Voor wie moest Kaïn bang zijn?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JHM
Kapitein
Kapitein

Voor wie moest Kaïn bang zijn?

Berichtdoor JHM » 31 mei 2011 21:15

Een vraag die mij al sinds Genesis bezighoudt. Adam en Eva de eerste mensen naar het scheppingsverhaal, krijgen twee zoons Abel en Kaïn. Kaïn vermoord Abel en God vervloekt Kaïn en zegt hem dat hij dolend en dwalend de aarde over zal gaan. Dan zegt Kaïn het volgende:

13 Kaïn zei tegen de HEER: ‘Die straf is te zwaar. 14 U verjaagt mij nu van deze plek en ik mag u niet meer onder ogen komen, en als ik dan dolend en dwalend over de aarde moet gaan, kan iedereen die mij tegenkomt mij doden.’

Nu mijn vraag, voor wie zou Kaïn bang moeten zijn om gedood te worden? Door dieren? Volgens het scheppingsverhaal is er toch geen mens op de aarde dan Adam, Eva en Kaïn?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Re: Voor wie moest Kaïn bang zijn?

Berichtdoor blijblij » 31 mei 2011 21:20

enkele antwoorden uit de vragenrubriek:
Het begin van de schepping is uniek. Ook na de zondeval is er nog iets merkbaar van Gods bedoeling dat er geen dood zou zijn. Immers van Adam lezen we dat hij 930 jaar oud werd. De opsomming van meerdere stamvaders in
Genesis is: en hij gewon zonen en dochters.

Wat voor ons vreemd, ongepast en ook verboden is, het trouwen van bijvoorbeeld broer en zus, kon in de begintijd niet anders. Langzaam breidde het menselijk geslacht zich uit.

Denk ook aan de hernieuwde start na de zondvloed. Vier echtparen waren overgebleven. Geleidelijk heeft de mensheid zich verspreid en onder invloed van klimaat en leefomstandigheden verder ontwikkeld tot volken en rassen. Daarmee kon een noodzakelijke eerste fase worden opgevolgd door een nieuwe tijd met daarbij gegeven wetten ook op het gebied van de seksualiteit en de onderlinge familieverhoudingen.

Ds. B. J. van Vreeswijk

Wie zijn degenen die eventueel Kaïn vinden, enz? We moeten bedenken dat er in Genesis 4 sprake is van een geweldige tijdsverschil. Als er staat dat Kaïn uitging van Gods aangezicht en vervolgens een stad bouwt en huwt, dan hebben we te maken met de tijd die voortgegaan is en intussen de nakomelingen van Adam en Eva behoorlijk zijn toegenomen in aantallen. Dus degenen die voor Kaïn een bedreiging vormen zijn allemaal in de verte familie van hem.

Ds. A. J. Schalkoort

Er staan er nog meer....(mocht je geïnteresseerd zijn)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 31 mei 2011 21:21

JHM schreef:Een vraag die mij al sinds Genesis bezighoudt. Adam en Eva de eerste mensen naar het scheppingsverhaal, krijgen twee zoons Abel en Kaïn. Kaïn vermoord Abel en God vervloekt Kaïn en zegt hem dat hij dolend en dwalend de aarde over zal gaan. Dan zegt Kaïn het volgende:

13 Kaïn zei tegen de HEER: ‘Die straf is te zwaar. 14 U verjaagt mij nu van deze plek en ik mag u niet meer onder ogen komen, en als ik dan dolend en dwalend over de aarde moet gaan, kan iedereen die mij tegenkomt mij doden.’

Nu mijn vraag, voor wie zou Kaïn bang moeten zijn om gedood te worden? Door dieren? Volgens het scheppingsverhaal is er toch geen mens op de aarde dan Adam, Eva en Kaïn?
"

Dat is voor mij ook zo,n raadsel :oops:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 31 mei 2011 21:26

blijblij schreef:Wie zijn degenen die eventueel Kaïn vinden, enz? We moeten bedenken dat er in Genesis 4 sprake is van een geweldige tijdsverschil. Als er staat dat Kaïn uitging van Gods aangezicht en vervolgens een stad bouwt en huwt, dan hebben we te maken met de tijd die voortgegaan is en intussen de nakomelingen van Adam en Eva behoorlijk zijn toegenomen in aantallen. Dus degenen die voor Kaïn een bedreiging vormen zijn allemaal in de verte familie van hem.

