeventig jaar oud, toen hij uit Haran trok."

Dit bewijst ontwijfelbaar dat de Bijbelse chronologie niet consistent is.

antoon

Berichtdoor antoon » 31 mei 2011 15:30

Hand. 7:4 Toen vertrok hij [Abram] uit het land der Chaldeeën en vestigde zich in Haran. En nadat zijn vader gestorven was, bracht Hij hem vandaar over naar dit land, waar gij nu woont.

Maar in Genesis lezen we:
11:26 Toen Terach zeventig jaar geleefd had, verwekte hij Abram, Nachor en Haran.
11:32 En de dagen van Terach waren tweehonderd vijf jaar, en Terach stierf te Haran.

Dus volgens Handelingen vertrok Abram uit Haran toen hij 205-70= 135 jaar oud was. Maar wat lezen we in Gen. 12:4? "en Abram was vijfenzeventig jaar oud, toen hij uit Haran trok."

Ik vind het goed gevonden maar..soms zoeken we gewoon te ver, dat doe ik ook vaak, het is zeer waarschijnlijk dat Abraham zijn vader meenam op zijn tocht uit Haran toen hij vijfenzeventig jaar oud was dus, en bij de dood van zijn vader een begrafenis voor hem regelde.

het is een beetje nieuw voor mij dus..
Ik zal de teksten nog nader beschouwen, en misschien geef ik een ander antwoord daarna

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 31 mei 2011 19:59

genesis 11
Toen Terach 70 jaar was, verwekte hij Abram, Nachor en Haran.
27 Dit is de geschiedenis van Terach en zijn nakomelingen. Terach verwekte Abram, Nachor en Haran. Haran verwekte Lot; 28 hij stierf nog tijdens het leven van zijn vader Terach, in Ur, een stad van de Chaldeeën, in zijn geboorteland. 29 Abram en Nachor trouwden allebei. Abrams vrouw heette Sarai, Nachors vrouw heette Milka; zij was een dochter van Haran, die naast Milka nog een dochter had, Jiska. 30 Sarai was onvruchtbaar, zij kreeg geen kinderen.
31 Terach verliet Ur, de stad van de Chaldeeën, en nam zijn zoon Abram met zich mee, evenals zijn kleinzoon Lot, de zoon van Haran, en zijn schoondochter Sarai, Abrams vrouw. Samen gingen ze op weg naar Kanaän. Maar toen ze in Charan waren aangekomen, bleven ze daar wonen. 32 Terach leefde tweehonderdvijf jaar. Hij stierf in Charan.
genesis 12
1 De HEER zei tegen Abram: ‘Trek weg uit je land, verlaat je familie, verlaat ook je naaste verwanten, en ga naar het land dat ik je zal wijzen.
4-5 Abram ging uit Charan weg, zoals de HEER hem had opgedragen. Hij was toen vijfenzeventig jaar. Hij nam zijn vrouw Sarai mee en Lot, de zoon van zijn broer, en ook alle bezittingen die ze hadden verworven en de slaven en slavinnen die ze in Charan hadden verkregen. Zo gingen ze op weg naar Kanaän.

Handelingen 7
Stefanus antwoordde: ‘Broeders en leden van het Sanhedrin, luister naar wat ik u te zeggen heb. Toen Abraham, de vader van ons volk, nog in Mesopotamië woonde, voordat hij zich in Charan vestigde, verscheen God in al zijn luister aan hem 3 en zei: “Trek weg uit je land, verlaat je familie, en ga naar het land dat ik je zal wijzen.” 4 Toen trok Abraham weg uit het land van de Chaldeeën en vestigde zich in Charan. Na de dood van zijn vader bracht God hem naar dit land, waar u nu woont.

Ik zie nergens dat hij wegging en zijn vader meenam: hij ging weg toen zijn vader dood was gegaan.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 31 mei 2011 20:00

antoon schreef:maar..soms zoeken we gewoon te ver

Dat proberen een paar mensen je al een paar dagen aan het verstand te brengen....

