Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TKF
Moderator

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor TKF » 29 mei 2011 10:55

Het eigenlijke verschil tussen regeren en gedogen is dat je bij regeren alles formeel vastlegd, en dat er bij gedogen meer ruimte over is voor onderhandelingen in de achterkamertjes. Voor de SGP en de PVV is dat denk ik ook beter, maar het maakt de politiek er niet transparanter op, ook niet naar de achterban van de SGP.

Het lijkt me nogal makkelijk om te zeggen dat de SGP hier van de CU geleerd heeft; de SGP heeft hier ook geen kans gehad om mee te kunnen regeren, de ChristenUnie de vorige keer wel; en de SGP had anders kunnen stemmen zodat ze niet in deze (m.i.) heikele situatie terecht waren gekomen. Nu dragen ze extra verantwoordelijkheid en dat zou de SGP niet moeten doen als dat niet nodig was.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 mei 2011 12:41

Horeb schreef:het kan nooit zo genant zijn als jouw manier van kritiek uiten zonder enige inhoudelijk zaak. ben je van plan om achter iedere posting van mij je commentaar toe te voegen?
dat je het niet kunt vinden in mijn mening is duidelijk, en mogelijk vind je mijn manier van schrijven ook niets..........het zij zo.
ik vind dat ook van jou en ga toch ook niet steeds tegen je zeggen?
stop daar dan maar mee a.u.b.

Ik ben van plan te reageren op het moment dat ik dat wil. En als ik merk dat jij probeert anderen de mond te snoeren - en hun dus het recht op het uiten van hun mening probeert te onthouden - dan zal ik daar op reageren. Het is immers niet aan jou om anderen het recht op vrije meningsuiting te ontnemen, zeker niet op een internetforum.

Derhalve wijs ik jouw verzoek van de hand.

En wat de SGP betreft: zodra de VVD de SGP niet meer nodig heeft, zal de VVD de SGP weer behandelen zoals zij de SGP altijd behandeld heeft: beleefd luisteren, vriendelijk glimlachen en de inhoud verder laten voor wat het is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 30 mei 2011 12:46

Derhalve!!! :mrgreen:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 mei 2011 14:09

Het zal je niet verbazen dat ik het taalgebruik van Van Agt graag in ere houd :)

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 30 mei 2011 16:30

Optimatus schreef:
En wat de SGP betreft: zodra de VVD de SGP niet meer nodig heeft, zal de VVD de SGP weer behandelen zoals zij de SGP altijd behandeld heeft: beleefd luisteren, vriendelijk glimlachen en de inhoud verder laten voor wat het is.

reden te meer om nu te oogsten. verder zal ik desalnietegenstaande ook op uw postings reageren wanneer ik dat wenst.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 mei 2011 18:16

Ik ben heel benieuwd naar de oogst. Me dunkt dat men vooral symbolen zal oogsten.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 30 mei 2011 18:53

Horeb, als je dit woord al wilt gebruiken (in tegenstelling tot Optimatus' woord, is jouw woord niet bestaand...) dan zou ik het als volgt spellen:
desalniettegenstaande

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 31 mei 2011 11:25

Horeb schreef:reden te meer om nu te oogsten.

Is dat alles wat je er over te zeggen hebt?

Het punt is dat de negatieve gevoelens richting de SGP alleen maar groter worden. Fred Teeven sprak al eens van de 'poldertalibaan'. Hij heeft dat nu natuurlijk even teruggetrokken, maar reken er maar op dat de 'verworvenheden' direkt teruggedraaid zullen worden zodra dat mogelijk is plus nog meer dingen. De SGP zal er dus alleen maar op achteruitgaan omdat ze nu haar respect voor een groot deel veroren heeft.

Verder roept iedereen nu bij de SGP dat de CU fout is en roept de CU dat de SGP niet meer betrouwbaar is wat een verlies is voor de christelijke politiek. Men zal dit van elkaar niet snel vergeven, ook niet bij een volgende Eerste Kamerverkiezing. De CU hielp de SGP aan een extra zetel vanwege een grotere rest voor de SGP omwille van de christelijke politiek, maar de SGP hielp de CU nu niet aan een extra zetel vanwege een grotere rest omwille van machtspolitiek. Dat staat vast voor mij.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 31 mei 2011 14:27

Optimatus schreef:
Ik ben van plan te reageren op het moment dat ik dat wil. En als ik merk dat jij probeert anderen de mond te snoeren - en hun dus het recht op het uiten van hun mening probeert te onthouden - dan zal ik daar op reageren. Het is immers niet aan jou om anderen het recht op vrije meningsuiting te ontnemen, zeker niet op een internetforum.