Ds. A. J. Schalkoort

Dit zou een antwoord kunnen zijn, Adam en Eva zijn vruchtbaar geworden en hebben na Abel en Kaïn meer kinderen gebaard. Daar zou Kaïn bang voor kunnen zijn. We hebben tenslotte geen idee hoe oud Kaïn was toen hij Abel doodde.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 31 mei 2011 21:29

Ik zelf ben van mening dat genesis 1 een gedicht is, poëzie. Het is geen verslag van de werkelijkheid.

Genesis 1-11 worden wel gezien als de oerverhalen. Ze vertellen hoe de aarde is ontstaan, waarom mensen dood gaan, waarom er kwaad is en waarom er zoveel talen zijn. mensen hebben dit soort vragen en die moeten beantwoord worden.

Maar de problemen die daarbij spelen zijn geen reeële problemen. eerder iets dat de Bijbelschrijvers hebben gecreeërd.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 31 mei 2011 21:32

Denk jij dat God ons geen informatie / boodschap gegeven heeft hoe de aarde onstaan is?

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 31 mei 2011 21:44

Ik ben het eens met @blijblij. Maar het is een oeroude discussie die elke keer weer oplaait, hier en elders. Niets meer of minder dan de strijd: het Woord is van kaft tot kaft Gods Woord en dus waar (gebeurd), tegen: de bijbel is heilsgeschiedenis, door geïnspireerde mensen geschreven en hoeft niet waar gebeurd te zijn om toch waar te zijn.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 31 mei 2011 21:47

jaapo schreef:de bijbel is heilsgeschiedenis, door geïnspireerde mensen geschreven en hoeft niet waar gebeurd te zijn om toch waar te zijn.

Dat is mooi verwoord jaapo, chapeau.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 31 mei 2011 21:48

voor mij is genesis 1 een lofdicht op de scheppingsdaden van God.

ik moet niet zoveel hebben van het creationisme

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 31 mei 2011 22:05

Zoals blijblij al zegt is Genesis niet in één keer geschreven. Het is samengesteld uit verschillende verhalen van verschillende herkomst.

Ik denk dat oorspronkelijk het verhaal over Kaïn een los verhaal was, niet over de zoon van het eerste mensenpaar. Pas toen dit verhaal in de vertelling van Genesis 2 en verder werd ingepast, ontstond het probleem: met wie moest Kaïn trouwen dan, en wie zou hem kunnen doden?

Het juiste antwoord op de vraag is dus mijns inziens, dat het gesignaleerde probleem erop duidt dat Genesis een samengestelde tekst is uit verschillende oudere verhalen.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 31 mei 2011 22:15

Voor Abel
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 31 mei 2011 22:35

RogierV schreef:Voor Abel

ehh....

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 mei 2011 22:51

JHM schreef:Denk jij dat God ons geen informatie / boodschap gegeven heeft hoe de aarde onstaan is?

Ja, God schiep de hemel en de aarde, toch. En dan verder aan de wetenschap overlaten hoe dat precies is gebeurt :-)

Heel dat Genesis is zoals gezegd een verzameling oerverhalen. Waar komt de mens vandaan? Waarom zijn er mannen en vrouwen, waar komt het kwaad vandaan, waar komt de regenboog vandaan. Allemaal verhalen zoals elke cultuur die had en overleverde.

Maar dan krijg je de volgende kronkelredenering weer: Als Adam en Eva niet historische figuren waren, waar komt de zonde dan vandaan, en als dat niet duidelijk is, waarom is Jezus dan aan het kruis gestorven, en als dat niet duidelijk is, waar ga ik dan heen na mijn dood. (Wat mij dan weer doet vermoeden dat men zo krampachtig vasthoudt aan het letterlijk waar-zijn van Genesis omdat men bang is voor de dood, maar dat is mijn persoonlijke gedachte).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 01 jun 2011 02:47

een heel andere kijk op genesis waar de 'bijbel is waar' gelovigen blij mee zullen zijn.
vindt je hier http://kiel0.home.xs4all.nl/ontstaan_van_genesis.htm
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 01 jun 2011 09:09

Maar dan krijg je de volgende kronkelredenering weer: Als Adam en Eva niet historische figuren waren, waar komt de zonde dan vandaan, en als dat niet duidelijk is

De betwijfelde historische waarheid van Genesis hoeft toch niet af te doen van de kern van het verhaal? Die is gewoon duidelijk en blijft gewoon overeind staan.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Terug naar “[Religie] - Open forum”