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 31 mei 2011 20:39

Ja, inderdaad, als je, zoals ik, van geschiedenis houdt, kom je wat de bijbelse geschiedenis betreft voortdurend in de problemen. Maar ik geloof, dat geen der bijbelschrijvers de bedoeling had, een aardse geschiedenis te schrijven. Het is HEILSGESCHIEDENIS en dan is de bijbel de bron en de versterking voor je geloof. AQls je probeert. alle genoemde jaren en getallen kloppend te krijgen, lukt je dat van geen kanten en uit de hoek van de (archeologische) wetenschap krijg je geen enkele steun. Maar voor je geloof is dat niet nodig. Tenzij je puur als hobby ook de bijbel in de geschiedkundige navorsingen wilt betrekken. Ook de vele getallen die in de bijbel genoemd worden hebben meestal symbolische betekenis en hebben geen binding met de historische realiteit.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 31 mei 2011 20:49

*edit, off topic. Nieuw topic gestart.
Laatst gewijzigd door JHM op 31 mei 2011 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 31 mei 2011 21:11

@JHM: misschien een nieuw topic?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 31 mei 2011 23:03

antoon schreef:
het is een beetje nieuw voor mij dus..
Ik zal de teksten nog nader beschouwen, en misschien geef ik een ander antwoord daarna

Volgens mij zijn er wel meer dingen nieuw voor jou.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 mei 2011 23:22

Sabra schreef:Volgens mij zijn er wel meer dingen nieuw voor jou.

Grinnik, 70(!) pagina's met tegenstrijdigheden... nee hoor, klopt allemaal precies! [-(
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

antoon

Berichtdoor antoon » 01 jun 2011 06:35

Ik zoek niets te ver ik hou mij bij de bijbel die in harmonie is met elkaar, het is wat ik al dacht door grondig onderzoek kom je er weleens uit. of tot een plausibele verklaring.
dat het nieuw voor mij was, wil niet zeggen dat ik de teksten niet helemaal kan, de benadering was een beetje nieuw en daar ben ik Cicero dankbaar voor.
Het gaat ook voor jullie op door teksten na te pluizen die je al kent, schijnbaar kent kom je weleens tot verassende conclusies
Genesis 11:31
Terach nam zijn zoon Abram en zijn kleinzoon Lot, de zoon van Haran, en zijn schoondochter Sarai, de vrouw van zijn zoon Abram, met zich mee, weg uit Ur in Kasdim, en ging op weg naar Kanaän. Toen zij echter in Haran aangekomen waren, bleven zij daar.

In eerste instanie trokken ze met de hele meute weg, op het betreffende tijdstip, wat er daarna precies met Terah gebeurde is een beetje vaag, wel weten we van zijn dood en begrafenis

2018 Terah werd de vader van Abram, op honderddertigjarige leeftijd.Genesis 11:26 en Genesis 12:4
1943 Abrahamitisch verbond, Genesis 12:4 Abraham is 75 jaar.
1932 Ismaël geboren Abraham is 86 jaar oud Genesis 16:16
1919 Ismaël besneden Abraham is 99 jaar oud Genesis 17:24-27
1918 Geboorte van Isaäk, Abraham is 100 jaar Genesis 21:5
1913 Begin van de kwelling Abrahams zaad (400 jaar lang) Galaten 4:29
1878 Isaäk trouwt met Rebecca Genesis 25:20
1858 Jakob en Esau geboren, Isaäk is 60 jaar Genesis 25:26
1843 Dood van Abraham, hij is 175 jaar geworden Genesis 25:9

Over de onderlinge harmonie van het bovenstaande zal ik het nog hebben, ook in verband met profetie

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 01 jun 2011 08:45

antoon schreef:Terah werd de vader van Abram, op honderddertigjarige leeftijd.Genesis 11:26 en Genesis 12:4

Wees nu eens eerlijk:
Gen 11,26 zegt: Terah was 70 jaar toen hij Abram, Nachor en Haran verwekte. Het is geen drieling, dus we kunnen wel voor Nachor en Haran zeggen dat Terah ouder was toen hij hen kreeg. Abram staat als eerste genoemd en zal dus verwekt zijn toen Terah 70 was, nu kan hij dan 71 zijn toen Abram werd geboren. (of zaten baby's in die tijd 50 jaar in de moederschoot??)

Gen 12,4: Abram 75 oud als hij uit charan wegtrekt: met z'n hele bezit!! (dat betekent alles, hij laat niets achter, dus zeker niet zijn 145 jaar oude vader)

In jou voorstelling neem je alleen 205-75 = Terah 130 jaar oud toen Abram werd geboren terwijl in gen 11,26 staat: Terah was 70 jaar oud. En je doet alsof je die tekst gebruikt, maar je laat hem links liggen!