Derhalve wijs ik jouw verzoek van de hand.

Dat waag ik te betwijfelen. De linkervleugel van de VVD vindt de SGP niks, maar de rechterkant wel degelijk ! Er zijn zelfs overeenkomsten, zoals het economisch beleid.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 31 mei 2011 15:36

TKF schreef:Het punt is dat de negatieve gevoelens richting de SGP alleen maar groter worden. Fred Teeven sprak al eens van de 'poldertalibaan'. Hij heeft dat nu natuurlijk even teruggetrokken, maar reken er maar op dat de 'verworvenheden' direkt teruggedraaid zullen worden zodra dat mogelijk is plus nog meer dingen. De SGP zal er dus alleen maar op achteruitgaan omdat ze nu haar respect voor een groot deel veroren heeft.

Optimatus schreef:En wat de SGP betreft: zodra de VVD de SGP niet meer nodig heeft, zal de VVD de SGP weer behandelen zoals zij de SGP altijd behandeld heeft: beleefd luisteren, vriendelijk glimlachen en de inhoud verder laten voor wat het is.

Drie dingen:

- Jullie turen in je glazen bol om een situatie te beoordelen die wellicht pas over 3 jaar aan de orde is. Gissen mag natuurlijk maar het is sterker als je dat ook onderbouwd.

- Je vergeet dat VVD, PVV en CDA de koning te rijk zijn met de steun van de SGP. Geen reden dus om aan te nemen dat ze in een later stadium de Staatkundigen dubbel te grazen gaan nemen. Zou erg ondankbaar zijn.

-Het risico op het terugdraaien van verworvenheden geldt voor iedere (regerings)partij. Met dit argument valt er helemaal niet te regeren.

TKF schreef:Verder roept iedereen nu bij de SGP dat de CU fout is en roept de CU dat de SGP niet meer betrouwbaar is wat een verlies is voor de christelijke politiek. Men zal dit van elkaar niet snel vergeven, ook niet bij een volgende Eerste Kamerverkiezing. De CU hielp de SGP aan een extra zetel vanwege een grotere rest voor de SGP omwille van de christelijke politiek, maar de SGP hielp de CU nu niet aan een extra zetel vanwege een grotere rest omwille van machtspolitiek. Dat staat vast voor mij.

Dan heb ik nieuwe informatie voor je! ;-) http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/ko ... r_1_566075

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 31 mei 2011 17:56

TKF schreef:
Het lijkt me nogal makkelijk om te zeggen dat de SGP hier van de CU geleerd heeft; de SGP heeft hier ook geen kans gehad om mee te kunnen regeren, de ChristenUnie de vorige keer wel; en de SGP had anders kunnen stemmen zodat ze niet in deze (m.i.) heikele situatie terecht waren gekomen. Nu dragen ze extra verantwoordelijkheid en dat zou de SGP niet moeten doen als dat niet nodig was.

beter weglopen voor je verantwoordelijkheid zeker?.......en dan met een grote mond "getuigen" dat iedereen en alles het verkeerd doet.
een beetje zoals u hier op het forum.............. :(

de SGP heeft trouwens wel degelijk een kans gehad hoor, alleen hebben ze ervoor gepast teveel water bij de wijn te doen. iets wat de CU niet gedaan heeft overigens. hoe het is afgelopen is duidelijk.

een zogenaamde getuigenis partij blijven zonder actief politiek bedrijven is cliché. het voegt niets toe en het is beter te stoppen met zo'n partij als doorgaan. getuigen is een zaak van een christen persoonlijk of als gemeente. niet van een politieke partij. is trouwens ook nooit de doelstelling geweest zoals u beweerd. omdat nu de CDA en CU geheel wegvallen als bijbelvaste christelijke partijen komt het helemaal op de SGP aan. dat geeft dus een wat vertekend beeld t.o.v.het verleden.

