Janvanverweg schreef:... Daarom heeft God een verzonnen verhaal nodig (Genesis) om de mensheid een doel te geven. Tja, daarmee kom je dicht bij de gedachte dat het niet uitmaakt waar je je zingeving vandaan haalt als het maar 'werkt' voor jou.
Ja, misschien wel, maar ik zou bijna zeggen 'en wat dan nog'?
dan doel k op al de wildgroei in het leven dat niet reproduceert maar wel lijden veroorzaakt. kanker wordt als ziekte gezien en wordt bestreden. maar in het evolutionair denken zou je net zo goed kunnen redeneren dat er sprake van evolutie is en dat er ooit misschien iets nieuws uit voortkomt. niks mis mee dus. helaas zijn het allemaal evolutionaire mislukkingen in onze ogen. maar laten we een open hoding houden naar mogelijke evolutie. het is tot slot een langsaam proces van toeval
Je maakt er nu wel een beetje een karikatuur van. Kanker wordt toch vrij aardig begrepen en stellen dat het een evolutionaire ontwikkeling is, raakt kant nog wal. Aan de andere kant heb ik wel eens iets gelezen dat bijvoorbeeld AIDS ooit misschien opgenomen zou kunnen worden in het menselijke genoom. Het zou niet de eerste keer zijn dat een virus in zijn geheel (wel opgeknipt in delen natuurlijk) wordt geintergreerd in ons DNA (de 4de keer zelfs).
of je moet in een gestuurde evolutie geloven waarin 'God' de soorten bewust heeft laten evolueren. en dat er geen enkele miskleum tussen zat.
Soorten ontstaan en sterven weer uit, daar is niks problematisch aan wat mij betreft.
Maar waarom zegt God dat nergens? waarom moet God een verzonnen verhaal ervoor in de plaats zetten? is dat integer van God?
Omdat het verhaal ook te bevatten moest zijn voor een woestijnvolk in de Bronstijd. Ik bekijk het van de andere kant, is het integer van God om alles ex nihilo te scheppen en alles dan te doen LIJKEN alsof het is geëvolueerd?
zelfs bij geleide evolutie blijft het probleem van ziekte, dood en onderdrukking. God gebruikte dan die middelen om tot zijn doel te komen. en vervolgens wil God ons daarvan verlossen? Sterker nog God doet voorkomen dat het onze ongehoorzaamheid is en niet zijn wil dat er dood etc. is. dat is on-ethisch van God!
Ik zie je probleem. Dat is inderdaad lastig. Een paradijslijke situatie schetsen als contrast voor de ellende die men nu om zich heen ziet is trouwens een bekende mythologische techniek. Kijk, ik zie die Bijbel als geschreven door mensen met alle beperkingen die dat met zich meebrengt.
een mens die toegeeft aan zijn ingebakken geevolueerde neigingen zou daarmee God ongehoorzaam zijn en zondigen. dat is een wrede God. een cynische God. God roept op om tegen 'overleven' in lief te hebben en de minste te willen zijn. God creert een 'survival of the fittest' environment en lacht zich naar om de stumpers die gehoorzaam de minste willen wezen.
Dat is echter wel wat de mens onderscheidt van de andere dieren. Het feit dat wij geen slaven zijn van onze genen en een hoger doel nastreven.
als het evolutie model klopt, dan zegt dat heel veel over de mogelijke God daarachter. een god die anders is dan de God die zich laat kennen in de bijbel.
Het 'probleem' is echter ook dat als het evolutiemodel NIET klopt, dat een hoop zegt over God.
@mortlach
meen je het van 'genen doorgeven' als doel?
dat is een loeilinke gedachte. Homofielen geven nl. geen genen door. geestelijk gehandicapten en invaliden geven foute genen door.
Ja? hoezo is dat loeilink. Zolang de rest van de populatie maar MEER kinderen krijgt als degenen die jij noemt is dat voor evolutie geen probleem. Dat klinkt hard, maar zo bedoel ik het niet. IK ben niet zo verstrikt in evolutie dat ik die MENSEN mislukkingen noem, verre van. Nu is het wel zo dat met de enorme voedseloverdaad en alle medische kennis we (gelukkig) een hoop mensen in leven kunnen houden. Als je door een mutatie genetisch blind zou zijn, en je zou worden geboren in een Indianenstam in de Amazone, dan verwacht ik niet dat je lang genoeg leeft om bijzonder veel kinderen te verwekken.
alle geitenwollen sokken, red de aarde, denk groen, activisten zijn bezig met de natuur te helpen. de stap naar 'de mens' is een hele kleine, eigenlijk niet aanwezige stap.
Larie. Maar zelfs als dat waar zou zijn, zou het nog geen argument tegen evolutie of voor God zijn. Trouwens, de mensen die er wat van weten, weten vaak ook dat je de natuur gewoon zijn gang laten gaan.
is de mens eigenlijk niet een parasiet op aarde die alle ellende veroorzaakt (zie b.v the novel van clancy 'rainbow6'). sociaal Darwinisme is het verlangen om de natuur/evolutie te helpen.
en waarom zou het 'fout' zijn? als het in een onbewust natuurlijk proces normaal is, waarom is het in een bewust proces dan abnormaal?
Nogmaals, Jan, larie. Ten eerste overleeft de aarde de mens echt wel, zo veel invloed hebben we niet. De natuur heeft geen hulp nodig. En trouwens, het valt natuurlijk wel op dat men altijd de eigen huidskleur als 'superieur' ziet, nietwaar? Als je echt hard core wilt zijn zeg je: er zijn meer Aziaten dan blanken, DUS aziaten zijn superieur DUS maken we onszelf maar dood, want dat is goed voor de evolutie. Complete kolder.