Zowiezo is het al een gek verhaal, want in gen 11 gaat Terah naar Kanaän trekken, maar komt niet verder dan Charan en in gen 12 wordt Abram ineens geroepen om naar kanaän te trekken.
De oproep om zijn naaste verwanten achter te laten klopt ook niet: hij neemt Lot mee, en dat was naast zijn vader de enige die meeging vanuit Ur.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 jun 2011 09:05

blijblij schreef:Wees nu eens eerlijk:
Gen 11,26 zegt: Terah was 70 jaar toen hij Abram, Nachor en Haran verwekte. Het is geen drieling, dus we kunnen wel voor Nachor en Haran zeggen dat Terah ouder was toen hij hen kreeg. Abram staat als eerste genoemd en zal dus verwekt zijn toen Terah 70 was, nu kan hij dan 71 zijn toen Abram werd geboren. (of zaten baby's in die tijd 50 jaar in de moederschoot??)
De kanttekeningen bij de SV verwijzen hierbij ook naar Gen. 5:32 waar staat dat Noach 500 jaar oud was en Sem, Cham en Jafeth gewon. Ze zeggen daarbij:
21) gewon
Dat is hier te zeggen: hij begon te gewinnen, gelijk hoofdstuk 11:26, want deze drie zonen zijn in één jaar niet geboren; maar eerst Jafeth, daarna Sem en ten laatste Cham. Zie hoofdstuk Gen. 9:24, Gen. 10:10; Sem wordt hier de eerste gesteld, als een godvruchtig voorvader van onzen Heere Jezus Christus naar het vlees, mitsgaders van alle Hebreën. Zie hoofdstuk Gen. 10:21, enz.
En inderdaad, in Gen. 10 is de volgorde Jafeth, Sem en Cham i.p.v. Sem, Cham en Jafeth.
De kanttekening bij Gen. 11:26 zegt ook: "begon te gewinnen". Gezien het voorgaande is het dus geen uitgemaakte zaak dat Abraham de oudste in het gezin van Thera was. Een bewijs van een "fout" in de Bijbel is het dus niet. Je kunt analoog aan Gen. 5:32 stellen dat Abram als eerste in het lijstje genoemd wordt, omdat de geschiedenis met hem verder gaat. Daarmee kun je zeggen dat hij dus na het 70ste levensjaar van Terah geboren is.
blijblij schreef:Zowiezo is het al een gek verhaal, want in gen 11 gaat Terah naar Kanaän trekken, maar komt niet verder dan Charan en in gen 12 wordt Abram ineens geroepen om naar kanaän te trekken.
De oproep om zijn naaste verwanten achter te laten klopt ook niet: hij neemt Lot mee, en dat was naast zijn vader de enige die meeging vanuit Ur.
Als je de indeling van het boek Genesis een beetje kent, dan is dat van een opeenvolging van aartsvaders. Dus eerst wordt het verhaal van de ene aartsvader verteld tot en met zijn dood, en daarna volgt het verhaal van de volgende. Dat wil niet zeggen dat dit altijd even chronologisch verloopt. Sterker nog: het is aannemelijker om te veronderstellen dat Abram de roeping om naar Kanaan te gaan (Gen. 12) al in Ur ontvangen heeft (Hand. 7:2). In dit geval wordt dus eerst de geschiedenis van Thera afgemaakt en daarna wordt in Gen. 12 verdergegaan met Abram. Dat gaat het hele boek Genesis zo door: Abram, Izaak, Jakob.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

antoon

Berichtdoor antoon » 01 jun 2011 09:16

Je moet hierbij enige basis kennis hebben van Patriarchale gewoonten
Bv Abraham was niet de eerstgeborene maar wordt wel het eerste genoemd, vanwege zijn belangrijkheid, desondanks staat het familiehoofd Terah nog steeds bovenaan zolang hij leeft dus (IN DIE BEWOORDINGEN) niet Abraham nam de meute mee maar zijn Vader nam hen mee incl. Abraham op instignatie van hem natuurlijk, daarna bemoeide God zich uitsluitend met Aabraham vanwege zijn toekomstige verbonden.

Zowiezo is het al een gek verhaal, want in gen 11 gaat Terah naar Kanaän trekken, maar komt niet verder dan Charan en in gen 12 wordt Abram ineens geroepen om naar kanaän te trekken.

De aandacht van God ging vanaf dat moment naar Abraham, hoe het verder met zijn vader ging, tja de bijbel noemt niet alle details, goed ik zou ook wel meer willen weten, in dit verband raad ik aan om ook Flavius Josephus goed te lezen, alleen op dit punt is hij jammer genoeg ook vaagjes.

bloed verwanten dat is inderdaad iets, waarom de een wel en de ander niet, nogmaals er zijn vragen in de bijbel, maar mijn ervaring is dat veel opgelost wordt door grondige studie