ik kan ondanks al uw argumenten niet anders concluderen dat de SGP goede zaken doet voor Zijn koninkrijk. het is een zegen voor ons land :)

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 31 mei 2011 18:00

TheKeimpe schreef:Horeb, als je dit woord al wilt gebruiken (in tegenstelling tot Optimatus' woord, is jouw woord niet bestaand...) dan zou ik het als volgt spellen:
desalniettegenstaande

tja.......dat schoolmeesteren blijft erin zitten he? :lol:

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 31 mei 2011 18:22

Horeb schreef:[ quote="TheKeimpe"]Horeb, als je dit woord al wilt gebruiken (in tegenstelling tot Optimatus' woord, is jouw woord niet bestaand...) dan zou ik het als volgt spellen:
desalniettegenstaande[/quote ]
tja.......dat schoolmeesteren blijft erin zitten he? :lol:

O nee, ik geef wiskunde, geen Nederlands.

Ik kan alleen slecht tegen mensen die proberen een ander te imiteren en dat dan
a. te ver doordrijven (in jouw geval met een niet-bestaand woord, overduidelijk geïnspireerd door het avondmaalsformulier),
b. verkeerd doen (je spelling klopt niet).

Wees jezelf, dat is vaak al moeilijk genoeg...

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 31 mei 2011 20:00

henkie schreef:- Jullie turen in je glazen bol om een situatie te beoordelen die wellicht pas over 3 jaar aan de orde is. Gissen mag natuurlijk maar het is sterker als je dat ook onderbouwd

Dat heb ik gedaan, kijk maar naar het recente verleden zelfs; wie riep er als eerste dat de koopzondag uitgebreid moest worden in een tijd dat de CU in het kabinet zat? De grote vriend van de SGP van nu: de VVD. Nu is dat supersnel (130 km p/h) weer teruggedraaid, maar die vlaggetjes en tasjes bewaren ze wel. Zeker omdat er binnen de VVD ook onvrede is zullen die stemmen straks zeker weer naar boven komen.
Overigens zijn de verkiezingen pas in 2015 (Tweede Kamer), dus plak nog maar een jaar extra aan die glazen bol :mrgreen:

Daarnaast: in Denemarken is er reeds 10 jaar een coalitie van liberalen, conservatieven en populisten, net als hier, en iedere keer winnen ze er net weer iets bij. Een senator meer en het is gedaan met de SGP qua machtspositie.

- Je vergeet dat VVD, PVV en CDA de koning te rijk zijn met de steun van de SGP. Geen reden dus om aan te nemen dat ze in een later stadium de Staatkundigen dubbel te grazen gaan nemen. Zou erg ondankbaar zijn

Zolang de SGP Wilders' onchristelijke voorstellen steunt, en dat doen ze, blijft deze coalitie bestaan. Maar zodra ze niet nodig zijn om de rechtse agenda waar te kunnen maken komt dat winkelen op zondag er wel. Zo werkt politiek. Ondankbaarheid bestaat niet, iedere keer worden de kaarten gewoon opnieuw geschud. Kijk maar naar hoe Balkenende en Bos met elkaar omgingen terwijl ze enige tijd later op de trappen van het paleis stonden.

-Het risico op het terugdraaien van verworvenheden geldt voor iedere (regerings)partij. Met dit argument valt er helemaal niet te regeren.

Maar daarmee maakt je vorige punt toch ook weinig uit? Politiek is macht. En dat vind ik zelf vaak erg jammer.

Dan heb ik nieuwe informatie voor je! http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/ko ... r_1_566075

Dus: oog om oog, tand om tand?
Volgens mij was de (formele) reden van de SGP heel anders.

Ik proef een antagonistische houding ten opzichte van de CU in dit topic. Is dat nu een 'christelijke houding'? Van sommige SGP'ers ken ik de negatieve houding ten opzichte van de CU ook, en dat steken ze nu op twitter ook zeker niet onder stoelen of banken.

Horeb schreef:beter weglopen voor je verantwoordelijkheid zeker?.......en dan met een grote mond "getuigen" dat iedereen en alles het verkeerd doet.
een beetje zoals u hier op het forum..............

