Nou, ik heb (bijna) alles eens gelezen en dan vraag ik me toch nog iets af: als je weet dat je een kind van God bent (wat toch zo is als je aan het Heilig Avondmaal deelneemt), is dit (het hebben van TV) dan allemaal zó belangrijk?
In de eerste plaats wil je dan tot eer van God leven, wat niet wil zeggen dat je dan in een hoekje moet gaan zitten en alleen maar in de Bijbel of een goed boek moet lezen. Je bent niet ván de wereld, maar wel ín de wereld. Je moet ook gewoon je werk doen en je mag best ontspannen, volgens mij. Maar de vraag is hoe je dat doet. Er worden programma's genoemd die de prachtige natuur laten zien, maar m.i. hoef je daar dan weer geen TV voor te hebben. De programma's die de vraagsteller bekijkt zijn overigens geen natuurprogramma's en voegen m.i. niets toe aan je leven.
In de tweede plaats respecteer je dan de regels van het kerkverband waar je lid bent, lijkt me. Ik ben zelf lid van de GG, maar er niet in opgegroeid. Waar komt deze regel vandaan? Toen was er nog lang en breed geen internet, maar zagen ze wel de gevaren van de TV. Nu worstelen ze met de gevaren van internet (computers, mobieltjes). Als je begrijpt waar deze regel vandaan komt, ga je daar dan toch niet bewust tegen in?
Als voorbeeld: ik heb bij een bakker gewerkt, waar je op zaterdagmiddag gebak meekreeg wat over was. Op een gegeven moment was er iemand die gebak apart zette en dan aan het eind zei, dat het over was (niet dus). Gevolg: niemand kreeg nog meer iets mee. Het overige personeel vond na uitleg dit een logische stap. Dan is het wel jammer, omdat je zelf dat nooit gedaan heb, maar je begrijpt het wel. Zo is het ook met deze regel van de GG: je weet dan voor jezelf dat je er 'geen kwaad' mee doet, maar je begrijpt wel, dat degenen die verantwoordelijk voor een gemeente zijn, deze regel stellen en volgt deze dus ook op.