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 01 jun 2011 23:41

elbert schreef: Als je de indeling van het boek Genesis een beetje kent, dan is dat van een opeenvolging van aartsvaders. Dus eerst wordt het verhaal van de ene aartsvader verteld tot en met zijn dood, en daarna volgt het verhaal van de volgende. Dat wil niet zeggen dat dit altijd even chronologisch verloopt. (...) In dit geval wordt dus eerst de geschiedenis van Thera afgemaakt en daarna wordt in Gen. 12 verdergegaan met Abram. Dat gaat het hele boek Genesis zo door: Abram, Izaak, Jakob.
Dit is een correcte observatie! Bij elke verhalencyclus in Genesis eindigt het met de dood/begrafenis van de hoofdpersoon, maar het vervolg veronderstelt nog dat-ie leeft. Zo leeft Izaak nog als Jozef in Egypte zit, maar in het verhaal is Izaak allang dood.
Overeenkomstig deze verteltechniek is het logisch dat het verhaal van Terach in Gen. 11 eerst afgemaakt wordt voordat de serie over Abram begint. Hier krijgen we ook weer zo'n trucje met de vertelde tijd, dat we terugspringen in de vertelde tijd. Zo zit Genesis in elkaar.
Het probleem ontstaat pas als we Handelingen erbij betrekken. De schrijver van Handelingen heeft zich weinig van de chronologie aangetrokken en volgt eenvoudig de vertelvolgorde van Genesis. Dat zullen de meeste Bijbellezers trouwens doen denk ik. Maar de schrijver van Handelingen maakt zo strikt genomen wel een foutje.

antoon

Berichtdoor antoon » 02 jun 2011 05:43

elbert schreef:
Als je de indeling van het boek Genesis een beetje kent, dan is dat van een opeenvolging van aartsvaders. Dus eerst wordt het verhaal van de ene aartsvader verteld tot en met zijn dood, en daarna volgt het verhaal van de volgende. Dat wil niet zeggen dat dit altijd even chronologisch verloopt. (...) In dit geval wordt dus eerst de geschiedenis van Thera afgemaakt en daarna wordt in Gen. 12 verdergegaan met Abram. Dat gaat het hele boek Genesis zo door: Abram, Izaak, Jakob.

Cicero schreef
Dit is een correcte observatie! Bij elke verhalencyclus in Genesis eindigt het met de dood/begrafenis van de hoofdpersoon, maar het vervolg veronderstelt nog dat-ie leeft. Zo leeft Izaak nog als Jozef in Egypte zit, maar in het verhaal is Izaak allang dood.
Overeenkomstig deze verteltechniek is het logisch dat het verhaal van Terach in Gen. 11 eerst afgemaakt wordt voordat de serie over Abram begint. Hier krijgen we ook weer zo'n trucje met de vertelde tijd, dat we terugspringen in de vertelde tijd. Zo zit Genesis in elkaar.
Het probleem ontstaat pas als we Handelingen erbij betrekken. De schrijver van Handelingen heeft zich weinig van de chronologie aangetrokken en volgt eenvoudig de vertelvolgorde van Genesis. Dat zullen de meeste Bijbellezers trouwens doen denk ik. Maar de schrijver van Handelingen maakt zo strikt genomen wel een foutje.

Dat is niet waar, het zit chronologisch perfect in elkaar ook met het boek, zeker met het boek handelingen trouwens met alle boeken lees de postings nog eens door van het begin tot end, en natuurlijk heb ik nog lang niet alles laten zien, mijn advies is dan ook trek geen voorbarige conclusie zoals met Abraham gedaan is.

Genesis eindigt het met de dood/begrafenis van de hoofdpersoon, maar het vervolg veronderstelt nog dat-ie leeft. Zo leeft Izaak nog als Jozef in Egypte zit, maar in het verhaal is Izaak allang dood.

Cicero Ik dacht toch echt dat jij dieper inzicht van de bijbel had, wat je nu schrijft is vreemd, hoe kan Isaak nu als Josef leven, wel waren zij tijdgenoten ongeveer 29 jaar.

Genesis 35
28 Isaak leefde honderdtachtig jaar. 29 Toen blies hij de laatste adem uit en werd hij met zijn voorouders verenigd, na een lang leven. Hij werd begraven door zijn zonen Esau en Jakob.

1918 Geboorte van Isaäk, Abraham is 100 jaar Genesis 21:5
1913 Begin van de kwelling Abrahams zaad (400 jaar lang) Galaten 4:29
1878 Isaäk trouwt met Rebecca Genesis 25:20
1858 Jakob en Esau geboren, Isaäk is 60 jaar Genesis 25:26
1843 Dood van Abraham, hij is 175 jaar geworden Genesis 25:9
1767 Geboorte van Jozef, broer van Benjamin, moeder is Rachel Genesis 30:24
1750 Jozef door zijn broers verkocht, hij is 17 jaar Genesis 37:2
1738 Dood van Isaäk, hij is 180 jaar geworden Genesis 35:28

Terug naar “[Religie] - Open forum”