Sacrament

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

't honkie

Re: Sacrament

Berichtdoor 't honkie » 23 mei 2011 15:25

Beste Steenblokiaan,

Ik geloof niet dat Steenblok als dogmaticus het met je eens zou zijn geweest. Juist hij zocht de scherpe finesses van het dogma op. Bepaald anders dat de mening die jij verwoord :mrgreen:

Trouwens, hier wordt een vraag gesteld en beantwoord in de topic. Vindt je die vraag zonde van je tijd, dan laat je hem gewoon liggen. En verder moet je natuurlijk als Steenblokkiaan wel weten dat in de HC de mis een vervloekte afgoderij wordt genoemd omdat de steenblokiaanse kerken elke zondag de HC behoren te behandelen. Dus zo onbelangrijk is die vraag niet :mrgreen:

Riska

Berichtdoor Riska » 25 mei 2011 14:08

Helaas is er een periode geweest dat sacramenten genademiddelen waren.
Was je niet gedoopt, was je reddeloos verloren.

Langzamerhand begint steeds meer de juiste lijn terrein te winnen:
Een sacrament is een teken van een genademiddel, maar niet op zichzelf een genademiddel.

Verder hoef je er geen woorden aan vuil te maken.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 25 mei 2011 14:19

Riska schreef:Een sacrament is een teken van een genademiddel, maar niet op zichzelf een genademiddel.

Eeuuuhh.. waarom heeft het klassieke formulier dan over het teken en zegel van de doop??
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Faramir

Berichtdoor Faramir » 25 mei 2011 14:54

Riska schreef:Was je niet gedoopt, was je reddeloos verloren.

Vertel eens, welke periode was dat en toon het daarna eens aan met officiële documenten.

Riska

Berichtdoor Riska » 25 mei 2011 16:08

In de jaren '40 - '50.
En nee, ik kan het niet aantonen met officiële papieren.
Ik weet alleen - en dat is historisch - dat mijn vader in 1942 een dominee de deur heeft uitgezet
omdat die zo 'troostrijk' was om te beweren dat het kindje dat heel kort leefde na de geboorte (ik meen nog geen half uur) en dus niet gedoopt was, verloren was. Want het was niet gedoopt...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 mei 2011 16:13

Riska schreef:In de jaren '40 - '50.
En nee, ik kan het niet aantonen met officiële papieren.
Ik weet alleen - en dat is historisch - dat mijn vader in 1942 een dominee de deur heeft uitgezet
omdat die zo 'troostrijk' was om te beweren dat het kindje dat heel kort leefde na de geboorte (ik meen nog geen half uur) en dus niet gedoopt was, verloren was. Want het was niet gedoopt...

Ook later werd dit wel gezegd hoor ! Maar dat zijn uitzonderingen, eigen gekozen voorgangers.
Een "normale" predikant zal dit nooit zeggen.

Riska

Berichtdoor Riska » 25 mei 2011 18:08

Het was in ieder geval een volledig 'gecertificeerde' predikant van de Hervormde Kerk!

't honkie

Berichtdoor 't honkie » 26 mei 2011 17:12

In de hervormde kerk (en nu PKNm mijn eigemn kerk) mag je helaas alles vertellen. Zelfs dat God niet bestaat. Dus dat gecertificeerde zegt meer niets dan iets...

Riska

Berichtdoor Riska » 26 mei 2011 17:21

't honkie schreef:In de hervormde kerk (en nu PKNm mijn eigemn kerk) mag je helaas alles vertellen. Zelfs dat God niet bestaat. Dus dat gecertificeerde zegt meer niets dan iets...
Je maakt een denkfout. In de Hervormde Kerk in de jaren 1940-1950 kwam dat bepaald niet voor: de verkondiging was puur orthodox!

't honkie

Berichtdoor 't honkie » 02 jun 2011 20:49

Nou Riska, los van de definitie wat orthodox is, vrijzinnigen waren er toen ook. De Gereformeerde bond in de NHK is niet voor niets al in 1906 opgericht. Maar je hebt gelijk dat het indertijd niet zo was als nu, dat wel!

Terug naar “Archief”