Nieuwe manier van Bijbelstudie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Afat82
Mineur
Mineur

Re: Nieuwe manier van Bijbelstudie

Berichtdoor Afat82 » 26 mei 2011 15:58

Riska schreef:Wat Jezus en Paulus betreft: In de kerken is m.i. teveel nadruk op de brieven van Paulus. Wat hij zegt wordt gevolgd.
Maar Paulus schreef niet aan ons - hij schreef aan specifieke gemeenten.
En soms dacht Jezus er toch anders over. Dat wil niet zeggen dat Paulus afdwaalde.
Als je goed leest botste hij ook wel met Petrus en Johannes over bepaalde zaken.

Maarreh, hoe sta je dan tegenover de stelling dat de héle Bijbel Gods Woord is? God kan Zichzelf toch niet tegenspreken?
Paulus brieven zijn opgenomen als Gods Woord, indertijd geschreven aan bepaalde gemeenten maar met een bedoeling opgenomen in de Schrift, anders hadden we ze net zo goed weg kunnen laten.
Verder vind ik het nogal een verschil of hij met Petrus en Johannes botst of met Jezus over bepaalde zaken.

Maar kun je iets concreter zijn waarin hij dan volgens jou van mening met Jezus verschilde? Kan namelijk zelf niet iets bedenken waarin de brieven de evangelien tegenspreken.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Riska

Berichtdoor Riska » 26 mei 2011 16:04

Gods Woord wordt op verschillende manieren gesproken.
Maar als ik kijk naar Jezus en Paulus dan denk ik dat de rangorde in veel kerken verkeerd is.
Niet het woord van Jezus, maar teksten van Paulus staan vaak centraal in preken.
En als ik kijk naar de vrouw dan heeft Jezus toch een heel ander standpunt/andere invalshoek dan Paulus.
Jezus verscheen notabene als eerste keer aan de vrouwen zij mochten het grote nieuws vertellen.
En van Paulus zouden zij moeten zwijgen?
Vaak worden dingen uit zijn verband gerukt. En als je dan een enkele tekst neemt uit de brieven van Paulus en met name de beruchte Korinthe-brieven dan gaat er veel mis.

Gods Woord moet bestudeerd worden en goed gekeken in welke situatie dingen gebeurden en geschreven werden. Je kunt niet alles op jezelf betrekken, omdat het nou eenmaal in de Bijbel staat.

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 27 mei 2011 07:52

Denk niet dat Paulus een ander standpunt over de vrouwen had dan Jezus; hij beschrijft alleen de gang van zaken in de vroegchristelijke gemeenten (die er dus nog niet waren ten tijde van Jezus) en dat de vrouw geen functie in de gemeente mag hebben. Wil niet zeggen dat Paulus de vrouw als een minderwaardig schepsel zag, dat geloof ik zeker niet. Hij doet immers ook de hartelijke groeten in een van zijn brieven aan Priscilla en hij noemt wel meer vrouwen op respectvolle wijze.
Hij spreekt Christus niet tegen; wat hij schrijft betreft alleen een andere gelegenheid dan waar Jezus over/tegen de vrouwen spreekt.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Terug naar “Archief”