Ik proef een beetje dat u wilt lezen wat u wilt lezen en niet wat er staat. Als u een argument tegen hebt, dan hoor ik dat graag, maar zo maakt u er zich wel erg makkelijk van af.

Nogmaals, ik betwijfel heel erg of de SGP deze verantwoordelijkheid wel op zich moet nemen. De SGP zou -in mijn ogen- (nogmaals het is mijn mening en als u zegt dat ik vind 'dat iedereen en alles het verkeerd doet' dan begrijpt u mij helaas niet) een getuigenispartij moeten zijn en zich niet inlaten met machtsspelletjes. Dat is niet wat Kersten en Zandt voor ogen hadden. Zij wilden een signaal afgeven aan de politiek. Nu zit de SGP achter een gokkast net als iedere andere partij.

de SGP heeft trouwens wel degelijk een kans gehad hoor, alleen hebben ze ervoor gepast teveel water bij de wijn te doen. iets wat de CU niet gedaan heeft overigens. hoe het is afgelopen is duidelijk.

Dat heeft de CU inderdaad gedaan, zij hebben dat risico genomen. Je zou kunnen zeggen dat bij het ter sprake komen van de 'Staphorster variant', toen de SGP ervoor gepast had, dat de SGP er ook voor gezorgd heeft dat D66 aan de macht is gekomen met CDA en VVD. Maar toen was het de getuigenispartij; ze wilde zich niet als coalitie- (of gedoog)partij voordoen. Dit is ook een cruciaal verschil tussen de CU en de SGP; de CU wil meedoen en in de stuurkamer zitten om christelijk-sociale politiek te voeren en sluit daarbij compromissen. Dat zegt ze ook tegen de kiezer zodat hij of zij weet waar 'ie aan toe is. Dat weet je van te voren.

ik kan ondanks al uw argumenten niet anders concluderen dat de SGP goede zaken doet voor Zijn koninkrijk. het is een zegen voor ons land

Dat zal zeker een motivatie zijn van SGP-politici, gelukkig wel. Maar ik hoop dat men ook beseft dat men niet de loftrompet moet blazen, en dat gebeurt in dit topic door mensen die erg dol zijn met het politieke hedendaagse beleid van de SGP, maar dat men zich ook bewust is van alle risico's die deze koerswijziging met zich meebrengt.

een zogenaamde getuigenis partij blijven zonder actief politiek bedrijven is cliché. het voegt niets toe en het is beter te stoppen met zo'n partij als doorgaan. getuigen is een zaak van een christen persoonlijk of als gemeente. niet van een politieke partij. is trouwens ook nooit de doelstelling geweest zoals u beweerd. omdat nu de CDA en CU geheel wegvallen als bijbelvaste christelijke partijen komt het helemaal op de SGP aan. dat geeft dus een wat vertekend beeld t.o.v.het verleden.

Daarmee brengt u mijns inziens een interessante vraag naar voren: moet een christen eigenlijk politiek willen bedrijven? Als u zegt dat het CDA en de CU wegvallen als bijbelvaste christelijke partijen en als ik constateer dat de SGP nu de tweede gedoogpartner is geworden, dan vermoed ik dat de laatste geheel bijbelvaste partij (om in deze termen te blijven spreken) ook aan het verdwijnen is.

Ik vraag mij soms wel eens af: in hoeverre is christelijke politiek noodzakelijk als wij uiteindelijk in beginsel om onze individuele verantwoordelijkheid aankomt, voor een ieder in de samenleving? Iedereen is uiteindelijk voor zichzelf verantwoordelijk. We kunnen leren van anderen (daarom zijn we niet alleen) maar uiteindelijk gaat het om ons zelf en zullen we ons moeten verantwoorden. Als we in vrijheid kunnen leven en ons geloof kunnen beleiden, als die mogelijkheid door het systeem aangeboden wordt als basisvoorwaarde, in hoeverre moeten we vanuit geloof nog prutsen aan allerlei randjes waar we ons tevergeefs aan vasthouden? Zomaar een vraag die even nu naar boven kwam.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 01 jun 2011 08:46

Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

Terug naar “Archief”